Terveyskasvatuksen pääsykoe

tkjkl

Hei, mulla ei ole mitään hajua millainen terveyskasvatuksen pääsykoe on. Tai siis, tarvitaanko siinä ulkolukua vai ymmärtämistä soveltamista varten? Onko monivalintoja vai esseitä? Mistään ei tätä tietoa tunnu löytyvän.

Olisin kiitollinen jos joku viimeisimpinä vuosina hakenut voisi valaista asiaa. Googlettamalla löytyi vain muutama viesti vuosilta 2004 ja 2007..

57

3505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terveyskasvatus

Viime vuonna oli 2 esseekysymystä melkeinpä samasta aiheesta. Toinen vaati hieman enemmän soveltamista. Vaikea sanoa vaaditaanko laajoja kokonaisuuksia vai nippelitietoa, varmaan molempia. Pääsykoemateriaali on tänä vuonna eri, ei hajuakaan mitä siitä voisivat kysyä. Ja viime vuonna oli myös englanninkielinen aineisto josta suomeksi piti tehdä tiivistelmä, se meni itselläni ainakin aika penkin alle.. Nyt toinen yritys kouluun uudestaan, viime vuonna olin varasijalla.. Täytyy vaan lukea mutta ärsyttää jos kysyvät taas vaan yhdestä asiasta, materiaali on kuitenkin aika laaja eikä uskalla jättää sen varaan,täytyy vaan kaikki tiedot saada hyvin haltuun että pystyy vastaamaan mihin vaan. Ja tietysti tänä vuonna myös se aineistoon pohjautuva koe mihin ei kovin paljoa voi etukäteen valmistautua kun koetilanteessahan se vasta jaetaan. Perslihaksiahan tämä pääsykoevalmistautuminen mittaa kun niin vähän otetaan sisään, mutta kyllä se sitten kannattaa jos kouluun sisään pääsee :)

• fysioterapiaa

Mun mielestä taas tämän vuoden pääsykoematsku on hyvinkin yhtenäinen, edellisvuosien materiaaleista en tiedä.

Millaisia kysymyksiä edellisvuonna sitten oli? En hae samalle linjalle kanssasi mutta meillä on sama materiaali kuitenkin. Tsemppiä!

(Onko muuten vinkkejä käytännön tilanteeseen? Esim onko paikalle helppo löytää jne?)

• Terveyskasvatus

Viime vuonna kysymyksiä oli kaksi terveysohjelmien suunnittelu- ja arviointimallista (Precede-Proceed-malli), toinen kysymys oli muistaakseen joku sen tapainen että piti kuvailla yksityiskohtaisesti malli ja sen käyttötapa, ja toinen sellainen että mallia piti soveltaa johonkin tilanteeseen, mitä en nyt ihan muista. Kysymyksiin siis riitti että oli lukenut tämän osion kirjasta erittäin tarkasti ja hyvin läpi, vaikka olihan aihe pääsykoekirjan keskeisimpiä eli sinäänsä minulle ei ainakaan ollut yllätys että siitä kysyttiin.

Paikalle oli mielestäni helppo löytää, taisin kartasta katsoa osoitteen. Koetilanne meni aika nopeasti ohi, tuntui että enemmän kului aikaa nimenhuutoihin kuin itse kokeen tekemiseen, aika meinasi loppua melkeinpä kesken. Viime vuonna kaikissa terveystieteen aloissa oli muistaakseni eri pääsykoematsku, nyt sama. Olen hakenut toisena terveyskasvatuksen jälkeen gerontologiaa ja kolmantena liikuntalääketiedettä. Kun materiaali on sama niin onkohan kysymyksetkin pääsykokeessa? Tai vaikka ei olisi niin ehtisinköhän tehdä pääsykoeajan puiteissa kaksi koetta.. Viime vuonna osa teki mielestäni kaksi koetta, siis sekä terveyskasvatuksen ja vaikkapa gerontologian..

Tsemppiä ja lukuintoa sinnekin!

• kokeessaollut

Olipahan muuten kokeet tänä vuonna :D Olin valmistautunut suurempiin kokonaisuuksiin ja tehnyt esseepohjia, mutta kuinka ollakaan eteen lävähti oikismainen koe joka ennakkomateriaalin osalta olikin pelkkiä monivalintoja - ja jotta menisi kivaksi niin joissain osioissa vastaamatta jättäminen tai väärä vastaus tuotti miinuspisteitä.. Olin aivan varma että koekysymykset liittyvät suuren ikäluokan toimintakyvyn kartoitukseen jollain tapaa mutta noup.

• kääkkistä

Monivalinta oli yllättävän helppo, mutta se helekatin artikkeli...

• terveyskasvatus

hei! millaiset ennakkomateriaalit terveyskasvatukseen on ollut aiempina vuosina? kirja tai kirjoja vai jokin artikkelikokoelma niinkuin esim psykologiassa? Kiitos jo etukäteen :)

• Epätietoinen..

Ovatko terveyskasvatuksen pääsykoemateriaalit jo julkistettu? En mistään löydä..

• Kokeisiin 2014

Mitä mieltä tämän vuoden 2014 pääsykoemateriaalista?
        Tuleekohan essee- vai monivalintakysymyksiä?
        Materiaali löytyy Jyväskylän yliopiston nettisivuilta.

• päähajoaa

Aivan jäätävät matskut jälleen kerran, tai siis samathan noi on kuin viime vuonna... Viime vuoden pääsykoe oli tosiaan monivalintakysymyksiä/väittämiä, en ymmärrä mitä tällaisella nippelitiedon hallitsemisella haetaan - ilmeisesti katsotaan kellä on motivaatiota hallita tällainen helvetillinen määrä prosenttilukuja ym shaibaa.

Itsekin luin viime vuonna painaen mieleen kokonaisuudet mutta sitten ne heittivätkin eteen väittämiä "30-45. v naisista 40% sairastaa metabolista oireyhtymää" ööööh. Siis ihan tuollaisia yksittäisiä lauseita sieltä täältä! Tekevätköhän tänä vuonna sitten niin, että laittavatkin esseekysymyksen? Mielenkiintoista nähdä!

• Kokeisiin 2014

Minkälainen oli viime vuonna kokeessa jaettava materiaali ja siihen liittyvä tehtävä?

• Omg

Liityn keskusteluun!!

Joo eli 2013 ja 2014 on sama pääsykoematsku joka on kuulemma tosi erilainen kuin edellisvuosina. Itse olen tähän mennessä opetellut lähinnä kokonaisuuksia ja pääpiirteiden ymmärtämistä, mutta sitten kai ne prosentitkin pitäs painaa mieleen xD huhhuh!!

• Oispaterve

Mäkin nyt lukemassa näihin kokeisiin.
      Aika epätoivoiselta tuntuu kun niin paljon hakijoita verrattuna aloituspaikkoihin.
      Mutta jotkuthan sinne aina pääsee. :)
      Ei vaan jaksa lukea niin paljon kuin haluaisi tai pitäisi.. Vielä melkein kuukausi aikaa tehdä parannusta siinä asiassa. :)
      Mielenkiintoista tosiaan nähdä minkälainen koe on. Toivottavasti ens vuonnakin olin sama matsku niin ei mee tää lukeminen hukkaan. :D Tsemppiä kaikille ja kannattaa lukea sillä tyylillä, millä itse oppii yleensä parhaiten!!!

• Omg

19 päivää jäljellä!! Jännitys alkaa jo tuntumaan apua!

• Lääkikseen2015

Olen hakenut lukemaan terveyskasvatusta kahtena keväänä peräkkäin, 2012 ja 2013. Molempina vuosina luin kuin hullu, osasin materiaalit ulkoa etu- ja takaperin. Sisään pääse niin uskomattoman vähän. Molempina kertoina olin varasijalla. Osasin täydellisesti kirjoista/materiaaleista kysyttävät asiat, mutta englannin kielinen aineisto, joka kokeessa jaettiin (ja jolla on muuten paljon suurempi painoarvo!!!) oli sitten se haastavampi minulle ja siitä lähti pisteitä. Viime vuonna tosiaan aivan älytön monivalintakoe, keväällä 2012 koe oli esseekoe, jossa vaadittiin laajoja asioiden ymmärtämistä ja tähän olin varautunut myös viime keväänä. Toisin kävi. Onneksi muistissa oli kuitenkin tarkasti kaikki luvut, koska olin lukenut niin paljon, vaikka olinkin valmistautunut aivan toisenlaiseen kokeeseen. Koskaanhan ei tiedä. Tsemppiä kaikille lukijoille. Lukekaa sekä pikkutarkkoja yksityiskohtia että laajoja kokonaisuuksia, valmistautukaa kaikkeen, älkääkä koskaan ajatelko "ei koskaan". Sisään pääsee, kun vaan jaksaa yrittää.

Keväällä 2012 englannin kielisestä aineistosta piti tehdä suomeksi tiivistelmä. Viime keväänä aineistosta oli kolme kysymystä, ja jos ei tiettyjä sanoja tiennyt, niin oli mahdoton noihin kysymyksiin vastata. Yksi avainsana esimerkiksi viime keväänä oli "mobility", ja vaikka kuinka yritin kontekstista päätellä, ei sana minulle täysin auennut. Toki siis ymmärsin, mihin suuntaan se viittaa, mutta se ei tietenkään riittänyt. Tsemppiä siis aineistoon, enkku täytyy kyllä olla hallussa jos sisään mielii. Tein viime vuonna kokeessa myös gerontologian aineistokokeen, oli huomattavasti helpompi kuin terveyskasvatuksen, ainakin mun osaltani, tiivistelmä piti siitä kirjoittaa.

• dinkidonki

Terveyskasvatusta Jyväskylään täälläkin! Haetteko yo- vai amk-papereilla sisään? Minä jälkimmäisillä ja heräsi vaan tässä vaiheessa ajatus (great!), että olisinko voinut muka hakea samalla pääsykokeella muihinkin aineisiin? haha, hyvä tässä vaiheessa hoksata :>

• Omg

Yo-papruilla! Hain myös liikuntalääketieteeseen kakkosvaihtoehtona :)

• Jännittää

Hei! Ihan sama moka minullakin, en tajunnut tuota! Eli samalla pääsykokeella olisi voinut hakea myös liikuntalääketieteeseen ja gerontologiaan (kai?) ja tajusin sen vasta haun tehtyäni. Onneksi kuitenkin ainakin viime vuonna Terveyskasvatukseen on päässyt pienemmillä pisteillä kuin liikuntalääketieteeseen eli jos ei Terveyskasvatukseen riittävästi pisteitä, niin tuskin olisi päässyt liikuntalääketieteeseenkään.

Mites paljon kaikki tämän vuoden hakijat lukenut? Reilu viikko enää jäljellä kokeeseen. Kyllä jännittää. Itse oon lukenut omasta mielestäni todella paljon ja silti välillä tuntuu ettei osaa mitään tarpeeksi. Englanninkielistä tehtävää jännitän ihan hirveästi, ei välttämättä ole vahvuuteni, kun nyt kuitenkin puhe siitä että n. 800 hakijasta sisään pääsee se 20. Tai 10, jos lasketaan vain jommankumman, yo- tai amk-papereilla hakevat. Itse haen yo-papruilla.

• Omg
        Jännittää kirjoitti:

Hei! Ihan sama moka minullakin, en tajunnut tuota! Eli samalla pääsykokeella olisi voinut hakea myös liikuntalääketieteeseen ja gerontologiaan (kai?) ja tajusin sen vasta haun tehtyäni. Onneksi kuitenkin ainakin viime vuonna Terveyskasvatukseen on päässyt pienemmillä pisteillä kuin liikuntalääketieteeseen eli jos ei Terveyskasvatukseen riittävästi pisteitä, niin tuskin olisi päässyt liikuntalääketieteeseenkään.

Mites paljon kaikki tämän vuoden hakijat lukenut? Reilu viikko enää jäljellä kokeeseen. Kyllä jännittää. Itse oon lukenut omasta mielestäni todella paljon ja silti välillä tuntuu ettei osaa mitään tarpeeksi. Englanninkielistä tehtävää jännitän ihan hirveästi, ei välttämättä ole vahvuuteni, kun nyt kuitenkin puhe siitä että n. 800 hakijasta sisään pääsee se 20. Tai 10, jos lasketaan vain jommankumman, yo- tai amk-papereilla hakevat. Itse haen yo-papruilla.

Kertokaa kaikki fiiliksiä miten luvut on sujunut tms haluun vertaistukea!! ;Dd

• paniikki??

Heippa, alkaa aika loppua ja paniikki iskeä...mitä vielä lukis ja onko siellä monivalinnat vai kokonaisuudet!!
      Et sellasia fiiliksiä....ja muutakin pitäs tehä!
      Onnea kaikille

• Omg

Mikä teistä tuntuu vaikeimmalta osiolta? Entä mikä helpolta??

• ...

Itse olen hakenut kaikkiin kolmeen koulutusohjelmaan, ensimmäisenä gerontologia ja kansanterveys, koska on helpointa päästä sisään sitä kautta. Kyselin kokeesta hakutoimistosta ja sain tietää, että neljän tunnin koetilanteen aikana pitäisi tehdä kaikki kolme koetta, jos niihin halajaa päästä. Kokeessa jaettava materiaali ei siis ole sama kaikissa.

• APUAAA

Huh täälläkin pieni paniikki kun ei tiedä oikein mitä odottaa! En tosin oo kauheesti lukenu joten en niin hirveästi toivoa sisäänpääsystä :(

• sofia2

siis mitä?? onko kolme eri koetta jos on hakenu kaikkiin kolmeen paikkaan? mää aattelin et yks koe kaikkiin....

• ...

Sain tällaisen vastauksen hakijapalveluista: "pääsykoemateriaali on sama pääaineesta riippumatta ja tästä tuleva valintakoe on sama kaikille hakijoille. Lisäksi valintakoetilanteessa saat kaikkiin hakemiisi pääaineisiin pääainekohtaisen aineistokoemateriaalin. Valintakoeaika on neljä tuntia joten käytettävän ajan sinä itse priorisoit haluamallasi tavalla. Pisteet tulevat olemaan eri pääaineesta riippuen koska pääainekohtainen aineistokoe on erilainen." Eli esim. yhteinen monivalintakoe kaikkiin ja sitten erilliset pääainekohtaiset artikkelit tms.

• ???

Monelta jyväskylässä pitää olla paikalla tuolloin kello 10 vai alkaako silloin jo koe vai vasta nimenhuuto?

• Huohhh

No ehkä kannattaa olla jo reilusti ennen 10 ihan vaan ettei missaa mitään tai tuu myöhässä XD ite en ainakaan ota mitään riskejä tästä kokeesta on kiinni mun tulevaisuus!!

• PÄÄPÄIVÄ

IT'S GO TIME!!!!

• appa1

Miten meni? Minulta meni ihan se taulukkotehtävä ohi, jossa piti rastittaa yksi kolmesta vaihtoehdosta niihin vaikuttavuuksiin/näyttöihin esim. halvaus, alzheimer... Mistä kohti materiaaleja se oli?

• ...

Kyseinen tehtävä oli tosiaan hankala, kun ei käynyt mielessä opetella ulkoa sitä. Enkun kielisessä materiaalissahan se oli ja olin itse muistiinpanoihini sen suomentanutkin, mutta meni kyllä ihan penkin alle tuo tehtävä. Vastasin huolellisesti gerontologiaan ja vähän vähemmän huolellisesti terveyskasvatukseen. Kirjallinen osuus meni hyvin, koska olin siihen valmistautunut ulkoaopettelemalla lukuunottamatta tietysti tuota yhtä :D Jännä juttu, että aineistokokeissa katsottiin lähinnä englannin luetunymmärtämistä. Ei paljon tarvinnut soveltaa.

• ...
        ... kirjoitti:

Kyseinen tehtävä oli tosiaan hankala, kun ei käynyt mielessä opetella ulkoa sitä. Enkun kielisessä materiaalissahan se oli ja olin itse muistiinpanoihini sen suomentanutkin, mutta meni kyllä ihan penkin alle tuo tehtävä. Vastasin huolellisesti gerontologiaan ja vähän vähemmän huolellisesti terveyskasvatukseen. Kirjallinen osuus meni hyvin, koska olin siihen valmistautunut ulkoaopettelemalla lukuunottamatta tietysti tuota yhtä :D Jännä juttu, että aineistokokeissa katsottiin lähinnä englannin luetunymmärtämistä. Ei paljon tarvinnut soveltaa.

Niin ja se vielä, että kamalinta oli kyllä se näläntunne, mitä joutui kestämään kokeen ajan, kun ei eväitä saanut syödä, eikä vettäkään juoda. Heikensi kyllä keskittymistä...

• jemmiska

Mites kävi? Pääsittekö sisään ja jos haitte useempaan niin mikä meni parhaiten. Itse jäin varalle. Peruuko kukaan koskaan? :D

• wnbterveystieteilijä

^ minä pääsin peruutuspaikalta tänä vuonna, joten vissiin peruu :D En olisi uskonut kun niin vähän ylipäätänsä otetaan.

• agepower

Minullakin olisi haaveena päästä lukemaan gerontologiaa! Hieman mietityttää tuo työllistyminen kun koulutuksessa painotetaan tutkimusta ja kuitenkaan tutkijan paikkoja ei kovin paljoa ole. Varma tulevaisuuden ala ainakin!

• mymmeli321

Millanen viime vuoden koe siis oli, monivalintoja vai laajoja esseitä? :--)
      muita tämän kevään hakijoita?

• tipsunipsu

Minä haen myös opiskelemaan terveyskasvatusta, ja kiinnostais myös tietää tosta viime vuoden kokeesta! :)

• lukija15

Mä haen myös opiskelemaan! Edellisten kommenttien perusteella ymmärsin että monivalinta enkunkielinen aineistokoe/tiivistelmä(?) oli viime vuonna. En sit tiedä ymmärsinkö väärin.. Miten lukeminen on sujunut? Multa loppuu auttamattomasti aika kesken mut näillä mennään :) enkunkielistä versiota oon lukemas ja enää ois gerontologian osuus.

• hakija1233

Täälläkin yksi hakija! Ilmeisesti jää täysin yllätykseksi minkä tyyppinen koe on tulossa:D Lukeminen sujunut hyvin mutta tuntuu tosiaan että aika käy vähiin ja luettavaa riittäisi.. Mitä mieltä olette materiaaleista? Terveyspolitiikka osio oli mun mielestä paikoittain todella hankalaa luettavaa.

• lukija15

Mun mielestä matsku on ollut mielenkiintoinen mutta haastava justiinsa ku pitäs muistaa asiat kokeeseen :) niin paljon asiaa laidasta laitaan

• Hakija87

Mitä aineistoa olette painottaneet eniten? Vielä muutama päivä jälellä! Tsemppiä!

• jjesjes

Olen lukenut aika tasaisesti kaikkia osioita. Saa nähdä kuinka paljon mistäkin kysytään.. Tsemppiä samoin kaikille! Viimeiset päivät ja sitten se on ohi!

• pääsykoe

Minkälainen fiilis jäi tämän päivän pääsykokeesta? Odotin itse helpompaa koetta. Minulla meni koko aika yhteen hakukohteeseen vaikka olin ajatellut että ehdin tehdä pääsykokeen kahteen paikkaan. Tein gerontologian ja kansanterveyden pääsykokeen.

• nytseonohi

Hain myös gerontologiaan ja kansanterveyteen jo toista kertaa. Monivalinta oli mielestäni helppo tänä vuonna. Artikkeli taas mielestäni haastava. Olin suunnitellut myös tekeväni kaksi koetta, mutta en ehtinyt kuin yhden ja siihenkin sain kulumaan 4 tuntia :D

• gerbiili2

Sellanen oli sitten.. Monivalintaa ja esseetä. Mitä mieltä?

• koeohi

Olin kyllä jollain tasolla varautunut että monivalintoja varmaankin tulee, mutta enpä silti ollut näköjään nippelitietoa tarpeeksi opetellut.. Haastava oli muistaa lukuja, esimerkiksi se kuinka paljon vanhuksia on kaatunut. Todella ärsyttäviä kysymyksiä mutta ainakin tietää ensi kerralla millaista on odotettavissa jos ei nyt tärppää:D Hain siis terveyskasvatukseen ja sen englanninkielinen artikkeli oli mielestäni haastava. Neljä tuntia meni kyllä hetkessä enkä tosiaan ehtinyt muiden pääaineiden kokeita tehdä, vaikka olin vähän niin suunnitellut.

• bläähblääh

Onko niin, että jos monivalinnat menevät huonosti, ei artikkelitehtävää tarkisteta ollenkaan? Ärsyttävää, että monivalinnoissa rankaistiin miinuspisteillä myös vastaamatta jättämisestä!

• koeohi

En tiedä yhtään mikä systeemi siellä on! Nuo miinuspisteet olivat kyllä tosiaan ikäviä, pisteet kyllä vähenevät todella helposti kun aina vähenee ellei ole oikea vastaus. En millään malttaisi odottaa tuloksia!! Terveyskasvatuksen kokeen tehneet, mitä mieltä olitte siitä englannin kielisestä artikkelista?

• Jamppa556

Kenellekkään tullut tuloksia?

• kaskaskas

ei ole vielä tullut Jyväskylästä tuloksia ainakaan tänne. Hermot on jo kireällä tästä odotuksesta...

• Tulostenodottaja

Varasijoilta ei liene mahdollisuutta päästä sisään, kun vain tuo 10 hakijaa valitaan...

• odottelen

Joku joskus kirjoitti että pääsi varasijalta sisään. Nythän ne kriteerit on tiukentunut, saa siirtää vuodella vaan jos on äippälomaa armeija tms, et voi kai hyvinkin olla että kun ihmisten elämät muuttuu niin ei ota paikkaa vastaan. Saa nähdä. Täällä kans mietin että tulis jo, ärsyttäviä sykkeen nousuja tulee kun ajattelee asiaa!

• Ettäsillsi

Yhdeksäs varasija

• Pessimisti

2.varasija, skeptinen oon et kukaan peruisi vaikka onhan se mahdollista

• nytseonohi

Onko kukaan saanut tietää pääsikö varasijalta? Itse olen 3. varasijalla.

• Gerontologia

Gerontologiaan olen ekalla varasijalla ollut alusta saakka. Alkuviikosta sain hakijapalveluista tiedon että kaikki paikat on otettu sitovasti vastaan lukuunottamatta yhtä paikkaa, joka on otettu ehdollisesti vastaan. Aika epätodennäköiseltä varasijalta sisäänpääsy vaikuttaa.

• epätoivoinen_ei_ihan

Täällä ollaan aivan samassa tilanteessa! Sama koulutus ja eka varasija alusta saakka.... Pidetään toivoa yllä, että molemmista jonoista tulisi peruutuksia!!!

• nytseonohi

Eipä päässyt gerontologiaan 3. varasijalta, miten muille kävi? Kova on ollut taso tänä vuonna. Max pistemäärä 84pist. ja alin jolla pääsi sisään oli 81,5pist.

• Elatus15

Hei! Kertoisiko joku mikä oli vuoden 2015 valintakoemateriaali/kirjallisuus?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4631
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      498
      2437
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      2001
    4. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      18
      1909
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      81
      1586
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1505
    7. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      12
      1186
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      102
      984
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      124
      842
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      839
    Aihe