Valehtelija Vesterinen /Eksote

Omaishoitaja vaan

eikös se vesterinen julistanut suureen ääneen miten omashoitajat ovat oikein sydämen asia eksotelle?
No mulle tipahti tänään lappu luukusta,intervallihoidosta poistetaan maksukatto,kaikki maksetaan ite.Intervallihoito ollut monelle suuri apu ja tuki,suht koht halpa apu,kun maksukatto pudottaa asiakasmaksun aina puoleen.Itsekin meinasin anoa lisää intervallia,2 viikkoo hoidossa 2 kotona,koska hoidettavan kunto huonontunut,mutta mutta,eipä taida olla varaa,menee 480e hoitomaksuun ,lääkkeet sun muut,kuukaudessa,Minun pitää valita näenkö nälkää kun puoliso hoidossa,vai hoidanko kotona kunnes kuukahdan.
Kiitos Eskote,maksatatte sairailla ja omaishoitajilla.Taidan antaa periksi ja laittaa mies laitokseen,meen töihin.Laitoshoitohan tunnetusti hyvin kallista kaupungille,mutta jos ei minusta välitetä,en minäkään enää jaksa.

13

2957

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi pyhä sylvi...

Kyllä noissa Eksoten byrokratian kustannuksissa olisi todella perkaamista.

• lähtölaskenta

Eksote se osaa...

• otan eron

Kaikki omaishoitajat voisi viedä hoidettavansa sinne Eksoten kokouksiin.!!
      Nähtäis kuinka kauan menis ennenkuin eka hoidettava kadonnut,tai kun pyytävät vessaan,tai saa raivarin!!
      Ihan turha homma,rääkätä itsensä sairaaks,ero vaan ja puoliso eksoten piiriin

• y.edreus

Mutta eikös hyö oikein eduskunnassa kehuneet tätä Etelä-Karjalan mallia, Sipiläkin! Tosin syynä taitaa olla se, etteivät hyö, eikä omaisensa ole ollut tekemisissä Sekoten kaa.
        Olisi jo korkea aika laittaa pihalle puolet "pomoista", korkeine palkkoineen,ilman johtajakoulutusta, jne..
        Muinoin oli Keskussairaala, ylilääkäri, ylihoitaja ja kansliasihteeri. Hyvin meni! Nyt kaikki kynnellekykenevät ovat vähintään ylilääkäreitä, ylijohtajia. H-vetti! Tiedetään, misstä kenkä puristaa, mutta kellään ei ole munaa sanoa miten pitää tehdä!

• Virkoja riittää

Tuntuu vähän siltä, että nykyisin ei osata tehdä muuta kuin paisutella hallintoa ja ottaa velkaa, että saadaa pyöritettyä byrokratiaa. Julkinen sektori on paisunut kuin pullataikina joka paikassa, niin virastoissa kuin hoitosektorillakin. Kavereille ja puoluetovereille pitää rakentaa "työpaikka" vaikka väkisin. Järjetöntä menoa.

• Vesterinen Etelä-Saimaassa -
      "Voin vakuuttaa, että Eksotessa ei ole, eikä tehdä minkäänlaisia suunnitelmia omaishoidon tuen heikentämisestä, vaan aivan päinvastoin!

Eksoten hallituksessa käydään usein keskustelua siitä, kuinka arvokas ja kiitettävä asia omaishoito ja omaishoitajien työ ovat. Omaishoitoa kehitetään koko ajan. Eksoten talousarvioon lisättiin vanhusten kotihoidon tehostamista varten kaksi miljoonaa euroa tälle vuodella — kotihoitohan palvelee myös omaishoitoperheitä."

Meille tuli myös tämä lappu,missä muutetaan Lehmuskodin osasto 1 tehostetuksi palveluasumiseksi,eli asiakas maksaa kaiken itse,maksukatto poistetaan.Se tarkoittaa käytännössä meilläkin sitä,että pitää harkita kuinka paljon on varaa ottaa omaishoitoa tukevaa intervallia,koska menot kasvaa n.400-500 e kk.Omaishoidettaviahan siellä hoidetaan,suurin osa vanhuksia.Yleensä jos joutuu turvautumaan intervallihoitoon,niin hoidettava sekä omaishoitajan kuormittavuutta pyritään helpottamaan,välttämään laitospaikkaa ja kaupungin tarjoama palvelu on ollut vuorokausimaksuiltaan järkevä.
      Eikös maksukatto kehitetty juuri sen takia,että sairailla olisi varaa käyttää intervallia,olla kotona eikä jatkuvassa laitoshoidossa ?
      Eikö intervalli kotihoito ja maksukatto säästäis Eksoten menoja ?
      Saan kuukaudessa omaishoidontukea sen verran mitä laitoshoito maksaa Eksotelle päivässä.Siellä se mies istuu 33 e maksusta käytävällä.
      Pitää sitten vaan kärvistellä tässä kotona,vähentää intervallihoito,ja toivoa että itse ei kuukahda.
      Kohta Eksotella 2 laitoshoidettavaa.
      Vesterinen voisi joskus käydä tutustumassa omaishoitajien oloihin!!

• haudatkaa eksote

Eksotehan niin pulassa,että joutuu ottamaan velkaa jotta työntekijöiden palkat saadaan maksettua!Sijaisia ei oteta,monet osastot pyörii välillä pelkän osastonhoitajan turvin.Varaantuuko jo potilasturvallisuus,kun ei ole henkilökuntaa??
      Minkälaista on hoito enää kun ei voida taata edes perushoitoa?

• "Henkilökunnan työhyvinvointi kehittyi myönteisesti vuonna 2012. Parannusta tapahtui johtamisen, työyhteisön toimivuuden, työolojen ja osaamisen alueilla. "
      Eksoten loppuraportista v 2012 .

Eilen juttelin erään hoitajan kanssa,hän oli lopen uupunut.Eksote ei ota sijaisia,muut saavat välillä tehdä monen ihmisen työt.Vanhusten turvallisuutta ei pystytä takaamaan,saatikka että saavat edes perushoitoa,"hoidetaan jos keretään".Hoitajat ei jaksa enää!!
      Miten Eksote ei huomaa että kohta kaikki hoitajat loppuunpalaneita?
      Johtajat vaan latelee hienoja lauselmia,miten hyvin kaikki toimii,kun oikeastaan vanhukset kohta heitteillä ?
      Omin silmin näin kun kävin eräällä osastolla,siellä muistisairas jakeli omia lääkkeitään muille,hoitaja oli yksin eikä tiietenkään joka paikkaan kerkee!!Pesulle päästään kerran viikossa,vaipat vaihdetaan niin ettei ylitetä se sallittu määrä,kakka ja pissi valuen sitten siellä vaelletaanTominta ja virike,mikä se on ?
      Tämäkö on se tehostettu hoito?

• Olkaamme kiitollisia

Jään pohtimaan ed. kommentia, tämäkö on se tehostettu hoito? No, ensinnäkin. Kiire on aina. Mutta kertokaa missä työssä ei olisi kiire, tai missä työssä ei voi palaa loppuun tai uupua? Itse hyvin läheltä seuranneena tehostetun palvelun asumisen piirissä olevaa omaistani, en voi muuta kuin olla tyytyväinen. Hoitajat tekevät parhaansa, on virikettä, on viihtyisiä yhteistiloja yms. Ruoka ehkä voisi olla parempaa, mutta mielestäni se ruokakin on näyttänyt ihan syötävältä ruualta. Omaiseni on tyytyväinen. Pääsee ulkoilemaan hoitajan kanssa tai vapaaehtoisihmisen kanssa. En ymmärrä tätä vouhkaamista aina, kuinka huonosti kaikki on? Minulla on omainen, joka myös asuu vielä kotona. Ikää 89v. Hän pärjää kotiavun turvin, käy päivätoiminnassa, saa lämpimän lounaan kotiin (joku veteraanietuus). En voi muuta kuin sanoa, että luojan kiitos, asumme Suomessa emmekä esim Virossa. Onko tässä vanhusten hoidossa, oli se sitten laitoshoitoa, kotihoitoa, tai mitä vain, äänessä ainoastaan ne suurimmat valittajat ja purnaajat jotka avaavat suunsa. Ikäänkuin ne kamalat synnytyskokemukset, joista nainen vouhkaa koko ikänsä. Mutta harvoin vouhkaa kuinka hyvä kokemus synnytys oli. No tätä voi miettiä. Itse olen tyytyväinen ja turvallisin mielin. Aina on parantamisen varaa, mutta pitääkö meidän odottaa jotain ylimalkaisen täydellistä hoitoa ja hoivaa, eikö riittävän hyvä kelpaa?

• Ei tämä ole mitään vouhkaamista.Itsehän näen vierestä minkälaista hoitoa mieheni saa,ja tuttavani.Puhun hoitajien kanssa tilanteesta.Eihän mikään muutu tehostetussa palveluasumisessa,muu kuin että maksut nousee.Virikkeitä ja toimintaa.?Saahan siellä leikellä lehtiä,ulos ei pääse jos ei omaiset vie.Mies romahtaa kahdessa viikossa niin että mun pitää aloittaa kaikki taas alusta,kotona tuplaten töitä kun äijä ollut hoidossa.Lepää nyt sitten.Ja hyvästä hoidosta menee sitten tuplamaksu,vain sen takia että nimitys laitokselle muuttuu.
      Tuskin nämä viime aikoina otsikoissa olleet puheet vanhusten huonosta hoidosta on tuulesta temmattuja,jossain ehkä hyvin vielä,mutta paljon huonoa.Äsken hoitaja kertoi telkus ,miten syötettiin jälki ja pääruoka samalta lautaselta kolmelle vanhukselle.Siitä ei olla kaukana enää,tässäkään kaupungissa.

• kuultu omin korvin

"tee vaippaan,ei nyt jouda vessaan viemään"

• tyytyväinen

Minä joka olin tuolla aikaisemmin tyytyväinen eksoten tarjoamiin palveluihin, en halunnut pahoittaa kenenkään mieltä. Mutta oma kokemukseni on hyvä, ja pidän tärkeimpinä asioina lääkehoidon sujuvuutta, päivittäisen voinnin seuraamista yms. Ei lääkkeenjakovirheitä tms saa sattua. Virikkeitä on paljon, miksi lehden lukeminen,leikkaaminen tai vaikka sitten lehden taittelu, lakanan veto tms ole tarpeeksi hyvää virikettä? Mitä korkeakulttuuria sen pitäisi olla? Ja on ns vapaaehtoisia ulkoilukavereita? Voisiko sellainen löytyä, tai ehdottaa henk.kunnalle sellaisen etsimiseen? Poistun tästä keskustelusta, kun ei ollut tarkoitus loukata. Huomaan vain, että itse olen tyytyväinen omaisteni hoitoon niin tehostetun palveluasumisen yksikössä sekä toisen omakseni kotiin tuodusta hoidosta ja huolenpidosta.

• No kiva jos joku tyytyväinen.Mun äijä nyt vaan työikäisenä sairastunut,vikkelä jaloistaan ja kaipaa toimintaa,niinkuin moni muu.Mutta Eksote laittanut hänet vanhusten sekaan,koska muuta ei nyt ole.Paperilehtien leikkeily ja maalaaminen on jo noloa,eihän hyö tyhmiä jos sairaita ja vanhuksia.Lukisipa joku edes lehtiä ,se olisi paljon.Tai veisi pihalle katsomaan puita.Tanssia ja musiikkia,leipomista ja kodinomaista hoitoaTelkkari se ainut virike monasti.
      Ei kukaan ole mitään korkeakultturia vaatimassa.Ulkoilemaan pääsee jos joku joutaa.Toisaalta kuka vaan ei voi viedä muistisairasta pihalle,jos saa raivarin ja karkaa sen sileän tien.
      Minäkin haluisin vaan joskus levätä,pitää miestä hoidossa ja olla tyttären kanssa.Ns. tehostettu hoito,ei muuta mitään ,maksut vaan nousee,kellä siihen varaa...
      Olen samaa mieltä kuin aloittaja,tehostettu palveluasuminen,lisää vaan maksuja,ja mikään ei muutu.
      Ai niin ,tuttavalle jäi 0.60 e tilille sen jälkeen kun eksotelle kaikki maksettu,ei edes lakiosaa jätetty.Monella paikkakunnalla omaiset saa osallistuu maksuihin,kun ei edes lakiosa enää riitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3412
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2887
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      47
      2598
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1331
    Aihe