Olen sokeririippuvainen!

Kaunokainen 61 v

Olen kärsinyt lihavuudesta pitkään. Olen miettinyt, että mikä minua oikein syötättää. Miksei kaikki liho, vaikka ne syö? Olen etsinyt netistä tietoa. Nyt luulen löytäneeni vastauksen. Minulla on sokeririippuvuus, vielä se pahempi, jolloin keho tulkitsee pullien keksien kakkujen ja suklaan lisäksi sokeriksi myös perunan makaroonin riisin ja leivän.
Tämä juttu valkeni minulle 31.3.2013, jolloin heti menin Siwaan ostamaan jotain järkevää syömistä eli broilerifileitä, pakastekasviksia, raejuustoa, kalkkunaleikkelettä ja pähkinöitä sekä salaattitarvikkeita kurkkua tomaatteja ja jäävuorisalaattia. Viikko on nyt mennyt ja paino on pudonnut nyt jo yli 2 kg. Haaveilen jo nuoruuden hoikkuutta.
http://www.terve.fi/ravintoaineet/taltuta-sokeririippuvuus

92

3366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaunokainen 61 v
    • 19+9

      Minä luulin olevani sokeririippuvainen kun teki niin lujasti mieli karkkia kiellettyäni sen itseltäni. Sitten lupasin itselleni, että saan syödä karkkia vaikka joka päivä, mutta vain aterioiden yhteydessä jälkiruuaksi. Nyt ei tee enää edes mieli. Jos ateria jää välistä, silloin saattaa pullat huudella mun nimeäni. Muulloin ajatus saattaa mielessäni käydä, mutta pystyn sen aika helposti tukahduttamaan.

      • Kaunokainen 61 v

        Joo, onhan se varmasti vaikea määritellä onko vai ei. Itsensä kun tuntee parhaiten, voi kokeilla mitkä vaikutukset milläkin syömisellä on. Eilenkin, kun olin töissä toisessa työpisteessä ja kävin siellä ruokalassa syömässä oli koko ajan nälkä vaikka maha oli täynnä lasangea. Olin tosi harmissani. Siinä oli liikaa pastaa mulle. Sokeritasapaino lähti heittelemään. Koko loppu ilta teki mieli jotain, kunnes kävin taas kaupassa ostamassa lisää mun omaa ruokaa. Sit rauhoittui. Mulle tuo jälkiruoka ei toimi. Olen kokeillut sitäkin. Mutta varmaan joillekin se toimii.


    • Kaunokainen 61 v

      Eilen söin iltapäivätauolla tarjotun pullan. Oli tosi hyvää, mutta kupli koko illan mahassa. Söin sitten taas omaa ruokaani, kun pääsin kotiin eikä tilanne villiintynyt. Nukun jo pitempiä yöunia. Oloni onkaikin puolin helpompi.

    • kal kulaattori

      "Miksei kaikki liho, vaikka ne syö? "

      Kyllä kaikki lihovat jos syövät enemmän kuin kuluttavat. Se on väistämätön luonnonlaki.

      3 sisään, 2 ulos. 3-2=1, 1 jää rasvana varastoon. Voit vaikka ajatella ihmisen autoksi, jossa on kuminen bensatankki. Tankkaat joka päivä 10 litraa, vaikka ajossa on kulunut vain 8 litraa. Miten käy? Tankki täyttyy, täyttyy, venyy, venyy. Ihan samoin toimii ihmisen kroppa.

      " keho tulkitsee pullien keksien kakkujen ja suklaan lisäksi sokeriksi myös perunan makaroonin riisin ja leivän."

      - Ei se keho "tulkitse", vaan hiilihydraatti on hiilihydraatti. Hiilihydraatteja ovat sokerien liusäksi tärkkelykset, joita on viljoissa.

      Painonhallinnan kannalta väliä ei ole sillä, mistä se energia tulee, vaan paljonko sitä kaikkiaan syö ja kuluttaa.

      Sokereissa on pienessä tilavuudessa paljon energiaa, Siksi siitä on hyvin helppo saada huomaamattaankin energiaa yli tarpeen. Onhan selvä, että paljon helpompi on napsia 1000 kcal edestä karkkia kuin salaatinlehtiä. Lehtisalaattia pitää popsia saman energiamäärän edestä lähemmäs 8 kg, karkkeja alle 300 grammaa!

      Onhan tuo nyt päivänselvää, kumpaa syömällä läskiä helpommin kertyy!

      • 13+14

        Niin, mutta mistä kaikesta johtuu ihmisten erot kulutuksessa? Miksi esimerkiksi kahdesta sisaruksesta toinen on ylipainoinen vaikka syövät samaa ruokaa ja leikkivät yhdessä tai perheenjäsenistä yksi on ylipainoinen muiden ollessa normaalipainoisia?


      • kal kulaattori
        13+14 kirjoitti:

        Niin, mutta mistä kaikesta johtuu ihmisten erot kulutuksessa? Miksi esimerkiksi kahdesta sisaruksesta toinen on ylipainoinen vaikka syövät samaa ruokaa ja leikkivät yhdessä tai perheenjäsenistä yksi on ylipainoinen muiden ollessa normaalipainoisia?

        Ei siinäkään mistään ihmeistä ole kysymys, vaan siitä että samassakin perheessä periaatteessa samaa ruokaakin syövistä sisaruksilla on eroja sisään menevän ja kulutetun energian välillä. Eivät he kuitenkaan grammalleen yhtä suuria annoksia syö ja täsmälleen yhtä paljon liiku. Toinen saattaa napostella pikkuisen enemmän suklaata tai keksejä, toinen ei niihin koske toinen ottaa ruokaa vähän lisää, toinen ei. Toinen vetää useamman siivun juustoa leivälle ja paksulti voita, toinen ei ollenkaan. Toinen liikkuu hieman aktiivisemmin, toinen istuu enemmän tietokoneella.

        Tästä ne erot painossa tulevat. Ei siihen tarvitse etsiä mitään pseudotieteellisiä aineenvaihduntaeroja tai muuta mystistä, kun ihan yksinkertaiset ja ilmeiset syytkin asian selittävät.

        Joo, toki eri yksilöiden perusaineenvaihdunnassakin on pieniä eroja jo ihan ruumiinkoonkin takia, mutta ne selittävät vain ihan promilleluokan eroja.

        Kyllä se syy ylipainoon on yksinkertaisesti siinä, että energiaa menee muodosa tai toisessa sisään enemmän kuin kuluu.


      • cuba libre
        kal kulaattori kirjoitti:

        Ei siinäkään mistään ihmeistä ole kysymys, vaan siitä että samassakin perheessä periaatteessa samaa ruokaakin syövistä sisaruksilla on eroja sisään menevän ja kulutetun energian välillä. Eivät he kuitenkaan grammalleen yhtä suuria annoksia syö ja täsmälleen yhtä paljon liiku. Toinen saattaa napostella pikkuisen enemmän suklaata tai keksejä, toinen ei niihin koske toinen ottaa ruokaa vähän lisää, toinen ei. Toinen vetää useamman siivun juustoa leivälle ja paksulti voita, toinen ei ollenkaan. Toinen liikkuu hieman aktiivisemmin, toinen istuu enemmän tietokoneella.

        Tästä ne erot painossa tulevat. Ei siihen tarvitse etsiä mitään pseudotieteellisiä aineenvaihduntaeroja tai muuta mystistä, kun ihan yksinkertaiset ja ilmeiset syytkin asian selittävät.

        Joo, toki eri yksilöiden perusaineenvaihdunnassakin on pieniä eroja jo ihan ruumiinkoonkin takia, mutta ne selittävät vain ihan promilleluokan eroja.

        Kyllä se syy ylipainoon on yksinkertaisesti siinä, että energiaa menee muodosa tai toisessa sisään enemmän kuin kuluu.

        Ja ne erot sitten lopulta kumuloituvat painoon. Lihavakaan ei lihottuaan tiettyyn painoon enään syö sen enempää kuin kuluttaa. No, mikä se ero sitten on? Kalorilaskuri.fi, 18v mies
        Paino 72 kg, kulutus 2460 kcal
        Paino 110kg, kulutus 2744 kcal
        ___________________________

        Eli ei se lihavakaan mainittavasti enempää syö. 284kcal nyt on jo yhdessä jäätelöpuikossa. Pienet purot vaan ajan mittaan tekevät suuria jokia....

        Tämän kun saisi sisäistettyä, niin siinä voisi olla tie pysyvään painonhallintaan.


      • cuba libre
        cuba libre kirjoitti:

        Ja ne erot sitten lopulta kumuloituvat painoon. Lihavakaan ei lihottuaan tiettyyn painoon enään syö sen enempää kuin kuluttaa. No, mikä se ero sitten on? Kalorilaskuri.fi, 18v mies
        Paino 72 kg, kulutus 2460 kcal
        Paino 110kg, kulutus 2744 kcal
        ___________________________

        Eli ei se lihavakaan mainittavasti enempää syö. 284kcal nyt on jo yhdessä jäätelöpuikossa. Pienet purot vaan ajan mittaan tekevät suuria jokia....

        Tämän kun saisi sisäistettyä, niin siinä voisi olla tie pysyvään painonhallintaan.

        No, korjaukseksi sanottakoot ettei se ero ihan noin pieni ole, mutta pienellä aktiivisuudella se ero kapenee tai jopa nollautuu. Ja pienien asioiden summasta kyse lopulta on, ne vaan pakkaantuvat siihen keskivartaloon.


      • missäx

        Tuo lihavuuden kertyminen menee juurikin noin. Lihavuuteen vaikuttaa tietysti jonkinverran ruoka-aineet, mutta enimmäkseen totutut tavat ja mielihyvän tuottamisen tarve syömällä.


      • tsemppiäkaikille
        missäx kirjoitti:

        Tuo lihavuuden kertyminen menee juurikin noin. Lihavuuteen vaikuttaa tietysti jonkinverran ruoka-aineet, mutta enimmäkseen totutut tavat ja mielihyvän tuottamisen tarve syömällä.

        Yhdyn edellisiin. Minäkin olin aikaisemmin ns. tunnesyöppö; lohdutin /palkitsin itseäni syömällä, usein jotain makeaa ja paljon...
        Kesti kauan, ennenkuin tajusin, että paremman olon saa rankalla liikunnalla tai harrastamalla seksiä. Kehon omat mielihyvähormonit (endorfiini, oksitosiini ym.) hoitavat homman, eikä tee mieli syödä liikaa.
        Tyhjät hiilarit pois, tilalle jotain terveellisempää. Ja ravintoa kulutuksen mukaan.
        Nyt on paino ja kehonkoostumus (kannattaa mittauttaa) ok, pysyneet jo vuosia.


      • kysyjä

        Toisilla ihmisillä on nopeampi aineen vaihdunta.


      • aivopesty
        kysyjä kirjoitti:

        Toisilla ihmisillä on nopeampi aineen vaihdunta.

        Aineenvaihdunta nopeutuu kun syke nousee. Perusaineenvaihdunnan erot ovat normihemmoilla aikas pienet. Aineenvaihdunta kiihtyy siis aktiivisella liikkumisella.
        Tietenkin voi olla olemassa aineenvaihduntaa kiihdyttäviä sairauksia, mutta ne on sitten eri asia.


      • Kaunokainen 62 v
        aivopesty kirjoitti:

        Aineenvaihdunta nopeutuu kun syke nousee. Perusaineenvaihdunnan erot ovat normihemmoilla aikas pienet. Aineenvaihdunta kiihtyy siis aktiivisella liikkumisella.
        Tietenkin voi olla olemassa aineenvaihduntaa kiihdyttäviä sairauksia, mutta ne on sitten eri asia.

        Aineevaihduntaa vaikuttaa, kun syö hyvin sulavaa, monipuolista ruokaa. Minulla on eväänä esim. brocclisekoitusta (parsakaali,kukkakaali,porkkana) ja sekavihanneksia (herne, papu, kukkakaali, porkkana) uunissa paistettuna 175 asteessa päällä hunaja tai pehmeänpippurinen broilerifilettä 45 min puoli lautasellista ja toisella puolen jääsalaattia, kurkkua, tomaattia, hunajamelonia, salaattijuustokuutioita ja luumuja pilkottuna sopivan kokoisiksi palasiksi. Sen kun vetää rauhassa pureskellen ja juo vettä tai rasvatonta maitoa, niin kyllä vatsaan tulee niin lämmin ja hyvä olo. Ei tunnu täydeltä vaikka eväänä on 1 litran jätskiaskillinen tuota ruokaa. Pitää nälän kolme tuntia. Kannattaa kokeilla.


    • Rkstn ruokaa

      Makeanhimosta pääsee putsaamalla elimistönsä kaikesta kuonasta esim. paastoamalla. Paastoja on monenlaisia ja erilaisia; täysruuattomia ja sitten sellaisia, joissa pidättäydytään vain kaikesta turhasta ja kuonaa lisäävästä, valkoisista vehnäjauhoista, sokerista yms. humpuukiravinnosta.

      Itse olen käyttänyt ja putsannut sisälmykseni muutaman kerran Detox-nimisellä aineella, enkä kaipaa enää makeita mellejä enkä muutakaan 'liian' hyvää. Onneksi oikea ruoka on niiin ihanaa, että se piisaa.

    • Kaunokainen 61 v

      Arvasin, että tämä sokeririippuvaisuus ei ole vielä oikein kenelläkään selvinnyt. Paljon hyviä ajatuksia tuossa edellä tuli ja olen vatvonut niitä kaikki nämä vuodet. Olis mukavaa saada kommentteja sellaisilta, jotka olis myös tässä asiassa addikteja, mutta olisivat saaneet tilanteen haltuun.

      • Puhdistaudu sisältä

        Ehkäpä se olet vain sinä, jolle ei ole selvinnyt, miten ja millä lailla sokerihuuruista pääsee eroon. Eli oikeasti et haluakaan.


      • Kaunokainen 61 v
        Puhdistaudu sisältä kirjoitti:

        Ehkäpä se olet vain sinä, jolle ei ole selvinnyt, miten ja millä lailla sokerihuuruista pääsee eroon. Eli oikeasti et haluakaan.

        Moi, onhan se selvää, että ihmiset ovat erilaisia. Sinulle tuo puhdistautuminen käy paastolla, mulle se ei sopinut. Söin sen jälkeen entistä enemmän. Ajatus olla kyllä järkeen käypä. MInulla on se käsitys, että minulta puuttuu ravintoaineita ja keho ottaa tietyt aineet itsestään, jos ei saa niitä ruuasta ja se aiheuttaa lisää ongelmia. Terveelle ihmiselle paastokin on tosi hyvä juttu silloin tällöin.


      • Lohtusyömistä(kö)?
        Kaunokainen 61 v kirjoitti:

        Moi, onhan se selvää, että ihmiset ovat erilaisia. Sinulle tuo puhdistautuminen käy paastolla, mulle se ei sopinut. Söin sen jälkeen entistä enemmän. Ajatus olla kyllä järkeen käypä. MInulla on se käsitys, että minulta puuttuu ravintoaineita ja keho ottaa tietyt aineet itsestään, jos ei saa niitä ruuasta ja se aiheuttaa lisää ongelmia. Terveelle ihmiselle paastokin on tosi hyvä juttu silloin tällöin.

        Ai, mikä sairaus sulla olikaan? Sokeririippuvuus ei ole sairaus. Sinä syöt, halajat, tahdot ja kaipaat entistä enemmän nannaa tasan niin kauan, kun elimistösi on puhdas sekä sokerista että ehkä myös siitä hiivakasvustosta, jota yltäkylläinen sokerin syöminen ylläpitää. Kun elimistö on putsattu tavalla tai toisella, niin sinä et enää sokeria / makeaa kaipaa. Ellet sitten kasvata ja elätä kaipausta ihan vain mielesi puolella.


      • good luck

        aika hyvä systeemi on se ettei osta kotiin mitään hiilareita edes viertasvaraksi.
        niin kuka nyt niiden takia lähtee uudestaan kauppaan.ite yritän sillä tiputtaa.


    • sokerirotta

      Kyllä sokeriin voi "addiktoitua". Kun on vaikka se keksipaketti, niin siitä ei kertakaikkiaan VOI syödä vain sitä yhtä. Voisi verrata kun alkoholisti menee ja korkaa pullon. Ajatus on, että ihan vain yhden otan, mutta sitten se menee se koko pullo. Siis tottakai, tahdonvoiman ja itsekurin puutetta. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että kun ei pysty eikä kykene. Itsellä ainakin se ainoa oikeasti toiviva keino on, että sitä makeaa puputettavaa vaan ei kotona ole. Sitä kun syö niin, että alkaa etoa, tulee paha olo siitä sokerin määrästä. Ensimmäinen pala voi jopa maistua liian makealta, kun ei ole pitkään aikaan syönyt. Mutta kyllä se vaan kummasti menee isokin määrä jos alottaa.

      Eikä tässä nyt tosiaan puhuta mistään "makeanhimosta voi puhdistautua". Addiktio on addiktio, eikä addikti juuri koskaan voi olla kohtuukäyttäjä. Toki se "kohtuukäyttö" onnistuu niin, että kotiin hankki vain sellaisen määrän ja sillointällöin, jonka sitten voi huoletta vetää kerralla nassuun. Jos nyt ylipäänsä sitä herkuttelua joskus kaipaa.

      • Järjen hiven

        No koitapa nyt vaikka ensin puhdistautua, jatketaan aihetta sitten. Ja kaikkein addiktien kanssa ollee niin, että järjen käyttö on sallittua ellei jopa hyvin suotavaa.


      • sokerirotta
        Järjen hiven kirjoitti:

        No koitapa nyt vaikka ensin puhdistautua, jatketaan aihetta sitten. Ja kaikkein addiktien kanssa ollee niin, että järjen käyttö on sallittua ellei jopa hyvin suotavaa.

        no kuule ... mä en ole sokerisia herkkuja suuremmin syöny enää moneen vuoteen. Se tosiaan toimii, kun ei vaan osta herkkuja kotiin. Paino on pudonnu lähes 25 kiloa ja ihan tyytyväinen olen elämääni tällä hetkellä. Sokeria edelleen kuitenkin pyrin välttämään ja taatusti välttelen lopun ikääni. Juhlissa joskus jotakin vähän syö ja kyllä se sama "himo" siellä edelleen on. Tekis mieli ottaa lisää ja paljon. Julkisissa tilanteissa on kuitenkin sellanen hyvä juttu kun ryhmäpaine, niin tule alettua mussuttamaan ylenmäärin. Joskus täytyy kaupassaki kiertää se karkihylly, kun ei tunne itseään kaikkein voimakkaimmaksi. Toisinaan taas hyvä kävellä just siitä kaikkien herkkujen keskeltä, niin pysy tahdonvoima vahvana. Mutta sitä ei voi heikkona päivänä tehdä!

        Joo, tottakai järkenkäyttö on sallittua. Sä varmaan sanot alkoholistille ja narkkarillekin, että "koitapa nyt ensin puhdistautua". Noi kaikenmaailman detoxit ja puhdistuspaastot on ihan sanonko mitä --- no RAHASTUSTA. Yhtään ainutta tieteellistä tutkimusta et niiden tehosta pysty linkkaamaan. Siis TIETEELLISTÄ, ei mitään pseudoskeidaa.


      • Kaunokainen 61 v

        No niin, nyt rupee näyttämään oikeansuuntaiselta tekstiltä. Olisi kiva tietää 'sokerirotta' kietoutuiko sulla myös talousongelmat tuohon addiktiin?


      • Kaunokainen 61 v
        sokerirotta kirjoitti:

        no kuule ... mä en ole sokerisia herkkuja suuremmin syöny enää moneen vuoteen. Se tosiaan toimii, kun ei vaan osta herkkuja kotiin. Paino on pudonnu lähes 25 kiloa ja ihan tyytyväinen olen elämääni tällä hetkellä. Sokeria edelleen kuitenkin pyrin välttämään ja taatusti välttelen lopun ikääni. Juhlissa joskus jotakin vähän syö ja kyllä se sama "himo" siellä edelleen on. Tekis mieli ottaa lisää ja paljon. Julkisissa tilanteissa on kuitenkin sellanen hyvä juttu kun ryhmäpaine, niin tule alettua mussuttamaan ylenmäärin. Joskus täytyy kaupassaki kiertää se karkihylly, kun ei tunne itseään kaikkein voimakkaimmaksi. Toisinaan taas hyvä kävellä just siitä kaikkien herkkujen keskeltä, niin pysy tahdonvoima vahvana. Mutta sitä ei voi heikkona päivänä tehdä!

        Joo, tottakai järkenkäyttö on sallittua. Sä varmaan sanot alkoholistille ja narkkarillekin, että "koitapa nyt ensin puhdistautua". Noi kaikenmaailman detoxit ja puhdistuspaastot on ihan sanonko mitä --- no RAHASTUSTA. Yhtään ainutta tieteellistä tutkimusta et niiden tehosta pysty linkkaamaan. Siis TIETEELLISTÄ, ei mitään pseudoskeidaa.

        Hieno homma, tuntuu hyvältä lukea tuollaista tekstiä. Mulle tää on niin alkua, kun en vuosiin tajunnut, mistä tässä on kysymys. No herkkuja on joka paikassa tarjolla. Varsinkin töissä tauolla on kaikenlaista tuliaista, sitten on synttäreitä summuita juhlia. Olen huomannut, että sokerirapulapäiviä menee ainakin yksi. Jos siinä ei sitten ole tarkkana, homma lipeää helposti taas. Sitten tuo sokerihumalassa kavereille tarjoilu vie myös rahaa. Muutenkin on kukkaron nyörit herkemmässä, kun tilanne on päällä. Herkut ovat yllättävän kalliita tänäpäivänä. Järkevää ruokaa saa jo halvemmalla. Tuntuu, että herkuttelua voi hivuuttaa eteen päin esim. pähkinöillä ja kuivahedelmäsekoituksia napostelemalla. Sitten myös voi on alkanaut maistua tosihyvältä.


      • Revi siitä
        sokerirotta kirjoitti:

        no kuule ... mä en ole sokerisia herkkuja suuremmin syöny enää moneen vuoteen. Se tosiaan toimii, kun ei vaan osta herkkuja kotiin. Paino on pudonnu lähes 25 kiloa ja ihan tyytyväinen olen elämääni tällä hetkellä. Sokeria edelleen kuitenkin pyrin välttämään ja taatusti välttelen lopun ikääni. Juhlissa joskus jotakin vähän syö ja kyllä se sama "himo" siellä edelleen on. Tekis mieli ottaa lisää ja paljon. Julkisissa tilanteissa on kuitenkin sellanen hyvä juttu kun ryhmäpaine, niin tule alettua mussuttamaan ylenmäärin. Joskus täytyy kaupassaki kiertää se karkihylly, kun ei tunne itseään kaikkein voimakkaimmaksi. Toisinaan taas hyvä kävellä just siitä kaikkien herkkujen keskeltä, niin pysy tahdonvoima vahvana. Mutta sitä ei voi heikkona päivänä tehdä!

        Joo, tottakai järkenkäyttö on sallittua. Sä varmaan sanot alkoholistille ja narkkarillekin, että "koitapa nyt ensin puhdistautua". Noi kaikenmaailman detoxit ja puhdistuspaastot on ihan sanonko mitä --- no RAHASTUSTA. Yhtään ainutta tieteellistä tutkimusta et niiden tehosta pysty linkkaamaan. Siis TIETEELLISTÄ, ei mitään pseudoskeidaa.

        No kuule: muutaman kerran Detox-puhdistuksen tehneenä (parina menneenä vuonna pari kertaa) voin istua vaikka millaisen täytekakku- ym. herkkupöydän ääressä eikä tee edes mieli. Siinä sulle tutkimustulosta, minä olen tutkinut asiaa henkilökohtaisesti tekemällä ja toimimalla. Miksi sinä et ole?


      • Kaunokainen 61 v
        Revi siitä kirjoitti:

        No kuule: muutaman kerran Detox-puhdistuksen tehneenä (parina menneenä vuonna pari kertaa) voin istua vaikka millaisen täytekakku- ym. herkkupöydän ääressä eikä tee edes mieli. Siinä sulle tutkimustulosta, minä olen tutkinut asiaa henkilökohtaisesti tekemällä ja toimimalla. Miksi sinä et ole?

        Onko nyt niin, että olet ollut tällainen sokerihiiri ja sitten olet tajunnut sen ettei sokeri sovi sulle. Sitten olet putsannut itsesi ja välttänyt sokeria sen jälkeen.


      • Kaunokainen 61 v
        Revi siitä kirjoitti:

        No kuule: muutaman kerran Detox-puhdistuksen tehneenä (parina menneenä vuonna pari kertaa) voin istua vaikka millaisen täytekakku- ym. herkkupöydän ääressä eikä tee edes mieli. Siinä sulle tutkimustulosta, minä olen tutkinut asiaa henkilökohtaisesti tekemällä ja toimimalla. Miksi sinä et ole?

        Toihan nyt näyttää ihan siltä, että et voi syödä herkkuja, joten sinullakin näyttää olevan tämä sokeririippuvuus. Olen tässä niin alussa vielä. Olen tosin kokeillu tuota kehopuhdistusta Colonic Plus -tuotteella. Kerropa lisää siitä ajasta, kun et vielä tajunnut olevasi sokeriongelmainen.


      • 'Kaunis' myös sisält
        Kaunokainen 61 v kirjoitti:

        Toihan nyt näyttää ihan siltä, että et voi syödä herkkuja, joten sinullakin näyttää olevan tämä sokeririippuvuus. Olen tässä niin alussa vielä. Olen tosin kokeillu tuota kehopuhdistusta Colonic Plus -tuotteella. Kerropa lisää siitä ajasta, kun et vielä tajunnut olevasi sokeriongelmainen.

        Ei hyvien syönti mikään varsinainen ongelma ollut koskaan - ennen kuin tuli se tietty ikä eikä lenkki ja liikkuminen auttanut yhtään kilojen kurissa pitämiseen. Siinä vaiheessa piti lopettaa kaiken muun syönti, kun ruuan syöntiä ei voi lopettaa. Onneksi.

        Voisin kyllä syödä herkkuja, mutta en syö, ihan turhaa mössöä suolen seinämiin eikä elimistö saa niistä oikeita ravintoaineita, vain turhaa energiaa. Olen ns. herännyt ja valaistunut ehkäpä aikuisena opiskelun ansiosta. Tietoisuus ihmisen anatomian hienoudesta, käsittämättömän viisaasta toiminnasta yms., pisti ruokailu- ym. nautintatavat uuteen uskoon ja järjestykseen.

        Detox-kuurin löysin ja päätin kokeilla siinä vaiheessa, kun olin vatsaongelmien kanssa helisemässä ja kun kuulun niihin, jotka eivät lääkäriin mene ennen kuin on viimeinen pakko. Ja kuinka ollakaan; kaikki vaivat ja vatsanpurut ja pahat olot hävisivät sen siliän tien jo ekan kuurin jälkeen. Muitten teho ei ole ollutkaan niin dramaattinen, mutta vyöhyketerapiaa tekevä luontaishoitaja ihmetteli, miten ihmisellä voi olla noin puhdas maksa.


      • Joku jossain
        'Kaunis' myös sisält kirjoitti:

        Ei hyvien syönti mikään varsinainen ongelma ollut koskaan - ennen kuin tuli se tietty ikä eikä lenkki ja liikkuminen auttanut yhtään kilojen kurissa pitämiseen. Siinä vaiheessa piti lopettaa kaiken muun syönti, kun ruuan syöntiä ei voi lopettaa. Onneksi.

        Voisin kyllä syödä herkkuja, mutta en syö, ihan turhaa mössöä suolen seinämiin eikä elimistö saa niistä oikeita ravintoaineita, vain turhaa energiaa. Olen ns. herännyt ja valaistunut ehkäpä aikuisena opiskelun ansiosta. Tietoisuus ihmisen anatomian hienoudesta, käsittämättömän viisaasta toiminnasta yms., pisti ruokailu- ym. nautintatavat uuteen uskoon ja järjestykseen.

        Detox-kuurin löysin ja päätin kokeilla siinä vaiheessa, kun olin vatsaongelmien kanssa helisemässä ja kun kuulun niihin, jotka eivät lääkäriin mene ennen kuin on viimeinen pakko. Ja kuinka ollakaan; kaikki vaivat ja vatsanpurut ja pahat olot hävisivät sen siliän tien jo ekan kuurin jälkeen. Muitten teho ei ole ollutkaan niin dramaattinen, mutta vyöhyketerapiaa tekevä luontaishoitaja ihmetteli, miten ihmisellä voi olla noin puhdas maksa.

        "Muitten teho ei ole ollutkaan niin dramaattinen, mutta vyöhyketerapiaa tekevä luontaishoitaja ihmetteli, miten ihmisellä voi olla noin puhdas maksa."

        Mistähän vyöhyketerapeutti sen maksan puhtauden tietää? Sitä ei voi saada tietää vain tunnustelemalla maksaa. Ihan oikeissa tutkimuksissa detox-kuurien ei ole havaittu tekevän maksalle kuin kahta asiaa: joko ei mitään, tai sitten rasittavan sitä ja kohottavan maksa-arvoja.

        Ja et kai vaan muuttanut millään tavoin ruokavaliotasi tai elintapojasi detox-kuurin ajaksi? Jos muutit, niin mistä tiedät, että olosi parani juuri sen detox-tuotteen käytön ansiosta eikä minkään muun? Yleensä detox-kuureihin sisältyy muutakin kuin se pelkän detox-tuotteen käyttö, esim. normaalia kevyempää syömistä, kahvin, alkoholin ja tupakan välttämistä, runsaampaa vedenjuontia. Plasebolla on myös voimaa. Lumevaikutus voi saada aikaan muutoksia jopa elintoiminnoissa.

        Paastoaminen vaikuttaa makeanhimoon ennen kaikkea sen takia, että paastotessa elimistö tottuu niukkaan sokerin ja muidenkin hiilihydraattien saantiin, ja verensokeri pysyy varsin tasaisena. Syödessään paljon sokeria totuttaa elimistöään päinvastaiseen ja saa verensokerin heilumaan, mikä saa aikaan makeanhimoa. Sillä ei ole mitään tekemistä minkään kuonan kanssa.


      • piuiu
        Revi siitä kirjoitti:

        No kuule: muutaman kerran Detox-puhdistuksen tehneenä (parina menneenä vuonna pari kertaa) voin istua vaikka millaisen täytekakku- ym. herkkupöydän ääressä eikä tee edes mieli. Siinä sulle tutkimustulosta, minä olen tutkinut asiaa henkilökohtaisesti tekemällä ja toimimalla. Miksi sinä et ole?

        Se on sinun subjektiivinen kokemuksesi, mutta ei tieteellistä näyttöä. Onneksi olet kuitenkin saanut mielenvoimaa puhdistautumisesta.


      • Ei h-i !
        Joku jossain kirjoitti:

        "Muitten teho ei ole ollutkaan niin dramaattinen, mutta vyöhyketerapiaa tekevä luontaishoitaja ihmetteli, miten ihmisellä voi olla noin puhdas maksa."

        Mistähän vyöhyketerapeutti sen maksan puhtauden tietää? Sitä ei voi saada tietää vain tunnustelemalla maksaa. Ihan oikeissa tutkimuksissa detox-kuurien ei ole havaittu tekevän maksalle kuin kahta asiaa: joko ei mitään, tai sitten rasittavan sitä ja kohottavan maksa-arvoja.

        Ja et kai vaan muuttanut millään tavoin ruokavaliotasi tai elintapojasi detox-kuurin ajaksi? Jos muutit, niin mistä tiedät, että olosi parani juuri sen detox-tuotteen käytön ansiosta eikä minkään muun? Yleensä detox-kuureihin sisältyy muutakin kuin se pelkän detox-tuotteen käyttö, esim. normaalia kevyempää syömistä, kahvin, alkoholin ja tupakan välttämistä, runsaampaa vedenjuontia. Plasebolla on myös voimaa. Lumevaikutus voi saada aikaan muutoksia jopa elintoiminnoissa.

        Paastoaminen vaikuttaa makeanhimoon ennen kaikkea sen takia, että paastotessa elimistö tottuu niukkaan sokerin ja muidenkin hiilihydraattien saantiin, ja verensokeri pysyy varsin tasaisena. Syödessään paljon sokeria totuttaa elimistöään päinvastaiseen ja saa verensokerin heilumaan, mikä saa aikaan makeanhimoa. Sillä ei ole mitään tekemistä minkään kuonan kanssa.

        Ehkä voisit aloittaa vaikkapa tutustumalla vyöhyketerapiaan, sen klassiseen tai moderniin muotoon tai molempiin.


      • Painokerroin 27

        Minäkin haluaisin eroon sokeriaddiktiosta. Minä kun syön ihan liikaa karkkia ja jäätelöä. Kauppakin on ihan liian lähellä noin 200 m päässä. Useasti tulee sinne juostua, kun karkki- tai jäätelöhammasta pakottaa. Kiloja on tullut taas lisää ihan liikaa. En käytä ollenkaan alkoholia enkä tupakoi. Olenkin itselleni suonut tämän paheen, sillä onhan minullakin oltava joku pahe. Kun makeanhimo iskee ei vain voi muuta kuin kipittää kauppaan ja ostaa hyvää. Siinä on turhaa selitellä itselleen ettei kannata. Ymmärrän hyvin alkoholisteja, on vain pakko saada "himonsa" tyydytettyä.
        Mutta haluaisin, todella haluaisin eroon, addiktiostani. Olisikohan hypnoosista apua tai akupunktiosta? Onkos kukaan kokeillut?


    • Kaunokainen 61 v

      No hyvältä näyttää, kun tietää, että sokeri on ongelma, voi valita syökö vai ei. Jos syö on hyvä tietää seuraukset.

    • Kaunokainen 62 v

      Tuntuu ettei ole taas rellulla mikään hallinnassa. Menoja on riittänyt, kiirettä ja vastuuta. Nyt on tehty kyllä muuttoa oikein urakalla. Pöly on pitänyt huolen lähes jatkuvasta päänsärystä, mutta liikunta on ollut hyväksi. Eli illalla ihan piti käydä sauvalenkillä sen jälkeen, kun oli vedetty Siwan tarjoussuklaata ja herkullisia pullia, tosin hieman jo taikinaakin tai ei ihan hiemankaan. Raaat korvapuustit kun ovat järkyttävän ihania Tällä mennään. Onneksi vielä omilla jaloilla ollaan. Hyvää kesää kaikille.

    • Heikkilän fani

      Pitää paikkansa. Kaikki hiilihydraatit ja sokerit pois. Lisää tietoa www.anttiheikkila.com
      Erityisesti sen blogit on hyviä. Ja se on kirjoittanut myös kirjoja.

    • VHH -ruokavalio eli vähähiilihydraattinen tekee sen että sokerinhimo loppuu. Sanoo sokerihiiri, reilun kuukauden VHH ruokavaliolla ollut. Kaikki viljat, peruna, pasta ja riisi pois. Saa syödä lihaa, kalaa, voita, kananmunia, vihanneksia ja salaatteja ym. Lisää tietoa löytyy mm. Taija Sompin ja Antti Heikkilän kirjoista sekä netistä.

      • Pekka Gronow

        Hyvä kirja vhh-ruokavaliosta on Sofie Hexebergin "Ruoalla terveeksi - uusi elämä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla".


      • kokeiltu

        Vietin muutaman kuukauden vähähiilihydraattisella, joskaan ei täydellisellä VHH-ruokavaliolla. Joskus harvoin pidettiin töissä pizzapäivä, ja huomasin, että töiden jälkeen kotona teki mieli makeaa tai muuta hiilihydraattia enemmän kuin VHH-lounaan jälkeen. Paino putosi 4 kg melko nopeasti.


    • kuin viinasta eroon

      Olet oikeilla jäljillä,sokeri on kova koukuttaan ja lihottaan, se muuttuu
      elimistössä rasvaksi. Sokeria on nykyään vaikea välttää kun sitä laitetaan
      miltei kaikkeen ruokaan, jopa makkaraan joka itsessään olisi ihan hyvä
      ruoka. Irti yrittäneellä on aikamoisia vieroitusoiteita kun jättää sokerin pois.
      Mutta se kannattaa, viikon mulla kesti. Nyt jos syö jotain missä on ns. piilosokeria sen maistaa heti.

    • normisvaan

      Ihminen on mitä se syö ja varsinkin juo.Jokainen saa selittää itselleen.Eräs henkilö totesi inhimillinen erehdys kun mokaili.Tämä sopii taas tähän selitykseksi.Jokainen ihminen on näköisensä puhumattakaan teoistaan.Ehkä on ehkä ei.

    • lpälski

      Laiskuus ja tyhmyys se lihottaa! turha etsiä sitä syytä mistään ulkopuolelta!

      • Ratto-Raili

        Hi,hi liiallinen ilo on lihan vaivaan vievä.


    • Tutustu aiheeseen

      GLYKEEMINEN ARVO. Eli toisin sanoen, kaikilla hiilareilla on sellainen, ja kertoo sen, onko ko. aines hitaasti vaiko nopeasti imeytyvä. Avain painonhallintaan on nimenomaan ruoassa; mitä syö, paljonko ja KUINKA USEIN. Moni ajattelee laihtuvansa kun ei syö..helvetti metsään menee ja lujaa. En sen enempää ala luennoimaan, kukin lukekoon itse, mut idea piilee tässä: jos syö nopeita hiilareita esim yhdistettynä huonoihin rasvoihin (esim kolmioleipä tai joku täytetty patonki täydellinen esimerkki), verensokeri ampaisee heti ylös ja insuliinin tuotanto käynnistyy. Siinä vaiheessa se alkaa vaikuttaa mm rasva-aineenvaihduntaan, ja kas vaan, se pikkupatonki jymähtää samantien vyötärölle.
      Laihduttajat; unohtakaa vaaleat viljat, karkit, sokerit, einekset, liiat eläinrasvat.
      Syökää AINA aamiainen; jos ei tunnin sisällä heräämisestä laita suustaan alas jotain, aineenvaihdunta ei lähde kunnolla käyntiin. 3..max4 tunnin välein kuuluu syödä jotain! Pitää verensokerin normaalina, ei tule heikotusta ja niitä ahmimiskohtauksia, jolloin syö ihan liikaa ja aivan vääriä aineksia. Proteiinit, hiilarit, HYVÄT rasvat oikeeseen suhteeseen. Siemeniä paivittäin, kalaa, kalkkunaa, kanaa, paljon vihanneksia, hedelmiä, unohtakaa se prosessoitu paska eli einekset ja pikaruoat! MAALAISJÄRKEÄ niin kyllä lähtee paino tippumaan väkisinkin. Elämänmuutos, eikä dieetti, niin se pysyykin alhaalla. Tsemppiä kaikille asian kanssa painiville!

    • beerbeerbeer

      En jaksanut/viittinyt lukea kaikkien vastauksia mutta mulla ei ole makeanhimoa pulliin eikä karkkeihin ja syön suht terveellisesti noin muutenkaan en viljoja enkä pastoja syö mutta mulla on "ongelma että tykkää niin perskuleesti oluesta..sen ansiosta on tullut pieni pömppä ja snadit tisut, ei mitkään isot mutta kuitenkin..eli millä ne sais pois :D

      • beerbeerbeer

        Niin viel en haluisi jättää kokonaan bisseä pois, koska se on nyt ainoa nautintoaine mun elämässä kahvin lisäksi..


      • Kaunokainen 62 v
        beerbeerbeer kirjoitti:

        Niin viel en haluisi jättää kokonaan bisseä pois, koska se on nyt ainoa nautintoaine mun elämässä kahvin lisäksi..

        Juttelin viikonloppuna just yhden vanhan ystäväni kanssa. Hän taas nautti viinin maistelusta joka ilta. Hienosti ruokajuomana se alkoi. Sitten se olikin tärkein asia töiden jälkeen. Siitä sitten kehittyi alkoholismiksi. No nyt hän on ollut kolme vuotta raittiina, muttä käy 2 kertaa viikossa ja tapaa AA-ystäviään.


    • Sokerikainen

      Samaa mieltä ap:n kanssa. Sokerin lisäksi erityisesti peruna saa meikäläisellä käynnistettyä makean himon. Kasvikset, kana ja kala parasta omalle elimistölle. Tahto vain on niin kovin heikko. Mies syö makeaa harva se ilta, ja samalla tulee sitä itsekin mussutettua. Oma vika, tiedän. Joka tapauksessa ilman sokeria, leipää ja pottuja kroppaa on paljon kevyempi liikutella. Samoin itselleni sopii erityisen mainiosti parinkymmenen minuutin aamukävely ennen aamiaista, juon korkeintaan vettä ennen lenkille lähtöä. Päivä käynnistyy todella hyvin!

    • EX Kolihydrat Adikti

      minä voin sitte kommentoida tähän. olen vuosikymmeniä nuorempi kun aloittaja mutta
      Kärsin sokeriririipuvuudesta siinä pisteessä jo ,etten voi saada enää sitä tyydyydyttettyä millää eli. Sokeri on lakkanu mastumasta hyvältä , vaikka sitä veitäis kuinka paljon ja tulee huono olo pinetäkin määrästä
      Tämä siitä hyvästä että joskus söi liikaa...
      Ensin sitä on käyttety siihen että tuli hyvä olo. mutta raja tulee vastaan ko kayttää liikaa niikuin alkoholissa ja huumeillakin tulee.
      Älkää kysy että miten se vain on niin... ja nykyään syön hiilihydraattia vain vähän kun tiedän sen vaarat ja sen nauttimnen ei aihueta enää mielihyvää...

    • Sokerikainen

      Beerbeerbeer -nimimerkille: miten usein ja miten paljon tissuttelet olutta menemään? Mitä jos yksinkertaisesti lähtisit liikkeelle oluen juomisen vähentämisestä, ei sen poisjättämisestä?

      Vaikka tiedostan olevani sokeriaddikti, en silti ole yrittänyt karsia kaikkea sokeriin viittaavaa ruokavaliostani sataprosenttisesti pois vaan olen vähentänyt sitä. Käytännössä se tarkoittaa minulla sitä, että jätän mussuttamatta iltaisin makeaa, vaikka mieheni sitä vieressäni nauttiikin. Ja kuten jo aiemmin totesin, pyrin syömään kasviksia, kanaa ja kalaa. Pullat ja sokeroidut jogurtit ovat pannassa. Pidän jo kaikkea tätä suurena saavutuksena! Voisitko itse ajatella jotain samantyylistä juttua?

      Tietty jos ööli houkuttelee liian usein ja siitä on aina vaikea kieltäytyä, paras keino voi olla sen tissuttelu kokonaan. Muttta varmaan helpommin sanottu kuin tehty?

    • kohtuus kaikessa.

      Puolukat on hyviä ja terveellisiä ja ämpärillisen kerää hetkessä, mutta harva niitä kiroilematta syö lisäämättä sokeria. Ei se sokeri mikään myrkky ole, jos ei ihan karkilla, limsalla ja jäätelöllä ryhdy elämään.

    • beerbeerbeer

      Joo parempi kai se olis keksiä (sexiä) korvike öölille mutta sanoisinko että menisi jotain 3x viikossa alle 10tölkkiä se kyllä vaihtelee noi määrät välillä ei meneee enemmän välillä vähemmän, mutta onkohan oluen koostumuksessa jokin että toi ylävartalo jotenkin "turpoo".... onnea kaikille jotka haluavat itsensä parempaan kuosiin! Joo toi olut nyt on tupannut olee sellanen rentouttava aine kun muuten varmaan alkais nyppiä liikaa ja käymään lenkillä sun muuta terveellistä :D

      • vichhy

        Koff ja Carlsberg light oluissa on vähemmän hiilihdraatteja. Minua nämä kevyt tuotteet vähän aina epäilyttävät, että miten ne on tehty.

        Hiilareiden puolesta parempia ovat viinit ja kossu vichy esimerkiksi.


    • missä kevyet versiot

      Ihmisen mieli kaipaa joko rakastumista tai tyydyttävää ruokaa, mielihyväkeskus. Ei se epäinhimillistä ole. Elintarviketeollisyys syytää liikaa sokeria, suolaa, lisäaineita ja rasvaa ruokiin, muutenhan se olisi terveellisempää!! Jogurtti maistuu joskus liian makealle, hyvä esimerkki. Toisaalta ihminen himoitsee joskus makeaa (ei liian makeaa välttämättä) tai hyvää ruokaa. Sitä pystyttäisi valmistamaan paljon terveellisemmin - mutta eivät tee tehtaissa. Liekö kapasiteetin puutetta että kaikkeen väkisin laitetaan kilokaupalla rasvaa ja muuta.
      Vähemmän myös makeisvalmistajilta sokeria ja rasvaa AIKUISILLE. Karkin ei silti tarvitse olla pahanmakuinen, kuten nykyiset laksatiivit. Kiitos. Levite lihottaa, sen olen huomannut. Sitä uppoaa leivän kostukkeeksi liikaa. Kannattaa varoa. Kohtuus siinä ja korviketta pitäisi olla. Vaan juustolevitteissä ja juustoissa on rasvaa liikaa myös. Ihminen ei voi valmistaa kaikkia tuotteita itse, on pakko käydä kaupassa, aika ei riittäisi eikä raha... SIKSI ELINTARVIKEVALMISTAJIEN pitäisi ottaa vastuu nyt mitä valmistavat! 0-2% rasvaa on kohtuullinen, usein kaikissa tuotteissa on 4-25% rasvaa. Elimistölle riittää vähempi rasva, ihminen syö paljon yhtä tuotetta kerrallaan, eikä nirhi kahta palaa.

      • sekin vielä

        Toki viereisellä hyllyllä voi olla ne rasvaisemmat ja makeammat versiot, mutta pitäisi olla myös vaihtoehtoja. Moni haluaa eroon ylipainosta, ilman makeutus ja lisäaineita.


      • sekin että
        sekin vielä kirjoitti:

        Toki viereisellä hyllyllä voi olla ne rasvaisemmat ja makeammat versiot, mutta pitäisi olla myös vaihtoehtoja. Moni haluaa eroon ylipainosta, ilman makeutus ja lisäaineita.

        Tai voi olla makeutusaine kunhan ei ole laksatiivinen tai myrkyllinen, pahanmakuinen.


      • 4322222222

        Ihminen ei voi valmistaa kaikkia tuotteita itse.

        No miten ne sitten ennenvanhaan valmistivat? Vai jumalako se heille loitsi suoraan pöytään?

        Se on ostajan oma vika joka ostaa, sen sijaan kuin tekisi itse.


    • 324444444444

      Ihmisen keho tarvitsee hedelmiä. Jos on makeanhimo, niin eikö kannata mielummin syödä hedelmiä, kuin pullaa, kakkua, karkkia, ym...?

      Minäkin laihduin 2kg /vkkoo kun jätin lihan pois.

      • Kaunokainen 62 v

        Joo, ihmiset vetää hullun lailla lihaa, mutta samalla tavallahan se ylimääräinen valkuaisaine muuttuu läskiksi, kun muutkin.


    • Paleo-papana

      Hiilihydraatit ovat välttämättömiä ainakin aikuisikään saakka omasta mielestäni, sillä hiilihydraatit toimivat elimistössä kasvuhormonina eli jos emme vauvana lipittäisi maitoa söisi erittäin hiilaripitoisia vauvanruokia, niin emme kasvaisi... Kuitenkin kun hiilareita proteiineja rasvoja syödään oikeassa suhteessa ja ne saadaan ravintorikkaasta ruoasta niin ei tule tätä ongelmaa, että paisutaan kuin pullataikinat ja vieläkin on nälkä. Lapsesta asti kun totutaan syömään ruokaa, jossa on tarvitsemiamme kivennäis-hivenaine-vitamiinejä yms. yms. eikä ruokaa tuputeta, niin jälkikasvu säilyy/voi hyvin ja ennen kaikkea kasvattajat palkitaan =) VHH -ruokavalio on mielestäni erinomainen ruokavalio, kun ei kasveta enää ja/tai ei haluta kasvaa.. Esi-isämmekin olivat lihaksikkaita, älykkäitä ja hyvä kuntoisia, kun ei oltu keksitty vielä mitään prosessoitua, maito- ja viljatuotteita yms. yms. Eivät he tarvinneet mitään detoxia/ravintolisiä, kun heillä oli jatkuvasti puhdas elimistö ruokavaliosta, joka sisälsi vain täysin natu-safkaa ja sai aika monesta kiven kolosta etsiä ennen kuin löytyi joku autoimmuunisairauksinen esim. diabeetikko, kilppari/munuais/maksa/sairauksinen jne. he tyytyivät siihen että liikkuivat, söivät ja lisääntyivät... Kromi auttaa myös makeanhimoon, nyt kun alatte vierottautua tästä kasvuvaiheesta =)

      • 1+3

        Se ruokakin tais paleoaikana sisältää enemmän ravinteita. Maaperä on köyhtynyt vuosien saatossa. Paleoaikana ei myöskään ollut torjunta-aineita, muoveja, autoja, stressiä eikä ilmansaasteita. Kaikki nykymaailman vitsaukset eivät siis ole täysin hiilihydraattien vika.


    • kaveri

      Olen aina pitänyt suklaasta joka on intohimoni. Varsinkin jouluisin tulee syötyä konvehteja usein liikaakin onneksi en ole taipuvainen lihomaan. Tiedän, että se on epäterveellistä, mutta elämässä pitää olla pieniä nautintojakin.26

      • Kaunokainen 62 v

        Huomasin muuten, että nautintoa voi saada siitäkin, kun polkee kuntopyörää puoli tuntia. Hiki valuu naamasta ja melkein naurattaa, kun on niin hyvä mieli.


    • Ite sain sokerin himon taltutettua syömällä proteiinipitoisempaa ruokaa ja kokata semmosta ruokaa jossa jokainen suupala on herkkua. Jokainen ateria minkä syö on herkkua.. ajattelen sen näin, niin en hirveesti sorru semmosiin kuin munkki, koska yhdellä tai kahdella munkin kaloreilla saa jonkun kokoisen katkarapusalaatin tai motsarella-tomaatti salaatin. Mainitsemani salaatit on ihan sika hyviä. Nautin suolaisen ruuan makeudesta. Jokaisessa ruuassa on hivenen makeutta, josta nautin viimeseen haarukalliseen saakka. Jos makean nälkä iskee totean et proteiiniä on syöty liian vähän. Mutta ihmisen aivot on kivikaudella ohjelmoitu makean ja rasvaisen ruuan perään niiden energiapitoisuuden vuoksi. Kyl miekin sallin itselleni herkkuja joita käyn ostamassa yhestä liikkeestä, missä hyllyt on täynnä kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä ja kasviksia.

      Kannattaa välittää kehostaan. Pienillä valinnoilla tekee paljon hyvää itselleen.
      Täysin ei kannata kaikkia ruokia kieltää, vaan se määrä minkä syö ratkaisee.

      • Kaunokainen 62 v

        Imatrallakin on nyt Cittarissa sellainen Punnitse ja Säästä -kauppa. mistä voi ostella luonnollisia herkkuja, kuten luomutaateleita, mut on siellä kyllä seassa niitä sokeroitujakin. Täytyy osata valita.


    • Huijausta kaikki

      Tyhjän rääkkyjät ovat poistattaneet teollisuudella ihmisen kaksi tärkeintä vitamiinia kaikesta ruoasta nimittäin sokerin ja rasvan.

      Jogurttikin on nyt pelkkää sakeuttamisinetta ilmansokeria ja rasvaa. Kuka piru sellaista syö. Ei kukaan. Kaipaan kuusikymmenluvun Herajoen jogurttia.

      Jogurtin tekijät keksivät muka uusia luonnonjogurtteja huijatakseen kansaa.

      Samaa patskaa kaikki.

      • 4+20

        Jugurttiin ei kyllä kuulu sokeri. Ainoastaan maidon oma sokeri, jugurttihan on hapatettua maitoa. Rasva puolestaan on luonnollinen osa jugurttia, riippuen kuinka rasvaisesta maidosta jugu tehdään.

        Marjajugurttiinkaan ei tarvitse sokeria erikseen lisätä, marjojen tai hedelmien oma makeus pitäisi riittää.


    • Läskit.

      Aloittaja ylipainoinen ja heikko. Samoin kaikki muutkin. Ei ole sokeririippuvuuksia. Läskien puhetta.

      Syökää alle kulutuksen. Piste.

      • Kaunokainen 62 v

        Just joo. Näitähän on kuultu. Piste.


    • Minäkin olin pitkään sokeri riippuvainen. Saatoin syödä päivässa 3-4kin karkki pussia ja suklaata. Samalla söin 3 hampurilaista ja neljä pulloa energia juomaa kerralla. Lihoin monta kymmentä kiloa. Nyt jätin kaikki karkit ja roskaruuan pois ja olen kolmessa, neljässä kuukaudessa laihtunut 24 kiloa. Minun oli oikeastaan pakko jättää makea pois koska maha ei enää sietänyt niin hirveitä määriä sokerista.

      • Kaunokainen 62 v

        Pelkäänpä, ettei sokeririippuvuus lopu. Jos kokeilet syödä uudelleen karkkia ja suklaata, huomaat pian, että kierre alkaa taas.


    • hoikka sokeristi

      En usko että sokeririippuvuus on varsinaisesti 'kemiallinen' riippuvuus, kuten esim huumeissa. En siis usko että ihan vieroitusoireita tulisi, sokeriaddiktio on mielestäni lähinnä opittu tapa. Itse syön karkkia jokaikinen päivä, juon limsaa ja syön paljon pastaa. Mutta en liho, koska en syö mitään suurissa määrin, syön paljon myös proteiinia, mutta ennenkaikkea LIIKUN KAIKEN POIS!

      Jos on jo lihava, laihduttaminen ei välttämättä ole helppoa. Mutta ei kaikkea tarvitse jättää pois jos vain kuluttaa enemmän kuin mitä syö tai edes 50/50. Tottakai terveellinen ruoka on hyväksi, mutta laihduttajan kannattaa muistaa että ei pelkkä ruualla kikkailu ole hyväksi vaan siihen pitäisi lisätä myös liikuntaa. muuten monella menee ihan hifistelyksi ruualla pelleily ja kohta ei syödä mitään lihomisen pelossa.

      Ei sokeri ole syntiä, sitä pitää vain käyttää kohtuudella.

      • 10+6

        Minäkään en usko sokeririippuvuuden olevan samanlainen kemiallinen riippuvuus kuin huumeissa. Osaltaan tuo addiktio on varmasti opittu tapa, mutta uskon myös, että "sokeririippuvuus" on myös seurausta huonosta ruokavaliosta. Tasapainottamalla ruokavalio hyväksi, myös makeanhimo pysyy aisoissa.

        Opitusta tavasta voi olla vaikea oppia pois. Se kun vaatii peiliin katsomista ja vastuun kantamista omista valinnoistaan.


      • Kaunokainen 62 v

        Ole varovainen väitteissäsi, ettei ole riippuvuus. Jos sinulla ei ole sitä, niin ole vain onnellinen. Meitä on kylliksi, joilla riiippuvuus on tosiasia. Nuorena. kun juoksin tansseissa lähes joka ilta, ei ollut mitään ongelmaa, mutta sitten kun tuli lapset ja mustasukkinen mies, joka ei olisi laskenut minua mihinkään, niin liikkuminen väheni ja kilot alkoivat kertyä. Sitten pullakahvit alkoivat olla päivän kohokohta. Eikä sitä sitten ajatellut enää itseään. Vieroitusoireetkaan muuten eivät ole kovin mukavat. Inhottava päänsärky monta päivää, hermot kireellä, ärtyneisyys, unihäiriöt yms.


    • hyvää on

      sokeritarve loppuu kun syöt luonnonjogurttia jossa on avokado pilkottaa ja mustikka- paahdettuja pellavansiemeniä rouhittua. maha toimii ja sokeria ei tee mieli. oikeastikin tulee samalla

    • Entinen riippuvainen

      Sokeririippuvuus on tosiasia. Puoli sukuamme on jättänyt parin viime vuoden aikana pois kaiken sokeripitoisen, viljatuotteet sekä perunan. Tilalla runsaasti vihanneksia, juureksia, kalaa, kanaa, munaa ja riittävän rasvapitoisia hapanmaitotuotteita. Paljon siemeniä ja pähkinöitä, Käytämme kermaa, öljyjä kuten oliiviöljyä sekä voita.

      Mikäli alkuvaiheessa on ollut leivän kaipuuta, mantelileivonnaiset stevialla makeutettuina ovat korvanneet leivän. Nykyisin emme mieheni kanssa kaipaa leipää ja minä, entinen sokerihiiri, melkein oksennan nähdessäni karkkeja, sokerimehuja tai limsoja. Jostakin syystä erityisesti täytekakku ja keksit saavat aikaan suoranasta pahoinvointia.

      Sukumme on tällä vähähiilihydraattisella, herkullisella ruokavaliolla pudottanut sivutuotteena painoa viidestä viiteentoista kiloon per henkilö. Kaikkein parasta on, että makeannälän lisäksi norminälkääkään ei ole usein.

      Itse olen parin vuoden ruokavalion jälkeen ihannepainossani, ja mikä mukavinta, oman painon löydyttyä paino ei kohtuuttomasti laskekaan. Veriarvot ovat hyvät, olo virkeä ja mieliala positiivinen ja energinen.

      Jos kiinnostuit, lue netistä vaikkapa Pellinki-ruokavaliosta.

      • Tuhnutin

        Onko Tuksullakin sokeririippuvuus? Viinariippuvuus ainakin...


      • 18+11

        Juu, eli löysitte itsellenne tasapinoisen ruokavalion ja makeanhimo pysyy kurissa.


    • orlistationi

      joo...tunnistin itseni kirjoituksestasi. En ole ollut ns karkin, keksien enkä pullien perään, vaan tavallisen ruuan.Otin kukkuroita ja kakskin...
      Leipää söisin vaik viikon...kaks eikä muuta tarviis...
      Nyt olen lopettanut leivän ostamisen, siis yrittänyt. Päätin että ostan kerran viikossa kaurajälkileivän...heh no en onnistunut. Töissä himoan leipää ja kas kun turvottaa ja pieret... taas kun kotiin tulee. Mutta sitkeästi yritän...
      Kyttään joka ikisestä kaupan paketista ettei ole lisättyä sokeria...on muuten vaikeaa, kaikissa on! Eli jätän ostamatta.
      Jätin perunat, pastan ja riisin, en syö niitäkään, en syö kastikkeitakaan.
      ELI: lihat lihoina, ei marinadia
      paljon kasviksia, porkkanaa, kaalia, tomaattia, kurkkua...jnejne
      hyviä öljyjä, raejuustoa (välillä tulee korvista) tuorejuustoa silloin tällöin
      marjoja laitan turkkilaiseen jugurttiin
      kalliiksi tulee...mutta katotaan putoaako paino!

      • Kaunokainen 62 v

        ;-D. Ei voi sanoo, ettetkö yrittäs, Hyvä!


    • Hei !

      Uskon sokeririippuvuuteen kui kirveen silmään.

      Moneen muuhun aineeseen tulee tosin vahvempi riippuvuus.

      Minä täytän kesällä 55 ja sokeri ei vuosi sitten ollut koholla.
      Kaikki arvot olivat kunnossa olivat hyvät. Lääkäri sanoi että seuraa seokeria, se ei ole koholla mutta menee joskus koholle jos ei sitä seuraa ja ymmärsin mitä tarkoitti.

      Minun ymmärtääkseni jos ihminen aikoo välttää aikuisiän II diabeteksen on pidettävä vartalo solakkana ja sokeria ei passaa syödä. Jätin viimeisetkin suklaapatukat pois, ja olin jo vuosia aiemmin sokerinkäytöstä paljolti luopunut.
      Itse asiassa havaitsen nyt että en oikein saa selvää sokeria mistään enää siis mikä olisi raffinoitua valkoista sokeria. Makeat pullat nekin ovat jääneet.

      Ennalata ehkäisyä siis. Takana ovat ne ajat jolloin sai syödä miten lystäsi ja miten paljon tahtoi. 30 ikävuoteen sellainen peli on mahdollista usein, mutta jo lapset ja nuoret voivat olla karkin, suolaisten rasvaisten erilaisten lastujen ja makeiden juomien vuoksi muodottomia ja ilman hampaitakin jo nuorena.
      Ilmiö on huolestuttava ja kallis yhteiskunnalle ja asialle pitäisi jotakin tehdä.

      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/16

      Hyvää kesää
      Jari Laurila

    • vältettävä

      http://www.makuja.fi/artikkelit/1774572/ajankohtaista/nyt-se-on-tutkittu-tallainen-ruoka-aiheuttaa-addiktion/

      Tutkijat totesivat, että päihderiippuvuus sekä korkean glykeemisen indeksin omaavat ruoat – kuten valkoinen leipä ja peruna – voivat laukaista saman addiktioon liitetyn mekanismin aivoissa.

      Tutkimuksen mukaan käsitellyt hiilihydraatit voivat aiheuttaa kohtuutonta nälkää ja stimuloida aivojen mielitekoja hallitsevia alueita. Tulokset viittaavat siihen, että korkean glykeemisen indeksin ruokia välttämällä ylipainoiset ihmiset pystyisivät välttämään liikasyömistä. Tutkijat mittasivat nälkää ja veren glukoosiarvoja sekä myös aivojen toimintaa kriittisen neljän tunnin aikana syömisen jälkeen. Nämä neljä tuntia vaikuttavat syömiskäyttäytymiseen seuraavalla aterialla.

      American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä julkaistuun tutkimukseen osallistui 12 ylipainoista miestä, jotka nauttivat saman kalorimäärän, maun ja makeuden sisältäviä pirtelöitä. Ainoa ero kahden pirtelön välillä oli se, että toinen sisälsi korkean glykeemisen indeksin hiilihydraatteja ja toinen hitaammin sulavampia matalan glykeemisen indeksin hiilihydraatteja.

      Korkean glykeemisen indeksin pirtelön nautittuaan osallistujien veren sokeriarvot nousivat hurjasti, mutta arvot syöksyivät kerralla alaspäin neljä tuntia myöhemmin. Tämä sokeriarvojen lasku liitettiin kohtuuttomaan nälkään ja sellaisen aivojen alueen aktivointiin, joka liittyy addiktiokäytökseen.

      Tutkimuksia ruoka-addiktioista on tehty ennenkin, mutta tämä tutkimus toi uutta tietoa siitä, että sellainen tekijä ruokavaliossa, joka ei liity kilokaloreihin tai ruoan makeuteen, voi muuttaa aivotoimintaa ja edistää ylensyömistä.
      ^^^^
      Itselläni "sammuu lyhdyt" aina vehnäjauhoa ja sokeria sisältävien ruokien jälkeen.
      Olen 65v.
      Sokerit on tutkittu rasituskokein ei mitään...

      • Kaunokainen 62 v

        Mulla on vähän sama juttu, kun sulla. Oikeastaan liian matala verensokeri. Kun sitten syö herkkuja, se nopeesti nousee ja insuliini lyö sen taas liian alas sitten koskee päätä, väsyttää ja tekee mieli jotain syötävää.


    • ex-hiiri?

      Olen myös sokeriaddikti. En ole koskaan ollut ylipainoinen, mutta välillä hiukan pyöreähkö. Aina on ollut 5-7 kiloa siihen, että olisi ollut hyvässä kunnossa. Pastaa, leipää ja perunaa pystyin syömään rajattomasti. Pala suklaata tarkoitti koko levyä, Jäätelöä söin kerralla litran. Muistan teininä leiponeeni kuivakakkuja vain itselleni, ja söin ne saman tien. Mitään rajaa ei ollut. Tosin linjani ehkä pelasti se, etten sitten muuta pystynyt syömään, syömäni ruoka oli hyvin kasvisvoittoista ja urheilin ja liikuin kohtalaisen paljon.

      Tämä koko homma kolahti päähäni 3 tai 4 vuotta sitten, kun karppausbuumi oli kovana ja kaikki kaveripiirissä harrastivat sitä. Mekin mieheni kanssa kokeilimme. Painoa ei paljoa pudonnut, mutta viikossa vyötäröni kapeni 7 senttiä. Tuntui kuin olisin noussut suosta ja jäsenet ensimmäistä kertaa olisivat toimineet. Itse karppaus ei varmaankaan sinällään vaikuttanut vaan juuri viljattomuus. Sen jälkeen en ole viljoja voinut syödä, kroppa pistää vastaan, olen alkanut saada niistä rajuja kipuja, vaikka olisin syönyt vain teelusikallisen kastikkeen joukossa. Olen tässä useamman vuoden sisäistänyt sitä tosiasiaa, etten enää ikinä syö pastaa tai pullaa tai pizzaa sellaisenaan. Gluteenittomat tuotteet käyvät pieninä määrinä ja harvoin.

      Toisen asteen valaistumisen aiheutti nuorempi lapseni. Raskausaikana lakkasin yhtäkkiä sietämästä maitoa. Alkoi tulla rajuja oireita kuten huimausta, ripulia, vatsakramppeja, huonoa oloa, hirveää turvotusta, ummetusta yms. Tyttö täyttää kohta kaksi, eivätkä oireet ole loppuneet. Välistä olen jäätelöä syönyt, mutta maksan sen hinnan sitten itkemällä vessassa ja vannomalla, etten enää koskaan koske siihen.

      Mutta sokerihiiri löytää aina tien näinkin vaikeassa sokkelossa! Karkista en ole koskaan välittänyt, eivätkä sipsit ole minun juttuni (tosin voin kumpaakin syödä loputtomasti, jos niitä on tarjolla), suklaasta en vain päässyt. Oli pakko vaihtaa 70-80 % suklaaseen, etten saisi turhaan maitoa (tosin valitettavasti maitosuklaa ei aiheuta niin rajuja oireita kuin esim. maito ja jäätelö tai kerma). 70 % -suklaassa on maitoproteiinia, jota en sitäkään täysin kestä. Mutta pystyin syömään noitakin suklaita rajattomasti. Varsinkin niitä, missä on täytettä!

      Muutaman kerran sain suklaansyönnin lopetettua, pisimmillään 2 kk. Silloin vallitsi euforia, tasapaino ja täydellisyys. Paino putosi niin hillitöntä tahtia, että panikoin ja palkitsin itseni suklaalla, josta kierre taas alkoi uudestaan.

      Nyt olen ollut kohta viikon ilman suklaata, aloitimme Dukan-dieetin mieheni kanssa. Ihannepainooni oli matkaa 7,6 kiloa. Alle viikossa olen laihtunut nyt 3,2 kiloa, enemmän kuin mieheni, jolla pudotettavaa on yli 10 kiloa. Maha on kadonnut melkein kokonaan, eihän sitä oikeasti varmaan koskaan ollutkaan, koska kaikki se pöhötys oli vain sokerin tuomaa turvotusta ja huonosti voivaa suolistoa. Alan päästä takaisin siihen euforiseen tunteeseen, jossa suolisto on onnellinen, jaksan liikkua ja tehdä asioita ja energiaa piisaa.

      Jos kaikkea muuta on jo kokeillut, suosittelen kylmästi luopumaan pyhästä kolminaisuudesta: Viljoista, Maidosta ja Sokerista. Elämää on niiden takanakin, paljon parempaa elämää. Kun kaupassa vähän katselee ympärilleen, on oikeasti vaikeaa löytää tuotetta, jossa ei noita kolme olisi jossakin muodossa. Lihaankin laitetaan sokeria.

      Ja kyllä, aion antaa sydämeeni vielä väylän suklaalle. Tulisin hulluksi, jos en enää ikinä saisi sitä, niin monesta muusta olen jo joutunut iäksi luopumaan. Mutta aion pitäytyä mahdollisimman tummassa suklaassa, opetella pieniin määriin ja kerran viikossa! En edes aio antaa itselleni mahdollisuutta syödä sitä enempää tai useammin. Ja paljon paremmalta suklaa varmasti maistuukin, kun sitä saa pitkään odottaa!

      • Kaunokainen 62 v

        Kiitos sinulle ex-hiiri kirjoituksestasi. Kyllä mulla maito aiheuttaa vatsan turvotusta, mutta en juo sitä kovin usein. Leivässäkin olen roikkunut Nokkosvarraksessa. Sokeria en uskalla nyt käyttää missä muodossa.


    • Sokerikainen

      En ole viimeisimpiä viestejä lukenut, joten saattaa olla, että jumitan ketjun vanhoissa jutuissa. Siitä huolimatta haluan kertoa tämän: ostin pitkästä aikaa pastaa, täysjyväsellaista ja söin ko. annoksen jauhelihakastikkeen kanssa. Makaronit, pastat, lasagnelevyt ym mössöt ovat jo kauan loistaneet kaapeissani poissaolollaan, mutta nyt ajattelin hankkia pastaa ihan vaihtelun vuoksi. (Perunatkin ovat aika harvinaista syötävää, korvaan ne usein kasviksilla.)

      Ja miten sitten kävikään! Pastan syömisen jälkeen iski mieletön makeanhimo, josta en ole kärsinyt ainakaan pariin viikkoon. Muutenkin olen ollut nyt kolmisen viikkoa ilman karkkeja, keksejä, pullaa ja muuta makeamössöä, eikä ole teettänyt ongelmia. Mutta nyt pasta laukaisi kaiken! Rinta rottingilla (ja suupielet kuolaa valuen) pysyin silti poissa herkkuhyllyiltä, mistä olen ylpeä.

      Ruisleipä - eikä vaaleakaan - moista makeanhimoa laukaise, perunoista olen tämän jo kohdallani sen sijaan tiennyt. Mutta että TÄYSJYVÄpastakin!

      Täytyypä lahjoittaa loppu pastapaketti jollekulle.

      Muilla vastaavia kokemuksia?

      • Kaunokainen 62 v

        Tuo on minullekin tuttua. Erehdyin tässä joku päivä ottamaan mansikka-jogurtti -muroja, kun fitsessit oli loppu. Voi hitsi, kun alkoi koskemaan päähän. Inhotti koko juttu.


    • Kaunokainen 62 v

      Hei, nyt olen syönyt kolmen tunnin välein. Aamu- ja välipalat esim. ruispala, kalkkunaleike, avomaan kurkkua (sellanen ruususuolattu versio) viipaleina, kesäkurpitsaviipale, Ingmanin 40 cal jogurtti, luxus pähkinäsekoitusta, marjoja (mansikoita, mustikoita, karviaisia, vattuja tai jotain muita), vihreä tee tai hopeatee, lounas ja päivällinen: brokkolimix ja broilerifeesuikaleita, paistettuna uuninissa kasvikset alla ja broilerit päällä 175 º C 45min. Välillä juon vettä. Kaikista herkuista olen kieltäytynyt. Olen ollut juomatta PepsiMaxia, kun se käy hampaisiin ja juoksuttaa vessassa.

    • Kaunokainen 62v

      Moikka, nyt on kulunut yli kuukausi ilman sokeria. Olen vielä elossa. Päänsäryt ovat hävinneet. Tuntuu, että pallero sieltä toinen täältä on pienentynyt. Tosin ongelmiakin on tullut. Toinen lonkka, joka on ollut hyvin tuettu läskillä vähän muljahti pakoiltaan, kun mennä painatin koiran perässä. Hermo tais jäädä pinteeseen, kun sattui niin hirveesti. Sain ajan ensiapuun, mut kun kasailin kamoja, minkä kanssa kestän sen mahdollisen 6 tunnin odotuksen, lonkkapa muljahti paikoilleen ja hermo pääsi pinteestä. Huh, huh.

    • Sieniä kermakastikk

      Moikkelis kaikki sokeriaddiktit ja muutkin, olettekos kuulleet trehaloosi-intoleranssista. Siis kun puuttuu trehalaasia, niin sienet aiheuttaa mahavaivoja. Kyselin tässä viisaammiltani, kun laitoin kanttarellia ruokaan ja maha alkoi oireilla, että mihänkän on vika. Kuulemma monilla, joilla on laktoosi-intoleranssi, on myös trehaloosi-intoleranssi. Just joo. Eipä ihme, kun ei tiiä, mikä mahaa välillä vaivaa. Kaikille sokereille täytyy olla oma entsyymi näköjään. Oisko muilla samansorttisia kokemuksia. http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valmistus ja myynti/kasvikset/ruokasienet/sienten aiheuttamat haitalliset reaktiot/

    • Kaunokainen 62v

      Hei kaikki blogiani seuranneet. Olen avannut uuden keskustelun nimellä Olin vanki ja söin huumetta nimimerkillä Perhosen toukka. Tervetuloa mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2112
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      172
      1639
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1557
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1358
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1332
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      287
      1182
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1069
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1033
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1032
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      892
    Aihe