kokemuksia?

oktasuja

onko ketään teistä ostanut ensiasuntona omakotitaloa?
tuliko kalliiksi, kaduttaako jälkeenpäin jnejne?
olen 25v vuokra-asuja, en haluaisi ostaa asuntoa kerrostalosta kun ei se eläminen muuttuisi oikeestaan yhtään vaikka ois rahat kiinni talossa velkaa päälle...
remonttitaitoa löytyy niin että itselleni kelpaa ainakin oman työn jälki.

11

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rahnaa??????.

      Ensinnäkään et kerro, paljonko on ostoon laittaa rahaa, mistä meinasit talon ostaa.

      Lahden eteläpuolella jos uuden ostat, niin alta 300.000€:n et kunnon taloa tonttia saa. Vanha hieman halvempi, mutta korjauksiin ja ylläpitoon pitää olla sitten säästössä rutkasti rahaa.

      Ja jos ajatellaan, että talo tontti maksaisi vaikkapa sen 300.000€, niin onko sinulla säästössä se 30 - 40.000€, jonka pankki vaatii omarahoitukseksi?

      Mutta jos rahat riittää, niin mikä ettei.

    • oktasuja

      kasvukunta varsinais-suomessa kyseessä. hintaa uusilla 250t molemmin puolin, oma tavoite olisi löytää vanhempi alle 200t ja sen pintoja käydä läpi mieleiseksi.

      omaa rahoitusta löytyy tuohon summaan n. 20% eli kyllä pitäis pankista saada kun asuntoon kuitenkin menee kaikki niin tuskinpa siitä takkiin tulee koskaan.

      • oktasuja

        javascript:void(0);

        niin ja bruttotulot siinä 2000 paikkeilla, puolisoa ei vielä ole joten aluksi pitäis yksin maksella.


      • Unohda........
        oktasuja kirjoitti:

        javascript:void(0);

        niin ja bruttotulot siinä 2000 paikkeilla, puolisoa ei vielä ole joten aluksi pitäis yksin maksella.

        Eli nettotulosi siinä 1600€/kk, ja lainatarve vähintään 150.000€ remppakulut ylläpito.

        Kuule, uhohda koko juttu. Sellaista pankkia et Suomesta löydä, joka tuollaisen lainan sinulle myöntäisi.

        Pelkkiin lainanhoitokuluihin menisi 25 vuoden maksuajalla yli puolet nettotulosistasi. Siihen vielä päälle talosta aiheutuvat kulut. Ei onnistu.


    • oktasuja

      sitä meinasinkin että teillä on varmaan tosta jotain kokemuksia miten se todellisuudessa menisi..
      tuntuu vaan turhalta ottaa lainaa ja muuttaa vastaavaan omistusasuntoon missä nyt oon vuokralla. ikuinen vuokralainen en todellakaan kuitenkaan halua olla.

      • JormaTotuus

        Haaveissa se menee näin :

        Säästät vielä vähän lisää ja ostat halvan kerrostaloasunnon hyvältä paikalta.
        Maksat lainaa pois kasvattaen omarahoitusosuutta.
        Hankit paremmat tulot pikkuhiljaa kouluttautumalla ja etenemällä urallasi.
        Hankit itsellesi paremman puolison tienaamaan ja jakamaan kuluja.
        Ostat OK-talon, hankit lapsia, maksat lainan pois, lapset muuttaa pois.
        Jäät eläkkeelle ja muutat taas pienempään 'kylille'. Lusikka nurkkaan.

        Todellisuudessa tuohon sisältyy paljon vastoinkäymisiä, työttömyyttä, sairautta, eroja jne... Mutta niiden ei kannata antaa estää toteuttamasta suunnitelmia kuitenkaan.


    • 40vpoikamies

      hahaha ketä sanoi että kaikkien haveissa se noin menee? suomalaisten kaava vaan on suurimalla osalla toi, ei se mun haave ainakaan oo....

      • Torvitotuudentorvi

        Ketä sanoi = kuka sanoi
        Vastaus : Jorma sanoi
        Vuokralla?
        poikamies?
        Otan osaa...


    • 40vpoikamies

      mulla on kyllä kerrostalon kattohuoneisto ison kaupungin keskustassa ja olen ihan omasta tahdosta poikamies, että ihan tyytyväinen olen omiin valintoihini.. toivottavasti sun haaveet itkevistä kakaroista keskellä yötä omakotitalossa peräkylässä on toteutuneet niin ollaan tyytyväisiä molemmat!:-)

      ps. sisko on _todella_ väsynyt omiin kakaroihinsa, saan kuulla jatkuvasti, kun ovat minulle kateellisia.. että kukin tyylillään, eikö?

      • hy hy hy hyy hy

        Joo määkin asun Hollywoodin kukkuloilla missinäyttelijän kansssa haaveissani vaiko ihan oikeasti?


    • 20+12

      epäilen vahvasti että ihan suomessa olet ;-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7229
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      35
      2781
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2356
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      99
      2062
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1757
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1333
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe