kokemuksia?

oktasuja

onko ketään teistä ostanut ensiasuntona omakotitaloa?
tuliko kalliiksi, kaduttaako jälkeenpäin jnejne?
olen 25v vuokra-asuja, en haluaisi ostaa asuntoa kerrostalosta kun ei se eläminen muuttuisi oikeestaan yhtään vaikka ois rahat kiinni talossa velkaa päälle...
remonttitaitoa löytyy niin että itselleni kelpaa ainakin oman työn jälki.

11

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rahnaa??????.

Ensinnäkään et kerro, paljonko on ostoon laittaa rahaa, mistä meinasit talon ostaa.

Lahden eteläpuolella jos uuden ostat, niin alta 300.000€:n et kunnon taloa tonttia saa. Vanha hieman halvempi, mutta korjauksiin ja ylläpitoon pitää olla sitten säästössä rutkasti rahaa.

Ja jos ajatellaan, että talo tontti maksaisi vaikkapa sen 300.000€, niin onko sinulla säästössä se 30 - 40.000€, jonka pankki vaatii omarahoitukseksi?

Mutta jos rahat riittää, niin mikä ettei.

• oktasuja

kasvukunta varsinais-suomessa kyseessä. hintaa uusilla 250t molemmin puolin, oma tavoite olisi löytää vanhempi alle 200t ja sen pintoja käydä läpi mieleiseksi.

omaa rahoitusta löytyy tuohon summaan n. 20% eli kyllä pitäis pankista saada kun asuntoon kuitenkin menee kaikki niin tuskinpa siitä takkiin tulee koskaan.

• oktasuja

javascript:void(0);

niin ja bruttotulot siinä 2000 paikkeilla, puolisoa ei vielä ole joten aluksi pitäis yksin maksella.

• Unohda........
        oktasuja kirjoitti:

javascript:void(0);

niin ja bruttotulot siinä 2000 paikkeilla, puolisoa ei vielä ole joten aluksi pitäis yksin maksella.

Eli nettotulosi siinä 1600€/kk, ja lainatarve vähintään 150.000€ remppakulut ylläpito.

Kuule, uhohda koko juttu. Sellaista pankkia et Suomesta löydä, joka tuollaisen lainan sinulle myöntäisi.

Pelkkiin lainanhoitokuluihin menisi 25 vuoden maksuajalla yli puolet nettotulosistasi. Siihen vielä päälle talosta aiheutuvat kulut. Ei onnistu.

• oktasuja

sitä meinasinkin että teillä on varmaan tosta jotain kokemuksia miten se todellisuudessa menisi..
      tuntuu vaan turhalta ottaa lainaa ja muuttaa vastaavaan omistusasuntoon missä nyt oon vuokralla. ikuinen vuokralainen en todellakaan kuitenkaan halua olla.

• JormaTotuus

Haaveissa se menee näin :

Säästät vielä vähän lisää ja ostat halvan kerrostaloasunnon hyvältä paikalta.
        Maksat lainaa pois kasvattaen omarahoitusosuutta.
        Hankit paremmat tulot pikkuhiljaa kouluttautumalla ja etenemällä urallasi.
        Hankit itsellesi paremman puolison tienaamaan ja jakamaan kuluja.
        Ostat OK-talon, hankit lapsia, maksat lainan pois, lapset muuttaa pois.
        Jäät eläkkeelle ja muutat taas pienempään 'kylille'. Lusikka nurkkaan.

Todellisuudessa tuohon sisältyy paljon vastoinkäymisiä, työttömyyttä, sairautta, eroja jne... Mutta niiden ei kannata antaa estää toteuttamasta suunnitelmia kuitenkaan.

• 40vpoikamies

hahaha ketä sanoi että kaikkien haveissa se noin menee? suomalaisten kaava vaan on suurimalla osalla toi, ei se mun haave ainakaan oo....

• Torvitotuudentorvi

Ketä sanoi = kuka sanoi
        Vastaus : Jorma sanoi
        Vuokralla?
        poikamies?
        Otan osaa...

• 40vpoikamies

mulla on kyllä kerrostalon kattohuoneisto ison kaupungin keskustassa ja olen ihan omasta tahdosta poikamies, että ihan tyytyväinen olen omiin valintoihini.. toivottavasti sun haaveet itkevistä kakaroista keskellä yötä omakotitalossa peräkylässä on toteutuneet niin ollaan tyytyväisiä molemmat!:-)

ps. sisko on _todella_ väsynyt omiin kakaroihinsa, saan kuulla jatkuvasti, kun ovat minulle kateellisia.. että kukin tyylillään, eikö?

• hy hy hy hyy hy

Joo määkin asun Hollywoodin kukkuloilla missinäyttelijän kansssa haaveissani vaiko ihan oikeasti?

• 20+12

epäilen vahvasti että ihan suomessa olet ;-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      84
      4531
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3115
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      3109
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2192
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      220
      1308
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1213
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      65
      1082
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1074
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe