mitä teen?!

aloittaja!

Minulla on pikkuinen pulma? mitä teen täytän 16 ja raskaana ja sijoittettulapsi? haluiasin päästä omille,mutta en tiedä onnistuuko se kun vihdoin sain uuden sijaisperheen ja koulukin kärsi yhdessä vaiheessa. En uskalla kertoa kenellekkään,koska pelkään että minulle huudetaan ja en saa tarpeeksi tukea asiaan. poikaystäväni tietää ja olemme päättäneet pitää lapsen, koska emme halua tappaa ketään elävää ihmistä tekemällä abortin. Olen huolissani koska itse tuntoni laskee kun tulee makean himoa enemmän ja syön ja ajattelen, että olen läski. olen kokoajan kuumeessa ja ehkä hieman masentunutkin. Olen kerrannut luokan ja peruskoulua jää jäljelle vielä puolisen vuotta kun lapsi syntyy. miten käyn koulut loppuun? En halua mennä lääkäriin,koska vanhempani huomaavat poissaoloni ja jos lääkäri vaikka möläyttää asioitani "äidilleni". Olen urheilua harrastava tyttö joka joutuu lopettamaan senkin pahojen polvivaivojen takia ja en voi kilpaurheilla kuitenkaan raskaana. Mitä teen kun mihinkään ei ole vastausta? AUTTAKAA!

8

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerro vaan rohkeasti

      Sinulla on oikeus päättää omasta vartalostasi ja siitä mitä sillä teet/jätät tekemättä. Sinusta aidosti välittävät ihmiset kyllä tukevat päätöstäsi jatkaa raskautta, olivat he sitten biologiset vanhempasi tai sijoitusvanhempasi. Käy rohkeasti kertomassa miten on käynyt. Jos tuntuu liian vaikealta, niin kirjoita vaikkapa kirje? Koulusta sun tuskin tarvitsee olla huolissasi, ei lapsi estä opiskelua. Varmasti voit koulun kanssa neuvotella, jos luet asioita omaan tahtiin kotonasi ja käyt vaikkapa parin kuukauden välein tenttimässä. Urheiluakaan ei tarvitse raskaana ollessa täysin lopettaa. Kokeile vaikkapa uintia jos polvet on muuten kovilla. Ota nyt kuitenkin neuvolaan yhteyttä, sieltä saat asiantuntevia neuvoja liikunnan ja ruokailun suhteen ja järjestävät tarvittavat seurantakäynnit odotusajalle. Heillä on 100% vaitiolovelvollisuus sinun asioistasi, kotiin soittavat vain ja ainoastaan sinun luvallasi. Lopuksi sanon sinulle vielä, että ikä ei tee kenestäkään kypsää tai epäkypsää äitiä vaan se mitä on pään sisällä. Asenne on se, mistä kaikki on loppujenlopuksi kiinni! Älä välitä, vaikka ihmiset katsovatkin joskus nuorta äitiä kieroon. Onnea odotukseen ja tuleviin äitiyden tuomiin haastesiin :)

    • aloittaja!

      kiitän ja lisää neuvoja jos saisin :)

      • Pikku möö

        Opolta neuvoa koulunkäyntiin. Suomessahan on oppivelvollisuus, mutta ei koulupakkoa. Onnistuuko suorittaa peruskoulua opiskellen etänä tai vaikka tenttien? Googleta hakusanalla peruskoululinja. Sellainen oli ennen, lieneekö enää ja siellä sai mm. suorittaa peruskoulun loppuun jos se oli syystä tai toisesta keskeytynyt koulu. Tai myös korottaa arvosanoja jos oli mennyt myttyyn.
        Kauheinta nyt varmaan mitä vois käydä olis että joku alkais painostaa aborttiin. Lakihan sanoo jotain muistaakseni ettei abortteja tehdä enää 24 raskausviikon jälkeen. Neljätoista ekaa raskausviikkoa on pahimmat pahoinvoinnin ja ehkäpä mielialankin kannalta yleensä. Neuvolaan kannattaa ilmoittautua ajoissa, koska näin takaat itsellesi äitiysrahat vai mikä etuus se nyt oli, en muista. Jos ilmoittaudut liian myöhään et saa ko. tukea kelasta. Neuvolassa , Kelassa tai lääkärissä tiedetään tästä tarkemmin. Voit vaikka ekaksi soittaa nyt sinne neuvolaan. Raskaustestin lienet tehnyt? Sellainen nyt ainakin kannattaa tehdä, eikä luottaa muihin oireisiin. Neuvolasta varmaan sitten tarjotaan sulle tapaamis-aikaa terveydenhoitajan kanssa, niinkuin muillekin odottajille. Siinä tapaamisessa sitten laskeskellaan kuinka pitkälle raskaus on edennyt, tutkaillaan verenpaine, veren rauta yms. pientä ja kivutonta. Aloitat nyt sen raskaudesta kertomisen niinkuin kaikki muutkin äidit sen varmaankin aloittavat: iloisena uutisena niille joihin luotat ja joiden uskot osaavan iloita kanssasi. Moni ei ihan aluksi kerrokaan kuin lapsensa isälle. Sitten kouluterkkarille, lääkäriin tai neuvolaan. Sanot vaikka kotona että meet lääkärille koska kuumeilet koko ajan. Se vaiva sun onkuitenki parasta selvittää samalla ku puhut raskaudestasi. Toinen selvitettävä vaiva lienee mielialasi: onko se normaalia alkuraskauden alakuloa, johtuuko elämäntilanteestasi ja selkeytyy ajallaan vai onko kyseessä jotain muuta. Kuumeilu ja mieliala, onhan siinä syytä lääkäri-käyntiin ja sitten lääkärille kerrot raskaudestasikin. Kotona on hyvä kanssa kertoa raskaudesta ja onhan se väistämättä edessä kun asia näkyy joskus sitten päällekin päin. Laitat tosiaan vaikka kirjeen tai tekstarin, jossa kerrot raskaudestasi ja että pidät lapsen, kun kerrot asiasta kirjeitse niin saavat itse käydä ensin pahimmat uutisen tuomat tunnemyrskyt läpi yksikseen. Siihen viestiin voit laittaa senkin, että sua on pelottanut kertoa koska pelkäät että tukemisen sijasta sulle huudettaisiin.


    • 89-67

      16v
      raskaana
      sijoittettulapsi
      itse tuntoni laskee
      makean himoa enemmän ja syön ja ajattelen, että olen läski
      olen kokoajan kuumeessa
      ehkä hieman masentunutkin
      kerrannut luokan
      en halua mennä lääkäriin,koska vanhempani huomaavat poissaoloni
      kilpaurheilua harrastava tyttö joka joutuu lopettamaan senkin
      pahojen polvivaivojen takia

      Mitäkö teet? Opiskelet mitä moraali ja etiikka tarkoittavat ja mitä niiden perusteella ajatellaan trolleista.

      • miettikää ihmiset!

        89-67 aika törkeästi sanottu! ihminen hakee neuvoja ja tulet ylimielisesti paskaa jauhamaan... joillakin ihmisillä on ongelmia ja toisilla taas ei... kukaan ei ole täydellinen ja sen tiedät varsin hyvin. ja tälläkin tytöllä on varmasti omat syyt sijoitukseen/omiin ongelmiinsa. tämä tyttö tuli pyyytämään viisaammilta apua ja sinä vastaat ylimielisesti asioihin (Y) ! miettikää ja jos ei ole järkevää sanottavaa niin jättäkää sanomatta...


      • näin o!
        miettikää ihmiset! kirjoitti:

        89-67 aika törkeästi sanottu! ihminen hakee neuvoja ja tulet ylimielisesti paskaa jauhamaan... joillakin ihmisillä on ongelmia ja toisilla taas ei... kukaan ei ole täydellinen ja sen tiedät varsin hyvin. ja tälläkin tytöllä on varmasti omat syyt sijoitukseen/omiin ongelmiinsa. tämä tyttö tuli pyyytämään viisaammilta apua ja sinä vastaat ylimielisesti asioihin (Y) ! miettikää ja jos ei ole järkevää sanottavaa niin jättäkää sanomatta...

        Valitettavasti suomi24 ei todellakaan ole paikka mistä haetaan apua, sen luulis kaikkien tietävän. Täällä on vaan trolleja ja pervoja joten suosittelen hakemaan apua jostain muualta jos oot tosissas.


      • uiopk
        näin o! kirjoitti:

        Valitettavasti suomi24 ei todellakaan ole paikka mistä haetaan apua, sen luulis kaikkien tietävän. Täällä on vaan trolleja ja pervoja joten suosittelen hakemaan apua jostain muualta jos oot tosissas.

        Eikö niiden trollien ja pervojen pitäisi hakea muualta apua?


    • 19v

      kyllä ihmisten pitäisi miettiä ja tämä tyttö varmasti tarvitsee apua mutta en ole kokenut en voi auttaa .... mutta peukkuja ja uskon että pärjäät! ja niiden idioottien pitäisi miettiä ennen kuin vastaa että ihminen tarvii apua? mutta totta suomi 24 ei kannata puhua kaikkea kun tulee vääriä neuvoja paljon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      29
      2165
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      177
      1549
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1485
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      112
      1242
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1179
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      914
    7. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      870
    8. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      795
    9. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      282
      759
    10. Oletko mustasukkainen luonne?

      Tai ylipäätään millaisia tunteita herättää, jos kaivattuasi liehittelee joku muu tai hän deittailee jonkun muun kanssa?
      Ikävä
      80
      705
    Aihe