onko mahdollista pärjätä?

teini äiti !

Minulla on pikkuinen pulma? mitä teen täytän 16 ja raskaana ja sijoittettulapsi? haluiasin päästä omille,mutta en tiedä onnistuuko se kun vihdoin sain uuden sijaisperheen ja koulukin kärsi yhdessä vaiheessa. En uskalla kertoa kenellekkään,koska pelkään että minulle huudetaan ja en saa tarpeeksi tukea asiaan. poikaystäväni tietää ja olemme päättäneet pitää lapsen, koska emme halua tappaa ketään elävää ihmistä tekemällä abortin. Olen huolissani koska itse tuntoni laskee kun tulee makean himoa enemmän ja syön ja ajattelen, että olen läski. olen kokoajan kuumeessa ja ehkä hieman masentunutkin. Olen kerrannut luokan ja peruskoulua jää jäljelle vielä puolisen vuotta kun lapsi syntyy. miten käyn koulut loppuun? En halua mennä lääkäriin,koska vanhempani huomaavat poissaoloni ja jos lääkäri vaikka möläyttää asioitani "äidilleni". Olen urheilua harrastava tyttö joka joutuu lopettamaan senkin pahojen polvivaivojen takia ja en voi kilpaurheilla kuitenkaan raskaana. Mitä teen kun mihinkään ei ole vastausta? AUTTAKAA!

29

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myöhäistä räpistellä

      No, ei pysty enää auttaa. Olisitte käyttäneet ehkäisyä, niin et olisi nyt tuossa tilanteessa ja tarvitsemassa apua nettipalstoilta.

      • teini äiti !

        en pyydä negatiivisia kommentteja jossa valitat ja iniset turhan päiväsestä. olen jo päättänyt mitä teen mutta halusin vastauksia miten hoidan asian enkä mitään voi voittelua... muttta kiitos "huomaivaisuudestasi" !


    • Noh,

      Sinuna kertoisin

    • Miesope

      Abortti on ainoa järkevä ratkaisu tuossa tilanteessa. Olet itsekin huostassa ja tilanteesi on sekava ilman lastakin. Lapsen saattaminen maailmaan tuossa tilanteessa on kaikkea muuta kuin järkevää.

      Ajatus salata asia sijaisvanhemmiltasi ja muilta aikusilta mahdollisimman pitkään on typerä.

      • äoy

        No yritä nyt olla kohtelias, kun kirjoitat oikealle ihmiselle.


    • aloittaja!

      Tiedän että ajatus salata on tyhmä,mutta odotan oikeaa tilaisuutta ja käyn neuvolassa ja teen kaiken järkevästi. ja haluan pitää sen vaikka se ei olisi järkevää,koska en todellakaan tapa lasta tekemällä aborttia.käyn koulut kyllä ja hoidan asiat järjestyksessä. ja miksi sijoitettuja lapsia pidetään huonompana? olen sijoitettu vanhempien vuoksi en muitten syitten takia. mutta kiitän ja lisää vastauksia? :)

    • Miesope

      Et ole MILLÄÄN tavoin huonompi kuin muut. Siitä ei ole kysymys.

      Kysymys on siitä, että olet elänyt vaikeita vaiheita elämässäsi jo alkuvaiheissa, koska et ole saanut elää omien vanhempiesi kanssa. Se olisi ollut normaali tilanne ja vaikeudet EIVÄT ole sinun syysi.

      Abortti EI ole murha, vaikka joku niin saattaa väittääkin. Se on laillinen toimi ja joskus paikallaan. Omat ratkaisusi toki teet itse.

      Kyse on siitä, että sinulla ei ole reaalista kykyä hoitaa lastasi pitemmällä tähtäimellä. Jonkun muun kuin sinun itsesi on lapsesi elätettävä. Voi olla, että poikaystäväsi on rinnallasi nyt, mutta mikään EI valitettavasti takaa sitä, että niin olisi asia vielä lapsen syntymisen jälkeen. Teinien suhteet vain useimmiten eivät kestä.

      Lapsen syntymä muuttaa kaiken. Sen jälkeen mikään ei ole enää entisellään. Voit kuvitella olevasi valmis tilanteeseen, mutta et ole. Läheskään kaikki vanhemmatkaan ihmiset eivät ole.

      On päivänselvää, että sinun pitäisi kertoa asiasta huoltajillesi. He kuitenkin OVAT vastuussa sinusta ja sinun asiasi kuuluvat heillekin, halusit tai et. Sinun ratkaisusi vaikuttavat heihinkin ja ennen kaikkea tulevaan lapseesi. Tulet luultavasti olemaan kipeästi tukiverkon ja avun tarpeessa tulevina vuosina. Et pärjää kahdestaan poikaystäväsi kanssa, vaikika romanttinen Me vastaan maaima-ajattelu voi tuntuakin komealta.

      Avauksesta päätellet tunnut olevan hieman sekavassa tilanteessa ja omien sanohjesi mukaan ehkä masentunutkin. Tilanne ei olisi kohdallaan, vaikka olisit aikuinenkin ihminen. Lapsesta huolehtiminen ei ole mikään pikku-urakka.

      Luultavasti haluat kokea olevasi itse ruorissa oman elämäsi suhteen, koska nyt haluat päätökssi korostetusti itse tehdä - ilman aikuisia. Tie on kuitenkin kivinen. Tarvitset toisten apua.

      Juttele aikuisten ihmisten kanssa. Se on oikeutesi ja se on velvollisuutesi.

      Ystävyydellä.

      • ---------

        Joissain maissa on täysin laillista esimerkiksi miehen kivittää oma vaimonsa tai tyttärensä, jos katsoo kunniansa sen vaativan. Eikö siis tuollainen ole noissa maissa murha vain siksi, että se on laillista? Sinä et voi päättää sitä, kuka kokee abortin murhaksi ja kuka ei. Murhan määritelmä on tahallinen ja suunniteltu ihmiselämän tappaminen. Abortti täyttää tuon kriteerin ilmiselvästi tahallisuuden ja suunnitelmallisuuden osin ja se, milloin ihmiselämä alkaa on hieman kulttuurillisesti määriteltävä asia. Ihan samoin kuin se tyttärensä kivittäminen on joissain maissa sallittua. Voi silti olla, että kaikki eivät sitä haluaisi tehdä. Se, että sinä kannustat toista ihmistä tekemään teon, jota hän itse pitää murhana, ei todellakaan ole mitenkään pikkujuttu. Kenties hän kärsii koko loppuelämänsä siitä, että on murhannut oman lapsensa.

        Mutta alkuperäiselle: Sinun täytyy nyt ensimmäiseksi varata aika lääkäriin tai vähintään neuvolaan. Siis nyt heti, kun et kerran uskalla vanhemmillesi kertoa. Sieltä saat apua kaiken sen, minkä nyt yleensä voit saada ja varmasti saat myös vastauksia noihin kysymyksiisi. Vanhempasi tulevat kuitenkin asiasta tietämään ennemmin tai myöhemmin, joten mitä nopeammin kerrot, sen nopeammin pääset siitä ja sitä paremmin he ehtivät sopeutua ajatukseen ennen vauvan tuloa. Mutta siis nyt heti neuvolaan!


      • slayera

        On sosiaaliviranomaisten tehtävä arvioida äidin kyvyt, ei netissä viihtyvän opettajan.
        Kaikki tuon ikäiset äidit kohtaavat lastensuojelun raskauden aikana. Jätetään arviointi pätevälle ihmiselle. Heiltä voisi tukeakin saada.


      • Miesope
        --------- kirjoitti:

        Joissain maissa on täysin laillista esimerkiksi miehen kivittää oma vaimonsa tai tyttärensä, jos katsoo kunniansa sen vaativan. Eikö siis tuollainen ole noissa maissa murha vain siksi, että se on laillista? Sinä et voi päättää sitä, kuka kokee abortin murhaksi ja kuka ei. Murhan määritelmä on tahallinen ja suunniteltu ihmiselämän tappaminen. Abortti täyttää tuon kriteerin ilmiselvästi tahallisuuden ja suunnitelmallisuuden osin ja se, milloin ihmiselämä alkaa on hieman kulttuurillisesti määriteltävä asia. Ihan samoin kuin se tyttärensä kivittäminen on joissain maissa sallittua. Voi silti olla, että kaikki eivät sitä haluaisi tehdä. Se, että sinä kannustat toista ihmistä tekemään teon, jota hän itse pitää murhana, ei todellakaan ole mitenkään pikkujuttu. Kenties hän kärsii koko loppuelämänsä siitä, että on murhannut oman lapsensa.

        Mutta alkuperäiselle: Sinun täytyy nyt ensimmäiseksi varata aika lääkäriin tai vähintään neuvolaan. Siis nyt heti, kun et kerran uskalla vanhemmillesi kertoa. Sieltä saat apua kaiken sen, minkä nyt yleensä voit saada ja varmasti saat myös vastauksia noihin kysymyksiisi. Vanhempasi tulevat kuitenkin asiasta tietämään ennemmin tai myöhemmin, joten mitä nopeammin kerrot, sen nopeammin pääset siitä ja sitä paremmin he ehtivät sopeutua ajatukseen ennen vauvan tuloa. Mutta siis nyt heti neuvolaan!

        Islamilaiset maat ovat hieman eri asia kuin nykypäivän Suomi. Raskaaksi tulevan teinitytön elämä voi olla siellä muutenkin hieman vaikeampaa ellei suorastaan vaarallista.

        Joidenkin nökökulmien mukaan jo ehkäiseminen on väärin. Sama koskee esiaviollista seksiä. Moni asia on varsin tulkinnanvarainen ja aborttikeskustelulle on oma osionsa.

        Jokainen teini tarvitsee jonkun aikuisen jolle puhua.


      • Miesope
        slayera kirjoitti:

        On sosiaaliviranomaisten tehtävä arvioida äidin kyvyt, ei netissä viihtyvän opettajan.
        Kaikki tuon ikäiset äidit kohtaavat lastensuojelun raskauden aikana. Jätetään arviointi pätevälle ihmiselle. Heiltä voisi tukeakin saada.

        Lienet lukenut tekstini loppuun saakka?


      • slayera
        Miesope kirjoitti:

        Lienet lukenut tekstini loppuun saakka?

        Miten niin?
        Tekstini on täyttä totta.


      • Miesope
        slayera kirjoitti:

        Miten niin?
        Tekstini on täyttä totta.

        Kannattaako täällä kenenkään keskustella yhtään mistään? Ammattilaisethan tietävät kuitenkin kaiken paremmin?

        Mieluusti myös kuulisin sinulta slayera, mitkä ajatuksistani olivat erityisen vahingollisia ja miksi.


      • slayera
        Miesope kirjoitti:

        Kannattaako täällä kenenkään keskustella yhtään mistään? Ammattilaisethan tietävät kuitenkin kaiken paremmin?

        Mieluusti myös kuulisin sinulta slayera, mitkä ajatuksistani olivat erityisen vahingollisia ja miksi.

        Miten niin vahingollisia?
        Kyllä varmaan sossut on pätevämpiä arvioimaan kuin sinä tai kuka tahansa muu netissä? Nehän on koulutettu siihen ja tekevät käytännössä niin koko ajan.


    • alottaja!

      kiitän ihmiset tuestanne ja uskon että pärjään vaikka on vaikeita tilanteita,mutta nekin menevät ohi :) kiitos lisää vastauksia ! enkä aijo tehdä aborttia -PISTE!

      • 7+6

        toivottavasti lapsesi huostaanotetaan!
        olisi sillä lapsella edes joku tulevaisuus ja turvalliset vanhemmat.
        säälin lastasi!
        säälin myös huoltajiasi kun saivat kaltaisesi jakorasian vastuulleen. tosi kiva heidänkin joutua pärjäämään noiden asioiden kanssa. voisivat heittää sinut pihalle kodistaan kun näköjään sinä olet niin itsekeskeinen ja vastuuntunnoton ettet ajattele seuraamuksia missään asiassa, sä vaan "hengailet" ja teet mitä tykkäät.

        muuttakaa sitten yhteiseen kämppään sen "poikaystäväsi" kanssa kun perhettä alatte perustamaan, ei se ole huoltajien homma teidän pikku perhettä hoitaa.
        hoitakaa sitten ite perheenne omilla rahoillanne.


      • no haloo
        7+6 kirjoitti:

        toivottavasti lapsesi huostaanotetaan!
        olisi sillä lapsella edes joku tulevaisuus ja turvalliset vanhemmat.
        säälin lastasi!
        säälin myös huoltajiasi kun saivat kaltaisesi jakorasian vastuulleen. tosi kiva heidänkin joutua pärjäämään noiden asioiden kanssa. voisivat heittää sinut pihalle kodistaan kun näköjään sinä olet niin itsekeskeinen ja vastuuntunnoton ettet ajattele seuraamuksia missään asiassa, sä vaan "hengailet" ja teet mitä tykkäät.

        muuttakaa sitten yhteiseen kämppään sen "poikaystäväsi" kanssa kun perhettä alatte perustamaan, ei se ole huoltajien homma teidän pikku perhettä hoitaa.
        hoitakaa sitten ite perheenne omilla rahoillanne.

        Osaatko oikeassa elämässä käyttäytyä, kun netissä ei onnistu.
        Toivottavasti lapsesi ei ota mallia sinusta.


    • 13+3

      aloittaja, kai te nyt sitten sen poikaystäväsi kanssa etsitte omaa asuntoa perheellenne?
      onko poikaystäväsi töissä, jos ei ole niin varmaan sen kannattaisi etsiä työpaikka, jotta saatte perheenne talouden hoidettua.
      onko aloittajalla itsellään tuloja? jos ei ole niin varmaan kannattaisi etsiä joku väliaikainen työ ja alkaa säästämään rahaa perheeseenne ja tuleviin laskuihin.

      ja sitten kerrotte näille huoltajille mikä on tilanne.
      huoltajat eivät ole velvollisia hoitamaan teidän perheenne asioita, he voivat auttaa jos haluavat.
      te olette nyt poikaystäväsi kanssa vastuussa itsestänne ja perheestänne, eivät teidän huoltajanne, kannattaa alkaa jo ottamaan vastuuta tekemisistään.

    • aloittaja!

      Otan vastuun ja tuun ottamaankin en sitä sano! ja tarkoitin että tiedän että äitini auttaa minua... ja jos ei ole järkeviä asioita menkää muualle lässyttämään.... anteeksi mutta me pärjätään! ja poika ystäväni on töissä!

      • 18+17

        no kannattaisko sitten ettiä se oma yhteinen kämppä sen poikaystävän kanssa, kerta perhettäkin perustatte?
        ja ihan oikeasti tehän olette tulevan lapsen vanhempina PÄÄASIALLISESSA VASTUUSSA niin lapsestanne kuin perheen toimeentulosta, omilla vanhemmillanne ei ole mitään velvollisuutta auttaa teitä elleivät itse halua/jaksa.

        kämppä vaan hakuun nyt, turhaan vanhempienne nurkkiin jäätte pummailemaan.


      • tä?
        18+17 kirjoitti:

        no kannattaisko sitten ettiä se oma yhteinen kämppä sen poikaystävän kanssa, kerta perhettäkin perustatte?
        ja ihan oikeasti tehän olette tulevan lapsen vanhempina PÄÄASIALLISESSA VASTUUSSA niin lapsestanne kuin perheen toimeentulosta, omilla vanhemmillanne ei ole mitään velvollisuutta auttaa teitä elleivät itse halua/jaksa.

        kämppä vaan hakuun nyt, turhaan vanhempienne nurkkiin jäätte pummailemaan.

        Miksi vaihtelet laskuja?


    • aloittaja!

      ymmärrän ja hoidan asian mutta eikö se ole hyvä että minulla on jonkunlaiset suunnitelmat? jos on valittamista niin ei tarvitse kommentoida,,,

    • Faktapohjaa

      Tuota... Olet sijoitettuna toiseen perheeseen. Oletko aivan varma siitä, että äidilläsi - bioäitisi? - on resursseja auttaa sinua uudessa tilanteessasi? Hänhän on kuitenkin joutunut antamaan sinutkin sijaisperheeseen?

      • faktat sulla hukassa

        Ei lapsia oteta vain köyhiltä huostaan....


      • faktoja sullekin
        faktat sulla hukassa kirjoitti:

        Ei lapsia oteta vain köyhiltä huostaan....

        resursseilla varmaan tarkoitetaan myös sitä muutakin "pääomaa" kuin rahaa..esim. sitä mitä siellä aivokopassa liikkuu..
        entäs jos oikea äiti onkin mielisairas, alkoholisti, muu päihderiippuvainen tai ei vain yksinkertaisesti välitä.

        tosin eiköhän näiden teinivanhempien olisi aika oppia kantamaan vastuunsa pikkuperheestä ihan itse.."niin makaa kuin petaa", ei kukaan pakottanut harrastamaan seksiä ilman ehkäisyä, nyt ollaan sitten vatsa pystyssä ja oletetaan että joku muu kasvattaisi ja hoitaisi omat asiat kuntoon ja auttaisi..kannattaisko miettiä ensin ennenkuin iskee kätensä ns. paskaan...


    • aloittaja!

      mua ei oo huostaan otettu minkään päihteiden takia! vaan koska isäni kuoli ja äitini halvaantui! mutta saahan sitä ihmiset puhua mitä lystää... ja osaan huolehtia perheestäni kun olen aikaisemminkin huolehtinut ja tiedän että biologinen äitini auttaa... mutta lisää vastauksia...

      • PAKSUA!

        no jo on paksua!!!
        siis sä velvoitat halvaantuneen äitisi auttamaan sinua oman valintasi takia!

        sinä valitsit harrastaa seksiä ilman kunnollista ehkäisyä poikaystäväsi kanssa
        sinä valitsit pitää lapsen

        VAIN SINÄ JA POIKAYSTÄVÄSI OLETTE VASTUUSSA VALINNOISTANNE JA YHDESSÄ PERUSTAMASTANNE PERHEESTÄ!

        eikö ennemminkin pitäisi mennä niin että SINÄ autat halvaantunutta äitiäsi eikä niin että oletat äitisi auttavan sinua vaikka hän on halvaantunut.

        kantakaa vastuu kakarastanne ja valinnoistanne ihan itse!


      • mitve
        PAKSUA! kirjoitti:

        no jo on paksua!!!
        siis sä velvoitat halvaantuneen äitisi auttamaan sinua oman valintasi takia!

        sinä valitsit harrastaa seksiä ilman kunnollista ehkäisyä poikaystäväsi kanssa
        sinä valitsit pitää lapsen

        VAIN SINÄ JA POIKAYSTÄVÄSI OLETTE VASTUUSSA VALINNOISTANNE JA YHDESSÄ PERUSTAMASTANNE PERHEESTÄ!

        eikö ennemminkin pitäisi mennä niin että SINÄ autat halvaantunutta äitiäsi eikä niin että oletat äitisi auttavan sinua vaikka hän on halvaantunut.

        kantakaa vastuu kakarastanne ja valinnoistanne ihan itse!

        Osa isovanhemmista auttaa taloudellisesti.
        Ilman että kukaan kerjää niin tekemään.


    • aloittaja!

      oikeesti kysyn neuvoja enkä puhu entisistä taustoistani ja minullehan se on ihan sama onko hän halvaantunut mutta hän on äiti joka välittää ja rakastaa! ja joe teillä ei ole muuta todellista järkevyyttä puhua niin painukaa helvettiin tästä! ja tiedän että äitini auttaa,koska hän auttoi veljeänikin vaikka ei pyytänyt apua että kiitosta vaa....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      109
      7883
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2882
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2185
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1609
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe