Fiat Punto kestää ainakin 500.000km. Stiloja saa nyt edullisesti ja varmasti menee 300.000km ilman sen kummempia vikoja, kun esim.Voortit ja Volkkarit. Volkkaria ei uskalla ees polkasta, kun pelottaa hajoaminen. Viijatti on hyvä auto. Kestää siinä kuin esim.Skoda. On ollut useita Fiatteja, eikä mitään ongelmaa. Sitäpaitsi en käytä koskaan autoani huollossa, enkä korjaamolla. Huollan katiskat itse. Tulee työ tehtyä paremmin.
Kannattaa ostaa Fiat.
23
1207
Vastaukset
- Tosi on.
Itselläni ei kylläkään ole Fiat-merkkisiä autoja ollut, mutta muutamien tuttavien kertomusten perusteella ne ovat hintasekseen hyviä ja luotettavia vehkeitä. Moottorit ovat aina ja kautta aikain olleet ongelmattomia, ja jos vikoja on ilmentynyt niin ne ei ole sen laatuisia että korjaus tulisi kovin kalliiksi. Esimerkkinä käyköön noin 10 vuotta vanha Punto joka on palvellut moitteettomasti muuten, mutta pari vuotta sitten avaimen ja ns.älylaatikon välinen yhteys katkesi ja aiheutti sen että joskus auto käynnistyi... tai sitten ei. Paikallinen osaaja korjasi vian muutamalla kympillä, ja muita vikoja ei ole esiintynyt. Kertakaikkiaan huolettomin auto jonka tiedän.
- Punserati
Näillä autopalstoilla muistelen jonkun omistaneen joskus yli 600 tkm ajetun Unon. Uno olikin ainakin ajettavuudeltaan todella erinomaisen vakaa auto. Kyllä sillä vaivattomasti kilometrejä ajoi jos vaan muuten toimi. Alkusarjan Unoissa oli joitain lastentauteja, mutta 80-luvun lopun ja 90-luvun Unot olivat aivan hyvin toimivia ja edullisia ylläpitää, huoltaa ja korjata.
Itselläni nyt 2-vuotias Grande Punto 1.2 bensiini, jolla olen ajanut yli 52 tkm ja todella huoletonta ajoa ollut! Lisäksi mielestäni todella tilava ja tyylikäs Giugiaron piirtämä kori, jonka keulailmeessä on vaikutteita saman muotoilijan Maserati 3200 GT-mallista.
Auto Bild Suomi -lehden 100 tkm:n kestotestissä muutama vuosi sitten ollut Grande Punto 1.3 Multijet diesel pärjäsi erinomaisesti:
- "Yksi parhaita moottoreita, joita olen koskaan mitannut."
- " Muistakaan Grande Punton osista ei juuri huomaa 100 tkm:n rasituksia."
Samoin saman lehden 100 tkm:n kestotestin v.2010 selvitti erinomaisesti myös Bravo 1.9 Multijet: "Erinomainen luotettavuus"
Fiat on valmistanut autoja jo noin 114 vuotta ja dieselmoottoreitakin jo vuosikymmeniä. Suomeen vain ei takavuosina jostain syystä tuotu Fiatin henkilöautoja dieseleinä. Fiatin dieselit ovat hyvässä maineessa maailmalla ja muistelen että Fiat oli se joka kehitti yhteispaineruiskutuksen. Toinen tieto on että sen kehitti sveitsiläinen Robert Huber 1960-luvun lopulla. Molemmat tiedot lienee oikein?
Joka tapauksessa monissa automerkeissä on nykyään Fiatin valmistamia dieselmoottoreita. Esimerkiksi jonkun vuosimallin Opeleissa ja Saabeissa käytettiin Fiatin dieselkoneita. Samoin Ford Ka perustuu lähes kokonaan Fiat 500:n tekniikkaan. Myös Suzuki SX4 ja Fiat Sedici ovat lähes identtisiä autoja. Ne tehdään tietääkseni samalla tehtaalla Unkarissa. Muotoilu on italialaisen Giugiaron, bensakoneet tulevat Suzukilta ja dieselit on Fiatin valmistamia. - yli 100v tehty
Punserati kirjoitti:
Näillä autopalstoilla muistelen jonkun omistaneen joskus yli 600 tkm ajetun Unon. Uno olikin ainakin ajettavuudeltaan todella erinomaisen vakaa auto. Kyllä sillä vaivattomasti kilometrejä ajoi jos vaan muuten toimi. Alkusarjan Unoissa oli joitain lastentauteja, mutta 80-luvun lopun ja 90-luvun Unot olivat aivan hyvin toimivia ja edullisia ylläpitää, huoltaa ja korjata.
Itselläni nyt 2-vuotias Grande Punto 1.2 bensiini, jolla olen ajanut yli 52 tkm ja todella huoletonta ajoa ollut! Lisäksi mielestäni todella tilava ja tyylikäs Giugiaron piirtämä kori, jonka keulailmeessä on vaikutteita saman muotoilijan Maserati 3200 GT-mallista.
Auto Bild Suomi -lehden 100 tkm:n kestotestissä muutama vuosi sitten ollut Grande Punto 1.3 Multijet diesel pärjäsi erinomaisesti:
- "Yksi parhaita moottoreita, joita olen koskaan mitannut."
- " Muistakaan Grande Punton osista ei juuri huomaa 100 tkm:n rasituksia."
Samoin saman lehden 100 tkm:n kestotestin v.2010 selvitti erinomaisesti myös Bravo 1.9 Multijet: "Erinomainen luotettavuus"
Fiat on valmistanut autoja jo noin 114 vuotta ja dieselmoottoreitakin jo vuosikymmeniä. Suomeen vain ei takavuosina jostain syystä tuotu Fiatin henkilöautoja dieseleinä. Fiatin dieselit ovat hyvässä maineessa maailmalla ja muistelen että Fiat oli se joka kehitti yhteispaineruiskutuksen. Toinen tieto on että sen kehitti sveitsiläinen Robert Huber 1960-luvun lopulla. Molemmat tiedot lienee oikein?
Joka tapauksessa monissa automerkeissä on nykyään Fiatin valmistamia dieselmoottoreita. Esimerkiksi jonkun vuosimallin Opeleissa ja Saabeissa käytettiin Fiatin dieselkoneita. Samoin Ford Ka perustuu lähes kokonaan Fiat 500:n tekniikkaan. Myös Suzuki SX4 ja Fiat Sedici ovat lähes identtisiä autoja. Ne tehdään tietääkseni samalla tehtaalla Unkarissa. Muotoilu on italialaisen Giugiaron, bensakoneet tulevat Suzukilta ja dieselit on Fiatin valmistamia.Puntoja tulee koko ajan vastaan, uusia ja vanhoja, mikä niissä
viehättää? En tiedä, kai ne on kuitenkin suht varmoja.
En ymmärrä Fiatin haukkujia, hyvällä pidolla se varmasti kestää.
Premium luokan autonkin saa hajalle jos ei hoida.
- Punserati
Mitähän tuo "premium" tarkkaan ajatellen tarkoittaa? Usein kuulee puhuttavan premium-merkeistä että niitä on vaikkapa Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, Ferrari, Jaguar, Lexus, Maserati, Mercedes- Benz, Range Rover, Volvo jne.
Jos sillä tarkoitetaan laadukkuutta ja huolettomuutta, tuskin kaikki em. merkit sitä kriteeriä täyttää?
Ainakin olen kuullut monenlaista tarinaa kalliista korjauksista suhteellisen vähän ajetuistakin "premiumeista". Ainakin vanhemmista Alfoista (tosin niissä hintakin alkaa olla vanhemmiten melko edullinen), Audin hajonneista jakoketjuista, joista voinut tulla jopa 5000 € lasku.
Myös edullisista luotettavan maineessa olevista merkeissä olen kuullut olevan vikoja, esimerkkinä vaikkapa muutaman vuoden takaa 130 tkm ajettu -02 Nissan Primera, josta meni vaihdelaatikko ja muutakin kallista korjattavaa lähes koko ajan. Eräässä ilmaislehdessä oli talvella haastattelu uuden Qashqain omistajasta jota piinasi auton ajoittainen käynnistämättömyys ja epäluotettavuus pakkasilla. Auto oli viikkoja korjaamolla, mutta eivät saaneet autoa kuntoon. Asiakas olisi halunnut purkaa kaupan, mutta ei ollut mahdollista. Hän aikoi viedä asian vaikka oikeuteen ja totesikin lopuksi että katsotaan istuuko hän uudessa autossa vai linnassa. No, ehkä tuo oli yksilövika ja varmaan suurin osa Qashqain omistajista ovat tyytyväisiä autoonsa..
Niin, jos "premiumilla" tarkoitetaan vaikkapa kokoluokassaan melko hinnakasta autoa, Puntoltakin löytyy Abarth, samoin 500:lta. Tosin niissä merkki on Abarth ei Fiat. Fiatin kallein Freemont -mallikin alkaa olla "premium" -hintainen, vaikka siihen mitä se tarjoaa (varusteet, tilat jne.) se on luokassaan jopa houkuttelevan hintainen.- Hiivatti
Ei kannata ostaa viiattia. Viat tulee pyytämättekin kaikkiin autoihin.
- Punserati
Hiivatti kirjoitti:
Ei kannata ostaa viiattia. Viat tulee pyytämättekin kaikkiin autoihin.
Fiatin edullisimmat mallit varsinkin käytettynä mielestäni järkiostoksia. Arvonalennus euroissa jopa pienempi kuin ylihintaisissa suomalaisten suosikkiautoissa. Eräässä ilmaisautolehtisessä on juttua alle 100 tkm ajetuista vm.2008 konttiperäisistä perusautoista: Ford Focus, Mazda 3, Mitsubishi Lancer, Fiat Linea, Honda Civic, Opel Astra, Toyota Corolla, Renault Megane ja Volkswagen Jetta.
Lehden mukaan "Opel Astra sedan ei jostain syystä ole Corollan ja Focuksen veroinen suosikki ja sitä myydään hinnalla, vieläkin enemmän hinnalla myydään ranskalaista Renault Meganea ja italialaista Fiat Lineaa."
(Linea on kylläkin valmistettu Turkissa.)
Lehden esimerkkiautojen kilometrit poikkeavat hieman toisistaan mutta kaikki ovat alle 100 tkm ajettuja. Hintapyynnöt poikkeavatkin hieman enemmän toisistaan:
Focus 12490€, Mazda 13900 €, Lancer 13700€, Corolla 14990€, Civic 14900€,
Astra 12199€, Jetta 13900€, Megane 11500€, Linea 8900€.
Meganella oli ajettu vain 28000 km, muilla 55000-89000 km.
"Linea 1.4 T-Jet Turbo sedan menee kokoluokassaan aavistuksen verran pienempään sarjaan kuin Corolla ja Focus, mutta halpa on hintakin."
Pyyntihinta on Lineassa edullisempi kuin muissa ja se olikin uutena huomattavasti edullisempi kuin ryhmän muut autot. Mielestäni järkiostos, vaikkei aina kannata ajatella järjellä kun ostaa autoa. Kannattaa ostaa myös tunteella ja sellaisesta mistä itse tykkää eikä kysellä liikoja muiden mielipiteitä.
- FIAT LINEA LÄMMITYS
Hei!! voisitteko te kertoa mistä löydän lämmityspaikka ( 2008 ) Fiat Lineasta?
- mistä paikka Fiat?
mitähän oikein kysyit?
Fiat on ainut automerkki joka saa öljypohjan ruostumaan sisältä ulospäin (Punton tyyppivika). Myös kannentiivisteet menevät herkästi jo 100 000 km:n kohdalla. Kauhea meteli ja muovia täynnä koko auto. En ottaisi edes ilmaiseksi moista romua.
- fiiumies
Jaa, eikö sitten mersuissa ole tyyppivikoja?
Omistin aikoinaan vanhemman vm. 2002 Punton ja ajoin sillä 182 tkm. Öljypohjan ruostuminen ei omassani ollut ongelmana, kannentiivisteen joutui kylläkin vaihtamaan jossain 130 tkm:n kohdalla. Kaikkin alustan nivelet kestivät sen lähes 7 vuotta mitä mulla oli, edullisia raidetangon päitä lukuunottamatta, jotka vaihdatin noin 100 tkm:ssa. Eipä tuossa juuri muuta ollut kuin tuo kannentiiviste. Tielle ei jättänyt kertaakaan ja käynnistyi aina luotettavasti.
Olen muuten nähnyt melko ruosteisia väyrysmersuja vaikka onkin uutena paljon kalliimpi auto kuin Punto.
2006 markkinoille tulleessa Grande Puntossa ja sitä uudemmissa malleissa ei tietääkseni ole öljypohja- ja kannentiivisteongelmia. fiiumies kirjoitti:
Jaa, eikö sitten mersuissa ole tyyppivikoja?
Omistin aikoinaan vanhemman vm. 2002 Punton ja ajoin sillä 182 tkm. Öljypohjan ruostuminen ei omassani ollut ongelmana, kannentiivisteen joutui kylläkin vaihtamaan jossain 130 tkm:n kohdalla. Kaikkin alustan nivelet kestivät sen lähes 7 vuotta mitä mulla oli, edullisia raidetangon päitä lukuunottamatta, jotka vaihdatin noin 100 tkm:ssa. Eipä tuossa juuri muuta ollut kuin tuo kannentiiviste. Tielle ei jättänyt kertaakaan ja käynnistyi aina luotettavasti.
Olen muuten nähnyt melko ruosteisia väyrysmersuja vaikka onkin uutena paljon kalliimpi auto kuin Punto.
2006 markkinoille tulleessa Grande Puntossa ja sitä uudemmissa malleissa ei tietääkseni ole öljypohja- ja kannentiivisteongelmia.Paljon maksoi kannentiivisteen vaihto?
- Petojen sukua
fiiumies kirjoitti:
Jaa, eikö sitten mersuissa ole tyyppivikoja?
Omistin aikoinaan vanhemman vm. 2002 Punton ja ajoin sillä 182 tkm. Öljypohjan ruostuminen ei omassani ollut ongelmana, kannentiivisteen joutui kylläkin vaihtamaan jossain 130 tkm:n kohdalla. Kaikkin alustan nivelet kestivät sen lähes 7 vuotta mitä mulla oli, edullisia raidetangon päitä lukuunottamatta, jotka vaihdatin noin 100 tkm:ssa. Eipä tuossa juuri muuta ollut kuin tuo kannentiiviste. Tielle ei jättänyt kertaakaan ja käynnistyi aina luotettavasti.
Olen muuten nähnyt melko ruosteisia väyrysmersuja vaikka onkin uutena paljon kalliimpi auto kuin Punto.
2006 markkinoille tulleessa Grande Puntossa ja sitä uudemmissa malleissa ei tietääkseni ole öljypohja- ja kannentiivisteongelmia.Nillä väyrys Mersuilla on ehkäpä ajettu helposti se 570000km vrt. sun puntosi 170000km. Tosin itellä ei ole puntoa ollut, mutta 70-luvulla oli Fiat 1500, kone levis alle 100000km, mutta ostin vielä toisen eli Fiat 125, mikä oli siihen aikaan kallis ja paremman luokan auto, hyvin se ainakin ruostui. Tästä oppineena en enää ostanut kuin yhden Ladan (fiat 124) kakkosautoksi, oli paras näistä fiateista, ainakin kestävyyden suhteen.
PS. Hyvä on kun Fiatin maahantuonti loppuu.
- petojen sukua.
Aja mereen se viiattisi.
- Fiat sen ostaa siat
Jos ei Fiatissa ole vikoja, niin mä olen keskenkasvuinen pygmi...
- Niin tai näin
ilman muuta Fiateissa on vikoja, mutta niin on kaikissa muissakin merkeissä. Tai en minä ainakaan vielä ole löytänyt viatonta automerkkiä. Koska autotehtaan ei kannata sellaista valmistaa. Toki halvemmin tehdyissä autoissa viat alkaa usein aikasemmin vaivaamaan kuin kalliimmissa, mutta on tästäkin poikkeuksia.
- fiatviat
ei kannata ostaa fiattii fiat kaikki missä kaikki viat
- GP Air -11
Loistavasti toimii Grande Puntoni. Nyt olen ajanut lähes uudesta asti noin 78 000 km ja varmaa ja todella huoletonta ollut meno. 3 huoltoa kolmessa vuodessa nyt takana. Ensimmäinen merkkihuollossa, Autokeskuksessa. Toinen huotopaikka ei ollut merkkihuolto ja nyt kolmas oli hiljattain Delta-autossa. En teettänyt aivan huolto-ohjelman mukaista huoltoa koska mielestäni tulppia ja ilman/raitisilmanputsaria tms. ei tarvitse vaihtaa joka vuosi vaikka huoltokirjan mukaan pitäisi. Ajelen vuodessa noin 25 - 27 tkm. Ylimääräisia öljynvaihtojakaan en tee huoltojen välissä. Sain Deltalta ns. plus-huoltotarjouksen joka sisälsi lähinnä tarkastuksia ja moottoriöljyn suodattimen vaihto sekä tarjouksena ilmastointilaitteen huollon, yhteensä 188 €. Tuo ilmastointilaite kannatti jo huollattaa koska huomasin hieman sen tehon hiipuneen viime kesällä. Koska öljynvaihtoväli on melko pitkä, joutuu siinä 10-15 tkm:n jälkeen lisäämään öljyä 0,5-1 litra. Tämän lisäksi muutaman polttimon olen vaihtanut. Luotettavasti käynnistynyt ja pelannut Fiat. Katsastuksesta meni läpi huomautuksitta ja seuraavaan katsastukseen aikaa lähes 2 vuotta.
Luin tuossa työpaikalla taukohuoneessa Tuulilasi-lehteä, (olikohan joku viime vuoden numero). Siinä oli 30 tkm:n kestotestissä Toyota Prius. Hyvinhän tuo näyttää Toyotakin toimivan, ainakin tuolla matkalla. Mutta yksi pieni juttu siinä oli, akku oli kerran tyhjentynyt. Testin mukaan akun tyhjentymisen syyksi arveltiin palamaan jäänyttä sisävaloa?
Vähän ihmetytti että eikö siinä Priuksessa ole samanlaista systeemiä kuin mun Fiatissani, että jos sisävalo jää päälle, se sammuu automaattisesti muutaman minuutin kuluttua.
Näin ainakin Grandessani on. Joskus vaikka autoa imuroidessa, jos sisävalo on päällä, se sammuu muutaman minuutin kuluessa. Samoin radio sammuu muistaakseni 20 minuutin kuluttua jos avain ei ole virtalukossa. Eli sisävalon tai radion päälle jäämisen takia ei Fiatistani voi akku tyhjentyä..
Ihmetyttää jos Priuksessa voi. - The best or nothing.
Arvostan henkeäni niin paljon että en aja pienellä ja turvattomalla Fiatilla,autoni perään ajettiin vasta lujaa onneksi oli iso auto niin selvisin loukkaantumatta.
- GP Air -11
Kyllä uudehkot pienet autot ovat turvallisempia kuin vaikkapa 90-luvun isot autot.Eli esim. Grande Punto (täydet 5 tähteä EuroNCAP- kolaritestissä) aivan varmaan on kolarissa turvallisempi kuin esim. vanha vm. 2000 Audi A6 tai vaikkapa C-mallin Mercedes-Benz.
Tietenkin ison auton paino lisää isossa autossa olevan turvallisuutta, jos siinä on turvallinen rakenne. Mutta suuri auto voi olla myös turvaton, riippuu auton rakenteesta.
Jos nyt haluaa ajaa ISOLLA autolla, on FIATILLAKIN mallistossaan täydet 5 tähteä EuroNCAP -testissä saaneet FREEMONT ja muutama vuosi sitten tuotannosta poistunut CROMA.
Vanhempi Fiat Croma 80-ja 90 -luvuilta,samoin kuin esim. mainitsemani vanhempi C-mersu ja Audi A6 ovat testien mukaan melko turvattomia. Mutta esim.ensimmäinen Saab 9-5 oli erittäin hyvin törmäystestissä menestynyt auto. - Anonyymi
Äidilläni on Fiat Grande Punto vm. 2008 ja hyvin toimii. Se on mennyt jokaisesta katsastuksesta läpi. Ei ole ollut mitään huomautettavaa. Ei korjauskehotuksia. Ei ole loppuun ajettu.
- Anonyymi
Kaasujalka -lehti otti kestotestiin 17 vuotiaan lähes 200 tkm ajetun Grande Punton.
Ensikommentit olivat positiivisia.
https://youtube.com/watch?v=fA0Myx89Cqo&feature=shared
- Anonyymi
KAUHEE KATISKA. VIAT VIAT JA VIELÄ KERRAN V I A T
- Anonyymi
Olen ajanut viat punnalla jo useamman kilometrin, tarkalleen ottaen kuus ja puoli kilometriä ja hyvin toimii.
Uskon että tällä pystyy ajamaan vielä monta kilometriä ennenkuin tarvii mitään korjata.
Tosin vajaassa kolmessa kilsassa vähän nyki, mutta tämä vika korjaatui itsestään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12671Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511248Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä14892- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 39832