Uuden puutalon maalaus

Tellervo

Olenko ymmärtänyt oikein että osa maalausfimoista antavat tarjouksensa uuden puutalon maalaamisesta ruiskuilla, niin suurelta osin kuin mahdollista(isot pinnat)??
Pistää hieman mietityttämään että onko tämä ihan yhtä hyvä vaihtoehto kuin pensselimaalaus. Eihän maali tartu niin hyvin seinään ruiskuttamalla. Vai olenko väärässä? Sahalautahan on kyllä hyvin imukykyistä, mutta haluaisin kuulla kokemuksia / ajatuksia /hyviä ja huonoja puolia ruiskutekniikan käytöstä puutalon maalaukseen.

7

1218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PerttiErkki

      No kyllä kai tuo on ihan sama, vetääkö ruiskulla vai pensselillä. Toki voisi kuvitella, että pensselillä maalattu imeytyy paremmin, mutta hyviltä nuo ruiskullakin maalatut pinnat näyttävät. Oma mökkiliiterini on maalattu ruiskulla ja tuolloin lähinnä yksi asia nousi ongelmaksi ylitse muiden: Maalia kului paljon, koska ruisku nyt ruiskii sitä kunnolla. Lisäksi paksu öljymaali ei mene ruiskun läpi, vaan sitä piti "jatkaa" liuottimella. Eli maalia oli vähän myös pihallakin sitten. :) Paikat pitää suojata hyvin, mutta eiköhän maalausliike tuommoiset hommat osaa.

      • ammattimaalari

        ruiskulla voi maalin levittää, mutta kyllä paremman jäljen saa, kun rissalla tai pensselillä tasaa ruiskun jälkeen.


      • maalari
        ammattimaalari kirjoitti:

        ruiskulla voi maalin levittää, mutta kyllä paremman jäljen saa, kun rissalla tai pensselillä tasaa ruiskun jälkeen.

        Jokaisen ammattilaisen luulisi tietävän, että rullalla ei todellakaan maalata ulkopintoja oli ne sitten seiniä tai peltikattoja. Maali pitää hangata pintaan kiinni pensselillä. Olen nähnyt paljon rullalla maalattuja peltikattoja ruostuvan ennenaikojaan. Pinnasta tulee "röpelöinen" johon lika tarttuu hyvin. Tämä rullalla ja ruiskulla maalaus kielletään aina työselostuksissa.


      • ammattimaalari
        maalari kirjoitti:

        Jokaisen ammattilaisen luulisi tietävän, että rullalla ei todellakaan maalata ulkopintoja oli ne sitten seiniä tai peltikattoja. Maali pitää hangata pintaan kiinni pensselillä. Olen nähnyt paljon rullalla maalattuja peltikattoja ruostuvan ennenaikojaan. Pinnasta tulee "röpelöinen" johon lika tarttuu hyvin. Tämä rullalla ja ruiskulla maalaus kielletään aina työselostuksissa.

        Kyllä rissalla maalataan paljonkin ulkopintoja - myös puisia maalaamattomia sahapintoja.

        Kyllä se maali hieroontuu kiinni puiden syihin rissalla siinä kuin pensselilläkin, eikä se jälki kovin röpyliäiseksi jää ellei nyt yritä litraa neliölle väkisin saada : D

        Räystäslaudat monesti vedellään uusiin taloihin valmiiksi alhaalla ennen kiinnitystä ja useimmiten rissalla.

        Peltikatto onkin asia erikseen ja yleisimmin tehdään ruiskulla ja perään harjaamalla.

        Jos peltikatto ruostuu, niin todennäköisesti vika on maalarissa, joka ei ole tehnyt pohjia riittävän hyvin ja laiminlyönyt ruostekäsittelyt taikka käyttänyt liian nirkoisesti maalia.

        Ps. julkisivut useimmissa kerrostaloissa vedellään rissalla ; )


      • maalari
        ammattimaalari kirjoitti:

        Kyllä rissalla maalataan paljonkin ulkopintoja - myös puisia maalaamattomia sahapintoja.

        Kyllä se maali hieroontuu kiinni puiden syihin rissalla siinä kuin pensselilläkin, eikä se jälki kovin röpyliäiseksi jää ellei nyt yritä litraa neliölle väkisin saada : D

        Räystäslaudat monesti vedellään uusiin taloihin valmiiksi alhaalla ennen kiinnitystä ja useimmiten rissalla.

        Peltikatto onkin asia erikseen ja yleisimmin tehdään ruiskulla ja perään harjaamalla.

        Jos peltikatto ruostuu, niin todennäköisesti vika on maalarissa, joka ei ole tehnyt pohjia riittävän hyvin ja laiminlyönyt ruostekäsittelyt taikka käyttänyt liian nirkoisesti maalia.

        Ps. julkisivut useimmissa kerrostaloissa vedellään rissalla ; )

        No kivitalot rullataan, mutta se on ihan eri juttu se. Ja se että jotkut rullaavat puupintoja rissalla ei tarkoita, että se olisi paras tai hyvä tapa. Olen ollut työssä yli sadan vuoden perinteet omaavassa maalausliikkeessä, ja siellä kuten ei muissakaan työpaikoissa ole rissalla maalamista hyväksytty. Miksi se muuten työselostuksissa jo kielletään?
        Juuri rullalla tulee sitä maalia "nirkoisesti". Se on myös syy miksi ne ruostuu.


      • ammattimaalari
        maalari kirjoitti:

        No kivitalot rullataan, mutta se on ihan eri juttu se. Ja se että jotkut rullaavat puupintoja rissalla ei tarkoita, että se olisi paras tai hyvä tapa. Olen ollut työssä yli sadan vuoden perinteet omaavassa maalausliikkeessä, ja siellä kuten ei muissakaan työpaikoissa ole rissalla maalamista hyväksytty. Miksi se muuten työselostuksissa jo kielletään?
        Juuri rullalla tulee sitä maalia "nirkoisesti". Se on myös syy miksi ne ruostuu.

        Tässä nyt on tehty vähän kärpäsestä härkästä ja menty alkuperäisen asian ohi : )

        kysymyksessähän on ruiskumaalatun pinnan käsittely ja olen edelleen sitä mieltä, että pelkästään ruiskulla vedettäessä ei saavuteta nättiä ja kestävää tulosta, silloin ruiskutuksen jälkeen pitää tasata (hieroa) maali kiinni puupintaan, joko telalla taikka pensselillä.

        Mikäli uutta puutaloa ruvetaan maalaamaan, tuskin sitä nyt rissalla lähdetään tekemään - ei taitais pontit täyttyä : )

        Peltikattoihin alkuperäisessä viestissä ei mielestäni ollut mitään viittausta.


      • ammattimies
        ammattimaalari kirjoitti:

        Tässä nyt on tehty vähän kärpäsestä härkästä ja menty alkuperäisen asian ohi : )

        kysymyksessähän on ruiskumaalatun pinnan käsittely ja olen edelleen sitä mieltä, että pelkästään ruiskulla vedettäessä ei saavuteta nättiä ja kestävää tulosta, silloin ruiskutuksen jälkeen pitää tasata (hieroa) maali kiinni puupintaan, joko telalla taikka pensselillä.

        Mikäli uutta puutaloa ruvetaan maalaamaan, tuskin sitä nyt rissalla lähdetään tekemään - ei taitais pontit täyttyä : )

        Peltikattoihin alkuperäisessä viestissä ei mielestäni ollut mitään viittausta.

        heittakaa ne mulkkurissat sivúun ja kunnon pensseli kateen ampari toisee pikku homma riippuu tietenkin koosta mut alta 200m2 about viikko vaha vajaa ja sit sisapinnat paalle toinen vko tasoituksineen ja vaha yli, tama siis yhden NUOREN ammattimiehen parin viikon rutistus..... paljonko maksaisit


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe