kokemusta aikidosta?

peruskurssille...

Syksy koittaa ja tarkotus aloittaa peruskurssi ip-lajia. Päätavoite kunnon kohottaminen ja tietty plussaa jos oppii jotain taitojakin. Kisailu ei kiinnosta yhtään (ainakaan vielä). Soveltuisko Aikido tohon hyvin? Millasia kokemuksia Aikidosta?

3

766

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-aikidoka

Kuntoilun osuus on toki kiinni opettajasta, mutta kokemukseni mukaan aikidossa kunnon kohotus on aika verkkaista. Yleensä tietty peruskunto hankitaaan muutaman ekan kuukauden aikana, mutta mistään huippukunnosta on turha puhua. Jos kuntoa haluaa, suosittelisin jotain kilpapainotteisempaa lajia vaikkei itse haluaisikaan kilpailla. Niissä treenaus on paljon urheilullisempaa ja tähtää huippukuntoon pääsyyn. Esimerkkinä lukkopaini (submission wrestling) saattaisi sopia jos aikido kiinnosti. Lukkopainissa ei lyödä eikä potkita mutta painiskellaan muuten varsin hikisesti.

• Nilkki

Treenailin pari kuukautta aikidoa, eikä minulle tullut niiden treenien aikana kertaakaan hiki, siis kunnon hiki. Voidaan verrata rauhalliseen kävelyyn rasituksen suhteen.

• Porkkis
        Nilkki kirjoitti:

Treenailin pari kuukautta aikidoa, eikä minulle tullut niiden treenien aikana kertaakaan hiki, siis kunnon hiki. Voidaan verrata rauhalliseen kävelyyn rasituksen suhteen.

Itse peruskurssilla mentäessä olin niin surkeassa kunnossa, että hiki jopa valusi silloin tällöin ja lihakset kipeänä seuraavana päivänä...niinpä. Vaikka näin jälkeen ajateltuna ei me edes tehty siellä mitään :)

Mutta sitten, kun edistyy aikidossa ja alkaa oppimaankin jotain niin vauhti yleensä kasvaa ja se alkaa ottaa kunnon päällekin ihan eri tavalla. Olen harrastanut aikidon rinnalla myös bjj:tä ja aina silloin tällöin aikido on ottanut aivan yhtä paljon kunnon päälle kuin bjj sparrisessiot. Ainoa ero on ollut, että aikidossa on ollut nivelet kovemmalla. Mutta tuohon pääsemiseen menee 1-2 vuotta koska alussa joutuu kaiken tekemään niin hitaasti. Mutta siis pääosin kyllä bjj on rankempaa, sitä en kiellä. Bjj:ssä on lähes joka treeni todella kova fyysisesti. Aikidossa treenit ovat kovia vain silloin tällöin.

Monesti olen ollut myös aikidotreeneissä siten että se teho on vastannut sellaista kevyttä juoksulenkkiä. Eli siinä mielessä aikidon pitäisi olla aivan loistava laji rasvan polttamiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi

että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      141
      1359
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      966
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      855
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      641
    5. Tappio Rydmanille

Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      633
    6. Missä tapasit kaivattusi

ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      597
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      528
    9. Tiesitkös rakas

Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      511
    10. Aattelin nainen

Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      498
    Aihe