Tämä Alppilan koulun asetelma vaikuttaa varsin tutulta. Itsekin olen opettajana toimiessani joutunut seuraamaan ja kokemaan vastaavia tilanteita.
Yläkoulun rehtorina toimiminen on varsin vaativa tehtävä, johon kaikki eivät kertakaikkiaan sovellu. Tehtävä vaatii nimittäin rohkeutta ja jämäkkyyttä. Jos rehtori pelkää eteen tulevia ongelmatilanteita, siitä seuraa helposti tämänkaltainen tilanne. Rehtorin on helppo asettua ongelmatilanteissa myötäilemään toisaalta koulun oppilaita ja heidän vanhempiaan ja toisaalta omia esimiehiään. Tällöin tavallinen riviopettaja joutuu niin sanotusti 'puun ja kuoren väliin'. Hän ei saa mistään sellaista tukea, mitä hän vaikeaa ikäkautta elävien murrosikäisten nuorten ohjaajana tarvitsisi. Erityisluokkien opettajien kohdalla ongelma on tietysti erityisen vaikea.
Vaikeita tilanteita aristeleva rehtori unohtaa ne ainoat aikuiset ihmiset, jotka oikeasti elävät koulun todellisuudessa. Näitä eivät ole lasten vanhemmat, eivätkä rehtorien esimiehet, vaan koulun varsinaista opetus- ja kasvatustehtävää hoitavat, siihen asianmukaisen koulutuksen saaneet ja yleensä kokemustakin omaavat opettajat.
Itse työskentelisin mieluimmin sellaisen rehtorin alaisuudessa, jolta tietäisin saavani ymmärrystä ja tukea vaikeissakin tilanteissa. Kyllä esimiehen tulisi pystyä keskustelemaan alaisensa kanssa muutenkin kuin vain yt-neuvottelujen yhteydessä (kokemusta on).
Kuinkahan kauan sellainen orkesterinjohtaja saisi jatkaa tehtävässään, joka unohtaisi kokonaan soittajansa?
Rehtori valinnut helpon tien?
Opettaja610908
2
152
Vastaukset
- jos puuttuu
Hyväkin laiva ajaa karille jos puuttuu ammattitaitoinen kapteeni. Näin se vaan on, myös muillakin aloilla esimiestyössä.
- 37907905867589
Sota-aikaiset johtajat ovat tästä käyttäneet termiä "edestä johtaminen".
Ks.
http://kotisivu.suomi.net/brantberg/Sotasankarit - esipuhe Adolf Ehrnrooth.htm
http://www.kauppakamarikauppa.fi/Kaikki-tuotteet/Joukkoja-johdetaan-edestae-naekoekulmia-hyvaeaen-johtamiseen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit956101KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3495535Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja222757Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei522629Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521032015Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1071758- 1141621
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro181583seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1241484Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1361459