Rehtori valinnut helpon tien?

Opettaja610908

Tämä Alppilan koulun asetelma vaikuttaa varsin tutulta. Itsekin olen opettajana toimiessani joutunut seuraamaan ja kokemaan vastaavia tilanteita.

Yläkoulun rehtorina toimiminen on varsin vaativa tehtävä, johon kaikki eivät kertakaikkiaan sovellu. Tehtävä vaatii nimittäin rohkeutta ja jämäkkyyttä. Jos rehtori pelkää eteen tulevia ongelmatilanteita, siitä seuraa helposti tämänkaltainen tilanne. Rehtorin on helppo asettua ongelmatilanteissa myötäilemään toisaalta koulun oppilaita ja heidän vanhempiaan ja toisaalta omia esimiehiään. Tällöin tavallinen riviopettaja joutuu niin sanotusti 'puun ja kuoren väliin'. Hän ei saa mistään sellaista tukea, mitä hän vaikeaa ikäkautta elävien murrosikäisten nuorten ohjaajana tarvitsisi. Erityisluokkien opettajien kohdalla ongelma on tietysti erityisen vaikea.

Vaikeita tilanteita aristeleva rehtori unohtaa ne ainoat aikuiset ihmiset, jotka oikeasti elävät koulun todellisuudessa. Näitä eivät ole lasten vanhemmat, eivätkä rehtorien esimiehet, vaan koulun varsinaista opetus- ja kasvatustehtävää hoitavat, siihen asianmukaisen koulutuksen saaneet ja yleensä kokemustakin omaavat opettajat.

Itse työskentelisin mieluimmin sellaisen rehtorin alaisuudessa, jolta tietäisin saavani ymmärrystä ja tukea vaikeissakin tilanteissa. Kyllä esimiehen tulisi pystyä keskustelemaan alaisensa kanssa muutenkin kuin vain yt-neuvottelujen yhteydessä (kokemusta on).

Kuinkahan kauan sellainen orkesterinjohtaja saisi jatkaa tehtävässään, joka unohtaisi kokonaan soittajansa?

2

165

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

on parasta?
      Ikävä
      90
      1338
    2. Koska muru nähdään

Kaksin?
      Ikävä
      45
      717
    3. Et vaan tajua

Että rakastan sua
      Ikävä
      20
      649
    4. Sinisilmäiselle tutulle miehelle

Iltaisin ikävä pahenee ja olet usein mielessä. Toivon merkitseväni sinulle paljon. On ihan hirveän vaikeaa miettiä, mit
      Ikävä
      48
      620
    5. Olen jo oppinut tuntemaan

sinun kirjoitustyylisi
      Ikävä
      53
      608
    6. Mikä kaivatussasi

on pahinta?
      Tunteet
      46
      579
    7. Sanoppa ihan rohkeasti

Mun huonot puolet! En suutu…
      Ikävä
      76
      576
    8. Nainen ... ala olemaan miehille täysin hyödytön

Otsikossa on paras neuvo jokaiselle naiselle, jonka hän voi koskaan saada. Moni mieshän ajattelee jo nyt, että naiset o
      Sinkut
      132
      558
    9. Ylen typerät rinnastukset.

Näin YLE…..Saksassa ei ole äärioikeisto ollut vallassa sitten Hitlerin . YLEn toimittajille tiedoksi . Hitler oli Saksan
      Maailman menoa
      190
      531
    10. Mikä herkku

Kaivattusi On? 😁
      Ikävä
      41
      522
    Aihe