Lihavuusleikkaus tulossa/kysymyksiä sen jo kokeneille!

africanwife1

Hei.

Mun leikkausprosessi on ihan alussa vielä, mutta oon onnellinen että tänään sain lääkärillä asian puheeksi joka samantien laittokin lähetteen eteenpäin.
Ymmärsin että ensin mennään ravitsemusterapeutille? Vai miten asia etenee?
Lääkäri sanoi että syksyllä viimeistään pitäisi leikata, eli puolisen vuotta jonot täällä Turussa. Olisin tosi kiitollinen kaikille jotka leikkauksen läpi käynyt tiedoista.
Esim. Onko leikkauksen jälkeen ripulia pitkän aikaa? Kuinka nopeaa paino lähtee tippumaan? Jos löysää nahkaa jää lahtumisen seurauksena roikkumaan, niin saako siihen apua jne..?

23

779

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Odottelevainen

Helsingissäkin prosessi etenee varsin vaihtelevasti. Turussakaan lääkäri ei varmaankaan tee päätöstä, vaan ko leikkauksia tekevä kirurgi.

• hjok

joo siis se aika alkaa raksuttaa vast sit ku oot leikkaavan kirurgin aamenen juttuu saannu, eli ei vielä. kirurgin aamenesta n 6kk ja sut leikataan, yhteensä aikaa kuluu noin vuosi- kaks. eli noin ens keväänä 2014 sut aikasintaa siis leikataa.

• wahtar

Kyllä ne asiat aikanaan selviää ennen leikkausta. Ensin menet kirurgin arvioitavaksi, ravitsemusterapeutille jne.

• herzz

itse olen menossa samaan leikkaukseen heti kun saan n. 25kg pudotettua, sillä painan nyt hurjat 187kg. Ravitsemusterapeutilla olen käynyt kohta vuoden noin 2 kuukauden välein ja kerran sisätautien vastaanotolla.

Serkulleni tehtiin noin 5 vuotta sitten hyvin onnistunut lihavuusleikkaus, laihtui sen avulla täysin normaalipinoiseksi. Koska hän sai todella paljon painoa pois, hän pääsee leikkaukseen kiristämään ihoa, eli kiristysleikkaukseen pääsee vain, jos on laihtnut riittävästi.

• kiinnostunut...

Onko täällä Suomessa mahdollista mennä ns. "lihotusleikkauseen", eli siellä lisättäisiin rasvaa esim. mahaan, rintoihin, reisiin jne. ?? :)

• lean meat
        kiinnostunut... kirjoitti:

Onko täällä Suomessa mahdollista mennä ns. "lihotusleikkauseen", eli siellä lisättäisiin rasvaa esim. mahaan, rintoihin, reisiin jne. ?? :)

Kyllä omaa rasvaa siirretään.

• faktaa ei fiktiota

Lihavuusleikkaukset ovat yleistymässä. Vuonna 2011 Suomessa tehtiin lähes 1000 lihavuusleikkausta. Ruotsissa 10 000. Kuitenkaan leikkautulokset eivät ole olleet niin lupaavia, kuin odotettiin. Esim. lihavuusleikkaukset eivät ole tuoneet säästöjä terveydenhuollon menoihin.

Jama Surgery-lehti

• ei terveyttä

Jos syö ahdistukseen, niin leikkaus vain pahentaa sitä kun ei voi syödä.

Sitten aletaan juomaan tai jotain muuta.

Ei ihme, että mitään terveyttä ei ole odotettavissa.

• Toukokuussa Sleeve

Oma lihavuusleikkausprosessini pääkaupunkiseudulla eteni seuraavasti:

- marraskuun alussa 2012 työterveyslääkäriltä lähete lihavuuden hoidon arviointiin.
      - juuri ennen Joulua kirurgin tapaaminen ja varsinaisen leikkaus prosessin aloitus.
      - maaliskuussa gastroskopia.
      - toukokuun alussa Peijakseen leikkauksen suunnittelupäivälle (leikkaavan kirurgin, anestesialääkärin, ravitsemusterapeutin ja fysioterapeutin tapaamiset yms.)
      - toukokuun lopussa 2013 leikkaus Sleeve-tekniikalla.

Eli koko prosessiin meni aikaa vajaa 7 kk.

Nyt leikkauksesta on kulunut reilu 2 kk ja olo on mitä mainioin, kaikkea pystyy syömään ja juomaan mutta tietysti vain pieniä määriä kerrallaan. Mitään ripulia ei ole ollut koko aikana, pikemminkin ummetusta..

Painoa on oli huhtikuun alussa kun aloitin dieetin 123,4 kg, leikkauspäivän aamuna paino oli 110,7 kg, eli sain ennen leikkausta pois n. 13 kg. Nyt tänä aamuna paino oli 99,2 kg. Paino laskee nyt n. kilon viikko vauhdilla.

Itse olen ollut täysin tyytyväinen enkä ole katunut hetkeäkään. Olo on mitä mainioin, pystyn liikkumaan jo tällä pudotuksella hyvin ja tulevaisuus näyttää valoisalta.

• Erkki

Minulle tehtiin leikkaus maaliskuun puolivälissä Oulussa, oli painoa 101kg.
        Nyt on painoa 84kg, olen oikein tyytyväinen leikkaukseen, en ole katunut minäkään leikkausta. Vaikka maksoin ite kaikki kustannukset, ei tarvinnut kelan korvata senttiäkään. Lääkkeitäkin olen saanut jättää pois esim. verenpainelääkkeet,sokeriin on vielä lääkitys,tabletti aamuin illoin.
        Oli muuten oma homma opetella syömään "uudestaan",pieniä annoksia, siitä se lähti rullaamaan hyvään suuntaan.

• ohitusleikkattu 6

Minut leikattiin maaliskuussa yksityisesti ja nyt olen 22 kg kevyempi. Aloitin säännölliset kuntosaliharjoitukset kaksi kertaa viikossa, mikä on supistanut vartaloa kivasti, enkä tarvitse löysän ihon poistoleikkausta. Enää ei tarvitse miettiä koko ajan ruokailua, vaan se sujuu ongelmitta.

• nemesis59

Minun leikkaus oli 19.11.2013 ja opettelua on ollut mutta pikku hiljaa päässyt jyvälle ja enää ei ole tunnetta että pitäs koko ajan ruuputtaa, että tuntuu että päätös oli oikea omatoimisten laihdutus yritysten joita takana useita aina kariuduttua
      114,4 painoin leikkaus aamuna nyt viikon päästä 111,8

ripulia ei ole ollit paremminkin ummetusta mutta siihen pitäs auttaa veden juonti

että onnea matkaan joilla leikkaus vasta edessä

• ihme juttuja

Siis Erkki on mennyt leikkaukseen vaikka painoa vain naurettavat sata kiloa?

Eihän tuo nyt miehelle ole paino eikä mikään, vaikka pituus olisi vähäinen. Itse painoin aikoinaan 90 kg ja olen 165-senttinen nainen. Ei nyt edes tuntunut kauhean lihavalta olo, mutta sen verran kuitenkin, että ihan kotikonstein olen pudottanut sen 70:een. Tarkoitus olisi vielä kymmenisen kiloa pois, mutta pikku hiljaa... en stressaa.

• Leben und leben lass

Sinä oletkin noin erinomainen ihminen. Fiksuna ihmisenä ymmärrät varmaan antaa Erkin ja hänen lääkärinsä päättää Erkin terveysasioista.

• 1+9

Erikoista, että ihmisen pitää mennä leikkelemään itseään ennen kuin pystyy syömään pienempiä annoksia järkevää ruokaa. Itse leikkaus ei Sinua laihduta, vaan se ravinto ja ravintomäärät mitä joudut syömään leikkauksen jälkeen.

Takuulla jokainen teistä laihtuisi ihan ilman leikkaustakin, jos vain söisitte kuten leikkauksen jälkeen. Altistatte itsenne ainoastaan koplikaatioille.

Voisiko kirurgit harkita lumeleikkausta lihaville? Tehdään vain näyttävä arpi mahaan ja väitetään että nyt sitten syöt mitä minä käsken koska et voi syödä muutakaan. Ja sitten vuoden päästä kerrottaisiin että hehheh, teitkin tuon ihan itse. Seurakset olisivat samat mutta vaarat paljon pienemmät?

• 3+16

vähän ehkä herjaava viesti mutta idea on itseasiassa hyvä!

• Voi typeryyttä!
        3+16 kirjoitti:

vähän ehkä herjaava viesti mutta idea on itseasiassa hyvä!

Ei siinä mitään herjaavaa ollut. Pelkästään tietämättömyyttä. Onneksi me leikatut ja leikkausta odottavat tiedämme enemmän tuon leikkauksen vaikutuksista. Onneksi Suomessa saa jopa julkisella puolella asiantuntevaa apua lihavuusongelmaan.

• 16+2
        Voi typeryyttä! kirjoitti:

Ei siinä mitään herjaavaa ollut. Pelkästään tietämättömyyttä. Onneksi me leikatut ja leikkausta odottavat tiedämme enemmän tuon leikkauksen vaikutuksista. Onneksi Suomessa saa jopa julkisella puolella asiantuntevaa apua lihavuusongelmaan.

Minusta tuo aiemman kommentin ehdotus on hyvä idea. Miksei ennen leikkausta voisi olla vaikka puolen vuoden after-surgery -dieetti että potilaat tietäs mitä on tulossa?

• Se on hyvä idea
        16+2 kirjoitti:

Minusta tuo aiemman kommentin ehdotus on hyvä idea. Miksei ennen leikkausta voisi olla vaikka puolen vuoden after-surgery -dieetti että potilaat tietäs mitä on tulossa?

Tietämättömyyttä taas! Ennen leikkausta todellakin ollaan rankalla dieetillä. Miettisit jotain muuta kuin toisten painoa, kun et edes googlettamalla löydä tietoa lihavuusleikkauksista.

• keksijäpalkinto?

Toi lumeleikkaus oli tosi hyvä idea. Kymppitonnin leikkaus tehtäsiin muutamalla satkulla. Viilto vain ihrapeitteeseen ja tikit päälle niin läski räjähtämisen pelossa noudattaisi tiukkaa dieettiä.

Lisäksi plösöiltä tietysti velotettaisiin oikean leikkauksen hinta, joten yhteiskunta saisi lisätuloja, säästäisi leikkauksen kustannuksissa että lihavuuden hoitokuluissa.

Olet nero!

• Neropattipää

Jos lumeleikkaus voisi vaikuttaa kylläisyyshormoniin, niitä varmaankin tehtäisiin. Tulisihan se halvemmaksi.

• miten leikkaus prosessisi on edennyt

• Töllössä

Huomenna sunnuntaina tulee Prisma, jossa näytetään mm. kuinka lihavuusleikkaus (gastric by pass) tehdään ja mikä sen toimintamekanismi on.

Suosittelen katsottavaksi kaikille, jotka luulevat, että kyse on vain mahalaukun pienenemisestä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      361
      2853
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1088
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      978
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe