4GB vai 8GB?

Mennyt Mies

Olen menossa isoon tapahtumaan, ja ostin juuri digikameran. Siellä tapahtumassa tulen todennäköisesti ottamaan todella paljon kuvia ja videota. Eli kumman kokoisen muistikortin ottaisin? 4:n vai 8GB:n? Kuinka paljon siihen 4GB:hen mahtuu? Tiedän että se riippuu kuvien koosta, mutta jos ottaa vaan normaalikokoisia kuvia, ja samalla aika paljon videota, niin paljon siihen sitten mahtuu?

18

4215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sekä että
    • Nyrkkisääntö on, että sekunti videota vie suunnilleen saman kun valokuva. Siis video määrää tilantarpeen.Videolle ostaisin 16 GB. Toisin en ymmärrä miksi jätit mainitsematta minkä kameran ostit. Laite on aina mainittava, kun kysyy jotain.

      • Mennyt Mies

        Sonyn DSC-S930 :)


      • Tuolla kameralla
        Mennyt Mies kirjoitti:

        Sonyn DSC-S930 :)

        4 Gt:n kortille mahtuu 500 valokuvaa (10Mp) ja 80 min videota (320x320 30fps) ja niiden kuvaamiseen kuluu vähintään 5 paria paristoja...


      • Mennyt Mies
        Tuolla kameralla kirjoitti:

        4 Gt:n kortille mahtuu 500 valokuvaa (10Mp) ja 80 min videota (320x320 30fps) ja niiden kuvaamiseen kuluu vähintään 5 paria paristoja...

        Okei, siispä taidan nyt ostaa sen 8GB:n muistikortin, koska kyllä minulle tuo 500 kuvaa ja 80min videota riittää :)


      • kumman
        Mennyt Mies kirjoitti:

        Okei, siispä taidan nyt ostaa sen 8GB:n muistikortin, koska kyllä minulle tuo 500 kuvaa ja 80min videota riittää :)

        Muista ostaa myös riittävästi akkuja/paristoja


    • kumman koko

      Kortin koolla 4–16 meg ei ole merkitystä paitsi videolla kunhan kortteja on riittävä määrä.

    • Näin meillä

      Pokkarini kennon resoluutio on 12 Mpix. Käytän siinä 8 gigatavun muistikortteja.

      Järkkärissäni (16 Mpix) on kaksi korttipaikkaa ja pidän kummassakin 16-gigaista korttia.

      Videoiden kuvaamista en harrasta vaan otan käytännössä pelkästään still-kuvia.

      Minusta ei tarvitse ottaa mallia.

    • 920

      Vanhemmassa 12 Mpix kamerassa käytän 4 Gb ja uudemmassa 21 Mpix kamerassa käytän 16 Gb muistikortteja.
      Parempi useampi vähän pienempi, kuin 1 iso. Juuri hylkäsin yhden CF-kortin kun se alkas oireilemaan kuvien siirrossa koneelle.

      Käytän Sandisk Extreme kortteja.

    • Mennyt Mies

      Miten tuohon minun kameraan saa muuten äänet, kun katsoo videota? Olen kokeillut vaikka mitä, muttei vaan ole tullut....

      •  Häh?

      • Mennyt Mies

    • Kaksi korttipaikkaa

      Riippunee aika paljon kamerasta sekä siitä mitä ja miten kuvaa soveltuvan muistikortin koko sekä nopeus, Yksiselitteistä vastausta ei ole mutta Gigojen lisäksi myös kortin nopeuteen on syytä kiinnittää huomiota etenkin jos kuvaa videota, urheilua sarjana yms. Nykyään memorycardejen hinnat ovat alkeellisemmasta päästä halvenneet
      radikaalisti mutta kalliimmasta päästä löytyy tosi kalliita ja "tehokkaita" uutuuksia.
      Jos vaihtoehtosi olivat 4 tai 8 ota se 8 jos 16 ei käy koska sekään ei ole ehkä liikaa? Uusimmat järkkykamerat tuppaavat tekemään kooltaan suurehkoja tiedostoja etenkin
      jos kuvaa RAW ja /tai Jpeg nä..
      Muistikortit ovat onneksi yleensä halventuneet ja suurentuneet entisistä ajoista-
      On tietty olemassa myös muita käteviä kannettavia tallennusvälineitä joihin voi (varmuus)kopijoida datan jo kuvauspaikalla..
      Olisi hyvä tietää paljonko kamerasi kuvat vie data tilaa ja siitä tehdä johtopäätöksiä
      muistikortin suhteen?

      • halvenneet cardet

        ”Gigojen lisäksi myös kortin nopeuteen on syytä kiinnittää huomiota … Nykyään memorycardejen hinnat …”

        Mikä on ”memorycardeje”?
        Onko kortin nopeus sama kuin memorycardejen nopeus?

        Gigojen lisäksi myös memorycardejennopeuteen on syytä kiinnittää huomiota … Nykyään kortin hinnat ovat …

        ”Nykyään memorycardejen hinnat ovat alkeellisemmasta päästä halvenneet …
        Muistikortit ovat onneksi yleensä halventuneet ja suurentuneet entisistä ajoista-


      • carde?
        halvenneet cardet kirjoitti:

        ”Gigojen lisäksi myös kortin nopeuteen on syytä kiinnittää huomiota … Nykyään memorycardejen hinnat …”

        Mikä on ”memorycardeje”?
        Onko kortin nopeus sama kuin memorycardejen nopeus?

        Gigojen lisäksi myös memorycardejennopeuteen on syytä kiinnittää huomiota … Nykyään kortin hinnat ovat …

        ”Nykyään memorycardejen hinnat ovat alkeellisemmasta päästä halvenneet …
        Muistikortit ovat onneksi yleensä halventuneet ja suurentuneet entisistä ajoista-

        Mulla on kai memorycardet niitä halvenneita alkeellisia, haittaaks se?
        Voiks kuvat halveta jos käyttää halvenneita cardeja?
        Mistä tietää et mitkä cardet ei oo alkeellisia?


      • rt.

        "myös kortin nopeuteen on syytä kiinnittää huomiota etenkin jos kuvaa videota, urheilua sarjana "

        minun ganoneissa on toiminut aina kaikki muistikortit, se kaikki tarkoittaa puhelimien mukan tulleita joissa ei ole nopeuksia eikä aina edes gigoja, ovat pelkkiä mustia.

        on 2000 luvun alusta 500 megaisista asti kaikki on toimineet, yleensä kameroissa on 2 ja 4 nopeuksisia.
        Tosin minulla ei ole. superkameroita, vain canon 60, legria s23 ja m36, tietysti aina mukana ixus 100is, sekä autoissa vielä vanhempia.yms.

        minusta ei kannata alle 32 gt ostaa, kun niitä saa jo parhainat laatua Kinstonit nop. 4, micro sd koosaa adabterilla alta 21 €, ja tuo micro sd sopii kai aivan joka paikaan.
        Fa 32gt nop 10 saa 26 €,
        VAI sopisiko sinulle sdx kortit, silloin 64 gt.

        Kannatta ostaa isoja, koska ne ovat todella ikuisia, jos ei kadota.


    • et sillei hei

      Esim lomareissu kannattaa kuvata usealle, vähintäin kahdelle kortille, että jos kortti pimenee, puolet kuvista säilyy.

      • Vielä tietämätön

        Niinku jot vaihretaan vuorotellen sitä korttia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      139
      1412
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe