vajiksen oireiden palaaminen

Sain Thyroxin-lääkityksen vajaatoimintaan vähän aika sitten. Annostus on 50 mikrogrammaa vuorokaudessa ja olen syönyt lääkettä nyt 6 viikkoa. Ekan parin viikon jälkeen pää oli vihdoin selkeä, masennusoireet hävinneet, väsymys poissa - toisin sanoen ihan mieletön fiilis, kun on kulkenut monta vuotta sumussa ja taistellut väsymystä vastaan. Pari viikkoa siitä väsymys palasi ja aivot toimivat taas hitaasti. Onko tämä ihan normaalia? Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia lääkityksen aloituksesta ja tuntemuksista.

Lueskelin lisäksi (tältäkin foorumilta) lääkkeen ottamisesta ja mitä sen kanssa saisi ottaa. Kun otan lääkeen aamulla n. 30 min ennen aamupalaa, pitäisikö jättää aamupalalla vitamiinien yms. ottaminen kokonaan pois? Eli ottaa ne vasta myöhemmin päivällä. Huomasin, että ainakin kalkin ja kuitulisien ottamista suositellaan vältettävän samanaikaisesti.
3110
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

On aika tavallista, etä lääkityksen aloituksen jälkeen (usein tuossa n. kk:n kuluttua) tulee ns. takapakkivaihe, jossa oireet tuntuvat palaavan. Kyse saattaa olla tilapäisestä ilmiöstä, joka korjaantuu lähiviikkoina itsestään (mulla oli näin) tai sitten se voi olla merkki liian pienestä annoksesta. Milloin sulla on kontrollilabrat sovittu? Nehän vois jo näihin aikoihin hyvin ottaa, jotta näkis riittääkö 50 mikroa (edes teoriassa) vai oletko annosnoston tarpeessa. 50 mikroa on sen verran pieni annos kuitenkin, ettei ole ihme, jos se riitäkään.

Äänestä

Kiitos vastauksesta!

Kontrollilabrat on parin viikon päästä. Lääkärin mukaan syön nyt ensin 2 kk ja sitten katsotaan tilanne.

Hyvä tietää, että takapakkia voi tulla. Itse ehkä vähän pelkäsin, että onko merkki siitä, että lääke ei ole oikea... Sain lääkityksen oireiden, sukurasituksen ja struuman alun vuoksi. Arvot olivat viitteissä.

Äänestä
  • Semmonen "itsestään korjautuva takapakki" on varmaan ohi parin viikon pästä eli jos oireita edelleen on eikä arvotkaan oo oikeasti keikahtamassa liikkiksen puolelle kannattaa kokeilla pientä annostostoa (usein pienellä annoksella TSH saadaan laskuun, mutta tarkoitus olis nimenomaan saada ne vars. kilpparihormonit nousuun ja oireet pois) - 75 mikron annos saattais olla kokeilemisen arvoinen.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


purita kirjoitti:

Sain Thyroxin-lääkityksen vajaatoimintaan vähän aika sitten. Annostus on 50 mikrogrammaa vuorokaudessa ja olen syönyt lääkettä nyt 6 viikkoa. Ekan parin viikon jälkeen pää oli vihdoin selkeä, masennusoireet hävinneet, väsymys poissa - toisin sanoen ihan mieletön fiilis, kun on kulkenut monta vuotta sumussa ja taistellut väsymystä vastaan. Pari viikkoa siitä väsymys palasi ja aivot toimivat taas hitaasti. Onko tämä ihan normaalia? Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia lääkityksen aloituksesta ja tuntemuksista.

Lueskelin lisäksi (tältäkin foorumilta) lääkkeen ottamisesta ja mitä sen kanssa saisi ottaa. Kun otan lääkeen aamulla n. 30 min ennen aamupalaa, pitäisikö jättää aamupalalla vitamiinien yms. ottaminen kokonaan pois? Eli ottaa ne vasta myöhemmin päivällä. Huomasin, että ainakin kalkin ja kuitulisien ottamista suositellaan vältettävän samanaikaisesti.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu