Vetävä rotikka uros, vinkkejä?

nainenjakoira1

Heippa! Minulla on reilu 1v ikäinen rotikka-uros. Erittäin kiltti lapsille, toisille koirille ja ihmisille. Perus säännöt osataan ja hallitaan. Ainut ongelma on vetäminen lenkillä ja varsinkin kun toisia koiria tulee vastaa tämä haluaa olla "kaikkien kaveri" On treenattu, on kokeiltu huudot,naurut,makupalat,lelut,kuonopannat,vedonestovaljaat,muut taluttajat kuin minä, on koitettu niin hyvällä kuin pahallakin. Koira on erittäin valpas ja vilkas kaiken suhteen, haluaa haistella ja tutkailla. Keinot alkaa käydä vähiin, olisin kiitollinen asiallisista vastauksista. Olemme myös käyneet ns. ammattilaisilla jotka käskevät vain treenata ja koira on saanut valtavia kehuja. Vetäminen vaan alkaa käydä raskaaksi itsellekkin.. Onko kokemuksia vetävästä koirasta? Ja millasia keinoja. Ei se halolla päähän auta, jäärä on koira ja omistaja myös :)

4

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rusettirinta

      Yksivuotias narttu, ei oma koira, mutta tuttu kuitenkin oli mahdoton vetäjä. Tää meni taajamassa kieli roikkuen ja läähättäen aivan kuin, että "äkkiä eteenpäin". Eikä kyse ollut vastaantulijoista, vaan tyhjälläkin kadulla teki samaa. Muuten oli erittäin kiltti ja tottelevainen. Omistajallaan ei vetänyt yhtään, mutta mulla, vaikka olin koiralle muuten erittäin läheinen.
      Tavalliset koulutuskonstit eivät auttaneet, ("huudot, narut, makupalat, lelut, kuonopannat, vedonestovaljaat, " niitä en edes kokeillut. Mietin pitkään mistä tuo paniikin omainen vetäminen voi johtua. Selvyyttä en saanut, mutta käytös kuitenkin oli loputtava.
      Otin polkupyörän mukaan lenkille ja käveltiin niin, että koira kadun reunassa vasemmalla, sitten pyörä ja sitten minä pyörää taluttaen. Lähdettiin liikkeelle alussa hitaasti ja jos koiran pää oli yhtään polveani edellä, niin äkkiliikkeellä pyörän eturengas kääntyi eteen. Tässä koira oppi tarkkailemaan pyörää, koska koki sen epämiellyttäväksi. Muutamien harjoituskertojen jälkeen koira käveli nätisti sivulla ja pyörä oli enää vahvistamassa opittua seuraamista. Sitten myöhemmin jätin pyörän kokonaan pois. Koiraa voi taluttaa siten, että remmi vain roikkui etusormessa, niin hyvin seurasi. Tähän koulutukseen sopii myös lastenvaunut ja talvella potkukelkka. Ihan sama mikä este koiran eteen tulee, sillä kokemus sivulla kävelemisestä vahvistuu ja sehän on tarkoitus.

    • tiukkismamma

      Jos on sellaista kokoajan vetämistä, kannattaa just kokeilla jotain "estettä". Sateenvarjo, keppi mikätahansa käy. Kun koira rupee vetämään tökkäät sen koiran eteen, tavallaan harhautat sillä koiraa. Et missään nimessä tökkää sateenvarjon päällä reikää koiran kylkeen ;)

      Jos taas koira vetää vaan silloin kun näkee jotain jännää, kannattaa ottaa tiukka ote remmistä ja todeta että ei me sinne mennä ellet ole nätisti. Käännyt, ja lähdet muina miehinä kävelemään ihan toiseen suuntaan. Raahaat vaikka koiraa perässä. Pian koira tajuaa että jos on kiltisti eikä vedä, niin saa jopa ehkä haistella vastaantulevaa kaveria ;) Meillä rotikkaherra kohta 7v. Isäntä ulkoiluttaa flexissä ja antaa koiran juosta "miten sattuu". Mulla taas aina nahkaremmi ja komento että sivulle. Nykyään riittää kun vaan pysähdyn niin koira muistaa että mun kanssa kävellään nätisti ;) Meillä taitaa olla ikuinen taistelu kun on niin erilaiset tavat. Isännän mielestä olen natsi, ja minun mielestä koiran kuuluu kävellä sivulla, päästän tietenkin pissalle ja haistelemaan, mutta ei sillä ole mitään asiaa 5m päähän.

      Ja jos tuntuu täysin tehottomalta, kannattaa miettiä kastraatiota (ellei ole jo tehty). Rauhoittaa yleensä paljon, rotikat kun on yleensä aika dominoivaa porukkaa. Ja yleensä koirat rauhoittuu siinä 2v kieppeillä. 1-2v saattaa olla yhtä h*lvettiä, mutta kyllä se siitä :)

    • Harjoittelua

      Harjoittelua se vaatii ja paljon.

      Saatko koiran huomiota millään käskyllä? esimerkiksi katsekontaktia? Jos et niin sellainen käsky harjoitellaan kotona ja vahvistetaan AINA herkulla tai muulla mukavalla. Sitten sitä pikku hiljaa siirretään lenkille mukaan. Ja ihan jokakerta palkitaan kun onnistuu, ensin riittää pelkkä vilkaisu ja joskus myöhemmin tarvitsee sitten katsoa jo pari sekuntia.

      Kun tämä onnistuu otetaan sitä huomiota lenkillä ja palkataan ruhtinaallisesti. Ei varmasti enää ole helpoin homma, kun muut asiat alkaavat jo poikaa kiinnostaa.

      Ja lenkillä ei kävellä askeltakaan jos remmi on kireellä. Mieluummin ei askaltakaan jos koira on edelläsi. Jos remmi kiristyy pyydetään huomio ja koiraa tulemaan ohjaajan viereen, niin että remmi löystyy. Tämän jälkeen palkat ja matka jatkuu.

      Jotkut vaihtavat suuntaa, kun remmi kiristyy. Tapoja on monia.

      Omalla koiralla harjoittelu alkoi, kun tuli taloon. Nyt 5kk ei vedetä yhtään lenkillä ja katsekontakti säilyy kun ohitetaan muita koiria tai ihmisiä.

    • rusettirinta

      Harjoittelua: Mielenkiinnosta kysyn onko koirasi rotikka? Oikein viisaat neuvot annoit. "Nuorena vitsa väännettävä". Askarruttaa vain se, että opetukset aloitit heti, kun pentu tuli taloon. Miten se onnistui aluksi, kun pikkupennuilla on tuo nuuskimis- ja kaikki suuhun vaihe?
      Minä en ole vaatinut tältä 9vk:lta katsekontaktia, kun vierellä kävelyä on opeteltu. Riittää, kun pysyy oikeassa paikassa, saa istua (tapansa mukaan ) välillä ja ihmetellä. " Kaikki suuhun" olen yrittänyt estää pitämällä remmin niin lyhyellä, ettei nenä ulotu maahan. Meillä siis harjoitellaan ensin oikeata paikkatuntumaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4829
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1459
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1316
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1208
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe