Ollaan ajateltu laittaa terijoen salavoja pihalle. Miten kauas naapurin rajasta ne kannattaisi laittaa? Riittääkö 2 metriä? Naapurin ja meidän välillä ei ole aitaa, joten nuo olisivat näkösuojana.
Terijoen salava
Istuttaja
2725304
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Älä unohda minuaNainen ethän unohda minua. Asiat olisivat voineet mennä toisin, olisi vain pitänyt uskaltaa lähestyä sinua kun annoit siihen mahdollisuuden. Olen pettynyt itseeni, ja se kyllä närästää. Naiselle Mieheltä
- Eläkeikä nousee 70 vuoteen. Joudunko palaamaan työelämään?Nyt se on sitten päätetty, että eläkeikä Suomessa nostetaan 70 vuoteen. https://www.is.fi/politiikka/art-2000012324133.html Pääsin 67 vuotiaana eläkkeelle viime syksynä. Tarkoittaakohan tämä, että joudun palaamaan takai…
- Moi kulta😍Eikös se ollut marraskuuta kun se meidän "flirttailu" alkoi silloin vuosia sitten? tarkoitan lähinnä niitä pitkiä katseita 🤩☺️ Kohta on siis maata mullistavien katseiden vuosipäivä 😘🤭
- Perussuomalaiset nostamassa eläkeiän 70 vuoteenRiikka Purran johtama valtiovarainministeriö haluaa nostaa eläkeiän 70 vuoteen ja taloutta sopeutettaisiin ensi vaalikaudella 8–11 miljardilla eurolla. Perussuomalaisten johtama ministeriö ilmeisesti arvelee, että seits…
- Nyt on nytTurha miettiä menneitä tapahtumia. Niitä ei saa tekemättömäksi. Tärkeintä on mitä tekee nyt ja tulevaisuudessa. Korjausliikkeetkin voi tehdä jos niihin tuntee tarvetta. Paluu tulevaisuuteenkin voi olla mahdollinen jos v…
- Kadutko mies?Silloin kuin vielä yritin lähestyä, etkä tarttunut siihen. Asioista pitäisi voida aina keskustella.
- Pitäisikö Vantaa liittää Helsinkiin.Mitä mieltä olette asiasta?
- Niin haluaisin sut nähdä ja jutella!🙂
- Onko tällainen kuvio teistä okOnko tällainen kuvio teidän mielestänne ihan normaali ja hyväksyttävä? Nainen seurustelee miehen kanssa, mutta pitää samaan aikaan läheistä yhteyttä toiseen mieheen kertomatta tälle toiselle, että on parisuhteessa. Tämä…
- Hyvää huomentaEräälle Naiselle ❤️🩹
- Empaattiset ihmisetOnko empaattiset ihmiset, etenkin naiset antavaisempia, kun ns. tavikset? Kaverin puolesta kysyn Oisko niinku mahkui?
- Tunnut niinKaukaiselta jo.
- TTK-juontaja Veronica Verho lataa suorat sanat tatuointien arvostelijoille: "Mä toivoisin, että..."Veronica Verho juontaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmaa yhdessä Ernest Lawsonin kanssa. Yksi puhuttaneimmista aiheista on ollut, miten suosikkijuontajan näyttävät tatuoinnit sopivat ohjelman pukuohjeistukseen ja tullaa…
- Tuntuu kuin olisin vaimosiSe on erikoista se.
- Haluatko ettäUnohdetaan toisemme?
- Et nosta minua ylösOk ei se mitään. Vajoan syvempiin vesiin💔
- Jos haluat viestin...Olen vielä tämän illan palstalla. Laita halutessasi vinkki, sinä komea keski-ikäinen mies 😗
- Nyt kun kaikki on ohiToivon, että sulla menee hyvin ja pystyisin sinut kokonaan unohtamaan. Joskus on vaikeita hetkiä ja olen tosi pahoillani, miten sinua loukkasin ja loukkaan yhä. Se täytyy saada loppumaan.
- Pussaisitko mihinKohtaan?
- Sut tahtoisinSinä senkin kusimutteri menit ja katkaisit kaiken yhteyden minuun. Tajuan nyt, että meidän roolit vaihtuivat ja sinä projektoit omia pelkojasi minuun. Anna minun välittää sinusta, älä työnnä mua pois. En oo vaatinut sul…
Vastaukset 27
Vanhimmat
matka kuulostaa hyvältä-eivät ne leviä tai tee juurivesoja.
2 metriä ei todellakaan riitä, vähintään 10 metriä rajasta ja 25-30 metriä talosta. puu kasvaa niin isoksi ja leveäksi että 1000 neliön postimerkkitontille sitä ei pidä istuttaa, toisin sanoen ei sovellu pienen pihan puuksi alkuunkaan.
Auts, tuo tieto melkein sattui koska meillä on myös naapuri istuttanut varmaan alta parin metrin päähän salavoja (ainakin niitä hän muistaakseni kehui niiden olevan). No, siinäpähän karsii oksia tai kaataa puut pois kun kasvavat liian isoksi...
Toivottavasti ei mene riitelyksi tulevina vuosina.
Terijoensalavaa voi leikata paljonkin, joten voisi sanoa siitä tulevan niin leveä ja pitkä, kun siitä ANNETAAN tulla. Sitä pitää vain sitten muistaa leikata joka vuosi. 2m on kyllä aika vähän.
Hei!
Olen tuore omakotitaloasukki enkä ymmärrä puskien päälle mitään. Pihaamme reunustaa pienet terijoen salavapuskat (ehkä 2 vuotta sitten istutetut). Keväällä jäivät leikkaamatta. Voiko niitä nyt vielä leikata ja miten? Suurin osa on enintään puolen metrin korkuisia.
http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1133;50172;58244
talon entinen omistaja antanut kasvaa eikä leikannut lainkaan. nyt se paskaa pihan ja rännit lehtiensä kanssa niin, että kaks rännin putsausta ei riitä syksyllä.
lehdet on semmoisia silakan kokoisia ja tukkii rännit ja syöksytorvet. ens keväänä kun maa on vielä jäässä tulee meille kone ja katkoo sen kyllä polttopuiksi. samojen omistajien hoitamaton kuusiaita lähti tänä keväänä. kyllä tuli valoisaa ja avaraa.
onko merkitystä terijoen salavan oksistoa leikatessa että leikataanko vinoon vai suoraan?...
Meidän naapuri istutti salavat rajalle, tai ihan rajan viereen.Sattuu olemaan niin että meillä on autotalli/varastorakennus 4 m rajasta märässä maastossa. Rakennuksen salaoja on 80 cm rakennuksesta - 3 m rajasta. Nyt salaoja on tukossa, putki aivan täynnä salavan juuria, ja vesilammikot rakennuksen päädyssä. Mitenkähän pulma pitäisi ratkaista. Olen ilmoittanut naapurille tilanteen.
Ei ole muuta mahdollisuutta kuin laittaa juurimatto rajalle pystyyn. Mini kaivurilla syvä oja ja maan sisään juurimatto pystyyn kuin aita, ei vaakaan. Itse tein niin. juurimatto on ainoa kangas josta juuret eivät mene läpi. Suodatin-, mansikka- tai maisemointi kankaat eivät estä juurien läpimenoa. Itse tein saman homman ja olen tyytyväinen tulokseen. Rajasin samoin ruusujen istutus kuopat. Eipä leviä ruusut nurmikolle. Maanpinnalle tuli 10 cm kangasta jonka maisemoin piiloon kivillä.
Milloin sitten salavaa pitäisikään leikata?
Milloin vain.
Kasvi valitaan kasvupaikan mukaan. Paikka on väärä, jos kasvin kasvua pitää rajoittaa jatkuvilla leikkauksilla. Puu kärsii, sen elinikä lyhenee huomattavasta ja puutarhurille tulee turhaa työtä. Bonsait ja muotopuutarha on sitten eri juttu.
Isot puut ovat kauneimmillaan kun ne saavat vapaasti kasvaa niille ominaiseen muotoonsa ja kokoonsa. Terijoensalavasta kehittyy upea,( roskaava kylläkin) pallolatvuksinen, suuri puu, joka sopii puistoihin, rantamaisemiin tai tuulensuojaksi peltojen reunaan.
Terijoen salavan sijaan pihalle voi ilstuttaa punapajun. Punapaju kasvaa myös pallomaiseksi, mutta alle kaksi metriä korkeaksi.
ei todellakaan ole mikään omakotitontin puu en suosittele enkä ole itsekkään niitä isolle tontilleni.
Mikään puu tai pensas ei sovi naapurin mielestä tontille. Tee niinkuin itsestä hyvälle tuntuu, puut saa aina nurin ja leikattua. Naapurin tontille ei saa kuitenkaan tehdä kiusaa, juuret on pysyttävä omalla puolella.
Samaa mieltä viimeisimmän kanssa: ainahan niiistä pääsee eroon! Itse ajattelin pistäää ne aivan tontin rajalle kauaksi talosta, koska naapurin tontti on ylärinteeseen rajasta. Tuskin se puu ylämäkee niitä juurian lähtee kasvattamaan, ...vai lähteekö?
Kiusahan se on pienempikin. Jos et vielä ole naapurin kanssa riitaväleissä niin kohta olet.
Kannattaa opetella kannusleikkaus, sopii tuolle puulle hyvin ja komea tulee
Kysymys kirjoitettu 2004, olisi hauska tietää onko naapurin moottorisaha jo murahtanut. Puun latvus kun voi olla isoimmissa yksilöissä 5m paremmalla puolella.
Kiinnostaa myös, vieläkö terijoen salava tuottaa iloa?
Kiitettävän hyvin näinkin typerän kyselyikäisen tekemä aloitus poikinut aktivointia...
Taitaa harmittaa aika kovasti?
Puu joka kasvaa äkkiä tuhottoman isoksi. Ei sovi omakotitonteille, enintään puistoihin.
Sellainen lisäys vielä että olisin varovainen istuttamaan salavia ja poppeleita viemäreiden lähelle. Niiden juuret tuntuvat hakeutuvan automaattisesti kohti virtaavia vesiä ja saattavat rikkoa ja tukkia viemäriputkia kasvaessaan isoiksi.
Komeita puita molemmat mutta vain sopivassa paikoissa.
On teillä pieniä omakotitalo tontteja. Millä ihmeen postimerkkin kokoisella pläntillä te asutte jos edes yksi terijoen salava on sinne liian iso puu? 😂 Voi morjens. Meillä noita on tässä piha tontilla viisi. Kaukana talosta, salaojista ja naapureiden tontilta (juurineen) turva väli näihin 40 metriä. Ollut jo kolmattakymmentä vuotta ilman ongelmia, karsintaa ja valitusta. Ja ei, en nyt ei puhut pensaista vaan PUISTA. Tuollaisia about 10-15 metrisiä, suuntaansa. Miksi te ostatte niin pieniä tontteja että ei voi sylkäistä kuistilta osumatta naapurin seinään? 😂
Tyypillinen omakotitalotontti on kooltaan 800–1 500 neliömetriä. Kaupunkialueilla ja taajamissa tontit ovat usein vain 600–1 000 m². Haja-asutusalueilla tontit voivat olla huomattavasti isompia, jopa 5 000 m2 kokoisia.