Terijoen salava

Istuttaja

Ollaan ajateltu laittaa terijoen salavoja pihalle. Miten kauas naapurin rajasta ne kannattaisi laittaa? Riittääkö 2 metriä? Naapurin ja meidän välillä ei ole aitaa, joten nuo olisivat näkösuojana.

25

22505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omasta

      matka kuulostaa hyvältä-eivät ne leviä tai tee juurivesoja.

    • juu

      2 metriä ei todellakaan riitä, vähintään 10 metriä rajasta ja 25-30 metriä talosta. puu kasvaa niin isoksi ja leveäksi että 1000 neliön postimerkkitontille sitä ei pidä istuttaa, toisin sanoen ei sovellu pienen pihan puuksi alkuunkaan.

      • Nyt ahistaa

        Auts, tuo tieto melkein sattui koska meillä on myös naapuri istuttanut varmaan alta parin metrin päähän salavoja (ainakin niitä hän muistaakseni kehui niiden olevan). No, siinäpähän karsii oksia tai kaataa puut pois kun kasvavat liian isoksi...
        Toivottavasti ei mene riitelyksi tulevina vuosina.


      • Tähtääjä

        Terijoensalavaa voi leikata paljonkin, joten voisi sanoa siitä tulevan niin leveä ja pitkä, kun siitä ANNETAAN tulla. Sitä pitää vain sitten muistaa leikata joka vuosi. 2m on kyllä aika vähän.


      • Poropeukalo
        Nyt ahistaa kirjoitti:

        Auts, tuo tieto melkein sattui koska meillä on myös naapuri istuttanut varmaan alta parin metrin päähän salavoja (ainakin niitä hän muistaakseni kehui niiden olevan). No, siinäpähän karsii oksia tai kaataa puut pois kun kasvavat liian isoksi...
        Toivottavasti ei mene riitelyksi tulevina vuosina.

        Hei!

        Olen tuore omakotitaloasukki enkä ymmärrä puskien päälle mitään. Pihaamme reunustaa pienet terijoen salavapuskat (ehkä 2 vuotta sitten istutetut). Keväällä jäivät leikkaamatta. Voiko niitä nyt vielä leikata ja miten? Suurin osa on enintään puolen metrin korkuisia.


      • sari
        Poropeukalo kirjoitti:

        Hei!

        Olen tuore omakotitaloasukki enkä ymmärrä puskien päälle mitään. Pihaamme reunustaa pienet terijoen salavapuskat (ehkä 2 vuotta sitten istutetut). Keväällä jäivät leikkaamatta. Voiko niitä nyt vielä leikata ja miten? Suurin osa on enintään puolen metrin korkuisia.

        http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1133;50172;58244


      • salava

        talon entinen omistaja antanut kasvaa eikä leikannut lainkaan. nyt se paskaa pihan ja rännit lehtiensä kanssa niin, että kaks rännin putsausta ei riitä syksyllä.
        lehdet on semmoisia silakan kokoisia ja tukkii rännit ja syöksytorvet. ens keväänä kun maa on vielä jäässä tulee meille kone ja katkoo sen kyllä polttopuiksi. samojen omistajien hoitamaton kuusiaita lähti tänä keväänä. kyllä tuli valoisaa ja avaraa.


    • leikkaus

      onko merkitystä terijoen salavan oksistoa leikatessa että leikataanko vinoon vai suoraan?...

      • Harmistunut

        Meidän naapuri istutti salavat rajalle, tai ihan rajan viereen.Sattuu olemaan niin että meillä on autotalli/varastorakennus 4 m rajasta märässä maastossa. Rakennuksen salaoja on 80 cm rakennuksesta - 3 m rajasta. Nyt salaoja on tukossa, putki aivan täynnä salavan juuria, ja vesilammikot rakennuksen päädyssä. Mitenkähän pulma pitäisi ratkaista. Olen ilmoittanut naapurille tilanteen.


      • rajalle
        Harmistunut kirjoitti:

        Meidän naapuri istutti salavat rajalle, tai ihan rajan viereen.Sattuu olemaan niin että meillä on autotalli/varastorakennus 4 m rajasta märässä maastossa. Rakennuksen salaoja on 80 cm rakennuksesta - 3 m rajasta. Nyt salaoja on tukossa, putki aivan täynnä salavan juuria, ja vesilammikot rakennuksen päädyssä. Mitenkähän pulma pitäisi ratkaista. Olen ilmoittanut naapurille tilanteen.

        Ei ole muuta mahdollisuutta kuin laittaa juurimatto rajalle pystyyn. Mini kaivurilla syvä oja ja maan sisään juurimatto pystyyn kuin aita, ei vaakaan. Itse tein niin. juurimatto on ainoa kangas josta juuret eivät mene läpi. Suodatin-, mansikka- tai maisemointi kankaat eivät estä juurien läpimenoa. Itse tein saman homman ja olen tyytyväinen tulokseen. Rajasin samoin ruusujen istutus kuopat. Eipä leviä ruusut nurmikolle. Maanpinnalle tuli 10 cm kangasta jonka maisemoin piiloon kivillä.


    • Makepeus

      Milloin sitten salavaa pitäisikään leikata?

      • Suvipuutarhuri

        Milloin vain.


    • puiden puolella

      Kasvi valitaan kasvupaikan mukaan. Paikka on väärä, jos kasvin kasvua pitää rajoittaa jatkuvilla leikkauksilla. Puu kärsii, sen elinikä lyhenee huomattavasta ja puutarhurille tulee turhaa työtä. Bonsait ja muotopuutarha on sitten eri juttu.
      Isot puut ovat kauneimmillaan kun ne saavat vapaasti kasvaa niille ominaiseen muotoonsa ja kokoonsa. Terijoensalavasta kehittyy upea,( roskaava kylläkin) pallolatvuksinen, suuri puu, joka sopii puistoihin, rantamaisemiin tai tuulensuojaksi peltojen reunaan.

      • nokkoset kukkivat

        Terijoen salavan sijaan pihalle voi ilstuttaa punapajun. Punapaju kasvaa myös pallomaiseksi, mutta alle kaksi metriä korkeaksi.


    • Terijoen salava

      ei todellakaan ole mikään omakotitontin puu en suosittele enkä ole itsekkään niitä isolle tontilleni.

    • Nikkeriman

      Mikään puu tai pensas ei sovi naapurin mielestä tontille. Tee niinkuin itsestä hyvälle tuntuu, puut saa aina nurin ja leikattua. Naapurin tontille ei saa kuitenkaan tehdä kiusaa, juuret on pysyttävä omalla puolella.

    • Aimo Kimpale

      Samaa mieltä viimeisimmän kanssa: ainahan niiistä pääsee eroon! Itse ajattelin pistäää ne aivan tontin rajalle kauaksi talosta, koska naapurin tontti on ylärinteeseen rajasta. Tuskin se puu ylämäkee niitä juurian lähtee kasvattamaan, ...vai lähteekö?

      • Anonyymi

        Kiusahan se on pienempikin. Jos et vielä ole naapurin kanssa riitaväleissä niin kohta olet.


    • bbhhyy

      Kannattaa opetella kannusleikkaus, sopii tuolle puulle hyvin ja komea tulee

      • jaritoen selava

        Kysymys kirjoitettu 2004, olisi hauska tietää onko naapurin moottorisaha jo murahtanut. Puun latvus kun voi olla isoimmissa yksilöissä 5m paremmalla puolella.


    • Anonyymi

      Kiinnostaa myös, vieläkö terijoen salava tuottaa iloa?

    • Anonyymi

      Kiitettävän hyvin näinkin typerän kyselyikäisen tekemä aloitus poikinut aktivointia...

      • Anonyymi

        Taitaa harmittaa aika kovasti?


    • Anonyymi

      Puu joka kasvaa äkkiä tuhottoman isoksi. Ei sovi omakotitonteille, enintään puistoihin.

    • Anonyymi

      Sellainen lisäys vielä että olisin varovainen istuttamaan salavia ja poppeleita viemäreiden lähelle. Niiden juuret tuntuvat hakeutuvan automaattisesti kohti virtaavia vesiä ja saattavat rikkoa ja tukkia viemäriputkia kasvaessaan isoiksi.

      Komeita puita molemmat mutta vain sopivassa paikoissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6390
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2170
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe