Turvatyynyn valo

Lagunasta

Turvatyynyn vikavalo palaa kojelaudassa. Oletan, että turvatyynyssä itsessään ei ole vikaa. Valo syttyi jossain vaiheessa kun auton sähköissä oli vikaa, moottorin maadoituksessa, laturissa ja jossain laturin yhteydessä olevassa sulakkeessa ja näitä ennen siinä #:leen boxissa.
Onko kellään tullut tällainen vastaan 98-mallin Lagunassa? Millä sen saa sammumaan?

7

226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pientä vastusta

Liittimissä pientä ylimääräistä vastusta riittää systyttämään varoitusvalot.

• Lagunasta

Kiitos vinkistä!
      En tunne lainkaan turvatyynyn mekaniikkaa. Varoitusvalo syttyy kai kun jollakin tavalla tyynyyn kytketty anturi menee päälle/menee pois päältä. Onkohan tässä sitten kyse juuri tuon anturin kytkennöistä vai laitteen muista kytkennöistä vai kytkennöistä ylipäätään.

Ja ennen muuta, mistäköhän niitä kytkentöjä voisi kokeilla etsiä? Minulla ei ole mitään aavistusta.

Harmitttaava pieni vika, mikä on pakko korjata, muttei haluttaisi maksaa siitä taas kovin montaa sataa.

Miten sen saisi yksinkertaisesti sammutettua? Ampumalla ehkä:? Olisin hyvin kiitollinen lisäavusta.

• Johtimet ja anturit

Johtimissa kulkee jatkuva virta mikä testaa järjestelmän kuntoa - lähinnä vastuksen muutoksia. Vastuksen muutokset aiheuttaa merkkivalon palamisen silloin kun virta alittaa tai ylittää tietyt raja-arvot. Yleisimmin liittimien vastusten lisääntyminen aiheuttaa merkkivalon palamisen, mutta myös johtimiakin saattaa katketa tai irrota kokonaan liittimistä mikä myös sytyttää merkkivalon. Vanhemmissa on yksi tai kaksi anturia ja ne laukaisee yleensä kaikki turvatyynyt. Uudemmissa voi olla monimutkaisemmin toimiva laukaisujärjestelmä mikä laukaisee tilanteen mukaisesti tarpeelliset turvatyynyt.

Anturi ja sytytinviat ovat erittäin harvinaisia, joten kannattaa aluksi keskittyä johtimiin ja liitoksiin.

• Myös Lagunasta

Oli hyvä vinkki ens tutkii liittimet ja johdotukset. Mistä noi anturit tulee ensiksi mieleen vaikka ne ovat niitä varmimpia värkkei.

• la guuna

Knoppitieto johtimista, antureista ja liitoksista on toki aina paikallaan mutta kaverihan kysyi että MISTÄ lähteä vikaa etsimään...suosittelen että tsekkaat vaikkapa tämän sivun http://www.renaultkeskustelu.net/foorumi/ , kirjoitat hakukenttään turvatyynyn valo ja sieltä johan niitä asiallisia ohjeita alkaa löytymään - siis ohjeita mistä vikaa etsiä.

Itsellä hieman uudempi Lagu jossa ko. valo ei pala koko ajan, vain satunnaisesti (syttyy kesken ajon ja sammuu kun käynnistää koneen uudelleen) eli en ole lähtenyt sen kummemmin miettimään, mikä johdin "pettää" - nimittäin turvatyynyn merkkivalosta ei jää tietoa vikakoodeihin....kunhan ei just katsastuksessa ei valot loista =)...mutta tietty jos koko ajan varoitusvalo palaa niin jottain onpi pakko tehdä. Siis käy em. linkissä ja sitten vaan (etu)penkkien alle tsiikailemaan missä menee mikin johto tahi liitin.

• Laguna 2

Kyllä jää bägin valon palamisesta merkintä vikamuistiin.

• turpavalo

Ei muuten taida jäädä, katsastuksessa olin umpirehellinen ja katsastuksen jälkke kerroin että joskus mun lakussa valo em. palaa joskus ei ja yhtä rehellinen katastusinssi sano että ainakaan heidän vikakoodeihin ei merkkiä moisesta jää kun ei servicevalot syty kumminkaan...eli tuurilla mennään joko lamppu loistaa tai sit ei, sama juttu jos vaik pissapojan valo palaa kun nesteet on loppu, ei jää koodimerkkejä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      112
      5825
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      3927
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3332
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2946
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      1997
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      87
      1963
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      141
      1758
    8. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    9. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      39
      1685
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1529
    Aihe