Miksi pyykki haisee?

Pekka

Vuoden vanha pesukone Indesit W125TX saa pyykin haisemaan kuin viemärissä uitetulta. Kone on sijoitettu kerrostalon 5. kerrokseen, liitetty asianmukaisesti. Talo itsessään on myöskin vasta vuoden vanha, joten putkistossakaan ei vikaa luulisi olevan. Olen putsannut "automaattisesti puhdistuvan" vesipumpun, pessyt tyhjänä 90 asteessa sekä pessyt tyhjänä klorin-liuoksella, mutta silti vain pyykki haisee. Missä vika??

15

15136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kem

Haiseeko kylmä kraanavetesi kun olet seisottanut sitä jonkin aikaa vaikkapa pesuvadissa?

• Pekka

Eli en usko vian olevan vedessä.

• lilliputti

Puhdista pyykinpesu kone ja jo lakkaa haisemasta. Ainetta saa myös apteekista. nimeä en muista.

• Sid

Oletko käyttänyt koko ajan samaa pesuainetta? Meillä ainakin toisista pesuaineista jää tunkkaisempi haju pyykkiin, joten pesuainemerkin vaihtaminenkin saattaa auttaa. Mutta kokeile tosiaan ensin koneen puhdistusta.

• bee
        Sid kirjoitti:

Oletko käyttänyt koko ajan samaa pesuainetta? Meillä ainakin toisista pesuaineista jää tunkkaisempi haju pyykkiin, joten pesuainemerkin vaihtaminenkin saattaa auttaa. Mutta kokeile tosiaan ensin koneen puhdistusta.

Otatko pyykit samantien pois koneesta vai jääkö koneeseen joksikin aikaa ?
        Meillä esim on lattialämmitys päällä aikas kuumalla ja pyykit koneessa "lämpiää" aika nopeasti ja alkaa haisee...

• Pekka

Kertaalleen olen siis klorin-liuoksella pessyt, mutta mitään nimenomaan pesukoneen puhdistamiseen tarkoitettua ainetta en ole käyttänyt.

Pesuaineena on hajustamaton Erisan, joten merkin vaihtaminen saattaisi tosiaan auttaa, jos vain iho kestää hajusteita.

Aluksi pyykit saattoivat seistä useammankin tunnin koneessa ilman ongelmia, mutta hajuhaitan ilmaannuttua olen pyrkinyt poistamaan ne välittömästi ohjelman loputtua. Haju on ollut selvästi voimakkaampi, jos ovat saaneet seistä vaikka vain puolikin tuntia.

Lattialämmityskin on, joten täytynee ottaa sekin huomioon.

Kiitos kaikille vinkeistä!

• yks

Oletko tarkistanut koneen nukkasihdin? Entä oletko varmistanut, että putket vetävät kunnolla? Minulla kävi pesukoneenkorjaaja kalliisti toteamassa, että pesukoneessa ei ollut mainittavaa vikaa, mutta putket olivat vähän tukossa ja se esti veden normaalia poistumista - ja siitä 'väljähtänyt' haju vaatteisiin. Minunkaan asunto ei ole erityisen vanha, mutta taloyhtiön mielestä putkitukoksia on usein rakenteellisten ongelmien takia.

• Toinen

Minullakin alkoi pyykki haista ja tutkinkin konetta perusteellisesti. Huomasin että edestätäytettävän koneeni rummun ja suuaukon välisen muovisen(kumisen?) tiivisteen poimuun oli vuosien mittaan kertynyt pelottavat määrät ilmeisesti pesuainejäämiä, hiuksia ja karvoja. Haju oli todella kammottava. Kaavin ja huuhtelin ne työllä ja tuskalla sieltä pois ja ongelma helpotti. Täytyypä tutkia myös tuo nukkasihti.

Apteekista saa myös sitruunahappoa, jota voi käyttää pesukoneen puhdistukseen. Pari ruokalusikallista ainetta pesuainelokeroon ja 90 asteen ohjelma päälle.

• Sirkka

puhdista koneen tiivisteet ja pese kone vielä tyhjänä kuumassa ja käytä vielä vaikka sitruunahappoa. kokeile pesuaineen vaihtoa, mielummin sellaiseen joka sisältää fosfaattia koska zeoliitti tukkii koneen ja haisee myös. Pese pyykit yleensäkin mahd. kuumassa eli pyyhkeet vähintään 60 asteessa ja jos ne haisevat pese vielä kuumemmassa aluksi. ja kuivaa ilmavassa tilassa. kosteassa kylppärissä kuivattuihin hajua tulee helpommin.

• vinkki

haiseeko kone tyhjänä?? jos koneeseen on jäänyt haisevat pyykit joksikin aikaa saattaa olla että se kumi mikä on siinä suuluukun ympärillä(jos siis on edestätäytettäväkone) on ottanut hajun niistä unohtuneista pyykeistä , lumin vaihdolla siitä silloin selviää (n.30-40€ ,kumi vaihto jonka voi tehä itekkin)

• Pesukarhu

Varsinkin alusvaatteisiin voi pesiytyä hajua aiheuttava bakteeri. Apuna on kuumentaminen kiehumispisteeseen n. 15 minuutin ajaksi. Jos veteen lisää valkopesuainetta, on tulos todella raikasta. Kaikille tekstiileille keittäminen ei tietenkään sovi.

• meillä näin

Minä ihmettelin myös miksi meidän parinvuoden vanha kone alkoi haista. Sitten kerra oivalsin, nuorin lapsemme 2v kävi laittamassa koneenluukun kiinni. Eli minä jätin aina luukun auki, mutta en huomannut aluksi mitään(vaikka luukku oli kiinni) avasin luukun ja panin pyykit koneeseen ja ihmettelin hajua. Kerran sitten vain hoksasin, että luukuhan on aina kiinni.
      Asian huomattuani opetin lapselle, että luukku pitää olla auki ja haju on poistunut.

• Luomua

Pese vaikka tyhjällä koneelle ohjelma 60 astetta,
      lorauta etikkaa noin 1 dl pesuainelokeroon ja heti
      käynnistä kone.Joskus kun olen pessyt pyykkiä ja on liian hitaasti kuivunut sisällä paksu vaate,
      seurauksena on ollut paha haju( vastaava haju kuin kauan märkänä ollut tiskirätti), silloin laitan vaatteen koneseen
      esikasteltuna, samoin 1 dl etikkaa ja sopiva ohjelma , vaikka vajaatäyttöohjelmalla myös,
      paha haju häviää, sopii ainakin luonnonkuiduille,kuten puuvillalle.

• kaisu

Mulla on sama ongelma ja olen kokeillut kaikki yllämainitun konstit.

Olen huomannut, että pyykki ei haise kun se on pesty 60 asteessa tai yli, josta päättelin, että hajun aiheuttaa pyykkiin jääneet elävät bakteerit (sillä bakteerithan tunnetusti kuolevat 60 asteessa). Tämän jälkeen luonnollisesti aloin ihmetellä, että miksi niitä bakteereja niin paljon sitten jää, että ne alkaa haista (likapyykissähän on aina käsittämätön määrä bakteereita, eikä puhdaskaan pyykki täysin steriiliä ole). Huomasin, että poistovesiletkun seinänpuoleisessa liitäntäkohdassa on pieni pätkä ohuempaa putkea, jonka uskon aiheuttavan sen. että pyykkiin jää likaista vettä.

Seuraavalla kerralla laitan poistoletkun vanhanaikaisesti wc-pönttöön ja ristin käteni... Voin sitten raportoida, että miten kävi :)

• masa mainio

Sama kone ja pyykki haisee. Käytiin ostamassa apteekista sitruunahappoa kuulema puhdistaa koneen!! näin kävikin, mutta parin pesukerran jälkeen pyykki haisee taas.

Täytyy soittaa maahantuojalle ja ilmoittaa viasta sillä tiivisteen väliin ja alle kerääntyy sontaa.

Terveisin Jani

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe