Lapsen kuvia nettiin ilman lupaa?

grannyproblem

Minulla siis tällainen tilanne, että joku aika sitten sain lapseni huoltajuuden kokonaan itselleni, lapsen isä ei ole moneen vuoteen ollut kuvioissa mukana. Lapsen isän äiti, eli siis lapseni mummo, on useaan otteeseen haukkunut minua julkisesti facebookissa, mutta se ei minua haittaa, siinähän haukkuu niin paljon kuin tahtoo. Ongelmani on, että lapseni mummolla on facebook-sivuillaan useita kuvia minun lapsestani, jotka on ladannut sinne ilman lupaa, ja siis itse haluaisin todellakin, että hän ne poistaisi, koska minä olen tämän lapsen ainoa huoltaja, yksikään ihminen lapsen isän suvusta ei ole ollut meidän kanssa missään tekemisissä moneen vuoteen, ei edes tämä mummo joka näitä kuvia on ladannut.

Olen hyvin yksityinen ihminen, enkä edes itsekään jaa lapsieni kuvia kuin vain lähimmille ystävilleni, joten hieman vaivaa, kun nämä lapsen mummon laittamat kuvat ovat kaikkien nähtävillä, ihan julkisia kuvia siis, eli kuka tahansa voi nähdä lapseni kuvat, enkä todellakaan sitä halua!

Olen pyytänyt häntä ystävällisesti poistamaan kuvat, mutta ei suostu, koska hänellä kuulemma on oikeus julkaista mitä kuvia tahtoo.. Mutta eikö jossain sanota/onko sellaisesta mitään lakia, että saako muka oikeasti toisen lapsen kuvia julkaista ilman lupaa netissä?

Mitä asialle voisi tehdä?

Olisin tosi kiitollinen jos joku osaisi vastata..

28

2213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samassatilanteessajo

      Laitat vaan facebookin ylläpitoon ilmiannon että kuvissa sun lapsi ilman huoltajan, eli sun lupaa. jos jatkuu kuvien lataaminen niin teet poliisille jonkun ilmotuksen! Mut tosta kannattaa lähteä liikkeelle

    • grannyproblem

      Ei facebookin ylläpitoon voi laittaa viestiä :( Olen monesti sellaista vaihtoehtoa etsiskellyt mutta en ole löytänyt..

      • tsekkaa kuva

        Kyllä voi, muistaakseni kun kuvan avaa, niin kuvasta voi tehdä ilmoituksen. En muista kaikkia kohtia, mutta esim. jos kuva on loukkaava tai kuvassa esiintyvä ei ole antanut lupaa kuvan julkaisuun.


    • grannyproblem

      Mutta siis kun hän ei ole kavereissani, poisti minut silloin kun minä sain huoltajuuden, ilmeisesti suuttui tai jotain, ja kun jokin aika sitten laitoin hänelle viestiä ja pyysin poistamaan kuvia, hän kirjoitti että ei sovi, jonka jälkeen esti minut, eli en siis pääse enää edes hänen profiiliinsa. Kuitenkin yhteiseltä tutulta olen kuullut että nämä kuvat siellä edelleen ovat.. En enää tiedä mitä tehdä, en nyt tällaisen asian takia jaksaisi poliisiinkaan olla yhteydessä mutta en kyllä myöskään pidä siitä että lapseni kuvia pystyy kukatahansa (paitsi minä) katsomaan.. :/

      • Mieti41

        Vedä sydään henkeä. Mitä haittaa siitä on, että joku näkee lapsesi kuvat? Ja vielä suurempi kysymys, miksi lapsen mummo ei saa olla lapsen elämässä? Vaikka lapsen isä ei syystä tai toisesta huoltaja olekaan, niin miksi mummo pitää menettää siinä samalla? Voisit hyvin lähettää kohteliaan puistokutsun vaikkapa mummolle. Uskon että tykkäisi. Selvästikin kaipaa lapsenlastaan, eikä siksikään halua kuvia poistaa.

        Mieti vähän muidenkin tunteita kuin omiasi. Miltä sinusta tuntuisi, kun joskus sitten mummona et saisi enää tavata lapsenlastasi? Etkä saisi pitää sivuillasi hänen kuvaakaan?


      • yksityisyys1
        Mieti41 kirjoitti:

        Vedä sydään henkeä. Mitä haittaa siitä on, että joku näkee lapsesi kuvat? Ja vielä suurempi kysymys, miksi lapsen mummo ei saa olla lapsen elämässä? Vaikka lapsen isä ei syystä tai toisesta huoltaja olekaan, niin miksi mummo pitää menettää siinä samalla? Voisit hyvin lähettää kohteliaan puistokutsun vaikkapa mummolle. Uskon että tykkäisi. Selvästikin kaipaa lapsenlastaan, eikä siksikään halua kuvia poistaa.

        Mieti vähän muidenkin tunteita kuin omiasi. Miltä sinusta tuntuisi, kun joskus sitten mummona et saisi enää tavata lapsenlastasi? Etkä saisi pitää sivuillasi hänen kuvaakaan?

        Valokuvia voi pitää vaikka kotona,ei niitä tarvitse eikä saakaan ilman toisen lupaa julkaista kaiken kansan nähtäville. Tiedätkö kuinka paljon netissäkin liikkuu sairaita ihmisiä jotka kopioivat toisten kuvia syystä taikka toisesta.
        Et sinä saa julkaista edes kaverisi kuvaa facebookissa ilman lupaa.
        Ja hänhän mainitsi että lapsen isovanhempi on itse lopettanut yhteydenpidon ja ilmeisesti suuttunut kun kirjoittaja sai yhteishuoltajuuden.


      • edel.
        yksityisyys1 kirjoitti:

        Valokuvia voi pitää vaikka kotona,ei niitä tarvitse eikä saakaan ilman toisen lupaa julkaista kaiken kansan nähtäville. Tiedätkö kuinka paljon netissäkin liikkuu sairaita ihmisiä jotka kopioivat toisten kuvia syystä taikka toisesta.
        Et sinä saa julkaista edes kaverisi kuvaa facebookissa ilman lupaa.
        Ja hänhän mainitsi että lapsen isovanhempi on itse lopettanut yhteydenpidon ja ilmeisesti suuttunut kun kirjoittaja sai yhteishuoltajuuden.

        Eipä tuo aloittajakaan vaikuta juurikaan siltä, että on yrittänyt pitää mummoa lapsensa elämässä?;) Tietysti mummo varmasti tuohtui, kun omalta lapselta vietiin lapsi. Inhimillistä.

        Ja kyllä niitä kuvia saa julkaista netissä ihan niin paljon kuin haluaa, kunhan eivät ole halventavia. Ihmisillä on omituinen turvallisuuden tunne ja kuvitelma, että ei saisi.


    • iudral

      OIkealla ylhäällä on mutterin kuva (sama jonka alta löytyy uloskirjautuminen), siellä alimmaisena on ohje ja siellä alimpana on "ilmoita ongelmasta" ja siellä alimmaisena pienellä lukee ilmoita väärinkäytöstä, eiköhän sitäkautta mene viestiä.. Jos ei niin ilmoitus poliisille. Alaikäisen lapsen kuvia ei saa julkaista netissä ilman huoltajan lupaa.

      • jhkjh

        Kyllä saa. Kuvan oikeudet ovat kuvan ottajalla. Jos ei halua lapsensa kuvia nettiin, ainoa varma keino on kieltää kuvien ottaminen lapsesta.;)

        En tajua miksi tämä on edes huono homma. Mummo selvästikin kaipaa kovasti lapsenlastaan... Miksi lapsi ei saisi pitää mummoa elämässään. Vaikea on tajuta.


    • Kuvaajan oikeus

      Kuvien käytöoikeus on kuvien ottajalla. Onko kuvat lapsen mummon ottamia? Jos on, ei sinulla ole niihin lain silmissä mitään oikeuksia. Ei, vaikka olet lapsen huoltaja.

      Joskus valokuvausliikkeen ikkunassa koreili ystäväni lapsen kuva. Lapsi oli aiemmin käynyt liikkeessä lapsen 1-v kuvat ottamassa. Selvitystyön jälkeen kävi ilmi, että kyllä sillä valokuvausliikkeellä on ihan täysi oikeus laittaa siihen ikkunaan kenen kuva tahansa. Toisin kun ei oltu sovittu.

      • Itse olen..

        ainakin tehnyt kirjallisesti kuvaamon kanssa paperin, jossa määritellään mihin kuvaaja lasteni kuvia saa käyttää.


      • edel.
        Itse olen.. kirjoitti:

        ainakin tehnyt kirjallisesti kuvaamon kanssa paperin, jossa määritellään mihin kuvaaja lasteni kuvia saa käyttää.

        Jep, ja siksi juuri sellainen paperi yleensä tehdään, koska muuten kaikki oikeudet on valokuvaajalla. Joskus vain käy niin, ettei sellaista paperia tajua tehdä, tai asiaton valokuvaaja ei sellaista tarjoa.


      • eriasia...........
        edel. kirjoitti:

        Jep, ja siksi juuri sellainen paperi yleensä tehdään, koska muuten kaikki oikeudet on valokuvaajalla. Joskus vain käy niin, ettei sellaista paperia tajua tehdä, tai asiaton valokuvaaja ei sellaista tarjoa.

        Kyseessä kuitenkin ala-ikäinen, jolloin vanhemmilla oikeus päättää mitä kuvia saa netissä levitellä? Varmaan pikkuisen eri asia joku ammattikuvaaja kuin mummo joka laittaa kuvia feisbuukkiin.


    • mommyproblem

      Hei avaaja! Oletko itse ladannut lapsiesi kuvia face bookiin? Tokihan ymmärrät, etteivät nekään pysy vain lähimmillä ystävilläsi?

    • Voi aikoja ja ...

      Ihmiset ovat nykyisin ihme sadistinarsisteja, vain oma erinomaisuus ja yksinoikeus pitää tuoda esiin joka mutkassa ja käänteessä.
      Miksi ihmeessä mummo ei saisi laittaa omia (omistamiaan) kuvia nettiin?
      Olet lapsen huoltaja, mutta muista ja ymmärrä, että sinä et omista häntä!
      Elä ja anna toistenkin elää!

      .

    • hsdkldjdfks

      Ei lasten kuvia saisi laittaa nettiin lapsen itsensä takia.

      • Moraali nousuun.

        Minkä itsensä takia? Mitä ihmeen pahaa siinä on jos lapsen kuva on netissä?
        Onhan niitä lasten kuvia ollut julkisuudessa vuosikymmenet, mikä netissä tuo sen ongelman.
        Esimerkki: kerro mitä pahaa on tuossa lasten kuvassa?
        Kuvat luo historiaa, kuvat luo muistoja. Juuret ovat ihmisille erittäin tärkeita, joita äärisuvaitsevaiset anarkistit eivät voi ymmärtää.

        http://20.fi/9962


      • Et voi mitään
        Moraali nousuun. kirjoitti:

        Minkä itsensä takia? Mitä ihmeen pahaa siinä on jos lapsen kuva on netissä?
        Onhan niitä lasten kuvia ollut julkisuudessa vuosikymmenet, mikä netissä tuo sen ongelman.
        Esimerkki: kerro mitä pahaa on tuossa lasten kuvassa?
        Kuvat luo historiaa, kuvat luo muistoja. Juuret ovat ihmisille erittäin tärkeita, joita äärisuvaitsevaiset anarkistit eivät voi ymmärtää.

        http://20.fi/9962

        Ymmärrän sua kun itse oon samassa tilantees, mutta viä pahemmassa! En nyt lähde yksityiskohtiin ettei mua tunnisteta. Oon yrittäny kaikkeni että kyseinen henkilö poistaisi lapseni kuvan sivultaan mutta ei auta, facen ilmiannoista ja yhteydenotosta ei mitään apua, poliisiinkin olen ollut yhteydessä mutta kyseinen henkilö ei kuulemma tee mitään väärää. Ärsyttää! Kyseinen ääliö viä levittelee valheellista tietoa siinä ja mistään ei saa apua!


      • hsdkldjdfks
        Moraali nousuun. kirjoitti:

        Minkä itsensä takia? Mitä ihmeen pahaa siinä on jos lapsen kuva on netissä?
        Onhan niitä lasten kuvia ollut julkisuudessa vuosikymmenet, mikä netissä tuo sen ongelman.
        Esimerkki: kerro mitä pahaa on tuossa lasten kuvassa?
        Kuvat luo historiaa, kuvat luo muistoja. Juuret ovat ihmisille erittäin tärkeita, joita äärisuvaitsevaiset anarkistit eivät voi ymmärtää.

        http://20.fi/9962

        Lapsesta kasvaa aikuinen jonain päivänä. Ehkä hän ei itse haluaisi nähdä omia lapsuudenkuviaan netissä kaiken maailman nähtävänä. Facebookissa rajatulle joukolle jakaminenkin on arvelluttavaa sen vuoksi, että kuvat ladatessaan niiden oikeudet antaa Facebookille. Kuka takaa mitä Facebook tekee niillä tulevaisuudessa, varsinkin jos lapsesta joskus tulee ns. julkisuuden henkilö. Lisäksi ihmisillä ei ole tajua siitä millaisia kuvia lapsestaan voi nettiin laittaa. Yksikin tuttu jakaa Facebookissa lapsen alastonta saunakuvaa. Joidenkin otoksien vuoksi lapsi voi joutua kiusatuksi isompana ja joistain voi olla isompaakin haittaa aikuiselle. Aiempien sukupolvien lasten kuvien julkaisussa välineet ovat olleet ihan muita, lehdistä ei säily kuin kirjastojen ja sukulaisten keräilykappaleet. Netissä kaikki on julkista ja ikuisesti. Meillä lasten kuvat säilyvät omalla koneella ja parhaista tehdään varmuuden vuoksi paperikirjat läheisille.


      • Missä vika.
        Et voi mitään kirjoitti:

        Ymmärrän sua kun itse oon samassa tilantees, mutta viä pahemmassa! En nyt lähde yksityiskohtiin ettei mua tunnisteta. Oon yrittäny kaikkeni että kyseinen henkilö poistaisi lapseni kuvan sivultaan mutta ei auta, facen ilmiannoista ja yhteydenotosta ei mitään apua, poliisiinkin olen ollut yhteydessä mutta kyseinen henkilö ei kuulemma tee mitään väärää. Ärsyttää! Kyseinen ääliö viä levittelee valheellista tietoa siinä ja mistään ei saa apua!

        Jos et saa mistään apua, niin olisiko aika vilkaista peiliin?


      • ...
        Missä vika. kirjoitti:

        Jos et saa mistään apua, niin olisiko aika vilkaista peiliin?

        Ja mitähän mahdat tuolla tarkoittaa?!


    • Oikeaa yksityisyyttä

      "Olen hyvin yksityinen ihminen, enkä edes itsekään jaa lapsieni kuvia kuin vain lähimmille ystävilleni, joten hieman vaivaa, kun nämä lapsen mummon laittamat kuvat ovat kaikkien nähtävillä, ihan julkisia kuvia siis, eli kuka tahansa voi nähdä lapseni kuvat, enkä todellakaan sitä halua!"

      Jos olet hyvin yksityinen ihminen et laita lapsesi kuvia facebookiin, sillä et voi todellakaan tietää, miten "lähimmät ystäväsi" kuviasi jakavat. Jos itse laitat lastesi kuvia facebookiin on aivan yksi ja hailee, jos mummokin tekee niin.

      Itse en laita alaikäisten lasteni kuvia facebookiin, enkä minnekään nettiin.

    • jhdfäkn

      Onko se kuinka vaikeaa saada kuvat pois?
      Kuvien ottajalla on oikeus kuviin MUTTA alaikäisen lapsen vanhemmalla on oikeus kieltää lapsesta otettujen kuvien julkaisu, samoin minulla on oikeus kieltää minusta otettujen kuvien julkaisu. Kyse on yksityisyydestä ja tämä koskee ihan normi kansaa, asia on eri jos olet julkkis..Poikkeuksena on mm kadulla kuvatut laaja-alaiset kuvat ja isommat ryhmäkuvat joissa henkilö ei ole suoraan kuvaus kohteena..

      • Ilkeää kiusantekoa

        Niin mäki olen luullut mutta entä sit ku tälläne on tapahtunu ja ihminen levittää viä päälle valheellista tietoa ja poliisikaan ei tee mitään ni millä saat kuvan pois? en ole ap mut lapsestani on laitettu kuva missä on aika pieni ni ilman lupaani faceen ja vielä tuntematon ihminen kenen kaa oon joskus ehkä sattunu olee samas huonees joukolla mut puhuttukaan ei olla.


    • grannyproblem

      Niille, jotka luulevat tietävänsä, etten MINÄ anna mummon olla lapsen elämässä: kun nyt noin kovasti näytätte totuuden koko sopasta tietävän, niin jospa kumminkin kertoisin. Syy miksi aikoinaan jätin lapseni isän, oli se, kun hän masentui, alkoholisoitui ja rupesi väkivaltaiseksi. Mielestäni täysin hyvä syy jättää toinen, enkä ole katunut päätöstäni kertaakaan. Lapseni mummo ei asiaa kuitenkaan sulattanut, vaan alkoi siitä lähtien haukkumaan minua mm. rahanahneeksi huoraksi (kun en jaksanut työtöntä juoppoa katsella) aivan julkisesti facebookissa, laittoipa vielä kerran jopa nimenikin ja kirjoitti että jos törmää minuun kadulla niin siitä ei hyvä seuraa. Sitten alkoi jatkuva piina, hän soitteli ja tekstaili minulle monta kertaa päivässä, joskus keskellä yötäkin ja haukkui milloin miksikin lehmäksi, pinnalliseksi ämmäksi, petturiksi, ties miksi, niin että jouduin vaihtamaan itselleni salaisen puhelinnumeron ettei hän enää häiritsisi. Kaikki tämä siis siksi, kun jätin hänen poikansa. Hän syyttää minua siitä, että mies on mennyt pahempaan kuntoon eromme jälkeen, että minun ei olisi häntä ikinä pitänyt jättää, mutta oisko muka tosiaan pitänyt tuollaista katsella?
      No, hetkeksi mummo rauhoittui, ja vuosi sitten keväällä otin häneen yhteyttä ja kysyin haluaako nähdä lasta. Menimme lapsen kanssa hänen luo kylään ja noin 10min päästä alkoi hirveä raivoaminen näistä samoista asioista, niin, että lapsikin pelkäsi joten lähdimme pois.
      En ole tämän jälkeen pitänyt häneen mitään yhteyttä, anteeksi vaan mutta olen sitä mieltä että syystäkin.
      Ja tosiaan, tämä mummo ei ole kertaakaan ITSE ottanut minuun yhteyttä kysyäkseen lapsen kuulumisia tai ehdottaakseen tapaamista, ainoastaan haukkuakseen ja syyllistääkseen minua.
      Tässä tämä koko tarina tämän jutun takaa, joten niille jotka kritisoi mua kun en ole tähän mummoon yhteydessä, sori nyt hirveästi mutta ei liiemmin kiinnosta tuollaiseen raivohulluun pitää yhteyttä, kiinnostaisiko teitä sitten?

      • Ei näitä jaksa....

        Kiinnostaako sinua vastata esitettyihin kysymyksiin oletko ITSE ladannut lapsesi kuvia Facebookiin? Jos olet, avauksesi on melkoisen turhaa hurskastelua. :(

        Lapsen mummolle lienee pienempi kaveripiiri FB:ssä kuin sinulla, joten jos niitä kuvia nettiin leviää, olet todennäköisemmin itse se suurempi syyllinen. :D


    • bypasser1

      Jos lapsen kuvat on otettu jossain muualla kuin julkisessa paikassa, ei nitä saa julkaista. Myös alaikäisiä koskettaa laki eri tavalla kuin aikuisia. En ymmärrä näitä, ketkä eivät näe tässä haittaa. Haluatko itse, että sinusta otetaan lapsena kuvia ja laitetaan nettiin kaiken kansan saataville. Viimeistään teini-iässä hävettää. Kuvaajalla on oikeudet kuviinsa ja saa ne julkaista ELLEIVÄT ne loukkaa tai halvenna kuvattavaa. Tässäkin kuitenkin palataan siihen julkiseen tilaan vai koti-asiaan. Julkisella paikalla otetut kuvat saa julkaista ilman lupaa. On kuitenkin korrektia kysyä kuvattavalta saako ne julkaista. Sama asia, että joku ottaa sinusta itsesi mielestä ruman kuvan ja julkaisee sen vasten tahtoasi. Tuntuuko se kivalta. Kaiken maailman pedofiilit seikkailevat nykyään netisttä ja juurikin noilta mummoilta kuvia nappailevat, koska lähes aina he eivät ole osanneet huolehtia riittävästi kuvien suojauksesta. Aloittaja on oikeassa, sen ei pitäisi olla mahdollista.

    • JokuHyyppä2017

      Aikuistuis se mummo jo. "Mulla on lupa tehdä mitä mä haluan"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2858
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2140
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      924
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe