huolenaihe

Veke Kuvakolli

olen kokouksessani tehnyt päätöksen esittää seuraavan yleispoliittisen kannanoton:
- ainakin jo 70-luvulla kameraseuroissa meni kuvien arvostelu siihen, että kuvasta tuijotettiin raekokoa ja viivaterävyyttä ja esitettiin arvioita siitä, millä kameralla kuva on otettu. Puukot otettiin esille siinä vaiheessa kun nikonistit ja canonistit saivat enemmistön juryssä olympusten ja minoltojen jäädessä vähemmistöön. Ja kuvien järjestys tulikoin noista seikoista, eli eloon jääneet saivat päättää.
- nyt on herkästi aihe kuin aihe mennyt pikseleiksi ja kohinoiksi. Ja sonynistien esiin tulo.
- summa hurlaaum: ainakin aloittelijoita rohkaisisin kuvaamisessa muihin (tärkeämpiin) asioihin, eli näet nimittäin: uusia kuvakulmia perinteisistä aiheista, pelisilmää tilannekuvauksiin ja sitä omaa näkemystä mukaan kuviin jne. Kyllä moni "normaali ihminen" arvostaa kuvia noiden perusteella. Millä kameralla kuva on otettu, kuuluu meille siihen "muut esille tulevat asiat" kohtaan. jos sinnekään.
Arvelee Veke

6

328

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poks

itsekin ajattelin opetella uusia jippoja, miksi aina ottaa samoilta kuvakulmilta kuvia kun voi kokeilla uusiakin. Mä olen aika aloittelija, jos vakavammassa mielessä puhutaan valokuvauksesta, toki kymmeniä vuosia on tullut kuvailtua, siis oikeat valokuvaajat sanoo näppäilyksi. Mutta nyt tää harrastus alkaa viemään syvemmälle, nyt jo osaa sentäs valita tohon halpaan pokkariin oikeanlaiset filmit, tietää milloin salamaa kannattaa käyttää ja milloin ei. Tietää että joskus voi mennä vaikka rähmälleen maahan jos haluaa eri kulmasta ottaa kuvia. jne. Pienestä se alkaa.

• seniili

Veli Veken muistikuvat kultaisesta 70-luvusta vastaa aikalaiskokijan tuntemuksiani. Meidän kylän (nyk 120 000 as) kameraseurassa ei kukaan alle 9x12cm filmiä käyttävä tuntenut oloaan kotoiseksi. Se kuvan laatu nääs.

• Veke Kuvakolli

eipä sen aikaisesta Tri-Xstä saanut suurennosta ilman ryynirakeita juuri kukaan.
        No, "asiani" kerroin ja vaikka yritän toki saada tekniikankin haltuun niin enemmän olen alkanut hakemaan sitä omaa tyyliä ja tehdä kokeiluja.

Mie pärjäsin jotenkin Rolleiflexin kuuskutosella, mutta kylässä n. 35000 asukasta. Eli, isot kylät ja isot kamerat jne.
        Menestystä Seniilille ja muillekin, jotka ovat viestini lukeneet ja edes ajatelleet hetken, että hyvä kuva on muutakin kuin vain megoja ja kohinoita...

• Surffianne

Hyvä V. Kuvakolli,
      muistan hämärästi 70-luvun ja alkutaipaleet kameraseurassani. Olin kummajainen (lue nainen) miesvoittoisessa porukassa. En ymmärtänyt, enkä oikein vieläkään, mitään tekniikasta. Kuvasin tunteella. Silloin oli vain mv- ja diasarjoja. Jokaista pölyhiukkasta, puhkipalanutta kohtaa tai rakeisuutta etsittiin suurennuslasilla. Voi sitä kauhistelua, kun ulkopuolinen kuva-arvostelija valitsi, useimmiten, minun kuvani kärkisijoille. Joo, vaikka ei ole aina tekniikka kohdallaan niin kuvan sisältö, kuvakulma, tuore näkemys, voi olla puhutteleva.

Elikkä, hyvä veli, olen sinun kanssasi samaa mieltä, kyllä se sisältö on tärkeää. Tosin, kun hallitsee tekniikaan, niin voi myös keskittyä helpommin aiheeseen...

• Veke kuvakolli

Nykypäivän kameraseuroista en tiedä. Mutta viestini perustuukin moneen tämän foorumin kirjoitteluun, joissa heti menee juttelu noihin megamääriin ja kameramerkkeihin...ei nuo tee autuaaksi jos kuvassa edes "teknisesti täydellisenä" ei ole kertakaikkiaan mitään sanottavaa tai kiinnostavaa. Olen puhunut! :)
        m.o.t
        Sorry Surffianne, jos jäi ennen kaikkea kivasta harrastuksesta jotain traumoja.....Kivaahan kuvaamisen pitäs olla ja tulosten katselu. Tekniikkaa tilanteen mukaan voi kehitellä.

• Vanha valokuvaaja

Meidän (puulaaki) seurassa 70-luvulla kilpailuissa arvostelijoina käytettiin kuvataiteiijoita jotka eivät harrastaneet valokuvausta.

Niistä arvosteluperusteista oppikin jotain. Kameramerkki , rakeet ym. eivät kuvataiteilijoille merkinneet mitään!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomessa on meneillään boomereiden kosto

1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä
      Maailman menoa
      71
      2575
    2. Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?

Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri
      Maailman menoa
      64
      1803
    3. IPCC romahtaa

Mitenkäs tässä nyt näin kävi? Ilmastohourimoinnin tukijalka myöntää, ettei mitään ilmastokatastrofia olekaan. Eikös tääl
      Ilmastonmuutos
      41
      1737
    4. Onko sinulla jalostettu koira? Nämä tekijät altistavat koiran sairastumiselle

Moni Suomessa suosittu koirarotu on sairas ulkonäkökeskeisen jalostuksen ja ääripiirteiden vuoksi. Erityisesti tietyt t
      Koirat
      25
      1488
    5. Mitä ikävöit eniten

kaivatussasi? 🫶
      Ikävä
      91
      1480
    6. Miten voit vain

Olla kuin mitään ei olisi?
      Ikävä
      139
      1216
    7. Anabaptismin kirous

Uudestikastetut lahkolaiset joutuvat valheen kierteeseen. He joutuvat herjaamaan lapsena saamaanssa kastetta nimeen Isä
      Kaste
      417
      1102
    8. Pelolla pakottaminen

Kristinusko on tuovinaan valoa ja toivoa, mutta ensin pitää olla pimeyttä ja toivottomutta jotta joku valoa ja toivoa ha
      Kaste
      624
      966
    9. Robotiikka korvaa tulevaisuudessa seurustelusuhteet

Haluan herättää keskustelua aiheesta. Asiantuntijoiden mukaan robottien kehitys on 10-15 vuoden päässä siitä että voidaa
      Sinkut
      244
      940
    10. kamera hakokylässä

kamera kuvaamassa yleistä tietä laittomasti ristauksessa hakokylä-raatevaara!
      Hyrynsalmi
      17
      913
    Aihe