italianvinttikoira ensimmäiseksi OMAKSI koiraksi

italiaaano

olen haaveillut italianvinttikoirasta niin kauan kun jaksan muistaa. perheelläni on aina ollut koiria, mutta nyt kun en enää vanhempien luona asu niin haluaisin oman koiran.
olen 21vuotias, opiskelija mutta minulla on paljon itsenäistä opiskelua, eli olen paljon kotona. olen kuullut, ettei italianvinttikoira sovi kävelylenkkikaveriksi, vaan tarvitsee todella paljon vapaana juoksemista. onko näin, ettei kävelyillä käyminen riitä?
sitten tuosta palelemisesta. asun lapissa, onko italiaano ihan mahdoton valinta? paleleeko pahemmin kuin esim. chihuahua tai kääkkä, joita perheelläni on ollut?

muutenkin otetaan italianvinttikoirista tietäviltä kokemuksia ja vinkkejä vastaan! pentu ei ole mikään pakkosaadahetinyt-haave vaan sopiva ajankohta on harkinnassa ja jos ei tänä kesänä niin sitten ehkä ensi vuonna. talvella en haluaisi pentua ottaa, kun vaikeuttaa sisäsiisteyttä ainakin oman kokemukseni mukaan!

4

959

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei pakkaskoira

Minä tunsin joskus italianvinttikoiran, joka paleli todella herkästi. Sen omisti lähistöni toinen asukas, johon usein ulkoillessani tein hyvää tuttavuutta, jotta pääsisin tutustumaan hänen koiraansa. Ei tarvinnut olla edes pakkasta, kun se italianvinttikoira tärisi ja kovasti. Itse asun Pirkanmaalla, enkä iki maailmassa ottaisi tällaiseen ilmastoon sellaista "hellekoiraa". Eläinrääkkäystä tuoda italianvinttikoiria tänne pohjoiseen.

• vuosien kokemus

Italiaano sopii ihan mainiosti kävelylenkki kaveriksikin.
      Omani ulkoilevat -25 asteen pakkasessa ihan mainiosti vain mantteli päällä, pienet ulkoilut ilman mantteliakin. Ja pohjoisessa, lapissakin on italiaanoja.
      Italiaanon tärinä saattaa vaikuttaa tietämättömien ihmisten silmään palelemiselta, mutta se ei välttämättä ole sitä, sillä se on rotuominaisuus.

• Varo ruikkijoita

Mm, rotuominaisuus samalla tavalla kuin ranskanbullan röhinä tai spanielin jatkuva korvatulehduskierrekin...

Vinttikoira sopii kävelylenkkikaveriksi, mutta niille TÄYTYY tarjota mahdollisuus vapaana juoksenteluun turvallisella, avoimella alueella. Vihikoirat rakastavat nenänsä käyttämistä ja paimenkoirat etsivät katseellaan paimennettavaa - samalla tavoin vinttikoiran geeneihin on rakennettu käsky juosta. Vaikka italiaano on enemmän seurakoira kuin muut vinttarit, niin tämä ominaisuus on sillä vahvana edelleen.

Italiaanot palelevat varsin herkästi, mutta sitä varten niitä pitää vaatettaa. Suomessa ikänsä asuneet ohutturkkisetkin koirat kestävät pakkasta jonkin verran paremmin kuin etelän verrokkinsa. Ja italiaano pysyy lämpimänä, kunhan saa juosta! Vapina kertoo, että koira on jo hyvin kylmissään.

• vapaa juoksu
        Varo ruikkijoita kirjoitti:

Mm, rotuominaisuus samalla tavalla kuin ranskanbullan röhinä tai spanielin jatkuva korvatulehduskierrekin...

Vinttikoira sopii kävelylenkkikaveriksi, mutta niille TÄYTYY tarjota mahdollisuus vapaana juoksenteluun turvallisella, avoimella alueella. Vihikoirat rakastavat nenänsä käyttämistä ja paimenkoirat etsivät katseellaan paimennettavaa - samalla tavoin vinttikoiran geeneihin on rakennettu käsky juosta. Vaikka italiaano on enemmän seurakoira kuin muut vinttarit, niin tämä ominaisuus on sillä vahvana edelleen.

Italiaanot palelevat varsin herkästi, mutta sitä varten niitä pitää vaatettaa. Suomessa ikänsä asuneet ohutturkkisetkin koirat kestävät pakkasta jonkin verran paremmin kuin etelän verrokkinsa. Ja italiaano pysyy lämpimänä, kunhan saa juosta! Vapina kertoo, että koira on jo hyvin kylmissään.

Eikös kaikkien koirarotujen tule päästä juoksentelemaan vapaana? Vai sopiiko joku rotu ikuisesti hihnassa tai seinien sisällä pidettäväksi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      23
      3133
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      3
      753
    3. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      68
      750
    4. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      3
      690
    5. Mistä tietää, onko hän se oikea?

Siitä, kun sitä ei tarvitse miettiä. Siitä, kun hänen olemassa oleminen ja ajatteleminen saa hymyilemään. Siitä, kun ha
      Ikävä
      35
      597
    6. Miten voitkin olla aina niin fiksu

...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä
      Ikävä
      32
      591
    7. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      19
      530
    8. Mitä ajattelet

Meistä nykyään.
      Ikävä
      38
      523
    9. Oletko varma

Ettei meistä tule mitään?
      Ikävä
      40
      521
    10. Sofia Zida puhuu rehellisesti suhteesta Andy McCoyhin: "Se on ollut mulle tavallaan..."

Sofia ja Andy, aika hellyttävä parivaljakko. Sofia Zida on mukana Petolliset-sarjassa. Hänet nähtiin Yökylässä Maria Ve
      Suomalaiset julkkikset
      3
      519
    Aihe