Vuokra-asunnon ja omistusasunnon ero

ok-pohatta

Jos sinulla on kerrostaloasunto joka on vuokralla tai sitten olet ostanut asunnon "omaksi", tilanteesi on kokolailla samanlainen molemmissa tapauksissa.

Et omista mitään, sinulla on hallintaoikeus asuntoon mutta siinä se sitten onkin. Omistusasujan ainoa ero vuokra-asujaan verrattuna on, että ei joudu kämpästä pihalle jos vuokraisäntä niin päättää.

Kannattaako tästä ilosta maksaa esim. 500 000 euroa?

Minusta ei. Siksi päätinkin hankkia oman talon, jonka omistan itse. Teen siellä mitä huvittaa ja päätän kaikesta aivan itse. Minä siis päätän asioista itse. Jos jäi vielä jotain epäselvää, niin painotan, että ok-pohatat saavat päättää asioistaan itse. Itse.

43

781

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totta ka omistaa!

Miten niin ei omista mitään? Asunto-osakeyhtiössä omistaja omistaa osan yhtiöstä. Ja onhan niitä yhden huoneiston yhtiöitäkin, eli voit omistaa koko yhtiön, joka omistaa talon. Eikä se ok-talossa kaiken omistaminenkaan ole kiveen hakattu. Jos tontiltasi löytyy liito-oravan kakkaa, niin sinulta voidaan pakkolunastaa pilkkahintaan osa tonttia eläinsuojelun nimissä. Tai jos päättäjät ovat piirtäneet moottoritien talosi päälle, niin lähtö tulee.

• homeladot

> Minä siis päätän asioista itse.

Tarkoittaa suomeksi:
        - päätät tehdä lumityöt
        - päätät purkaa itse keittiön laminaatin APK vesivuodon jälkeen, koska kilpailevat tarjoukset olivat liian kalliita
        - päätät itse teettää korjaussuunnittelun ja valvoa itse työtä, koska "avaimet käteen" palvelu olisi liian kallista
        - päätät itse, kenelle lähetät tarjouspyynnöt, sen jälkeen kun olet (oman pääsi mukaan) muutaman päivän opiskellut näiden laatimista ja etsinyt suunnittelija- & urakoitsijakandidaatteja
        - päätät itse maksaa em. suunnittelun korjaustyön ... tosin eihän sinulla ole vaihtoehtoja, mutta tällä tavoin asia kuulostaa kivemmalta
        - jne.

Tai siis noinhan asian pitäisi mennä. Käytännössä useimmat päättävät, että antaa olla, ei minulla ole aikaa/taitoa/rahaa tällaiseen.

Siksi 91 prosentissa omakotilatoja on kosteusvaurio ja joka kolmannessa näkyvää homekasvustoa. Tieto löytyy muuten Sisäilmastoseminaarin 2013 julkaisuista ja siinä oli hyvin kattava otos ts. ei ole vedetty noita lukuja yksittäistapausten perusteella.

Ei ihme, ettei OK-ladot kelpaa käänteisen asuntolainan vakuudeksi. Mutta ainahan voit lohduttautua sillä, että omistat komean läjän savea talon, jolla on aina arvoa. Vähintäänkin savipellon hinta miinus purkukustannukset.

• ok-kreivi

Niin, omistathan sinä veronmaksajana osan valtiostakin. Kumma kyllä valtio määrää mitä sinä teet, etkä sinä määrää mitä valtio tekee.

• ok-kreivi
        homeladot kirjoitti:

Tarkoittaa suomeksi:
        - päätät tehdä lumityöt
        - päätät purkaa itse keittiön laminaatin APK vesivuodon jälkeen, koska kilpailevat tarjoukset olivat liian kalliita
        - päätät itse teettää korjaussuunnittelun ja valvoa itse työtä, koska "avaimet käteen" palvelu olisi liian kallista
        - päätät itse, kenelle lähetät tarjouspyynnöt, sen jälkeen kun olet (oman pääsi mukaan) muutaman päivän opiskellut näiden laatimista ja etsinyt suunnittelija- & urakoitsijakandidaatteja
        - päätät itse maksaa em. suunnittelun korjaustyön ... tosin eihän sinulla ole vaihtoehtoja, mutta tällä tavoin asia kuulostaa kivemmalta
        - jne.

Tai siis noinhan asian pitäisi mennä. Käytännössä useimmat päättävät, että antaa olla, ei minulla ole aikaa/taitoa/rahaa tällaiseen.

Siksi 91 prosentissa omakotilatoja on kosteusvaurio ja joka kolmannessa näkyvää homekasvustoa. Tieto löytyy muuten Sisäilmastoseminaarin 2013 julkaisuista ja siinä oli hyvin kattava otos ts. ei ole vedetty noita lukuja yksittäistapausten perusteella.

Ei ihme, ettei OK-ladot kelpaa käänteisen asuntolainan vakuudeksi. Mutta ainahan voit lohduttautua sillä, että omistat komean läjän savea talon, jolla on aina arvoa. Vähintäänkin savipellon hinta miinus purkukustannukset.

Kumma kyllä en ole kuullut ketään ok-talollista, joka haluaisi vimmatusti kerrostaloon. Sen sijaan kaikki tuntevat monia kateellisia kasarmikeijoja, jotka haluaisivat ok-taloon, mutta eivät pääse.

Kannattaa muistaa, että ympäristökeskuksen tutkimuksen mukaan 60% helsinkiläisistä asuu kerrostalossa vastoin tahtoaan.

• 77788889999999999999
        ok-kreivi kirjoitti:

Niin, omistathan sinä veronmaksajana osan valtiostakin. Kumma kyllä valtio määrää mitä sinä teet, etkä sinä määrää mitä valtio tekee.

Kyllä ne rajat pientalon omistajallekkin jo aika ahtaat on mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä ja mitä on pakko tehdä. Näin vaikka talo sijaitsisi jossain maaseudun korvessa. Esim. jätehuolto ja viemärijutut paskakaivoineen ovat hyvin säädeltyjä ja nuohoukset. Kylämaisemissa pihalla ei saa mitä tahansa romuja pitää, eikä paljon mitään tehdäkkään muuta kuin taloa koskevat pihatyöt.
        Lisänä tulee vielä sellaiset jutut kuin vakuutukset. Jos teet itse remontteja(esim. putki tai sähköjuttuja), ja vaikka osaisitkin hyvin ne tehdä niin vahingon sattuessa se olisi parempi olla näyttää vakuutusyhtiölle että joku alan firma on remontin tehnyt. Jossain vanhassa o.k. talon rotiskossa voi tällaisia juttuja paremmin omalla vastuullaankin tehdä siksi kun ei talolla paljon arvoa. Kyllä se hintoihinsa tulee kun tällaisista alan firmoista tilailee asentajia, ja siinä voi helposti kokea itsensä vielä kerjäläiseksikin kun ei tällaiset pikkukeikat niin kannattavia firmoille ole ellei niistä maksa suhteellisesti paljon enemmän.

• Siksipä kannattaakin
        ok-kreivi kirjoitti:

Kumma kyllä en ole kuullut ketään ok-talollista, joka haluaisi vimmatusti kerrostaloon. Sen sijaan kaikki tuntevat monia kateellisia kasarmikeijoja, jotka haluaisivat ok-taloon, mutta eivät pääse.

Kannattaa muistaa, että ympäristökeskuksen tutkimuksen mukaan 60% helsinkiläisistä asuu kerrostalossa vastoin tahtoaan.

valita paras vaihtoehto: erillistalo.

• Ei ole kreivillä
        ok-kreivi kirjoitti:

nyt ihan hallussa tämä omistamisen määritelmä. Me kumpikaan emme omista valtiosta yhtään mitään, vaikka maksammekin veroja.

• Näinhän se on.
        77788889999999999999 kirjoitti:

Kyllä ne rajat pientalon omistajallekkin jo aika ahtaat on mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä ja mitä on pakko tehdä. Näin vaikka talo sijaitsisi jossain maaseudun korvessa. Esim. jätehuolto ja viemärijutut paskakaivoineen ovat hyvin säädeltyjä ja nuohoukset. Kylämaisemissa pihalla ei saa mitä tahansa romuja pitää, eikä paljon mitään tehdäkkään muuta kuin taloa koskevat pihatyöt.
        Lisänä tulee vielä sellaiset jutut kuin vakuutukset. Jos teet itse remontteja(esim. putki tai sähköjuttuja), ja vaikka osaisitkin hyvin ne tehdä niin vahingon sattuessa se olisi parempi olla näyttää vakuutusyhtiölle että joku alan firma on remontin tehnyt. Jossain vanhassa o.k. talon rotiskossa voi tällaisia juttuja paremmin omalla vastuullaankin tehdä siksi kun ei talolla paljon arvoa. Kyllä se hintoihinsa tulee kun tällaisista alan firmoista tilailee asentajia, ja siinä voi helposti kokea itsensä vielä kerjäläiseksikin kun ei tällaiset pikkukeikat niin kannattavia firmoille ole ellei niistä maksa suhteellisesti paljon enemmän.

Tiedän jopa tapauksia, joissa hieno kivitalo on pitäny päällystää puulla, koska julkisivulautakuna on näin päättänyt. Se siitä omasta luvasta.

• Tylsä 2.95% 5v.
        Ei ole kreivillä kirjoitti:

nyt ihan hallussa tämä omistamisen määritelmä. Me kumpikaan emme omista valtiosta yhtään mitään, vaikka maksammekin veroja.

No johan pomppas.

Olet väärässä, kyllä minä ainakin omistan tästä valtiosta osan. Se osa on kiinteistörekisteriin merkitty ja minulle lainhuudettu, minä omistan sen, se on minun, se on osa tätä Suomi nimistä valtiota.

Ja maksan muuten ihan p***keleesti verojakin, koska elättääkseni itseni sekä perheeni, teen kolmea työtä.

t: omalla 1000m2 tontilla sijaitsevasta 200m2 OK-talosta Helsingissä

• Sinun talosi
        Tylsä 2.95% 5v. kirjoitti:

No johan pomppas.

Olet väärässä, kyllä minä ainakin omistan tästä valtiosta osan. Se osa on kiinteistörekisteriin merkitty ja minulle lainhuudettu, minä omistan sen, se on minun, se on osa tätä Suomi nimistä valtiota.

Ja maksan muuten ihan p***keleesti verojakin, koska elättääkseni itseni sekä perheeni, teen kolmea työtä.

t: omalla 1000m2 tontilla sijaitsevasta 200m2 OK-talosta Helsingissä

on sinun, eikä valtion. Ja tuskinpa talosikaan valtion mailla sijaitsee.

• savivellihousu
        ok-kreivi kirjoitti:

^ tämä johtuu siitä, että sinä ja sun kaverisi olette vielä alle 25 v.

Tutkimusten mukaan suurin hinku OK-latoon on teini-ikäisillä. Kun ei vielä ole taloudelliset realiteetit, työmatkoihin, talon ylläpitoon yms. liittyvät ongelmat auenneet. Siis jääkaappi "täyttyy itsestään" jne.

http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=9164&lan=fi

Vain 57 % vastaajista nimesi ihanneasunnokseen omakotiladon ja tämä siis koko valtakunnan laajuisessa kyselyssä. Tutkimuksessa erityisesti mainittiinkin, että ”nykyinen talotyyppi on paras selittävä muuttuja ihannetalotyypille” eli valtaosin ne, jotka haluavat asua savivellin keskellä, asuvat jo nyt savivellin keskellä.

Kerrostaloasumisesta todettiin "Kerrostaloasuminen on sitä toivotumpaa, mitä suuremmassa taajamassa vastaaja asuu."

Niinpä YLI 60 % helsinkiläisistä haluaa asua nimenomaan kerrostalossa:

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/hs helsinkilainen tahtoo kerrostaloon, espoolainen kannattaa pientaloa/201204144317

Toki näissä keskustojen kerrostaloissa on sellainen huono puoli, ettei jokapojan rahat sellaiseen riitä. Se on se kysynnän ja tarjonnan laki, joka niitä hintoja ylös hinaa, juu nou.

Mut ainahan sitä voi leukoja louskuttaa & yrittää puhua savipeltojen hintaa ylös. Jos vaikka joku hullu ostaisi ylihintaan ja pääsisin itse muuttamaan ihmisten ilmoille…

• Toinen kerros
        savivellihousu kirjoitti:

^ tämä johtuu siitä, että sinä ja sun kaverisi olette vielä alle 25 v.

Tutkimusten mukaan suurin hinku OK-latoon on teini-ikäisillä. Kun ei vielä ole taloudelliset realiteetit, työmatkoihin, talon ylläpitoon yms. liittyvät ongelmat auenneet. Siis jääkaappi "täyttyy itsestään" jne.

http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=9164&lan=fi

Vain 57 % vastaajista nimesi ihanneasunnokseen omakotiladon ja tämä siis koko valtakunnan laajuisessa kyselyssä. Tutkimuksessa erityisesti mainittiinkin, että ”nykyinen talotyyppi on paras selittävä muuttuja ihannetalotyypille” eli valtaosin ne, jotka haluavat asua savivellin keskellä, asuvat jo nyt savivellin keskellä.

Kerrostaloasumisesta todettiin "Kerrostaloasuminen on sitä toivotumpaa, mitä suuremmassa taajamassa vastaaja asuu."

Niinpä YLI 60 % helsinkiläisistä haluaa asua nimenomaan kerrostalossa:

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/hs helsinkilainen tahtoo kerrostaloon, espoolainen kannattaa pientaloa/201204144317

Toki näissä keskustojen kerrostaloissa on sellainen huono puoli, ettei jokapojan rahat sellaiseen riitä. Se on se kysynnän ja tarjonnan laki, joka niitä hintoja ylös hinaa, juu nou.

Mut ainahan sitä voi leukoja louskuttaa & yrittää puhua savipeltojen hintaa ylös. Jos vaikka joku hullu ostaisi ylihintaan ja pääsisin itse muuttamaan ihmisten ilmoille…

Johtopäätöksenä voidaan siis sanoa, että asunnon omistajat yleensä asuvat sellaisessa talossa kuin haluavatkin. Tämähän onkin itsestään selvä asia, sillä kukapa laittaisi rahojaan sellaiseen asuntoon, jota ei halua. Vuokralaiset tietenkin joutuvat asumaan siellä minne sattuvat pääsemään.

Taustaksi sen verran, että itse asun kerrostalossa ja pidän sitä monestakin syystä omalle kohdalleni paljon ok-taloa parempana asumismuotona. Molempien vaihtoehtojen eri puolet tunnen varsin hyvin ok-talossa varttuneena.

• Kantakaupunkilainen
        ok-kreivi kirjoitti:

"Kannattaa muistaa, että ympäristökeskuksen tutkimuksen mukaan 60% helsinkiläisistä asuu kerrostalossa vastoin tahtoaan."

Kannattaa muistaa että ainakin 60% helsinkiläisistä on syntynyt maalla tai ovat ensimmäisen polven stadilaisia jotka haikailevat maalle. Sekin vaikuttaa keiltä kysyy. Jos kysytään kaupungin vuokrakasarmissa asuvilta niin varmaan 100% tahtoisi omakotitaloon. Jos taasen kysytään kantakaupungissa isossa perheasunnossa asuvilta on prosentti lähellä nollaa. Heillä kun olisi varaa ok-taloon mutta eivät sellaisen tahdo muuttaa.

• kävellen kaikkiallle
        ok-kreivi kirjoitti:

No joo, tuolla meidän kantakaupungin sijoituskaksion hinnalla saisi ison omakotitalon, puhumattakaan tästä 4h k jossa asumme niin ikään Helsingin kantakaupungissa. Ei voisi vähempää kiinnostaa ok-talo jossain hevon kuusessa, täältä kun pääsee kävellen töihin ja kaikkiin palveluihin.

• oikea johtopäätös
        Toinen kerros kirjoitti:

Johtopäätöksenä voidaan siis sanoa, että asunnon omistajat yleensä asuvat sellaisessa talossa kuin haluavatkin. Tämähän onkin itsestään selvä asia, sillä kukapa laittaisi rahojaan sellaiseen asuntoon, jota ei halua. Vuokralaiset tietenkin joutuvat asumaan siellä minne sattuvat pääsemään.

Taustaksi sen verran, että itse asun kerrostalossa ja pidän sitä monestakin syystä omalle kohdalleni paljon ok-taloa parempana asumismuotona. Molempien vaihtoehtojen eri puolet tunnen varsin hyvin ok-talossa varttuneena.

> Johtopäätöksenä voidaan siis sanoa, että asunnon omistajat yleensä asuvat sellaisessa talossa kuin haluavatkin.

Tämä nimenomaan oli em. tutkimuksen johtopäätöksenä.

Suurimpana poikkeuksena 15-19 vuotiaat ja opiskelijat, joilla ei ole ollut vielä isommin mahdollisuutta asiaan vaikuttaa.

• syö säästäen savea
        Siksipä kannattaakin kirjoitti:

valita paras vaihtoehto: erillistalo.

Tuo on tosiaan hyvä. Oma talo, oma piha, mutta kun jotain hajoaa, ei muuta kuin soitto huoltomiehelle.

Leveistä puheista huolimatta OK-talojen asukit joutuvat itse toimimaan isännöitsijänä, talkkarina ja huoltomiehenä. Vaikka rahaan olisi, nuukuus iskee.

Eihän ne kehtaa iv-konettakaan pyörittää kuin poissaoloteholla, kun silläviisiin säästää satasen vuodessa eikä tarvitse vaihtaa suodattimiakaan niin usein = säästyy vielä pari kymppiä lisää. Eli näiden talous todellakin on kympistä/kk kiinni?

• ok-linnanherra
        syö säästäen savea kirjoitti:

Tuo on tosiaan hyvä. Oma talo, oma piha, mutta kun jotain hajoaa, ei muuta kuin soitto huoltomiehelle.

Leveistä puheista huolimatta OK-talojen asukit joutuvat itse toimimaan isännöitsijänä, talkkarina ja huoltomiehenä. Vaikka rahaan olisi, nuukuus iskee.

Eihän ne kehtaa iv-konettakaan pyörittää kuin poissaoloteholla, kun silläviisiin säästää satasen vuodessa eikä tarvitse vaihtaa suodattimiakaan niin usein = säästyy vielä pari kymppiä lisää. Eli näiden talous todellakin on kympistä/kk kiinni?

Erillistalo ei ole rivaria kummempi. Tontit pieniä, hirveät riidat naapureiden kanssa siitä kuka tekee mitäkin vain teetetäänkö työ huoltoyhtiöllä. Kyttäystä, vahtimista, jne. Sitäpaitsi erillistalot ovat grynderien tekemiä halpiksia, joita ei missään tapauksessa voi verrata kunnolla tehtyyn ok-linnaan.

• "omassakin" asunut
        Toinen kerros kirjoitti:

Täälläpäin on kyllä varaa valita vuokra-asunnoissakin.
        Omaan valintaani vaikuttaa suuresti millainen vuokraisäntä on. Haluan asua rauhassa ilman kyttäystä ja häirintää.
        Muutaman vuoden olen nyt asunut työsuhdeasunnossa jota ei omista yksityinen ihminen. Asumisrauha on taattu naapureiden ja asunnon omistajan taholta.

• ......
        Kantakaupunkilainen kirjoitti:

"Kannattaa muistaa, että ympäristökeskuksen tutkimuksen mukaan 60% helsinkiläisistä asuu kerrostalossa vastoin tahtoaan."

Kannattaa muistaa että ainakin 60% helsinkiläisistä on syntynyt maalla tai ovat ensimmäisen polven stadilaisia jotka haikailevat maalle. Sekin vaikuttaa keiltä kysyy. Jos kysytään kaupungin vuokrakasarmissa asuvilta niin varmaan 100% tahtoisi omakotitaloon. Jos taasen kysytään kantakaupungissa isossa perheasunnossa asuvilta on prosentti lähellä nollaa. Heillä kun olisi varaa ok-taloon mutta eivät sellaisen tahdo muuttaa.

Olen asunut joskus ns. vuokrakasarmissa. En halunnut silloin ok-taloon. Ostin rivitalo-osakkeen josta vaihdoin kerrostalo-osakkeeseen. En halua edelleenkään ok-taloon.

Sieltä vuokrakasarmistakin lähtee ihmisiä omistusasuntoihin. Nuoret perheet asuu useinkin vuokralla ennen omaa asuntoa. Läheskään kaikki ei juurru sinne loppuiäkseen. Jotkut haluaa omaan osakkeeseen, jotkut ok-taloon. Monet myös toteuttaa halunsa.

• toinen pohatta

JOS JOS JOS

• paras MULLE
        homeladot kirjoitti:

Tarkoittaa suomeksi:
        - päätät tehdä lumityöt
        - jne.

hei homeladot! minä kyllä teen noi mainitsemasi hommat ihan ITSE koska pidän niistä! myös talon olen tehnyt itse. hometta ei ole ollut vielä muussa kuin satunnaisesti juuston päällä jääkaapissa.en kyllä marise kun joku asuu vuokralla. esim. oma vuokralaiseni. huomenna kilahtaa taas ylim rahaa tilille!

• Joskus isäntä

Taloyhtiön osakekirjat ovat samalla tavalla arvopapereita kuin pörssiyhtiöiden osakkeetkin. Niiden mukana tulee oikeuksia ja velvollisuuksia. Kyllähän taloyhtiössä osakkaana on ihan eri asia olla kuin vuokralaisena. Tämä "et omista mitään" on hiukan moukkamainen ja ymmärtämätön kommentti. Aivan samalla tavalla kiinteistönkin asiakirjat ovat pelkkiä papereita. Kiinteistön omistajalla on omat velvollisuudet ja oikeutensa ja taloyhtiön osakkaalla omansa. Mitä niitä keskenään vertailemaan, yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.

• karu fakta!

Ok-lato sopii hyvin sinunlaisille "teen siellä mitä huvittaa tyypeille". Siksi sossu yleensä vuokraa manneillekin jonkun purkukuntoisen kömmänän savipellon laidalta kun niitä ei voi asuttaa ihmisten ilmoille. Siellä voi sitten rauhassa tehdä mitä huvittaa. Grillata vaikka munasillaan jauhomakkaraa terassilämmittimet punaisena hehkuen ja viinan sumentamat silmät päässä seisoen.
      Kaikki narkitkin pitäisi asuttaa ok-alueille eikä ihmisten ilmoille.

• Armoton totuus

karu fakta! puhuu asiaa sillä narkomaanit ja alkoholistit viihtyvät hyvin ok-röttelöissä jotka ovat saaneet kaupungilta tai kunnalta. Siellä on hyvä huutaa ja mekastaa, saa räyhätä yötäpäivää.

Samanlaisiahan on tämän palstan ok-porhot. Ainaista viinan kanssa läträämistä, sianniskan ja jauhomakkaran ahmimista. Mahtaa olla aika mahakasta väkeä, sisuskalutkin viiskymppisenä sökönä ja sitten ovatkin valmiita puupalttooseen.

• ok-kalifi
        Armoton totuus kirjoitti:

karu fakta! puhuu asiaa sillä narkomaanit ja alkoholistit viihtyvät hyvin ok-röttelöissä jotka ovat saaneet kaupungilta tai kunnalta. Siellä on hyvä huutaa ja mekastaa, saa räyhätä yötäpäivää.

Samanlaisiahan on tämän palstan ok-porhot. Ainaista viinan kanssa läträämistä, sianniskan ja jauhomakkaran ahmimista. Mahtaa olla aika mahakasta väkeä, sisuskalutkin viiskymppisenä sökönä ja sitten ovatkin valmiita puupalttooseen.

Jostain syystä täällä upealla ok-alueella en ole törmännyt alkoholistiin tai narkomaaniin koko sen 10 vuoden aikana jonka olen täällä asunut.

Mutta kun joskus pitää käydä stadissa asioilla, silloin täytyy väistellä hörhöjä, puliukkoja, kerjäläisiä ja kaikkien näiden yhdistelmiä niin ettei tahdo eteensä nähdä.

Taitaa kateus olla sumentanut nimimerkin "Armoton totuus" tuhnuaivot.

• Suurpelle

Tuota joo, ne osakepaperit oikeuttavat hallinnoimaan huoneistoa ei muuta, ihan on samalla viivalla vyokralaiset ja osakkaat. Naapuritaloyhtiöstä joutui osakas pihalle kun ei maksanut vastikkeita "vuokraa". Kerrostaloasuminen ei ole ihmisten hommaa.....

• 77888888888999999999

Kyllä o k- taloissa asuvienkin pitää jätemaksunsa ja kiinteistöveronsa maksaa ja tiemaksutkin vielä. Nykyään rahavaikeuksissa kamppailevat kunnat yksististävät teitä jotka aiemmin olivat kunnan hoidossa.
        Lisäksi jos et esim. hoida talosi lämmitystä talvella niin talo menee pilalle, ja tämä lämmityskin kyllä aina maksaa tavalla tai toisella, samoin ne pakolliset remontit maksavat.

• Armoton totuus

"Tuota joo, ne osakepaperit oikeuttavat hallinnoimaan huoneistoa ei muuta, ihan on samalla viivalla vyokralaiset ja osakkaat. Naapuritaloyhtiöstä joutui osakas pihalle kun ei maksanut vastikkeita "vuokraa". Kerrostaloasuminen ei ole ihmisten hommaa..... "

Jos ok-porho ei maksa kiinteistöveroa, sähkölaskua, jätehoitomaksua ja muita vastaavia menee mökki vasaran alle, se pakkohuutokaupataan. Sitten porho potkikaan saviselle pellolle kodistaan. Se siitä "itsenäisyydestä".

• ok-kalifi

"Tuota joo, ne osakepaperit oikeuttavat hallinnoimaan huoneistoa ei muuta, ihan on samalla viivalla vyokralaiset ja osakkaat. Naapuritaloyhtiöstä joutui osakas pihalle kun ei maksanut vastikkeita "vuokraa". Kerrostaloasuminen ei ole ihmisten hommaa..... "

Jos ok-porho ei maksa kiinteistöveroa, sähkölaskua, jätehoitomaksua ja muita vastaavia menee mökki vasaran alle, se pakkohuutokaupataan. Sitten porho potkikaan saviselle pellolle kodistaan. Se siitä "itsenäisyydestä".

Palstan kasarmikeijoilta menevät asiat sekaisin. Ei ok-talosta joudu pois jos em. asiat jäävät maksamatta. Toki sähköä ei tule jos ei maksa laskua eikä jäteauto käy jos jätemaksu jää maksamatta.

Muistakaapa kerrostalossa asuvat, että ette saa tehdä reikääkään seinään ilman taloyhtiöltä ja isännöitsijältä hankittua maksullista lupaa, sillä asunto ei ole teidän vaan taloyhtiön.

• Armoton totuus
        ok-kalifi kirjoitti:

Palstan kasarmikeijoilta menevät asiat sekaisin. Ei ok-talosta joudu pois jos em. asiat jäävät maksamatta. Toki sähköä ei tule jos ei maksa laskua eikä jäteauto käy jos jätemaksu jää maksamatta.

Muistakaapa kerrostalossa asuvat, että ette saa tehdä reikääkään seinään ilman taloyhtiöltä ja isännöitsijältä hankittua maksullista lupaa, sillä asunto ei ole teidän vaan taloyhtiön.

ok-kalifi on taasen juonut liikaa viinaa kun aivan omiaan höpöttää. Jos savisen pellon sankari ei maksa laskujaan ja verojaan eikä niitä palkasta saada ulosmitattua niin pakettitalohökkeli pakkohuutokaupataan. Näin se vain on, turha väittää vastaan.

• omaltakassulta
        ok-kalifi kirjoitti:

Montako niitä reikiä on tullut tehtyä? Tarvitsetko apua niiden tekemisessä? Vai pitäisikö minun maksaa sinulle pieni korvaus päästäkseni tekemään reikiä seiniisi?

• ok-kalifi

ok-kalifi on taasen juonut liikaa viinaa kun aivan omiaan höpöttää. Jos savisen pellon sankari ei maksa laskujaan ja verojaan eikä niitä palkasta saada ulosmitattua niin pakettitalohökkeli pakkohuutokaupataan. Näin se vain on, turha väittää vastaan.

Ei mene noin, mutta mitäs sitä kassuperalta muuta voi odottaa.

Jos jätän sähkölaskun maksamatta, sähkö katkaistaan kunnes maksan laskun. Sama jätehuollon kanssa. Ei siitä häätöä tule että laskut ovat maksamatta - kuten kasarmilla vääjämäättä käy.

Verot ulosmitataan sitten tulevista tienesteistä, ei niitä varten taloa myydä. Tässä toimitaan täsmälleen samalla tavalla kuin jäännösverojen eli mätkyjen kanssa.

Kasarmikeisareilla luulo tuntuu aina menevän tiedon edelle. Ei ihme ettei asumisura ole edennyt kommuunista omaan taloon.

• Armoton totuus
        ok-kalifi kirjoitti:

Ei mene noin, mutta mitäs sitä kassuperalta muuta voi odottaa.

Jos jätän sähkölaskun maksamatta, sähkö katkaistaan kunnes maksan laskun. Sama jätehuollon kanssa. Ei siitä häätöä tule että laskut ovat maksamatta - kuten kasarmilla vääjämäättä käy.

Verot ulosmitataan sitten tulevista tienesteistä, ei niitä varten taloa myydä. Tässä toimitaan täsmälleen samalla tavalla kuin jäännösverojen eli mätkyjen kanssa.

Kasarmikeisareilla luulo tuntuu aina menevän tiedon edelle. Ei ihme ettei asumisura ole edennyt kommuunista omaan taloon.

Jos jätät laskusi, lainasi ja verosi maksamatta eikä niitä saada palkasta ulosmitattua niin asuntosi menee satavarmasti pakkohuutokauppaan oli se sitten millainen palatsi tahansa. Vai luuletko että voit jättää kaikki pystyyn ja jatkaa talossa asumista ilman että se menee vasaran alle? Jos näin luulet olet tyhmempi mitä luulinkaan.

• ok-kalifi

Jos jätät laskusi, lainasi ja verosi maksamatta eikä niitä saada palkasta ulosmitattua niin asuntosi menee satavarmasti pakkohuutokauppaan oli se sitten millainen palatsi tahansa. Vai luuletko että voit jättää kaikki pystyyn ja jatkaa talossa asumista ilman että se menee vasaran alle? Jos näin luulet olet tyhmempi mitä luulinkaan.

Ei kai kommuuni-kake ala hermostua? Loppuivatko argumentit jälleen kerran? Nyt puhuttiin siitä mitä tapahtuu jos sähkölasku jää maksamatta. Jos haluat muuttaa puheenaihetta asumisesta talousasioihin ylipäätään, niin ole ystävällinen ja ilmoita sitten ettei alkuperäinen aihe enää kiinnosta.

Fakta menee näin:

- kerrostaloasukki jättää vastikkeen maksamatta -> yhtiö ottaa asunnon haltuunsa
        - ok-taloasukas jättää laskut maksamatta -> taloa ei ota kukaan haltuunsa

Ero on siinä, että kasarmilla sinä et omista asuntoasi, mutta ok-kurko on aina ok-kurko ja häntä ei noin vain talostaan häädetäkään.

• Valoa kansalle
        ok-kalifi kirjoitti:

Ei kai kommuuni-kake ala hermostua? Loppuivatko argumentit jälleen kerran? Nyt puhuttiin siitä mitä tapahtuu jos sähkölasku jää maksamatta. Jos haluat muuttaa puheenaihetta asumisesta talousasioihin ylipäätään, niin ole ystävällinen ja ilmoita sitten ettei alkuperäinen aihe enää kiinnosta.

Fakta menee näin:

- kerrostaloasukki jättää vastikkeen maksamatta -> yhtiö ottaa asunnon haltuunsa
        - ok-taloasukas jättää laskut maksamatta -> taloa ei ota kukaan haltuunsa

Ero on siinä, että kasarmilla sinä et omista asuntoasi, mutta ok-kurko on aina ok-kurko ja häntä ei noin vain talostaan häädetäkään.

Aika köyhiä on ok-asukit jos pitää sähkölaskut jättää maksamatta ja pimeässä elää. Vähemmän jaloviinaa ja keskikaljaa, niillä rahoilla voisi sähkölaskun maksaa. Usein vielä suora sähkölämmitys, tulee talvella kylmä tai sitten halkoja menee aika helvetisti vaikka olisi millainen takka.

• ok-kurko
        Valoa kansalle kirjoitti:

Aika köyhiä on ok-asukit jos pitää sähkölaskut jättää maksamatta ja pimeässä elää. Vähemmän jaloviinaa ja keskikaljaa, niillä rahoilla voisi sähkölaskun maksaa. Usein vielä suora sähkölämmitys, tulee talvella kylmä tai sitten halkoja menee aika helvetisti vaikka olisi millainen takka.

Tässä taas tyypillinen kasarmitahvo kirjoittaa vaikkei ole ymmärtänyt sanaakaan lukemastaan.

Ketjussa puhutaan hypoteesista, ei siitä etteikö ok-kuninkailla olisi varaa maksaa sähkölaskunsa vaikka tuhanteen kertaan.

Toisaalta nimimerkin "Valoa kansalle" kirjoituksesta näkee heti, miksi toiset asuvat ok-kartanoissaan ja toiset jämähtävät kassulle itkemään elämän epäoikeudenmukaisuutta.

• omaltakassulta

Mitä sinä nyt sitten olet päättänyt? Repinyt ulkoseinät alas? Tehnyt kattoon tähtikiikarille reiän? Kaivo olkkarin lattiaan?

• 77888899999999999999

Saisko muuten nykään enää missään korvessakaan mökkinsä pihalla pitää jotain kantturaa ja sikaa omiksi tarpeiksi. Perunamaata ja kasviksia kyllä saa pitää vaikka kuinka paljon vaikka talo ei olisi maatilan statuksellakaan, mutta tuskin elämiä saisi pitää, ei ainakaan missä tahansa suojissa.

• omassssa

Asun Helsingissä kerrostalossa ja joka kuukausi tienaan n. 500 euroa koska vastike on edullinen. Vuokraa kun joutuisin maksamaan n. 700 euroa.
      Siinä suuri ero vuokralla asumisen ja omassa asunnossa asuvan välillä.

• DIIPADAATADAA

Ja mitä tienaisitkaan jos pääoma olis tuottamassa,
        siinä pieni ero vuokralla asu...

• Ai mikä pääoma?
        DIIPADAATADAA kirjoitti:

Siis jos omistusasuminen on kaksi sataa euroa kuussa halvempaa kuin vuokralla olo, niin mistä pääomasta on oikein kyse?

• Omaltakassulta
        DIIPADAATADAA kirjoitti:

Tuollaisen kämpän arvo noin 150 000e. Osakkeista keskimäärin 10% tuotto vuodessa -30% veroa - vähän käsittelykuluja välittäjälle = 10k€. Mutta sitten pitäisi asua vuokralla, 500e x 12= 6000e. Erotukseksi jää 4000e eli jos asunnon arvonnousu 4/150 eli n.2, 7% niin tasoissa ollaan. Helsingissä tämän vuosituhannen ka. arvonnousu n.6%/v.
        No toisaalta remontteihin menee omassa pitkällä ajalla jotain, mutta huomioon otettava myös asunnon loistava vakuusarvo, verovähennykset, omassa asumisen turva & vapaus, omistusalueiden parempi taso naapureineen sekä se, että harvalla sitä 150ke heittää sijoituksiin, sen sijaan tuon verran asuntolainaa reaalinollakorolla saa moni.
        Eli aika rapiasti oma vei voiton.

• Tuossa lopussahan
        Omaltakassulta kirjoitti:

Tuollaisen kämpän arvo noin 150 000e. Osakkeista keskimäärin 10% tuotto vuodessa -30% veroa - vähän käsittelykuluja välittäjälle = 10k€. Mutta sitten pitäisi asua vuokralla, 500e x 12= 6000e. Erotukseksi jää 4000e eli jos asunnon arvonnousu 4/150 eli n.2, 7% niin tasoissa ollaan. Helsingissä tämän vuosituhannen ka. arvonnousu n.6%/v.
        No toisaalta remontteihin menee omassa pitkällä ajalla jotain, mutta huomioon otettava myös asunnon loistava vakuusarvo, verovähennykset, omassa asumisen turva & vapaus, omistusalueiden parempi taso naapureineen sekä se, että harvalla sitä 150ke heittää sijoituksiin, sen sijaan tuon verran asuntolainaa reaalinollakorolla saa moni.
        Eli aika rapiasti oma vei voiton.

se oleellinen tuli, eli voihan sitä esittää vaikka miä laskelmia, mutta jos fakta on, ettei valtaosalla väestöstä löydy tuota asuntoon laitettua rahaa tililtään, niin sille rahalle on aivan turha laskea mitään vaihtoehtoista tuottoa. Yksikään pankki ei anna 150 000 euroa lainaksi vapaasti sijoitettavaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1853
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1741
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      35
      1507
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1198
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      94
      1195
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1114
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      354
      992
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      869
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      831
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50