Siis mä luin sen kirjan ja en tajuu mitään... Siis mun mielestä siinä oli kyse sen Väinö Linnan omasta porukasta ku ne oli siel sotimas(korjatkaa jos oon vääräs...). Ni sit tähä mun kysymykseen ni miks sen kirjan nimi on tuntematon sotilas??
Tuntematon sotilas....
4
457
Vastaukset
Linna halusi kirjansa nimeksi "Sotaromaani". Kustantaja ei pitänyt sitä tarpeeksi myyvänä, vaan muutti sen.
Romaanissa, muuten, on kyse Linnan "omasta porukasta" hyvin vähän. Linna oli päämajan kirjoituspöytähommissa jo vuodesta 1942 lähtien. Enimmäkseen sen taustamateriaalina ovat Linnan kuulemat tarinat. Kannattaa myös muistaa, että kyseessä on r o m a a n i eikä historiankirjoitus. Linna kirjoittaa omiaan, paisuttelee, karrikoi, propagoi omia aatteitaan, mutta e i kirjoita historiaa.Sekä muistaa myös se että Linna oli tieteen akateemikko. Ansio tuli siis historian tuntemuksesta.
Linna antoi runeberglais-koskenniemeläisen sotilasihanteen kiiltokuvan sijaan taistelevalle sotilaalle suomalaiset, inhimilliset miehenkasvot.
- Nimen tausta
Käsite tuntematon sotilas on käytössä muussa kuin Linnan romaanin tarkoittamassa mielessä monissa maissa. Tässä hieman siitä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuntematon_sotilas_(käsite)
Linna ja hänen kustantajansa tunsivat tuon kansainvälisen käsitteen, joten romaanin Tuntematon sotilas nimen valinnassa on kysymys siihen liittyvästä sanaleikistä. Romaanin tuntemattomalla sotilaalla viitataan suomalaisen sotilaan siihen puoleen, joka oli jäänyt ennen Linnan romaanin ilmestymistä julkisuudelta melko piiloon eli välistä esimiesten käskyjä vastustavaan, purnaavaan ja taistelemiseen turhautuneeseen sotilaaseen. - rokajahietalat
Tuntematon sotilas on juuri se sotilas mitä julkisesti ei haluttu tuoda julki. Sotaromaanissa olisi saanut olla raakuutta, julmuutta ja hävitty taisteluja, mutta ei sitä että sotilaat puhuvat kuten puhuvat, laskevat karkeaa leikkiä ja esimiehet eivät aina ole tehtäviensä tasalla.
Linna saikin siitä syystä bannia ja hänen selaintaan uhkasi sulku kun oli mennyt tuollaista kirjoittamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?751448Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,13977Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79892Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.90848Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51714- 53664
Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv51621Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot134618Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs47613- 70576