Ensimmäinen autoni Mitsu Lancer -89

Vanhoja muistelen

Tuollainen Mitsu oli mulla, kun ajokortin sain joskus -90luvun alkupuolella. Korimalliltaan sedan, mikä kyseisessä autossa harmitti. Kun nimittäin se hattuhylly oli niin turkasen kapea, että sinne sai asennettua hikisesti 6*9 kaiuttimet. Mutta kyllähän niistäkin rokki/ysäridance pauhasi seurueesta riippuen.
Tekniikkaa oli 5 vaihdetta ja 1,5 litranen 12venttiilinen tehopakkaus...not. Mutta jotain 90 hevosvoimaa kuitenkin ja ihan tarpeeksi nuorelle pölhölle kuskille.

Mitsun maahntuojalla oli noihin aikoihin ilmeisesti jonkinlainen merkkitarratehdas. Takaluukkuun oli kiinnitetty tekstit: mitsubishi lancer multivalve katalysator glxi. Ja joka sana erinlaisin kirjaimin.

Varusteita tuossa oli kirjainyhdistelmän mukaan. Eli oli penkinlämmitin, sähköinen peilinsäätö ja puhallinsuutin myös kuljettajan jalkoväliin, millaista en muuten ole senkoommin nähnyt yhdessäkään ajamassani autossa.

Jossain vaiheessa sain hankittua lanceriin takasiiven downforcea tuomaan huippunopeuksissa, jota tasamaalla oli jotain 170km/h mittarin mukaan ja kerran pitkässä alamäessä jopa 200km/h. Tuolloin mukavaksi jousitettu alusta tuntui hiukan pelottavalta, mutta minkäs teet kun tyttö odotti, kiire oli.
Erikoisvanteita en saanu tuohon koskaan hankituksi, mutta maalasin sentään vanhojen talvirenkaiden, joista nastat nypin, tekstit valkoisiksi. Jotain katu-uskottavuutta sentäs.

Lanceri palveli uskollisesti melkein neljä vuotta, kunnes vaihdoin sen uudempaan. Ei särkynyt kertaakaan mistään, vaikka raskas oli pojan kaasujalka toisinaan. Toisaalta hyvän huolenhan siitä pidin. Öljyt vaihdoin tunnollisesti ja muutenkin kaikki oli aina tip top ja pellit vahatut. Toista se on nykyään, kun auto on pelkkä kehonsiirrin, eikä avain vapauteen, kuten silloin.

Myöhempinä vuosina näin tuota lanceria paikkakunnalla sillontällön ja aina ajattelin, että ostaisin tuon ensiautoni joskus takaisin, kun se oli kuitenkin ollut nuoren miehen elämänmullistuksissa aina mukana. Sillä haettiin tyttöä riiuulle, kuljettiin armeijaan, hinattiin peräkärryä täynnä rakennustarpeita ensikotiin. Ja tuotiin esikoistyttöä synnytyslaitokselta. Ja niitä satoja iltoja, kun ajeltiin pitkin kylänraittia ja luukutettiin musiikkia.

No, viimeviikolla sitten selvitin autorekisterikeskuksesta nykyisen omistajan ja soitin hänelle, että josko mitsu olisi kaupan. Vanhahko mies kuulosti hieman hämilliseltä puhelimessa, kun utelin autostaan. Kun selvisi asiani, hän vain tokaisi, että lanceri on romutettu puoli vuotta sitten. Paska.

5

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mukava tarina

      Ihan mukava tarina. Harmi vaan, että myöhästyit sen puoli vuotta.

      • Vanhoja muistelen

        Kiitti. Harmittaa niin turkasesti, vaikka eihän tuo nyt mikään erikoinen pirssi ollukkaa. Sen mitä pari vuotta sitten kattelin sitä kaupan parkkiksella näytti olleen vielä hyvällä pidolla, ku ei ruostetta näkyny, ku helmojen alle kurkistelin...


    • välijäähdytinkö

      "Varusteita tuossa oli kirjainyhdistelmän mukaan. Eli oli penkinlämmitin, sähköinen peilinsäätö ja puhallinsuutin myös kuljettajan jalkoväliin, millaista en muuten ole senkoommin nähnyt yhdessäkään ajamassani autossa. "

      Eli siinä oli ns. Välijäähdytin!

      • Vanhoja muistelen

        Hahhah! Välijäähdytin, tai lämmitin. Tarpeen mukaan. Sai niitä käännettyä kyllä polviinki. Joskus talvipakkasella saattaa polvia palella. :D


    • lancer koeajettu

      Koeajoin kerran tuon korimallin Lancerin, taisi olla tosin 1,3 GL versio ja -89 vuosimalli, kaasutinmoottorilla. Ajoltaan tuntui tosi mukavalta japanilaiseksi ja vaihteet meni päälle kuin kuuma puukko voihin, sen sujuvampaa vaihteensiirtoa ei ole tullut vastaan muissa autoissa vaikka auto oli n. 10v vanha silloin.
      Olin tuolloin ostamassa toista autoani, lienen saanut ajokortin samoihin aikoihin kuin sinäkin, 90-luvun alussa, tarkemmin loppuvuodesta 1992. Jouduin tosin tyytymään 10v vanhaan 323 Mazdaan ekaksi autoksi :P

      Ei tullut kuitenkaan ostettua sitä Lanceria, sen sijaan ostin vuotta uudemman Mazda 323 sedanin 1,6 kaasarikoneella. Siinäkin oli muuten se ilmasuulake ratin alla puhaltamassa jalkoväliin :P Lienee ollut yleinen varuste sen ajan japanilaisautoissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2118
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      267
      1963
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      62
      1496
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      115
      1336
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1248
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      128
      1184
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      960
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      927
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      857
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      841
    Aihe