Pistäydyin aamulla asialla naapurissa, missä mies oli ulkona harjaamassa rotikkaa. Vieressä oli iso läjä harmaata villaa ja kun kysyin, mitä se on, niin kuulemma alusvillaa on ja lähtee näin keväisin. Tytölläni on myös rotikka, muttei siitä irtoa muuta kuin mustaa päälikarvaa joskus. Kumpi on normaalia?
Villainen rotikka?
3
422
Vastaukset
- rusettirinta
Kaksinkertainen turkki on kuulunut rottweilerille aina. Ensin harmaa alusvilla ja sitten peitinkarvat. Alusvilla suojaa kylmältä. Nykyisin rottweilereilla näkee usein liian ohkaisen alusvillan, mikä ei ole hyvä. Tarkka tuomari voi mainita siitä myös näyttelyarvostelussa "pohjavilla liian ohut". Vielä 1970 luvulla Suomessa syntyi myös pitkäkarvaisia rottweilereita ja sitten tätä virhettä jalostuksella karsittiin. Pitkäkarvainen turkki on hylkäävä virhe, samoin kuin valkoinen läikku, jota esiintyi.
Rottweilerilla tulee olla peitinkarva JA aluskarva eli naapurin rotikalla on ihan normaali karva kirjoituksesi perusteella. Jos tyttäresi rotikalla aluskarvaa ei ole, niin se ei ole normaalia. Pakkasilla ainakin sellainen koira tarvitsee ehdottomasti manttelin päälleen, koska kylmettyy helposti.
(Tuo alusvillan irtoaminen on muuten näin keväisin monissa koiraperheissä "ihana" riesa, sitä ohutta alusvillaa on joka paikassa... Itse olen havainnut, että Furminatorilla saa harjattua hyvin sen pois ja tosiaan sitä tulee ISO harmaa läjä aina furminoidessa.)
Rotumääritelmässäkin se on (rottweiler.fi)
KARVAPEITE
KARVA: Kaksinkertainen karvapeite muodostuu peitinkarvasta ja aluskarvasta, jota ei saa näkyä peitinkarvan alta. Peitinkarva on keskipitkää, karheaa, tiheää ja pinnanmyötäistä. Reisien takaosassa karva on hieman pitempää.- Hämmästynyt
Kiitos tiedoista. En oikein tunne muita rotikoita läheisesti, kuin tyttöni koiran, joka ilmeisesti siten on karvapeitteensä osalta vajavainen. Luonne onneksi on hyvä ja siksi rottweiler on alkanut kiinnostaa minuakin, kun eläkepäiväni lähestyvät ja silloin on aika hankkia koira toveriksi.
Pitääpä käydä noilla rotikkasivuilla lukemassa muutakin tietoa rodusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2033772Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii582362Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3912276- 462170
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321511Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5131277Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931261- 561237
- 651107
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1211083