Lastentarhanopettajakoulutuksen pääsykokeet!

Uusirakkaus

Moikka kaikki lastentarhanopettajiksi opiskelevat!

Kovasti kiinnostaisi soveltuvuuskokeiden ryhmätilanteet ja haastattelut. Millaisia tilanteita on tullut vastaan, millaisia mahdollisuuksia niitä on toteuttaa, miten itselläni aikanaan sujui? Entä millaisia kysymyksiä haastattelussa esitettiin?

Olisin todella kiitollinen, jos joku osaisi vastata kysymyksiin. Ala on kovasti haaveissa, mutta kummasti nuo pääsykokeet silti jännittävät. Hain koulutukseen Savonlinnaan, mutta jokaisen kokemukset kiinnostavat. :)

2

347

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emm3

Hei,

en ole alan opiskelija vaan opiskelijaksi aikova. Yhdet soveltuvuuskokeet takana (Helsinki, 2012). Tänä vuonna hain myös Savonlinnaan eli ehkä nähdään sitten soveltuvuuskokeessa :)

Mutta asiaan ... Soveltuvuuskoe oli viime vuonna Helsingissä artikkelin esittely / kommentointi esitietolomakkeeseen pohjautuva haastattelu.

Haastattelijat yrittivät selvittää (ns. haastattelurungon perusteella) motivaatiota, soveltuvuutta, tietoa alasta ja vuorovaikutustaitoja. Kysymykset olivat tyyliä "miksi juuri sinä soveltuisit alalle?", "mitkä ominaisuudet ovat tärkeitä lastentarhanopettajan työssä?" ja sitten kysyivät jotain rajojen asettamisesta / merkityksestä. Toinen haastattelija ei ilmeisesti ollut lainkaan vakuuttunut siitä että olin ihan vakavissani hakemassa, joten hän takertui ikääni (huikeat 25v.) ja koulutustaustaani. Joltain toiselta hakijalta varmasti kyselivät eri juttuja.

Mitä sitten opin? No mm. että haastattelijoilla voi olla todella toisistaan poikkeava näkemys hakijan soveltuvuudesta. Toinen haastattelija antoi huonoimmat mahdolliset pisteet, toiselta sain hyvät pisteet.

Vuorovaikutukseen siis ainakin kannattaa kiinnittää huomiota. Vaikka haastattelija olisi kuinka tympeä, kannattaa vaan sinnikkäästi hymyillä ja katsoa silmiin. Ja huomioida molempia haastattelijoita yhtä paljon.

Epäilen että kokonaisvaikutelma vaikuttaa yksittäisiä asioita enemmän. Itselläni jonkin verran työkokemusta, siitä huolimatta haastattelija antaa ykkösen (asteikoilla 1-5) alan tuntemuksesta (tms.). Haastattelijoilla voi siis olla jotkut ihan omat kriteerit ...

Olen kuullut hyvää Savonlinnasta, odotan jo kovasti kokeita. Tietty VAKAVAsta selvittävä ensiksi :)

Lykkyä!

• Alice90

Hei vain! Olen saanut kutsun Savonlinnan LTO:n soveltuvuuskokeisiin. Mulla on ne 11.6. Tulen Varsinais-Suomesta, joten omalla autolla lähteminen on välttämätöntä (täältä ei lähde junia eikä busseja sopiviin aikoihin). Kysyisinkin, onko täällä ketään muuta tulossa Savonlinaan Etelä-Suomesta, voisi järjestellä kimppakyytiä. Olen myös Vakavan 2013 sivuille Facebookissa laittanut ilmoituksen! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      406
      8902
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      174
      3348
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      19
      1830
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      77
      1166
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1078
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1065
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      64
      1021
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1005
    9. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      983
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65