Moikka kaikki lastentarhanopettajiksi opiskelevat!
Kovasti kiinnostaisi soveltuvuuskokeiden ryhmätilanteet ja haastattelut. Millaisia tilanteita on tullut vastaan, millaisia mahdollisuuksia niitä on toteuttaa, miten itselläni aikanaan sujui? Entä millaisia kysymyksiä haastattelussa esitettiin?
Olisin todella kiitollinen, jos joku osaisi vastata kysymyksiin. Ala on kovasti haaveissa, mutta kummasti nuo pääsykokeet silti jännittävät. Hain koulutukseen Savonlinnaan, mutta jokaisen kokemukset kiinnostavat. :)
Lastentarhanopettajakoulutuksen pääsykokeet!
2
319
Vastaukset
- emm3
Hei,
en ole alan opiskelija vaan opiskelijaksi aikova. Yhdet soveltuvuuskokeet takana (Helsinki, 2012). Tänä vuonna hain myös Savonlinnaan eli ehkä nähdään sitten soveltuvuuskokeessa :)
Mutta asiaan ... Soveltuvuuskoe oli viime vuonna Helsingissä artikkelin esittely / kommentointi esitietolomakkeeseen pohjautuva haastattelu.
Haastattelijat yrittivät selvittää (ns. haastattelurungon perusteella) motivaatiota, soveltuvuutta, tietoa alasta ja vuorovaikutustaitoja. Kysymykset olivat tyyliä "miksi juuri sinä soveltuisit alalle?", "mitkä ominaisuudet ovat tärkeitä lastentarhanopettajan työssä?" ja sitten kysyivät jotain rajojen asettamisesta / merkityksestä. Toinen haastattelija ei ilmeisesti ollut lainkaan vakuuttunut siitä että olin ihan vakavissani hakemassa, joten hän takertui ikääni (huikeat 25v.) ja koulutustaustaani. Joltain toiselta hakijalta varmasti kyselivät eri juttuja.
Mitä sitten opin? No mm. että haastattelijoilla voi olla todella toisistaan poikkeava näkemys hakijan soveltuvuudesta. Toinen haastattelija antoi huonoimmat mahdolliset pisteet, toiselta sain hyvät pisteet.
Vuorovaikutukseen siis ainakin kannattaa kiinnittää huomiota. Vaikka haastattelija olisi kuinka tympeä, kannattaa vaan sinnikkäästi hymyillä ja katsoa silmiin. Ja huomioida molempia haastattelijoita yhtä paljon.
Epäilen että kokonaisvaikutelma vaikuttaa yksittäisiä asioita enemmän. Itselläni jonkin verran työkokemusta, siitä huolimatta haastattelija antaa ykkösen (asteikoilla 1-5) alan tuntemuksesta (tms.). Haastattelijoilla voi siis olla jotkut ihan omat kriteerit ...
Olen kuullut hyvää Savonlinnasta, odotan jo kovasti kokeita. Tietty VAKAVAsta selvittävä ensiksi :)
Lykkyä! - Alice90
Hei vain! Olen saanut kutsun Savonlinnan LTO:n soveltuvuuskokeisiin. Mulla on ne 11.6. Tulen Varsinais-Suomesta, joten omalla autolla lähteminen on välttämätöntä (täältä ei lähde junia eikä busseja sopiviin aikoihin). Kysyisinkin, onko täällä ketään muuta tulossa Savonlinaan Etelä-Suomesta, voisi järjestellä kimppakyytiä. Olen myös Vakavan 2013 sivuille Facebookissa laittanut ilmoituksen! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123760MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar761980Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421608Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin831267Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671077Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3788