Onko kellään tietoa miten kaupan itsepunnittavien tuotteiden viivakoodit toimivat? Kun kassakone osaa lukea viivakoodista tuotteen nimen, painon ja hinnan. Olen ihmetellyt tätä useammankin ihmisen kanssa, ja joku arvuutteli, että tuotteelle olisi oma koodi, ja koodissa olisi numeroina tuotteen paino tai hinta, jonka perusteella kassakone saisi kaikki tarvittavat tietonsa. En kuitenkaan ole ainoastaan tuotteesta löytänyt tällaisia yhtäläisyyksiä. Joku on myös ehdottanut, että nämä tiedot olisi itse siinä koodissa (pystyviivoissa), mutta kassahenkilö voi näppäillä koneelle numerosarjan, mikäli laite ei jostain syystä lue koodia, joten ei onnistu sekään. Jos ostaa samaa tuotetta grammalleen saman verran, onko koodi täysin sama?
Vain asiallisia ja aiheeseen liittyviä vastauksia, kiitos, tämä asia on vaivannut mieltäni kauan.
Kaupan viivakoodit?
2
234
Vastaukset
- mie oo The Man, yes.
Niin siis viivakoodi on informaation esitysmuoto, jossa tietoalkiot koodataan optiseen koneellisesti luettavaan muotoon. Viivakoodeissa jokaista merkkiä
Meni peräti muutama sekunti kun etsin tiedon kuukkelilla. Löyty aika selkeät tiedot heti googlettamalla.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Viivakoodi
Korjataan vielä.
"kassakone osaa lukea viivakoodista tuotteen nimen, painon ja hinnan."
Itse kassakone ei osaa hakea mitään tietoa, se vain on yhteydessä kassajärjestelmään = tietokone(Voi olla käytännössä siis sisäinen verkko monista koneista), jossa puolestaan on tiedot joita viivakoodi antaa. Joskus tulee tilanteita kun kassa ei löydä tuotetta. Johtuu siitä koska tuotenumeroa ei ole ohjelmoitu.
Eli viivakoodin tiedon määrä on lopulta hyvinkin rajallinen. (Erilaisia viivakoodejakin on olemassa)
Käytännössä se voisi numerosarjassa pitää sisällään tuotenumeron jolla se tunnistetaan esim. valion maidoksi. Lisäksi toinen osa voi olla paino. Numerot järjestelmä osaa lukea.
Myönnetään että en ole mikään asiantuntija, ja saa korjata jos tietää tarkemmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S618710- 1404983
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.384363- 213558
- 233152
- 603002
- 292967
- 322548
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun4162345- 322279