Hei
Olen sairaanhoidon opiskelija ja en saa käsiksi ennen tenttiä Kliinisen hoitotyön kirjaa, joka on tenttikirjana. Kaikki varattu ja tentti lähestyy keskiviikkona. Nyt kysynkin teiltä, että miten on voisitteko auttaa parin kysymyksen suhteen. Meille siis jaettiin noin 20 kysymystä, joista tenttiin tulee 5. Muihin uskon osaavani vastata, mutta 2 jäivät sutimaan tyhjää. Laitan sivunumerot sulkuihin, jos jollain olisi kyseinen kirja ja voisi tsekata kyseiset kohdat?!
Elikkäs...
1. Mitä asioita tulee huomioida ja miksi hengenahdistusta kärsivän potilaan tarkkailussa ja havainnoinnissa? s.428-434
2. Sydänsairautta sairastavan potilaan ohjaus, seuranta ja kunotutus? (tämä vaikuttaa musta laajalta ja en tiedä, mitä siihen pitäis laittaa) s. 239-242
Auttakaa tenttiin pian!
3
289
Vastaukset
- MDtobe
Hoitsu ei taida tajuta, että tämä on lääkiksen palsta...menepäs tyttönen tonne amk:n puolelle kyselemään kuinka vaipat vaihdetaan.
- Alalla Oleva
1. Ainakin hengitytaajus, apuhengityslihasten käyttö, happisaturaatio, vinkunat tai rohinat, sisään- vai uloshengitysvaikeus, ihon väri, rintakipu, verenpaine....
2. Sydänsairauden syy, hoito ja ennuste. Tulossa olevat tai tehdy toimenpiteet. Mahdollisten haavojen seuranta ja varo-oireet (erityisesti infektio). Lääkitys säännöllisesti (esim. pallolaajennuksen jälkeen). Sairauden vaikeutumisen seuranta (rytmihäiriöt, tajunnanmenetys, suorituskyvyn heikentyminen, hengenahdistus liikkuessa tai levossa, rintakivut) ja yhteydenotto tarvittaessa. Vajaatoimintapotilailla painon seuranta ja nesterajoitus. Kuntoutuksessa liikuntaa vähitellen lisääntyvästi mutta ei niin että tulee rintakipua tai rytmihäiriöitä.
Tässä asioita mitä tuli noin pikaisesti mieleen... - vain lh
Hahhah, lähihoitajalla (minä) samat tiedot opetettiin koulussa pari vuotta sitten ja nyt töissä työpaikalla jossa sh saa palkkaa vähän alle 200e enemmän. Kyllä kannatti opiskella lukio ja 3,5v melko turhaan, ellei halua kauheaa vastuuta huonolla palkalla.