Pitääkö jo huolestua?

Outoa?

En halua nyt niiltä kommenttia kenen lapset on kävelly ajoissa ku se on yleistä ja normaalia. Vaan niiltä kenen lapset on alkanu kävelee myöhää :) siis lapsi lähenee 1v3kk. Ja ei millään uskalla alkaa kävelee ite. Se kyllä on jo kuukausia kävelly tukea vasten ja muutamaa askelta ite mut ei vaan rohkaistu kävelee ite..

10

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konttailija

      Itsellä huoli myös vaikka nuorempi lapsi siis kohta 1 v ja edes nouse tukea vasten seisomaan että varmaan tulee myöhään kävely...
      Milloin teillä noustu tukea vasten ylös??

      • nouhätä

        täällä 1v5kk ja edelleen tukia vasten, mut en mä kyl oo huolissani yhtään, jos lapsi osaa kävellä tukia pitkin niin kyl hän jonain kertana päästää irti.


    • nuorempimama

      Mä olin huolissani kun muksun ollessa 10kk ei kontannut vielä (eikä ryöminyt), nousi kyllä istumaan ja siittä sitten tukea vastan seisomaan ja käveli tukea vasten, muttei siis kontannut ollenkaan. No, huoli syntyi vasta kun neuvolassa huolestuttiin ja käskettiin fysioterapeutille. Yhden kerran kun käytiin vain juttelemassa niin jo ennen seuraavaa kertaa konttasi 11kk:n iässä (eli siitä fysioterapiasta ei mitään hyötyä ollut :D).
      Kävelemään oppi 1v2kk:n iässä.
      Muakin alkoi tuolloin huolestuttaa vain siksi kun annettiin ymmärtää että on syytä huoleen, jälkeenpäin ajateltuna ärsyttää kun semmoisen metelin nostivat, lapset kun oppivat asiat omaan tahtiinsa.
      Nyt lapsi on 1v11kk ja moni taivastelee kun ei puhu vielä. Muutamia sanoja sanoo, kuten äiti, muumi, auto, kiitti, en/ei, pappa, mutta ei siis kovin laaja valikoima. Puhetta ymmärtää mainiosti. Itse en ole huolissani puheen kehityksestä lainkaan.
      Ei pitäisi liikaa tuijottaa kirjoja.
      Toista lasta nyt odotellaan ja rennommin on osattava ottaa =)

    • don'tworry

      Ei syytä huoleen! Meidänn tyttö on ollut myöhäinen liikkeellelähtijä niin ryöminnän, konttauksen kuin kävelyn suhteen. Käveleen lähti joskus 1v3kk. En olis huolissani. Toiset lapset pelaa enempi varman päälle, kun toiset taas toheltaa vaikka taitoja olis vähemmän kuin halua :) Odottele rauhassa vaan!

    • yks vaan.

      Oothan muistanu antaa mahdollisuuden lapsen kävelemään opettelulle! Eli et kanniskele lasta jatkuvasti. Ja kannustat lasta kävelemään ensin tuettuna ja muutaman askeleen itekseen vaikka kaatuisikin. En silti olis huolissaan jos raajat liikkuvat normaalisti ja jonkinlaisia motorisia taitoja löytyy jo kuitenkin.

    • bebek

      Meidän poikakin käveli 3kk tukea vasten ja lähti sitten itse 1v 4kk ikäisenä kävelemään. Nyt onkin koko ajan menossa :) Eli en usko että tarvitsee vielä huolestua :)

    • nininn

      Meillä nuorimmainen on nyt 1v 3kk eikä kävele vielä muutamaa askelta enempää ja nekin ottaa vain kun houkuttelee kävelemään. Itsekseen ei siis kävele kuin tukea vasten. On kyllä muutenkin varovainen tapaus, taitaa lähteä vasta sitten kun on tasapaino kunnolla hallussa.

    • Konttailija

      Mites teillä kenellä on lähdetty myöhempään kävelemään niin on noustu seisomaan tukea vasten??

      Meillä siis pian 1 v ja ei nouse...

      • nininn

        Seisomaan tukea vasten nousi 11kk ikäisenä, askeleita tukea vasten alkoi ottaa pari viikkoa myöhemmin.


    • hjkllö887

      Meillä tyttö alkoi kävelemään heti 1,5 v neuvolan jälkeen. Ei vielä kävellyt neuvolassa. Saimme lähetteen neurologille ja tyttärelleni todettiin lievä cp vamma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      398
      1575
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1298
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1235
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      168
      1186
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      826
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      824
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      820
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      176
      726
    Aihe