Apua tarvitsen ja päätökseni.

31-vuotias ihminen

Minun sekarotuiset urokset koirat eli kesäkuussa ja elokuussa täyttää 9 vuotta joten kohta jo.Rodut:Saksanpaimenkoira/lapinporokoira ja ehkä howavart sekä toinen kultaistanoutaja/saksanpaimenkoira.Koiristani kyllä ihanat,mutta silti käytösongelmista edelleen.
Tarinani:
Sain tämän vanhin koirani uuden kodin 5kk ikäisenä ja meni hyvin mutta 7kk ikäisenä alkoi "pelosta puolustaa",myös pelkää ilotulitteita sekä kesällä ukkoksia.Molemmilla on eivät siedä toisia uroksia koiria ja on remminrähinää aina.Molemmilla ei ole kastroituja.Toinen 2kk nuorempi aika kovapäinen,koska joka kerta haukkumalla toisille koirille ja joskus arvaamaton esimerkiksi hyppää vieraalle ihmiselle vasten,mutta koirat eivät koskaan purra ihmistä.Minun koirat eivät koskaan ollut koirahoitoloissa siksi ilmeisti sopeutumattomia.Hoidin aivan yksin koirat kohta 9 vuotta ilman harrastuksia tai matkustanut minnekään.Lenkitin 8-10km yhteensä päivässä yhä.Lisäksi sängylläni sotkeutunut melko usein jopa irti päältä jos olen poissa kotoa.Toinen nuoremman koiran onkin minun exän omistaja,mutta se meni kutenkin minulle,koska exäni ei pystynyt huolehtia sen.Nuoremmalla koiralla vasta 2 vuotta sitten,että pelkää ilotulitteita vaikka ennen ei koskaan pelännyt.

Nyt koirillani kohta 9-vuotiaita:Vanhin koira aina luullut 2-3 tunnin välein ulos vinkumalla lenkille vaikka käyty pitkällä lenkillä eli teen yleensä 3 x pitkät lenkit.Nuoremmalla ainakin lenkin aikana siltä väliltä kuin olisi levoton koko ajan.Kyllä koirilla melko nopeasti läähättää joka kerta sekä joka päivässä.Hölkkäsin kyllä ennen,mutta huomasin nuoremmalla tuli vähän meinaa pyörtyä ja vanhimmalla nopeampaa väsymään että hitaammin.Ettei kukaan voi hoitaa minun koirat,koska aika isokokoiset ja useimmalla heillä on jo lemmikkiä.
Nuoremmalla koiralla selvästi vähän ontuu vasemman lonkalla "kaartuu",mutta ei vakavia pahenevat eikä kipuja,mutta ylös rappuportailla vaatinut hänelle hieman ponnisteluja.

Tässä tilanteeni:Olen alkanut melko lopussa koirien hoidosta,mutta jaksoin kohta 9 vuotta hoitanut.Olenko niin hullu,että hoidin yksin 9 vuotta koko ajan?Jään ainakin usein kotona enkä käynyt ollenkaan baareissa tai muualla viettämässä,koska en voi jättää yksin koirat.Osa sanoivat,että voisin antaa koirat uuden kodin mut epäilen yhä..Mitä olette mieltä,että päästänkö koirat vaikka piikille?Vaiko hoidanko kauan kunnes koirillani sairaiksi vasta piikille?Onko kokemuksia?Tekeekö huonoksi ihmiseksi jos meinaa piikille vietäväksi?

11

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juiyuiouiuu

      "Mitä olette mieltä,että päästänkö koirat vaikka piikille?Vaiko hoidanko kauan kunnes koirillani sairaiksi vasta piikille?Onko kokemuksia?Tekeekö huonoksi ihmiseksi jos meinaa piikille vietäväksi? "

      Miksi koirat piikille? Sen takia miten olet ne kouluttanut? Hieman sekavaa tekstiä..vai siksi että kaipaat enemmän vapautta ja vastuuttomuutta ja juhlintaa menoja..?

      Itse en näe syytä ja itsekin hoidan koirani yksin..so what? Hoida koirasi loppuun asti kunnialla ja älä ota enään uutta koiraa niin pääset helpommalla. Juhli sitten vaikka joka päivä jos siltä tuntuu.

      Itse olen saanut mennä ihan hyvin vaikka koira ollutkin ja on ollut välillä hoidossakin.

      Anna maksulliseen hoitopaikkaan välillä missä pidetään hyvää huolta ja vietä lomaa siten. Mutta koirien elämä on sinun vastuullasi kun kerran ne on sinulla. Ja minusta on huonon ihmisen merkki jos lopettaa koirat ilman kunnon syytä kuten kiputila jolle ei voi mitään. :(

      • juiyuiouiuu

        Korjaus Siis kova kiputila ilman hoitokeinoa on hyvä syy lopettaa koira.


      • 31-vuotias ihminen

        Et kai ymmärrä mitään."Anna maksulliseen hoitopaikkaan välillä missä pidetään hyvää huolta ja vietä lomaa siten" ei onnistunut!Kysyin sieltä,että on liian vaarallista kahdelle koiralleni yhteen hoitolaan,koska verhotushäkki ei kestäisi millään jos koirilla on aggressio muihin koiriin.."vai siksi että kaipaat enemmän vapautta ja vastuuttomuutta ja juhlintaa menoja..?" en tekisi,mutta kyllä kutenkin kaipaan jo muuta elämää kun onkohan sinusta kiva että yksinoloja liikaa ja uppoa tylsään elämään kuin erakoitunut ihminen??En sanonut niin,että juhli sitten vaikka joka päivä!Koirillani jo oppineet peruskäskyt,mutta olen yrittänyt enemmän kunnolla onnistumatta exien takia eli ongelmien vuoksi jäänyt väliin koirilleni koulutukseen.Onnistuin sille aikaa silloin jos exä ei ole paikalla.Se on aivan pitkä tarinaa".Hoida koirasi loppuun asti kunnialla ja älä ota enään uutta koiraa niin pääset helpommalla" joo,mutta olen jo kauan sitten etten enää hankkia uuden koiran ja en voi luvata hoitaa koirani loppuun asti.Voivat elää jopa vaikka yli 11 vuotiaiksi.Kuka kestää tuommoisen koiran hoidosta vaikka 10-15 vuotta ilman matkustamista,viettää muualla ja jäädä kotona neljällä seinällä sisällä?En suostunut viemään hoitopaikkaan,koska en enää luota ja enkä aio ottaa riskiä.


    • Noi päätökset

      on ihan sun itse tehtävä. Tee mitä teet.

      • yh-mama

        en itse koe menettäneeni mitään vaikka yksin olen eläimiäni hoitanut.parikymmentä vuotta jo mennyt.välillä otan omaa lomaa ja soitan tuttuun hoitolaan.
        jos jaksaminen loppuu niin silloin on mietittävä syitä.jonkinlainen ratkaisu on tehtävä kaikkien parhaaksi ja mahdollisimman nopeasti ettei tilanne pahene.
        kotipaikkakunnallasi saattaa olla muitakin koirahoitoloita kuin tämä yksi,katso netistä ja soita.
        jos tilanne mielestäsi aivan mahdoton niin soita alueesi eläinsuojeluyhdistykselle.he varmasti osaavat jotenkin auttaa tilanteessa.
        olet 9vuotta jaksanut yksin koiriesi kanssa,älä enää jää yksin vaan hae apua.
        älä lopeta koiriasi ellei kyse ole vaikeasta sairaudesta.
        toivon sulle voimia!


      • 31-vuotias ihminen
        yh-mama kirjoitti:

        en itse koe menettäneeni mitään vaikka yksin olen eläimiäni hoitanut.parikymmentä vuotta jo mennyt.välillä otan omaa lomaa ja soitan tuttuun hoitolaan.
        jos jaksaminen loppuu niin silloin on mietittävä syitä.jonkinlainen ratkaisu on tehtävä kaikkien parhaaksi ja mahdollisimman nopeasti ettei tilanne pahene.
        kotipaikkakunnallasi saattaa olla muitakin koirahoitoloita kuin tämä yksi,katso netistä ja soita.
        jos tilanne mielestäsi aivan mahdoton niin soita alueesi eläinsuojeluyhdistykselle.he varmasti osaavat jotenkin auttaa tilanteessa.
        olet 9vuotta jaksanut yksin koiriesi kanssa,älä enää jää yksin vaan hae apua.
        älä lopeta koiriasi ellei kyse ole vaikeasta sairaudesta.
        toivon sulle voimia!

        Niin on,mutta paikkakunnallani kutenkin vain yksi lähellä koirahoitolassa,mutta ei onnistua kun kaksi koira on liikaa yhdelle koirahäkille niin verhotushäkki ei kestäisi.Huono idea.Minulla ei ole mahdollisuuksia viedä muualle koirahoitolaan,koska ei ole autoa.Koirat pelkää bussia ja junalla joten ongelma.On totta,että olen jaksanut 9 vuotta yksin koirien kanssa,mutta miten "älä enää jää yksin" kun ei ole vaihtoehtoja.En suostuisi antaa uuden kodin koirilleni,koska tunnen tarpeeksi koiristani..Voi ollakin,että uudessa kodissa haittaa.


      • yh-mama
        31-vuotias ihminen kirjoitti:

        Niin on,mutta paikkakunnallani kutenkin vain yksi lähellä koirahoitolassa,mutta ei onnistua kun kaksi koira on liikaa yhdelle koirahäkille niin verhotushäkki ei kestäisi.Huono idea.Minulla ei ole mahdollisuuksia viedä muualle koirahoitolaan,koska ei ole autoa.Koirat pelkää bussia ja junalla joten ongelma.On totta,että olen jaksanut 9 vuotta yksin koirien kanssa,mutta miten "älä enää jää yksin" kun ei ole vaihtoehtoja.En suostuisi antaa uuden kodin koirilleni,koska tunnen tarpeeksi koiristani..Voi ollakin,että uudessa kodissa haittaa.

        koirahoitolat hakevat maksusta kotiovelta ja palauttavat takaisin.tiedän kokemuksesta.


      • yh-mama
        31-vuotias ihminen kirjoitti:

        Niin on,mutta paikkakunnallani kutenkin vain yksi lähellä koirahoitolassa,mutta ei onnistua kun kaksi koira on liikaa yhdelle koirahäkille niin verhotushäkki ei kestäisi.Huono idea.Minulla ei ole mahdollisuuksia viedä muualle koirahoitolaan,koska ei ole autoa.Koirat pelkää bussia ja junalla joten ongelma.On totta,että olen jaksanut 9 vuotta yksin koirien kanssa,mutta miten "älä enää jää yksin" kun ei ole vaihtoehtoja.En suostuisi antaa uuden kodin koirilleni,koska tunnen tarpeeksi koiristani..Voi ollakin,että uudessa kodissa haittaa.

        ja ota kummallekkin koiralle oma häkki..


    • kokemusta on

      Sä olet tota samaa jauhanu täällä ennenkin. Hoidat vaan ne koirat loppuun, sen jälkeen olet vapaa.
      Sitten, kun ei koirille saa enää kipujen lievitykseen lääkettä, niin piikille.

      Minä olen hoitanut koiria yksin viimeiset lähes 40 vuotta ja samalla käynyt töissä / tai opiskellut.

      Ja päivääkään en vaihtaisi pois, enkä luovu koiristani ennenkuin on pakko.

      Voimia sulle vaan.

      • gfhfghgfh

        Samaa mieltä kun kerran vastuun on ottanut koirista niin ne on kyllä hoidettava kunnialla tai yritettävä etsiä koti jommalle kummalle tai kummallekin.

        Yksi koirani ei ollut helppo eikä helpoimmasta rodustakaan kun pidän koirista joilla omaakin tahtoa löytyy ja yksin hoisin. Oli sekä krooninen sairaus/lääkitys että eroahdistus ja loppuun asti vein ja pahalta tuntui kun jouduin koirani sairauden takia lopettamaan hyvin vanhana. Järjestelin koulutin ja souvasin asiat koirani kanssa sellaiseksi että pärjättiin kaikesta huolimatta.

        Sinä olet selvästi masentunut mutta ole aikuinen ja ota vastuu elämästäsi ja koirista. Lähde ongelmakoirakouluttajan luo ja tee asioille sen minkä pystyt. Kutsu ihmisiä luoksesi hae tukiverkkoa jos siltä tuntuu mutta älä tee koirista syntipukkia.


      • 31-vuotias ihminen
        gfhfghgfh kirjoitti:

        Samaa mieltä kun kerran vastuun on ottanut koirista niin ne on kyllä hoidettava kunnialla tai yritettävä etsiä koti jommalle kummalle tai kummallekin.

        Yksi koirani ei ollut helppo eikä helpoimmasta rodustakaan kun pidän koirista joilla omaakin tahtoa löytyy ja yksin hoisin. Oli sekä krooninen sairaus/lääkitys että eroahdistus ja loppuun asti vein ja pahalta tuntui kun jouduin koirani sairauden takia lopettamaan hyvin vanhana. Järjestelin koulutin ja souvasin asiat koirani kanssa sellaiseksi että pärjättiin kaikesta huolimatta.

        Sinä olet selvästi masentunut mutta ole aikuinen ja ota vastuu elämästäsi ja koirista. Lähde ongelmakoirakouluttajan luo ja tee asioille sen minkä pystyt. Kutsu ihmisiä luoksesi hae tukiverkkoa jos siltä tuntuu mutta älä tee koirista syntipukkia.

        On turhaan ottaa yhteyttä ongelmakoirakouluttajaan,koska ei minulla varaa sitä.Koirat on jo alkanut vanheta ja pidemmälle kuin on parempi odottelemaan.En voi kutsua ihmisiä luokseni tukiverkkoa,koska ei ole ketään!En näe enää vaihtoehtoja,että joudun odottelemaan niin kauan koirien takia ja etten voi muuta tehdä mitään enempää.Päätin jo asiasta,että en antaa kutenkin uuden kodin koirilleni.Jos olen masentunut niin ei voi mitään koska on pakko sietää kauan.Olen viettänyt yksin 9 vuotta ja ongelmia ollut paljon,mutta kestin kaikkeen.Nyt olen huomannut,että turhaan enää lähteä minnekään edes leffaan tai kavereiden kanssa muutaman tunniksi,koska eihän koskaan tapahdu.Lähtisin toki opiskelemaan,mutta keskityn pelkästään opiskelun ja enkä jaksa muusta mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      58
      880
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe