Onko arvon raadilla toimivia vinkkejä vesi- ja/tai septitankin puhdistusta varten annosteluohjeineen.
Jossain aiemmassa keskustelussa suositeltiin vetyperoksidin käyttöä, osaako kukaan sanoa, missä suhteessa (x litraa vettä ja Y ml vetyperoksidia) sitä tulee laittaa tankkiin? Hajoaako vetyperoksidi tankissa vedeksi ja hapeksi itsestään ja jos hajoaa, niin missä ajassa.
Sama kysymys käyttösuhteesta koskien etikan käyttöä.
Septi/vesitankin puhdistus
11
2986
Vastaukset
- Inchem Oy
Otappas yhteyttä Inchem Oy:hyn. Toimii helsingissä, mutta toimittaa tuotteitaan ympäri maata. Netistä löytänet yhteystiedot. Osaa neuvoa kaikissa kysymyksissäsi. Tulee varmaan esiin neuvoissa, mutta muista, että vetysuperoksidia käyttäessäsi et saa koskaan sulkea järjestelmää ilmatiiviisti. Kehittyy painetta kun hajoaa vedksi ja hapeksi
- -Mika-
Vesitankin puhdistukseen olen käyttänyt ihan lähikaupasta saatavaa kloritea. Annosteluohje on pullon kyljessä
- Ei haittamakuja
Suosittelen etikkaa.
- eikä haittamakua!
80-luvulla brittiläisessä purjehduslehdessä oli ohjeita vesitankin puhdistuksesta (muistamani mukaan artikkeli oli Yachting Worldissa). Ohje oli minun mielestäni hyvä: tyhjennä tankki talveksi ja kaada sinne vodkaa. Keväällä tankki on puhdas. Kun täytät tankin, juomavedessä on "ihmeellisen raikas maku"! Tätä ohjetta olen noudattanut ja voin suositella.
- M.D.
eikä haittamakua! kirjoitti:
80-luvulla brittiläisessä purjehduslehdessä oli ohjeita vesitankin puhdistuksesta (muistamani mukaan artikkeli oli Yachting Worldissa). Ohje oli minun mielestäni hyvä: tyhjennä tankki talveksi ja kaada sinne vodkaa. Keväällä tankki on puhdas. Kun täytät tankin, juomavedessä on "ihmeellisen raikas maku"! Tätä ohjetta olen noudattanut ja voin suositella.
Itse olen tätä mukaillen pyyhkinyt vesitankit keväisin pirtulla. Ainakin mahdolliset mikrobit tuhoutuvat ja silmämääräisesti tulee puhdasta.
- -Mika-
Ei kloorauksestakaan tule haittamakua. Sitä käytetään kunnallisissa vesilaitoksissa jatkuvasti pesuun ja putkistojen huuhteluun.
Käytän myös kloriittia. Syksyllä tankki tyhjäksi ja puhtaalla rätillä roskat pois pyyhkien. Syksyllä ensimmäiseen tankilliseen loraus kloriittia ja se saa alkukauden huljuilla tankissa ja letkuissa. Ennen lomareissua huuhtelu. Kloriitti tuoksuu kyllä sen verran että ei sitä viitsi ruoka/juomavetenä käyttää enne huuhtelua.
spkoo kirjoitti:
Käytän myös kloriittia. Syksyllä tankki tyhjäksi ja puhtaalla rätillä roskat pois pyyhkien. Syksyllä ensimmäiseen tankilliseen loraus kloriittia ja se saa alkukauden huljuilla tankissa ja letkuissa. Ennen lomareissua huuhtelu. Kloriitti tuoksuu kyllä sen verran että ei sitä viitsi ruoka/juomavetenä käyttää enne huuhtelua.
Eikun siis tietenkin KEVÄÄLLÄ ensimmäiseen tankilliseen loraus kloriittia...
- Kaupasta saa
Yachticon Pura Tank näkyy olevan yleisesti tarjolla erilaisissa vapaa-ajan kaupoissa, myös mm. Motonetissä ja HongKongissa, 10-15 euron hintaan/purkki. Sen vaikutus perustuu vetyperoksidiin, mutta kuinka vahvaa aine on, en osaa sanoa. 500 ml:n purkin sanotaan riittävän 160 litran tankkiin.
Tosin saksalainen ProMobil -lehti testasi kuusi tankin desinfioimisainetta ja PurTankista sanottiin näin: "Kein Reinigungseffekt erkennbar. Problenflächen optisch unverändert. ... Die Keimbelastung des Probenwassers lag auf dem Niveau der ungereinigten Referenzprobe.“ ja yleisarvosana "mangelhaft“ (hylätty). Mikäli ymmärsin oikein, parhaiten toimivat hammaspriteesien puhdistaja ja oluttankkien puhdistaja...
http://www.testberichte.de/preisvergleich/level4_promobil_130929.html
Apteekeista saa siitten eri vahvuista vetyperoksidia ja myös netistä, esim. http://www.cheminent.fi/ Tosin vahvemmat liuokset ovat sen verran kovaa kamaa, että toimitus voi olla hankalampaa.- Jsk1234
Vetyperoksidia pitää olla paljon enemmän kuin puoli litraa 160L tankkiin. Tässä on kusetuksen makua. Bakteerit kuolevat tehokkaasti kun sanitointivahvuus vetyperoksidilla on kaksi prosenttia. Koska ne myydään yleensä 30% väkevyisenä liuoksena, niin sitä kuluu todella paljon.
Tuo kloriittiohje on paras, se on tehokasta pieninäkin pitoisuuksina.
- Mari Timmi
Puratank-tuote on samaa ainetta eli vetyperoksidia. Ohjeet pullon kyljessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 662975
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252093Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671678Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t241530- 281281
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161277Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61196Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281160Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101117Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621001