Asensin 1-kerroksiseen omakotitaloon koneellisen ilmanvaihdon LTOlla. Tuloilmassa 2 vaimenninta, postoilmassa 1 vaimennin. Hyvin on ilma kiertänyt, mutta rasittaa, kun se jäi hiukan äänekkääksi. Ei pahasti, mutta kuuluu.
Lieneekö kattoventtiileitä edeltävä putkiston "mutka" hiljaisempi tehdä ja tuoda huonetilaan T-kappaleella kuin 90 asteen mutkalla? Erään henkilön mielestä mutka heijastaa myös äänet paremmin sisälle kun taas T-kappale jättäisi äänet paremmin heijastelemaan ja vaimenemaan kanavistoon.
Putket makaavat villojen alla, suoraan kattotuolien päällä - mahtaako tästä siirtyä ääntä talon runkoon? Eli kannattaisiko putket eristää rungosta esim. karhunvillapalalla?
LTO äänekäs
13
5223
Vastaukset
- pasi
Ilmamäärät säädetty? Pyöriikö kone täysillä? Mutkalla ei merkitystä jos kanavanopeudet on normaaleja ja venttiilit mitoitettu oikein.
- Kepa
Itse olen kuullut että T-kappalella ulostulossa virtaus tulee oikein venttiilille ja että se olisi hiljaisempi. Täällä tosin ammattilaiset sanoivat että normaaleilla virtauksilla asialla ei ole merkitystä.
Onko ääni siis ilman suhinaa vai koneen pauhua? Onko putkissa äänenvaimentimet?
Ainahan sieltä jotain ääntä kuuluu. Uutena voi vähän aikaa häiritä, mutta kun siihen tottuu, niin sitä ei enään edes huomaa.- Raikku
...koneen moottori, joka suurimmaksi osaksi tulee läpi. Tämä varsinkin, jos venttiili on lähellä konetta, eli putkisto on lyhyt.
Ilmamääriä ei vielä ole säädetty, ja äänenvaimentajat on asennettu. Tosin positoilmassa (esim. vessa) vain yksi, pienehkö vaimennin. Tuloilmassa on kaksi isoa vaimenninta peräkkäin, ja se on hiukan hiljaisempi.
Kone on normaalisti viidestä tehoasetuksesta toiseksi pienimmällä.
Mutta edellisten viestien perusteella äänen voimakkuuteen venttiliä edeltävä mutka ei vaikuta - hyvä niin. Venttiilit ovat niitä tavallisia n. 17 cm kokoisia - pitäisi riittää tavalliseen omakotitaloon. - jopo
Raikku kirjoitti:
...koneen moottori, joka suurimmaksi osaksi tulee läpi. Tämä varsinkin, jos venttiili on lähellä konetta, eli putkisto on lyhyt.
Ilmamääriä ei vielä ole säädetty, ja äänenvaimentajat on asennettu. Tosin positoilmassa (esim. vessa) vain yksi, pienehkö vaimennin. Tuloilmassa on kaksi isoa vaimenninta peräkkäin, ja se on hiukan hiljaisempi.
Kone on normaalisti viidestä tehoasetuksesta toiseksi pienimmällä.
Mutta edellisten viestien perusteella äänen voimakkuuteen venttiliä edeltävä mutka ei vaikuta - hyvä niin. Venttiilit ovat niitä tavallisia n. 17 cm kokoisia - pitäisi riittää tavalliseen omakotitaloon.Meillä on suurinpiirtein sama systeemi...SunAir550 vesipatterilla. On saatu kakkosella äänettömäksi mutta kolmosella pitää pientä ääntä. ÄV.t on saman lailla kaks yksi Sen verran lisäsin kokooonpanoon mikä teilläkin on että jäteilmaan lisäsin äänenvaimentajan, se ei teille kyllä välttämättä käy mutta meillä oli pakko vanhan ok.talon takia missä läpiviennit on vanhan aikaisia.
Eristäminen lisäsi äänenvaimennusta huomattavasti putkistossa.
- raksaaja
????
- Raikku
Se on SunAir 550. Vesipatterilla.
- juti
Raikku kirjoitti:
Se on SunAir 550. Vesipatterilla.
meillä on sun airin vehje ja hiljanen on kun mikä, enemmän antaa nuo nykyajan jääkaapit ääntä. laitoin putken ja kattotuolin väliin sitä solukumia. alastulot on t-kappaleella ja vaimentimet putkissa
- Raikku
juti kirjoitti:
meillä on sun airin vehje ja hiljanen on kun mikä, enemmän antaa nuo nykyajan jääkaapit ääntä. laitoin putken ja kattotuolin väliin sitä solukumia. alastulot on t-kappaleella ja vaimentimet putkissa
Onko teillä vaimennin tai useampi myös huoneesta lähtevän ilman putkissa?
Riitikö yksi vaimennin tulovan ilman putkissa? - juti
Raikku kirjoitti:
Riitikö yksi vaimennin tulovan ilman putkissa?haarakappale koneen jälkeen ja siitä 2 linjaa poistolle, molemmissa vaimennin.
samoin haaralla 2 linjaa tulevalle ja molemmissa 1 vaimennin - samppa
Raikku kirjoitti:
Riitikö yksi vaimennin tulovan ilman putkissa?minkäs kokoinen sulla on ilman koneeseen ottoputki(siis ulkoa), mulla oli se samaa kokoa kun muutkin ja se aiheutti melua, kun ilma virtasi tuplanopeudella.
- juti
samppa kirjoitti:
minkäs kokoinen sulla on ilman koneeseen ottoputki(siis ulkoa), mulla oli se samaa kokoa kun muutkin ja se aiheutti melua, kun ilma virtasi tuplanopeudella.
ottoputki on 160mm ja muut 125mm
- _oi
lukumäärästä sen verran että niiden lukumäärähän ei kerro tuleeko laitoksesta hiljainen vai ei. Niiden sijainnilla sen sijaan voidaan vaikuttaa eli esim tuloilmakanavaan sijoitetut kaksi äänenvaimenninta peräkkäin ennen ensimmäistä haaraa vaimentavat 19 dB 19 dB = 38 db.
Jos ne on sijoitettu haaran jälkeen vaimennus on tietenkin vain se 19 dB. (luvut 250 Hz taajuudella, vaimennin IVK-Tuotteen PVA-50/900 mm).
T-kappaleen ja käyrän ero on merkityksetön oikeilla ilman nopeuksilla.
Kanavien eristäminen saattaa olla hyödytön toimenpide, mutta jos on helppo tahdä ei siitä ole haittaakaan. Mutta miten itse kone, onko se tärinävaimennettu siten, ettei siitä johdu tärinää runkoon, joka sitten kuuluu äänenä jossain huonetilassa?
Koneäänen voi varmistaa siten, että sulkee ulkoilma-aukon ja jäteilmaaukon ja laittaa koneen pyörimään. Tällöin syntyvä melu on pelkkää puhallinmelua, koska virtaus on nolla.- Raikku
Minulla on kaksi standardivaimenninta peräkkäin tulopuolella.
Laite ei ole erikseen tärinävaimennettu, vaan kiinni ulkoseinän puoleisessa puuseinässä puuruuvein.
Ääni tulee kyllä selvästi poistoilmaventtiilin suunnasta siellä, missä se häiritsevästi kuuluu.
Pitää vissiin lisätä toinen/suurempi vaimennin myös poistoilman puolelle eikä remplata kanavamutkia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517183Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?424992HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002788- 1502103
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki331660Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1331634- 201617
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon4001566mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111347Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E111323