Mistä apua? Tukea?

angelphotog

Heips... Teksti voi olla aika rankkaa luettavaa mutta yksinkään en enää jaksa.. Mulla on laskettu aika marraskuun alussa. Olen raskauden ja lapsen kanssa yksin. Raskaus sai alkunsa raiskauksesta. Tiesin kaverin 8 vuoden ajan. Hän ei missään vaiheessa aikaisemmin osoittanut kiinnostusta seksuaalisesti. Häntä ei olla saatu kiinni koska mulla ei ollu antaa nimeä, puhelin numeroa eikä mitään muutakaan. Hän on uhkaillut minua soittamalla puhelinkopista, lähettämällä tuttujaan seurailee ja käymää oven takana. Ja ennen ku ihmetellää pidin lapsen koska hän on "pieni ihmeeni". Sain pahan keskenmenon 10 vuotta sitten ja sen seurauksena mun todettiin olevan lapseton. Olisin halunnu päästä haikaranpesään mutta komplikaatioiden takia mua ei huolita. Ja kuten varmasti kaikkia tulevia äitejä synnytys pelottaa.. Enemmän silti pelottaa se että joudun synnytykseen yksin ja huoneeseen täynnä tuntemattomia ihmisiä. Synnytys kokemus pitäis olla yksi elämän kohokohtia. Kaikissa mainoksissa ja ohjeissa ja lippulappusissa mitä neuvolasta ja äpkl:lta saan on monikossa. Isä voi sitä ja tätä... Mulla on semmoinen tunne että kun otan asian puheeksi että haluisin edes tuntea yhden kätilön tai hoitajan joka sattuu olemaan silloin paikalla ku aika tulee ni mua ei kuunnella. Sanotaan vaan että tule tutustumiskierrokselle... Tiedän jo miltä osastot näyttää olin kaverin synnytykses mukana. En ole menettänyt luottamusta paikkoihin vaan ihmisiin ja tätä ei tunnu "ammatti ihmiset" ymmärtävän. En enää tiedä mistä, keneltä kysyä joten aattelin että pakkohan suomesta on löytyä joku joka tietää asiasta tai osaisi edes osoittaa minua oikeaan suuntaan. Kiitos.

8

456

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äiti vm-63

Hei!
      En osaa neuvoa muuta kuin, että jos todella neuvolassa ei osata suhtautua oikein tilanteeseesi ja toiveisiisi, otapa yhteyttä kunnan sosiaalitoimistoon. Siellä on mm. lastenvalvojat ym. ammattiväkeä, jotka varmasti osaavat neuvoa ja ohjata oikeaan paikkaan sut toiveinesi.

Tuli vain tuollainen mieleeni. Ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton sivuilla varmasti on monenlaista asiaa ja linkkiä?

Valitettavasti en osaa muuten auttaa kuin rohkaisemalla sua ja toivomalla, että pystyt näkemään tulevaisuutenne valoisana. Jos mies uhkailee sua, älä jää yksin asian kanssa vaan ota ystäviisi/johonkin luotettavaan ihmiseen yhteyttä.
      Yksin ei kannata pelätä ja märehtiä asioita!!

Tsemppiä sulle ja lapsellesi!!

Yh-äiti

• angelphotog

Olen kokeillu sossua... He hoitavat toimeentulotuki asioita... MLL taas hoitaa syntyneen lapsen asioita... On kuulemma jotai järjestöjä mistä saisi tukihenkilön synnytykseen... Mul on jo... Hermostuneisuus johtuu muista huoneessa olijoista... Kiitos ku kommentoit...

• Eepi

Kun synnytin nuorimmaistani niin läsnä ei ollut kuin lapsen isä 2 kätilöä. Suurimman osan ajasta saimme lapsen isän kanssa olla kahdestaan vain.

Lisäksi vähäpuheinen lääkäri kävi epiduraalipuudutuksen laittamassa, ja siinäpä se sitten olikin.

Kätilöt ovat kyllä todella mukavia ja varmasti kuuntelevat toiveesi ja toteuttavat ne kun synnytykseen menet. Ja tuskin siinä synnytyksen huumassa huomaatkaan ketä huoneessa on, on se sen verta kokonaisvaltainen kokemus. Tukihenkilö on tärkeä.

Kysyvä ei tieltä eksy, soita suoraan synnytyssairaalaan ja juttele heidän kanssa?

• Timppa

Jospa voisit ottaa jonkun läheisen sukulaisen mukaan? Isä tai äiti? Veli, sisko? Paras ystävä? Herttinen sentään, ethän voi olla yksin koko kylmässä maailmassa?

• angelphotog

Kaikilla on liian kiire... Nykyinen maailmanmeno... Ura, biletys, ura, biletys... Onhan mulla perhettä tukena, mutta heillä on ura, perhe, ura, perhe... Aika yksin sitä tulee loppujen lopuksi oltua... Kavereille kerroin tapahtuneesta tosi myöhään koska sääliä en kaipaa... Se vaa pahentaa asioita... Jotkut kaverit pelästy tietoa ettei pahemmin oo yhteyt pitäny... Ite oon nämä hklöt aika pitkälti poistanut puh luettelosta... Vähän ehkä katkeruuden takia... Ku heil on ollu hätä oon seissy rinnalla... Ei toimi kumpaakin suuntaa joidenki kohalla... Varmasti olet törmänny samaan joidenki kavereiden kanss...

• hanipupu79
        angelphotog kirjoitti:

Kaikilla on liian kiire... Nykyinen maailmanmeno... Ura, biletys, ura, biletys... Onhan mulla perhettä tukena, mutta heillä on ura, perhe, ura, perhe... Aika yksin sitä tulee loppujen lopuksi oltua... Kavereille kerroin tapahtuneesta tosi myöhään koska sääliä en kaipaa... Se vaa pahentaa asioita... Jotkut kaverit pelästy tietoa ettei pahemmin oo yhteyt pitäny... Ite oon nämä hklöt aika pitkälti poistanut puh luettelosta... Vähän ehkä katkeruuden takia... Ku heil on ollu hätä oon seissy rinnalla... Ei toimi kumpaakin suuntaa joidenki kohalla... Varmasti olet törmänny samaan joidenki kavereiden kanss...

hei!

Itse ole yh-äiti ja vaikka lapseni saikin alkunsa erilaisessa tilanteessa, kuin omasi, olin itsekin hyvin yksin raskausaikana. Synnytykseen sain mukaan oman äitini ja hän oli erittäin hieno tuki, koska itse lapsia saaneena osasi rauhoittaa ja tukea minua. Ja tietysti hän tuntee minut, nuorimmaisensa, varsin hyvin.

Mutta siis, kysy neuvolasta onko paikkakunnallasi doula-toimintaa. Jos haikaranpesään halusit, niin oletan, että pks:lla asut ja siellä heitä kyllä pitäisi olla! He ovat itse lapsia saaneita naisia (tietääkseni ei miehiä ole, viisaammat korjatkoon jos olen väärässä) ja he voivat tulla tukihenkilöksi synnytykseen. Ja doulaan voit tutustua ennen synnytystä ja keskustella mikä pelottaa ym niin hän pystyy paremmin auttamaan.

Itse harkitsin doulaa myös, mutta täältä keski-suomesta en heitä löytänyt.

Onnea ihmeesi syntymään ja yhteiseen elämäänne! =)

• Timppa
        angelphotog kirjoitti:

onhan niitä "ystäviä" ollut jolloin tuki on ollut yksisuuntaista. Liian raastavaa ja kuluttavaa, ei todellista ystävyyttä.

Käsittääkseni asut pääkaupunkiseudulla joten 500 km:n ajomatka saattaa olla liian pitkä, tulisin muuten toki tueksesi synnytykseen. Vaan jos ilmoittaisit, että NYT! Olisi kaikki ohi ennen kuin pääsisin perille. =(

Uskon, ja toivon, että joku löytyy sieltä. Tahi sitten otat kannettavan mukaan ja kerrot reaaliajassa tapahtumat...

• nanna
        Timppa kirjoitti:

onhan niitä "ystäviä" ollut jolloin tuki on ollut yksisuuntaista. Liian raastavaa ja kuluttavaa, ei todellista ystävyyttä.

Käsittääkseni asut pääkaupunkiseudulla joten 500 km:n ajomatka saattaa olla liian pitkä, tulisin muuten toki tueksesi synnytykseen. Vaan jos ilmoittaisit, että NYT! Olisi kaikki ohi ennen kuin pääsisin perille. =(

Uskon, ja toivon, että joku löytyy sieltä. Tahi sitten otat kannettavan mukaan ja kerrot reaaliajassa tapahtumat...

sä todella vaikutat erittäin mahtavalta ihmiseltä ja sulle joka aloitit keskustelun..mä todella toivotan sulle jo onnea ja jaksamista tässä julmassa maailmassa.ota pienikin ilo irti elämästä niin jaksat taas eteenpäin..kaikkea hyvää sulle

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      63
      2152
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      5
      1815
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      238
      1324
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      960
    5. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      88
      950
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      21
      875
    7. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      146
      841
    8. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      39
      740
    9. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      19
      736
    10. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      93
      709
    Aihe