Aiheuttaako gluteeni MS-tautia?

Kärsinkö turhaan?

Joissakin tieteellisissä tutkimuksissa gluteenin on todettu aiheuttavan MS-tautia. Jos MS-tauti on jo kuitenkin puhjennut, ei gluteenittomasta dieetistä liene enää mitään hyötyä?

Minua kiinnostaisi henkilökohtaisesti tietää, onko kenelläkään gluteenitonta ruokavaliota noudattavalla henkilöllä puhjennut MS-tauti gluteenittoman ruokavalion aikana? Vai puhkeaako MS-tauti aina tavallisen ruokavalion aikana?

Itse olen ollut jo vuosia gluteenittomalla dieetillä, koska suvussamme on MS-tautia. Gluteeniton dieetti on kuitenkin sairaalloisen ikävä dieetti itsessään. Olen monesti miettinyt, aloittaisinko kuitenkin normaalidieetin ja ottaisin riskin sairastua MS-tautiin. Olen miettinyt, että kumpiko on lopulta pahempi asia MS-tauti vai gluteeniton dieetti? Itse haaveilen jatkuvasti pizzasta, ruisleivästä, ranskanleivästä, lihapiirakoista, lämpimästä pullasta, köyhistä ritareista, laskiaispullista, runebergin tortuista, lihariisipasteijoista, kauraleivästä...

5

1065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mussamäsä

      Anna palaa vaan! Kerran täällä eletään!! Minulla on myös ms eikä suvussa ole lähivuosisatoina ainakaan ollut kyseistä tautia. (tuskin olleet gluteenittomalla)

      Viimeistään huomenna menet Grillille ja tilaat Ranskalaiset makkaralla/ kanamuna hamppari,avot! Mutta MUISTA se liikunta kuitenkin, ettei tuo sydän raukka kärsi.

      Myös Pizza cokiksen ja hyvän leffan kera unohduttaa pahan mailman!

      • Gluteeni ja MS

        Sukulaisillasi on mahdollisesti saattanut olla MS-tauti vaikka oireita ei olisi heillä ollutkaan. Jos MS-muutokset eivät ole esimerkiksi liikeaivokuorella niin eiväthän ne oireile mitenkään. Sitten vasta kun muutoksia tulee liikeaivokuorelle tai muihin tärkeisiin paikkoihin, ne alkavat vaikuttaa elämään.

        Pohjammaalla on ollut enemmän MS-tautia kuin esim. Itä-Suomessa tai Lapissa. Pohjanmaa on kuuluisa lakeuksistaan ja viljapelloistaan. Pohjanmaalla on aina syöty runsaasti vehnäleipää, nisua, pannukakkuja jne.

        Itä-Suomessa taas on perinteisesti syöty riistaa, kalaa, marjoja, sieniä, lanttua, perunaa, kaalia. Vehnä huonommin kasvaa Lapissa ja Itä-Suomessa. Tattariahan on viljelty Itä-Suomessa perinteisesti.

        Kyllä gluteenin saanti on ollut ennen vanhaan vähäisempää kuin nykyään. Makaroni, pizza ja hampurilaiset. Ja sitten vielä se suositus, että leipää kuuluu syödä 6 viipaletta päivässä.


      • mussamäsä
        Gluteeni ja MS kirjoitti:

        Sukulaisillasi on mahdollisesti saattanut olla MS-tauti vaikka oireita ei olisi heillä ollutkaan. Jos MS-muutokset eivät ole esimerkiksi liikeaivokuorella niin eiväthän ne oireile mitenkään. Sitten vasta kun muutoksia tulee liikeaivokuorelle tai muihin tärkeisiin paikkoihin, ne alkavat vaikuttaa elämään.

        Pohjammaalla on ollut enemmän MS-tautia kuin esim. Itä-Suomessa tai Lapissa. Pohjanmaa on kuuluisa lakeuksistaan ja viljapelloistaan. Pohjanmaalla on aina syöty runsaasti vehnäleipää, nisua, pannukakkuja jne.

        Itä-Suomessa taas on perinteisesti syöty riistaa, kalaa, marjoja, sieniä, lanttua, perunaa, kaalia. Vehnä huonommin kasvaa Lapissa ja Itä-Suomessa. Tattariahan on viljelty Itä-Suomessa perinteisesti.

        Kyllä gluteenin saanti on ollut ennen vanhaan vähäisempää kuin nykyään. Makaroni, pizza ja hampurilaiset. Ja sitten vielä se suositus, että leipää kuuluu syödä 6 viipaletta päivässä.

        Kyllä tuota pizzaa ja vaaleeta patonkimössöä jauhetaan euroopassa varmasti samanverran kuin Pohjanmaalla? (Amerikkalaisten pannukakkubaareja/pikaruokia unohtamatta)
        Eikös nuo "muuttovirrat" eroopankolkista muinoin saata selittää myös tämän mysteerin ilman pannukakkua?

        Olen silloin tällöin täällä palstalla lukenut kertomuksia ja pakko myöntää ihailevasti kuinka perillä monet ovat tämän taudin oireista/ lääkityksistä/ hoitokeinoista ym. Mutta nyt on jo myöhäistä yrittää leseitä ja myslejä syömään, toki liikunta mm. pidentää tuota loppuelämää (jos ei silmät tai jalat esim. päätä lopettaa toimintaansa ILMAN ennakkovaroitusta)

        Nyt tilanne on semmoinen: Minulla MS ja minun pitäisi saada lapseni (riskiryhmässä????) syömään todella terveellisesti,myös liikkumaan! Helpommin sanottu kuin tehty? Vaikka en heitä pelottele MS sukurasitteilla, niin uskoisin että 50% / 50% saada MS söivät pullaa tai eivät.


    • suvun musta lammas

      Olemme aina olleet kovia syömään leipää, pullaa, puuroa ja muista viljasta tehtyjä tuotteita. Minä en syö näitä juuri ollenkaan ja minulla on ms!!
      Niin ja olen pohjanmaalta. Joten se siitä olettamuksesta!

    • Vehnä huono

      Minä syön runsaasti viljatuotteita mm. tattaria, hirssiä, riisiä, maissia, kvinoaa, teffiä jne. Useimpia saa myös luomuna.

      Gluteeniton dieetti tarkoittaa sitä, että ei koske pitkällä tikullakaan vehnään, ohraan tai rukiiseen. Speltti ilmeisesti sopii joillekin keliaakikoille vaikka lääkärit eivät spelttiä hyväksykään. Kaurasta ollaan myös kahta mieltä.

      Jos keliaakikko syö vaikkapa (vehnä)pullaviipaleen, voi kestää jopa 7 vuotta ennen kuin elimistö on siitä täysin toipunut! Elimistöön syntyy gluteenista tulehdusreaktio, jonka sammumiseen kuluu vuosia. Ja tämä on lääketieteellinen fakta, ei mitään nettitietoutta.

      Mussamäsä kokeile lapsille tattaripuuroa. Tattari on ollut vuosisatoja sitten Suomessa yleisin viljelyskasvi. Muista viljoista poiketen sillä on runsaasti antioksidatiivisia vaikutuksia. Se nostaa hyvää kolesterolia ja laskee huonoa. (Tieteellisesti todistettu). Lisäksi tattarin kasvatus on ympäristöteko, sillä se on sellainen surkean maaperän kasvi ja sen viljely tekee hyvää maaperälle.

      Kaupan gluteenittomat leivät ovat ravintoarvoltaan huonoja. Itse suosin täysjyväviljatuotteita luomuna enkä ole vielä toistaiseksi sairastunut MS-tautiin vaikka sukurasitetta on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1937
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      19
      1733
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1226
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1203
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe