Olen 44-vuotias ja ongelmaksi on muodostunut voimakas PMS-oireili. Hermostun lähes olemattomista asioista, voittopuolisesti kint tulee masentuneisuus, vollotan tämän tästä ja pahimmillaan saan adistuskohtauksia, jotka johtavat melkein paniikkikohtaukseen. Fyysiset oireet ovat kivut alavatsassa ja selässä, turvotus, olo on kuin valaalla. Päänsärky on kovaa äityen monesti migreeniksi ja rinnat tulevat niin kipeiksi, että normaali liikkuminen tekee tosi häijyä.Nyt kuukautiset ovat antaneet odottaa itseään jo hyvän aikaa. En ole raskaana, minulle on tehty sterilisaatio, tein kuitenkin rakaustestin(kolmesti), kun olin jo hermoromahduksen partaalla. Kävin lääkärissä ja hän epäili, että minulla saattaa olla vaihdevuodet alkamassa. Yksityiselle sektorille minulla ei valitettavasti ole mahdollista hakeutua heikon taloudellisen tilanteen vuoksi.Haen pikimmiten apua terveyskeskuksesta, toivottavasti saan avun pikaisesti. Onko kohtalonsisaria ?
Rajut PMS oireet
4
905
Vastaukset
- PMDD
On, olisiko sinullakin PMDD? Kuulostaa enemmän siltä kuin PMS:ltä. Tosin itsellä ei koskaan ollut PMSää, pelkästään PMDD.
- äklöällö
Minä myös yrittäny löytää apua pms-n
Itellä inhotavinta on pahoinvointi olot ja kun olen emetofoobikko ja kun ällö iskee pahana niin menen työkyvyttömäksi. Lisäksi saattaa ihan sikana palella ja väsyttää. On mieliala juttuja.. ahistusta.. ahistusta on muutenki mutta tuntuu että kuukautisten aikana saattaa olla piikki. Öööö pääkipua ym..
Tympii kun tk ei tee mitään niin sitte menin yksityiselle kun iski taas paha ällö päivä. Puhelimessa sanottiin että "VOI ON KEINOJA.. EI TARVI KÄRSIÄ!!" No lopulta ainut keino kuulosti olevan pillerit mitä tk.ki suositteli. Ei ne ole ennenkään auttaneet pahoinvointiin, mutta nyt kokeilen vielä ja jotain uutta merkkia ja pitemmällä "syklillä" eli 2 levyä putkeen. Nyt on menossa eka tauko. Ehä vähän...on ällööbn auttanu, mutta 2kk ai vielä kerro varmasti koska joskus ne vaan on lievemmät. Mutta taas mahan pistelyä on mielestäni tullu ja pää on kippee jo.. oisko tää 4s päivä.. eli enemmän. Täytyy jutskata lääkärin kans kun seuraavan kerran meen. - Ex-hirviö
Hei kaikki kovista pms-oireista kärsivät!
Pakko osallistua tähän keskusteluun ihan vain siksi, kun olin itse jo luopunut toivosta ja valmistauduin jo henkisesti tulevien vuosien helvettiin. Itselläni siis synnytyksen ja imetyksen jälkeen pms-tuska äityi aivan tolkuttomaksi. Tunsin olevani viikon normaali iloinen ja energinen itseni ja sitten kolmisen viikkoa perseelle ammuttu hirviö, joka on turvoksissa, itkuherkkä, masentunut, aloitekyvytön ja vain varjo entisestään. Tutkitutin hormoniarvot ja kilpirauhasarvot jne. ja kun mistään ei löytynyt vikaa (hyvä niin), kokeilin huvikseni jättää kahvin pois (niinkuin jokaisessa lukemassani pms-jutussa ensimmäisenä suositellaan).
Tiedän kyllä, miksi en heti aluksi harkinnutkaan kahvin jättämistä. No koska olin pahassa koukussa ja tuntui että masennun entisestään jos joudun jättämään elämäni ainoan paheen pois. Mitä teen, kun en saa kotiäitinä nauttia omasta ihanasta kahvihetkestäni? En edes kyennyt ajattelemaan elämää ilman kahvia. Ja joo, join sitä siis runsaasti. En mitenkään tolkuttomasti kuitenkaan vaan noin 4-5 isohkoa kuppia päivässä. Luulen, että aika monella menee tuo määrä kevyestikin...
No jotenkin sitten sain inspiraation koittaa kahvin vähentämistä ja voi herramunjee. Muutos oli lähes välitön! Kahtena ensimmäisenä päivänä join kaksi kuppia entisten 5 kupin sijaan. Ensimmäinen päivä oli TUSKAA. Olin täydessä horteessa ja söin kuin hevonen. Ruokahalu oli järjetön, ja väsy myös. Mutta jo toisena päivänä olo oli tosi virkeä. Kolmannesta päivästä alkaen pärjäsin HELPOSTI aamuisella yhdellä kupilla ja muina taukohetkinä otin vihreää teetä tai pakuriteetä. Kolmantena päivänä ihmettelin sitä, miten pääni on niin selkeä, miten olen niin iloinen vaikka menkat vain viikon päässä, miten saan asioita tehtyä ihan nuin vain ja MITEN MINUA EI VÄSYTÄ JA MASENNA KOKO AJAN.
Minä ainakin pidän tämän näin. Kahvia vain yksi motillinen päivässä ja muun ajan sitten nautin iloisesta itsestäni. Nykyään vakavat pms-oireet ovat historiaa. Ei tarvinnut syödä pillereitä, ei tarvinnut harkita mitään muutakaan LÄÄKETTÄ. Kunhan vain jätti yhden ilmeisesti aika myrkyllisen jutun juomatta. Helpohko hoitomuoto vaivaan joka todellakin rampauttaa. Voi niitä onnekkaita miehiä ja joitakin harvoja naisia, jotka eivät koskaan joudu kokemaan sitä pms:n mukanaan tuomaa sekopäisyyttä ja epätoivoista oloa, että mikä minussa oikein on vikana.
Jos juot kahvia edes jonkin verran ja kärsit kovista kuukautisia edeltävistä vaivoista, koita jättää kahvi. Edes vähennä. Vasta, kun koitat, näet mitä muutos tekee itsellesi. SUOSITTELEN todella lämpimästi.
Itselläni tuli sellainen olo, että kuinkahan paljon me suomalaiset kahvin suurkuluttajat mahdamme kärsiä kahvin huonoista vaikutuksista. Pieni määrä on varmaankin hyväksikin monille, mutta se jatkuva litkiminen... Niin moni on ahdistunut, niin moni voi huonosti. Entäs jos kahvi vaikuttaa moniin muihinkin kuten se näyttää vaikuttavan minuun. Ihan kansanterveydellinen aspekti juu.
No mutta, olen onnekas. Itse sain avun kahvin jättämisestä. Toivottavasti kirjoitukseni saa jonkun muunkin irti pms-helvetistä. - äklöällö
Moi
pikku tytöstä asti juonu kahvia ja kokeilin vasta ainaki parin kuukauden ajan olla ilman kahvia ja vaihdoin teehen. Minulla ei vaikutusta mihinkään... kokeilin lähtiskö nuo ällöolot sillä pois.. ei.
Mut vois varsin kokeilla taas kohta.. ihan vaan sen takia kun oon niin kova syömään pullaa ja ois kiva muutama kilo tiputtaa painoa. Mut juu.. minusa ei ollu mittään vaikutusta vaikka vaihoin teehen.
Nyt taas litkin kahvia.. ihan parhaimmillaanki :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803