Olen ollut tosiasiallisesti työttömänä - no joo, mukana ns. työvoimakoulutustakin - jo vuosien ajan, pudonnut pois ansiosidonnaiselta työttömyysturvalta KELA-korvausten varaan ja työelämän tosiasioiden edessä päätellyt että mihinkään oikeisiin töihin tuskin enää 55-vuotiaana tältä pohjalta pääsen. Tarvittaisiin uusi pohja.
Niinpä olen tänä keväänä hakenut opiskelemaan ammattikorkeakouluun - jos vaikka sen kautta uutta työuraa vielä urkenisi. Sinnekään en tietysti vielä ole päässyt, mutta pistää miettimään että joutuisinko kesällä tekemään sellaisen päätöksen etten voi opiskelua ilman mitään tuloja aloittaa kun velkojakin on vielä maksettavana.
Hain siis aikuisopiskeluun (ei nuorten opiskeluun ) joka tapahtuu monimuoto-opiskeluna, iltaisin ja viikonloppuisin. Se ei siis ole päiväopiskelua, eikä estä päivätyön tekemistä. Opiskelun ohessa pystyisi tekemään päivätyötä - jos sellaista sattuisi jostakin löytämään.
Kysymys kuuluu että olisinko jonkinlaisen työttömyysturvan piirissä jos ottaisin vastaan sellaisen opiskelupaikan?
Aiemmin minulta on evätty muutosturva sillä perusteella että hain ammattitutkintoon johtavaan aikuiskoulutukseen joka oli monimuotokoulutusta eli ilta- ja viikonloppukoulutusta. Työkkkäri katsoi ettei sellainen ole päätoimista opiskelua, eikä siten oikeuta muutosturvaan. Käsitin näin että monimuoto-opiskelua, iltaisin ja viikonloppuisin, ei voi pitää päätoimisena opiskeluna. Se oli silloin huono asia, mutta voisiko se tässä kääntyä eduksi, vai onko liikaa toivottu?
Minun logiikkani mukaan jos monimuoto-opiskelu ei ole päätoimista opiskelua, eikä estä päivätyön tekemistä, niin minusta ammattikorkeakoulu aikuisopiskeluna ei myöskään estä päivätyön tekemistä eikä työnhakemista ja silloin pitäisi olla mahdollisuus jonkinlaiseen työttömyysturvaan sen yhteydessä. Vai olenko taas tässäkin hakkaamassa päätäni seinään ; onko tämäkin minua vastaan?
Opiskelupaikan vastaanottamisesta täytyy kesällä ilmoittaa määräaikaan mennessä ja jos minulla ei ole mitään tuloja tiedossa opiskeluajalle niin enhän voi velkoineni hypätä tyhjän päälle. Jos en voi saada KELA:lta mitään rahaa aikuisopiskelun ajalle, niin sitten täytyy ilmeisesti vaan kieltäytyä siitä päivätyön-tekemistä-estämättömästä opiskelusta koska niistä päivätöistäkään ei mitään tietoa ole. En vaan halua enää kävellä sellaiseen ansaan.
Työttömyysturva monimuoto-opiskelussa
18
4090
Vastaukset
- ehkä ja ehkä ei
TE-keskuksen päätös tarvitaan joten työkkäriin kannattaa olla yhteydessä ennen opiskelupaikan vastaanottamista. KELA ei yksin voi päättää maksetaanko työttömyyspäivärahaa tmv.
- silver aluetta
Työttömyysturva lie tuossa tapauksessa henkilökohtaisesti päätettävä asia, joten yleistä ratkaisua ei ole, vaan TE-toimisto päättää tapauskohtaisesti.
- dfhgfdhfgjd
Ja työkkäri luultavasti päättää vasta opiskelun alettua, voiko Kela maksaa työttömyystukea opiskelun ajalta. Ja sitten joutuu lopettamaan opiskelun kesken ja on luultavasti jo joutunut käyttämään opiskeluun rahaa. Ilman mitään hyötyä. Suomessa ei haluta ihmisten opiskelevan, yrittävän, tekevän osa-aikaistyötä, vapaaehtoistyötä - kaikesta tästä voi menettää työttömyystukensa. Olla vaan ja möllöttää, se on sallittua. Ja kiltisti mennä orjatyöhön ja nöyryytyskurssille, kun työkkäri käskee.
- Älkääpäs arpoko
Suosittelen, että otat heti yhteyttä omaan TE-toimistoosi ja kysyt asiasta. Kun sieltä vastataan, että ainut mahdollisuus tässä tapauksessa olisi työttömyysetuudella tuettu opiskelu (sivutoiminen ei onnistu opintojen luonteen takia), niin kyselepä siitä sieltä lisää ja kysy lähtisivätkö tukemaan opintojasi. (Valitettavasti maksimitukiaika on vain 24 kk.)
- ei riskitöntä elämää
Melkoista elämäntaiteilua tuosta epäilemättä muodostuu ellei löydä ainakin väliaikaisia päivätöitä. Jos velkojakin on. Niin se vaan on, elämästä ei selviä hengissä. Hankalaa se on yrittää mitä tahansa, mutta toisaalta pelkästään makoilemaan jääminenkin voi pian kostautua.
- kysyn vaan
Miksi opiskelija on aina SYYLLINEN kunnes toisin todistetaan?
"Opiskelijana et pystyy vastaanottamaan sinulle tarjottua työtä"
- Mistä tiedät etten pysty? Oletko tarjonnut? Olenko muka kieltäytynyt?
Olen ollut työttömänä yli 2 vuotta, eikä minulle ole tarjottu yhtään paikkaa, miksi sellainen tarjottaisiin juuri nyt jos aloittaisin opinnot? Lisäksi menen opiskelemaan jotta saisin töitä, jos minulle löydetään työtä, niin miksi jatkaisin opiskelua, kun minulla olisi jo työ, jonka saamiseksi ylipäätänsä menin opiskelemaan? Absurdi! Olisin iki-iloinen, ettei minun tarvitsisi enää käydä koulussa, vaan saisin työtä josta maksetaan palkkaa! Lopettaisin opinnot riemuitsen!
Miksi työkkäri ei usko että lopetan opinnot jos saan työtä? Eikö rangaistus pitäisi antaa vasta kun kieltäydyn työstä, eikä etukäteen rangaista siitä mitä en ole tehnyt?- Älä sotke asioita
Mitä työkkärin uskomukset tähän liittyy? Jos laissa määrätään jotain, ei sitä voi uskomuksilla ohittaa.
- reyreyy
Ammattikorkeakouluopinnot on aina päätoimista opiskelua.
- kysyn vaan
Miksi? Juurihan akateeminen vapaus takaa sen, että luennoilla voi käydä kun on aikaa ja jos ei halua käydä, niin ei tarvitse käydä ollenkaan, ainoastaan parin kuukauden välein tenteissä.
- Protenomi (AMK)
kysyn vaan kirjoitti:
Miksi? Juurihan akateeminen vapaus takaa sen, että luennoilla voi käydä kun on aikaa ja jos ei halua käydä, niin ei tarvitse käydä ollenkaan, ainoastaan parin kuukauden välein tenteissä.
Siksi, että saisit Kelalta opintotuen.
- hohhoijaaaaa5
Protenomi (AMK) kirjoitti:
Siksi, että saisit Kelalta opintotuen.
Mutta kun EN SAA, tuki kuukaudet on käytetty jo ensimmäiseen tutkintoon.
Ja saahan sitä opintotukea myös lukiossa, amiksessa, jne.. - Korotonta maksuaikaa
hohhoijaaaaa5 kirjoitti:
Mutta kun EN SAA, tuki kuukaudet on käytetty jo ensimmäiseen tutkintoon.
Ja saahan sitä opintotukea myös lukiossa, amiksessa, jne..Kysy Kelalta, paljonko sinulla on opintotukikuukausia jäljellä. Ei nimittäin ole mahdollista, että olisit saanut käyttää kaikki opintotukikuukaudet ensimmäiseen korkeakoulututkintoon.
SInulla on joku muu ongelma. Opintosi eivät edenneet ja olet keskeyttänyt aiemmat opinnot? - ex opiskelija
Korotonta maksuaikaa kirjoitti:
Kysy Kelalta, paljonko sinulla on opintotukikuukausia jäljellä. Ei nimittäin ole mahdollista, että olisit saanut käyttää kaikki opintotukikuukaudet ensimmäiseen korkeakoulututkintoon.
SInulla on joku muu ongelma. Opintosi eivät edenneet ja olet keskeyttänyt aiemmat opinnot?Ei ole jäljellä yhtään opintotukikuukausia, kun eivät ole riittäneet edes yhteen tutkintoon, vaan gradun jouduin valmistelemaan kokonaan toimeentulotuella.
- mietinpä vaan
Kaikkea täytyy perheettömän yrittää, joten tätäkin täytyy. En usko että työkkäristä saisi etukäteen mitään lupausta työttömyysturvasta kun ei sieltä tahdo saada paljon muutakaan. Täytyy vain yrittää ja toivoa parasta. Ehkä jotakin töitä vielä joskus löytyy niin että ilta- ja viikonloppuopiskelun pystyy jatkamaan loppuun saakka.
- Omapahan on asiasi
Että pitäkää tunkkinne? Kiva sitten, kun olet aloittanut opiskelun ja työkkäristä sanotaan, että työttömyysetuudella tukemisesta olisi pitänyt sopia etukäteen.
- mietinpä vaan
Omapahan on asiasi kirjoitti:
Että pitäkää tunkkinne? Kiva sitten, kun olet aloittanut opiskelun ja työkkäristä sanotaan, että työttömyysetuudella tukemisesta olisi pitänyt sopia etukäteen.
Sellaisesta työttömyysetuudesta vaan voi olla aika mahdotonta tyäkkärin kanssa sopia etukäteen - tai muutenkaan. Monet helpommatkin asiat ovat siellä tavattoman vaikeita.
Makoilemaan ei kuitenkaan voi ruveta, se on varma vikatikki. Joten tällaistakin opiskelua täytyy yrittää aloittaa. Eipä ole vielä tosin edes pääsykoetta ollut, valituksi tulemisesta puhumattakaan. Ja huonosti elämässä tietysti lopulta käy, mutta kyllä tässä voisi vielä 10 vuotta jonkinlaista työuraa luoda. Työkkärillä tuskin on mitään tarjottavaa.
- Henkel
Miten kävi ap:lle? :-) Vuosien jälkeen kiinnostaa että tuliko koulutusta ja tukea.
- ollavaan
"Työkkkäri katsoi ettei sellainen ole päätoimista opiskelua, eikä siten oikeuta muutosturvaan."
Mä opiskelin muutosturvalla kesken jääneen maisterin tutkinnon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202223Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021207- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642