Ladan historiaa

Historoitsija

Pravdassa julkistettiin mielenkiintoinen artikkeli Ladan syntyvaiheista
.
Ladan suunnittelutiimiin valittiin Puolueen uskollisia jäseniä ympäri Neuvostoliittoa.
Etupenkin suunnittelu annettiin viimeisillään raskaana olevan Minskiläisen kätilön tehtäväksi.
Sairaalasta lainaamansa synnytystuolia mallina käyttäen hän loihti legentaarisen
Ladan etupenkin. Myöhemmin hän synnytti prototyyppituolissa terveet kaksoset. Synnytys oli poikkeusellisen helppo.
Polkimet suunnitteli Moskovalainen sotaveteraani. Häneltä oli amputoitu molemmat jalat nilkoista, joten polkimia täytyi nostaa hieman ylemmäksi kuin normaalisti. Polkimet sijaitsevat myös lähekkäin toisiaan, on hyvä töpöjaloilla painella polkimia.
Sähkötyöt suunnitteli alunperin ydinvoimainsinööri, mutta hänen ratkaisunsa eivät toimineet joten hän sai kenkää. Myöhemmin hän pääsi suunnitelemaan Tzernobylin ydinvoimalaa.
Uusi sähkösuunnitelija oli voimavirta-asentaja Igor kutojavaimonsa kanssa ja yhteistyössä he saivatkin aikaan toimintavarman järjestelmän, joka toimii kaikissa sääolosuhteissa.
Ratin vieressä sijaitsevat viiksikatkaisimet suunnitteli vasenkätinen kirurgi.
Hän teippaili rautaputkeen malliksi kirurginveitsiä ja lopulta tulos tyydytty häntä.
Monen mielestä viiksikatkaisimet toimivat nurinkurisesti ja ovat puikkomaisina hankalia käyttää, mutta vasenkätiselle kirurgille ne ovat täydelliset.

Tässä vai pieni osa suunnittelutiimin jäsenistä. Artikkeli oli pitkä kuin Neuvostoliittolainen leipäjono, mutta kunnia ja hatunnosto työn sankareille.

26

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirovets K-701

      Kopioitiin Fiat 124:sta eli italialaista laatusuunnittelua.

    • ihan vaan tiedoksi

      - suomessa 2013 on leipäjonot ja massa-työttömyys.
      Sensijaan venäjä on rikas valtio jossa on töitä ihmisille !

      Venäjällä on teollisuutta ja työvoimaa ja energiaan ja malmivaroja, korkea koulutustaso, jne Kulttuuria.
      Suomessa on Leipäjonot, työttömyys, köyhyys, korkeat verot köyhille, alhaiset verot rikakille..
      Paljon pahoinvointia ja monikultuurin ja homouden pakkosyöttöä ja homo propagandaa. tehtaat on viety aasiaan kun konsultti lenit aairisto ei tykännyt savupiipputeollisuudesta. Nyt köyhyys on suomen vientituote.

      Oma aauto -teollisuuttakaan ei suomessa ole saatu aikaan. On vain nöyrästi tehty muille autoja ja kerätty murut pöydältä jos joku on kehdannut tänne halvalla auton valmistus työtä antaa.

      • osaamaton maa...

        suomessa tosiaan ei oe saatu edes omaa henkilö automerkkiä aikaan......


      • köyhyys unelmaaa....
        osaamaton maa... kirjoitti:

        suomessa tosiaan ei oe saatu edes omaa henkilö automerkkiä aikaan......

        Kestävyysvaje on vakava suomessa 2013.
        Työttömyys yli 1/2 miljoonaa.
        Leipäjonot jokaisessa kaupungissa.
        Valtio velkaantuu holtittomasti. edelleen, jne.

        Tartteis tehdä töitä, valmistaa vaikka autoja, tms
        ja ottaa oppia venäjästä, jossa rikastutaan ja tehdään töitä.
        Meillä on kokoomus-kepu-sdp tukenut vain keinottelua ja nyt alkaa rahat loppua !


      • säälistä hätäapua ?
        köyhyys unelmaaa.... kirjoitti:

        Kestävyysvaje on vakava suomessa 2013.
        Työttömyys yli 1/2 miljoonaa.
        Leipäjonot jokaisessa kaupungissa.
        Valtio velkaantuu holtittomasti. edelleen, jne.

        Tartteis tehdä töitä, valmistaa vaikka autoja, tms
        ja ottaa oppia venäjästä, jossa rikastutaan ja tehdään töitä.
        Meillä on kokoomus-kepu-sdp tukenut vain keinottelua ja nyt alkaa rahat loppua !

        Jospa nöyrästi kysyttäis togliatista apua ?
        Vaikka antaisivat suomeen töitä, jonkun peltiosan alihankintaa, tms työtä köyhälle leipjonjen kansalle, ihan säälistä !


      • osaamispula suomessa
        säälistä hätäapua ? kirjoitti:

        Jospa nöyrästi kysyttäis togliatista apua ?
        Vaikka antaisivat suomeen töitä, jonkun peltiosan alihankintaa, tms työtä köyhälle leipjonjen kansalle, ihan säälistä !

        Monilla eri aloilla pitäisi suomen naivisti-politkkojen kysyä neuvoa Moskovasta.
        Kun toi Brysselin ahneusjuutalaisten apu nääs tuhoaa suomen vähitellen pohjolan intiaksi tai zimbabweksi.


      • Raha pula on kova
        osaamispula suomessa kirjoitti:

        Monilla eri aloilla pitäisi suomen naivisti-politkkojen kysyä neuvoa Moskovasta.
        Kun toi Brysselin ahneusjuutalaisten apu nääs tuhoaa suomen vähitellen pohjolan intiaksi tai zimbabweksi.

        Konsultit kuten se ekonoomi Lenita Airisto, sanoi jo kymmeniä vuosi sitten, että kannattaa hävittää ns. savupiipputeollisuus.
        Lenita ne muut ei vaan ymmärtänyt että mistä tulisi se raha sitten siihen palvelu ja osaamisyhteiskuntaan.
        Joka pti muka i tilalle saada. Nyt savupiippu teollisuus on alasajettu, Leipäjonot on jokaisessa kaupungissa. Työttömiä yli 1/2 miljoonaa......Kansallla ei ole varaa palveluihin ja se osaaminen valuu myös aasiaan.
        Jäi näin vaan pska käteen.

        Edes oma autoteollisuutta ei ole aikaan saatu. Tehdään vaan alihankkijana töitä muille !
        Siispä Venäjästä pitäs iottaa tosiaan oppia ,eikä Lenitan kalatislsta naiveista kokoomus-osaajilta.


      • Kuka Lienenkin
        Raha pula on kova kirjoitti:

        Konsultit kuten se ekonoomi Lenita Airisto, sanoi jo kymmeniä vuosi sitten, että kannattaa hävittää ns. savupiipputeollisuus.
        Lenita ne muut ei vaan ymmärtänyt että mistä tulisi se raha sitten siihen palvelu ja osaamisyhteiskuntaan.
        Joka pti muka i tilalle saada. Nyt savupiippu teollisuus on alasajettu, Leipäjonot on jokaisessa kaupungissa. Työttömiä yli 1/2 miljoonaa......Kansallla ei ole varaa palveluihin ja se osaaminen valuu myös aasiaan.
        Jäi näin vaan pska käteen.

        Edes oma autoteollisuutta ei ole aikaan saatu. Tehdään vaan alihankkijana töitä muille !
        Siispä Venäjästä pitäs iottaa tosiaan oppia ,eikä Lenitan kalatislsta naiveista kokoomus-osaajilta.

        Näin on, luullaan että tietokonetta näppäilemällä pystytään tämä maa pitämään pystössä. Aina kun puhutaan esim. työuupumuksesta niin näytetään toimistossa istujia jotka tuijottavat näyttöpäätteitä. Kyllähän se on että sieltä savupiipun vierestä kun leivän tienaa niin silloin se elintaso nousee. Tässä maassa on kolmenlaista rahaa,1 sitä jota on vähäsen, sitten 2 iskelmä laulajat ja nimekkäät taiteilijat ja kirjailijat jotka saavat vaikka mistä paljon rahaa, ja kolmanneksi keinottelijat ja ylisuurta palkkaa töihinsä nähden saavat johtajien palkat. Kaksi viimeistä ryhmää ovat aivan tarpeeton porukka tässä maassa.


      • osaamisen keskittymä
        Raha pula on kova kirjoitti:

        Konsultit kuten se ekonoomi Lenita Airisto, sanoi jo kymmeniä vuosi sitten, että kannattaa hävittää ns. savupiipputeollisuus.
        Lenita ne muut ei vaan ymmärtänyt että mistä tulisi se raha sitten siihen palvelu ja osaamisyhteiskuntaan.
        Joka pti muka i tilalle saada. Nyt savupiippu teollisuus on alasajettu, Leipäjonot on jokaisessa kaupungissa. Työttömiä yli 1/2 miljoonaa......Kansallla ei ole varaa palveluihin ja se osaaminen valuu myös aasiaan.
        Jäi näin vaan pska käteen.

        Edes oma autoteollisuutta ei ole aikaan saatu. Tehdään vaan alihankkijana töitä muille !
        Siispä Venäjästä pitäs iottaa tosiaan oppia ,eikä Lenitan kalatislsta naiveista kokoomus-osaajilta.

        Lenita ja muut ekonomit olisi voinu keskittyä niihin valkoisiin lenita sukkiin.
        Niin Suomessa olisi asiat kunnossa.


      • Psyko lenita
        osaamisen keskittymä kirjoitti:

        Lenita ja muut ekonomit olisi voinu keskittyä niihin valkoisiin lenita sukkiin.
        Niin Suomessa olisi asiat kunnossa.

        Lenita tulille !?


    • Historoitsija

      Yksi mielenkiintoinen suunnittelutiimin jäsen oli yrmeäilmeinen tarjoilijatar Ludmila.
      Hänen tuli suunnitella Ladaan ohjauspyörä.
      Neuvotoliiton aikaan Valtion Tarjoilija ja Myyjäkouluun valittiin järjestään yrmeäilmeisiä ja synkkämielisiä ihmisiä jostain kumman syystä. Omissa historiantutkimuksissani syy ei ole selvinnyt.
      Suomalainen poliitikko Paavo Lipponen jos olisi NL:ssa asunut, ollut mieluisa oppilas em. kouluun.
      Ludmila sovitti pyöreällä tarjottimella ohjauspyörän paikkaa autoon. Hän olisi halunnut ratin vaakasuoraan asentoon mutta joutui tekeään kompromissin ja kallistamaan rattia hieman kuskiin päin kallelleen. Ei ratin asento aivan tarjotin tuntumaa antanut mutta tarpeeksi lähelle kuitenkin. Äkkiä oppii Ladakuski okean tarjotinkanto asennon ajaellessaan. Kiitos Ludmila!

    • Kunto.

      Olen kuullut, että Ladan ohjaamon ergonomia lainattiin suoraan sota-ajan panssarivaunusta. Ohjauksessa jouduttiin tekemään kompromissi ja laitettiin ratti koska käännökset olivat vähän kulmikkaita. Saattaa olla Ludmila otettiin tässä vaiheessa mukaan.

    • Historoitsija

      Ymmärtääkseen Ladan sinänsä harmitonta "kolhoutta" on tutkittava hieman historiaa(,minun leipätyötäni)
      NL:ssa vallitsi tuohon aikaan lievä kyttäyksen ja ilmiantojen ilmapiiri. Siperian uudelleenkoulutukseen ei kukaan halunnut joutua.
      Kansa keksi tähän yksinkertaisen ja nerokkaan ratkaisun, etenkin työyhteisössä toimivan ratkaisun. Se toimii näin:

      Aina kun joku työtoveri teki jonkun "mokan" se joka huomasi asian ensimmäisenä nousi ripeästi ylös alkoi taputtaa voimakkaasti käsiään ja nyökytellä päätään hyväksyvästi.osoittaen näin suosiotaan. Kaikki seurasivat esimerkkiä ja taputtivat voimakkaasti. Jos oli vodkaa otettiin lasillinen työläisten kunniaksi.
      Näin menetellen ei tullut vihamiehiä kellekkään työyhteisössä eikä kenenkään tarvinnut pelätä ilmiantoja. Ladan suunnittelutiimin työajasta suurin osa menikin suosionosoituksien antamisessa ja vogkaa juodessa.
      Tästä juontaa Venäjällä yleinen lausahdus "taputtaa kuin Ladan suunnittelia."
      Tämä toimii myös esim. Duumassa: Pitkäveteisen ja uuvuttavan tuntikausia kestävän Presidentin Uudenvuoden puheen jälkeen suosionosoitukset kestävä niin pitkään kunnes joku kaljuista, harmaahapsista Edustajista väsähtää jolloin muutkin uskaltavat lopettaa. Tämä vaihe saattaa kestää kevyesti tunninkin.
      Ensin lopettanutta tosin katsotaan paheksuen, mutta sisimmassään kiitollisuuta tuntien.
      Toinen Venäläinen lausahdus" duumaustauko" juontaa tästä juurensa.

      • Kuka Lienenkin

        Kuinkahan hyvä Ladasta olisi tullut jos työtavat ja suunittelu olisi ollut niinkuin se täällä lännessä ovat autotehtaissa, kun Lada on mailman paras auto jo tuollakin tekotavalla.


      • lie kuka
        Kuka Lienenkin kirjoitti:

        Kuinkahan hyvä Ladasta olisi tullut jos työtavat ja suunittelu olisi ollut niinkuin se täällä lännessä ovat autotehtaissa, kun Lada on mailman paras auto jo tuollakin tekotavalla.

        Ei siitä autoa olisi tullut vaikka mukaan olisi saatu joku autoalaa tunteva oikea suunnittelijakin. Valmistetusmateriaalit ovat kuitenkin vanhoja peltitynnyreitä ja käytettyjä homeisia säkkejä ja perunaliimaa. Niistä ei autoa rakenneta vaikka rakentajat olisivat selvin päinkin.


      • Kuka Lienenkin
        lie kuka kirjoitti:

        Ei siitä autoa olisi tullut vaikka mukaan olisi saatu joku autoalaa tunteva oikea suunnittelijakin. Valmistetusmateriaalit ovat kuitenkin vanhoja peltitynnyreitä ja käytettyjä homeisia säkkejä ja perunaliimaa. Niistä ei autoa rakenneta vaikka rakentajat olisivat selvin päinkin.

        Niin niin mutta niistäkin tavaroista saatiin aikaiseksi paras auto.


      • Ile Kukka
        Kuka Lienenkin kirjoitti:

        Niin niin mutta niistäkin tavaroista saatiin aikaiseksi paras auto.

        Ladistin mielestä tyhjentämätön, haiseva, luhistumispisteessä oleva p-huussi on paras WC.


      • Kuka Lienenkin
        Ile Kukka kirjoitti:

        Ladistin mielestä tyhjentämätön, haiseva, luhistumispisteessä oleva p-huussi on paras WC.

        Sellaisia huusseja riittää pysäkki- ja lepopaikoilla. Eivät varmaankaan Ladistien aikaan saannoksia kyllä niihin ovat rakastuneet muittenkin automerkkien omistajat, kun niitä on niin paljon.


    • Historoitsija

      Lisää faktaa Ladasta.
      70-luvulla Yltiöisänmaallinen Amerikkalainen koneinsinööri päätti todistaa NL.n huonouden autonvalmistajana. Hän tilasi Lada 1200:n Suomen kautta rapakon taakse kotiinsa.SUPO hoiti byrokradianja jo seuraavana päivänä Lada lastattiin laivaan ja matka alkoi kohti uutta kotia.

      Heti auton tultua perille mies otti lopputilin ja osti painavan asuntovaunun.Hän arveli Ladan koneen kestävän kork. 2 viikkoa vaunun vetoa. Mies ajeli ristiin rastiin Amerikkaa vaimo kyydissä. Kahden kuukauden ajelun jälkeen vaimo sai tarpeekseen ja otti avioeron.

      Mies jatkoi yksin pakkomielteeksi muuttunutta Ladan hajottamista, auto tosin ei ollut milläskään moisesta menosta tuntui vaan vetristyvän käytön kovennuttua.

      Nyt kommunismia hysteerisesti pelkäävä CIA kiinnostui miehestä. Kahden viikon yhtäjaksoisen kuulustelun jälkeen he uskoivat puolittain miestä ja päästivä tämän jatkamaan isänmaallista ajoaan.

      Vuoden ajelun jälkeen mies otti järeämmät keinot käyttöön. Hän irrotti Ladan koneen ja vaihdelaatikon, jytkäsi ne koepenkkiin ja niin alkoi moottorille hirveä piina. Välilla huone jäähdetettiin - 60C pakkaselle ja siitä 50Chelteeseen. tätä jatkui liki vuoden, kunnes miehen rahat oli menneet viimeistä senttiä myöten. vihdoin Ladan kone vaikeni tosin bensan puutteeseen.

      Aamulla paikallisen pöpilän portilla anoi sisäänpääsyä laiha ja parrakas mies. Psykiatreilta meni monta kuukautta selvittää sitä miksi mies hoki itkien "Se ei hajoa, se hajoa."

      Ex- vaimo myi Ladan koneen paikalliselle farmarille agrikaatin voimanlähteeksi.
      Kone jauhaa virtaa vieläkin tarvittaessa.

      Piskuinen sitkeä Lada teki saman mihin Juristi pystyy helpostikin, muille ihmisille se on erittäin vaikeaa ellei ylivoimaista: Imi miehen rahat ja mielenterveyden ja sai vaimon jättämään.

      • Historoitsija

        Tämä oli kuitenkin vain satua. Ladan kone olisi todennäköisesti hajonnut jo autoa siirrettäessä ensimmäistä kertaa ja korihan on mätä jo tehtaalta lähtiessään.


      • puhdasta tulee
        Historoitsija kirjoitti:

        Tämä oli kuitenkin vain satua. Ladan kone olisi todennäköisesti hajonnut jo autoa siirrettäessä ensimmäistä kertaa ja korihan on mätä jo tehtaalta lähtiessään.

        Se Ladan kone pyöritää edleleen pulsaattoripesukonetta jolla pestään Lenitan valkoisia tennis-sukkia.


      • RRPP
        puhdasta tulee kirjoitti:

        Se Ladan kone pyöritää edleleen pulsaattoripesukonetta jolla pestään Lenitan valkoisia tennis-sukkia.

        Ei sellaiseen hommaan voida laittaa muusta autosta moottoria, sehän savullaan sotkisi entistä likasemmaksi sukat ja pöksyt pesukoneessa.


      • kelpaa...
        RRPP kirjoitti:

        Ei sellaiseen hommaan voida laittaa muusta autosta moottoria, sehän savullaan sotkisi entistä likasemmaksi sukat ja pöksyt pesukoneessa.

        venakoille ne ladan moottorin savustamat vaatteet, öljynsekainen katku vaatteissa sopii humalaiselle työläiselle kuin lada kaatopaikalle


      • RRPP
        kelpaa... kirjoitti:

        venakoille ne ladan moottorin savustamat vaatteet, öljynsekainen katku vaatteissa sopii humalaiselle työläiselle kuin lada kaatopaikalle

        Älä hyvä mies sotke Venäjää amerikkalaisten likapyykin pesuun. Antaa heijän pestä pyykkisä omisa olloissaan.


      • history-lada
        RRPP kirjoitti:

        Älä hyvä mies sotke Venäjää amerikkalaisten likapyykin pesuun. Antaa heijän pestä pyykkisä omisa olloissaan.

        Ei kukaan ole sekoittanut amerikkalaisia millään tavalla venäläisten Ladoihin ja likaiseen pyykkiin. Lada on Venäjän sisäinen ongelma.


    • Historoitsija

      Sitkeä urbaanilegenda kertoo että Lada olisi Fiat 124.n kopio. Ei ei,Totuus on aivan muuta. Ladan korin suunnitteli kartonki- ja huopatossukombinaatin no. 467.n laitosmies Pjotor tehdasalueen vierellä sijaitsevalla laitumella.

      Tehtaan valmistamista pahvilaatikoista Pjotor teippaili mallin peltisepille. Materiaalia oli runsaasti käytössä ja pahviin oli helppo suunnitella ikkunat, ovet jne. leikkaamalla puukolla . Kauaa ei projektissa mennyt, vaikka Pjotor joutui välillä pakenemaan laitumella laiduntavaa vihaista sonnia.
      Sonni tuhosi muutaman pahvilaatikkokasan mutta sitkeästi Pjotor rakensi aina uuden ja kahden päivän kuluttua korimalli oli valmis. Ei tarvittu kallispalkkaisia Italialaisia hienohelmoja suunnittelijoita.

      Toivottavasti tämä katkaisee em. legendalta siivet, vaikka legendat hauskoja ovatkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1361
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1185
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1084
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      210
      1043
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      937
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      72
      833
    Aihe