migreenistä kärsiviä kaveriksi?

nemo

Tämä ei nyt varsinaisesti ole keskustelua migreenin hoidosta, niinkun palstan otsikossa sanotaan. Asia on kuitenkin päänsärkyyn liittyvä, siksi kirjoitan tänne.

Eli, olisi kiva netissä tutustua muihin migreenistä tms voimakkaasta/ jatkuvasta särystä kärsiviin.
Olen parikymppinen likka, joka on 7-vuotiaasta asti kärsinyt toistuvasta voimakkaasta päänsärystä, joka tuo mukanaan huonon olon, eikä mene tavallisilla lääkkeillä ohi. "Diagnoosi" on ollut sama niin terveydenhoitajilla, kuin terveyskeskuksessa: syö buranaa/aspiriiniä tms. Koskaan ei ole vaivauduttu tutkimaan, mistä johtuu.Itse epäilisin migreeniä, oireet täsmää.

Se on vaikuttanut myös ihmissuhteisiin, kun eihän sitä uskota, että päähän voi oikeasti sattua niin paljon, ettei pysty ulos lähtemään.Valot/käveleminen tuntuu vihlaisuna päässä...mutta se leimataan helposti valehteluksi.
Jos ketään idea kiinnostaa, niin viestiä tähän ketjuun, kirjekaveria siis tavallaan etsin :)

7

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Migreenikkööö

      Sinulla on väärät lääkkeet nyt. Mene uudestaan lääkäriin ja pyydä täsmälääkitys esim. imigran. Se saattaa muuttaa sun elämän. Itselläni ei ainakaan mikään muu lääke poista kohtausta, mutta kun otan täsmälääkkeen niin kipu on tunnissa ohitse aina.

      En lähde mihinkään ilman lääkettä laukussa. Se on ihan jokakerta mukana, niin suuri sen hyöty kohtaukseen on. Ihan hirveää, että joku sairastaa migreeniä, eikä ole edes kokeillut täsmälääkettä :(

      Itselläni on tällähetkellä estolääkitys beetasalpaaja migreeniin. Kohtauksia se ei ole vähentänyt (niitä on 2-3kertaa viikossa) mutta kipua se on vähentänyt niin paljon, etten ole joutunut täsmälääkkeitä ottamaan läheskään aina. Nyt saan vain ennakko-oireet (aurakuvio, puutuneisuus) sen jälkeen hyvin lievää pientä sykkimistä vasemmalla puolella päätä. Tähän en siis juurikaan enää tarvitse mitää lääkettä.

      Tiedän miltä tuntuu, kun pää on aina kipeä. Eipä siinä huvita mitään tehdä tai mihinkään lähteä ja itse ainakin häpesin ainaista päänsärkyä niin paljon, etten edes valittanut sitä enää kellekkään. Hävetti kertakaikkiaan kun aina oli pää kipeä. En esim. töissäkään sanonut, että nyt on kohtaus. Olin vaan ja kärsin.

      Käy migreeniyhdistyksen sivulla lukemassa migreenist ja sen oireista. Millaista särky on?

      • nemo

        Okei, kiitti tosta migreeniyhdistys-vinkistä, en oo tainnut siellä sivuilla käydä.:)
        Tein kyllä aiemmin jonkun päänsärkytestin netissä, ja sen tuloksena luki migreeni.
        Juu, en mä mitään lääkkeitä oo vuosiin ees syöny, kun eivät auta.
        Täytynee odottaa lottovoittoa, että pääsee yksityiselle, kun ei tonne lähimpään terveyskeskukseen niin vaan mennä sanomaan, että haluaa jonkun tietyn lääkkeen.Käskevät muutenkin vaan häipymään, jos kuulevat sanan päänsärky.Mutta kiva kuulla, että tollaset oikeanlaiset lääkkeet voi sitten auttaa ihan oikeasti :)


    • Pohdi.itse

      Kyllä jokaisella on oikeus terveydenhuoltoon ja saada ajanvaraus lääkärille jos on kipeä. Sinulla on ihan satavarmasti oikeus mennä lääkäriin ja sanoa, että kärsin sen sortin päänsärystä, ettei tulehduskipulääkkeet auta.

      Ei siinä sen kummempaa ole. Eikä varmasti käske häipymään ketään jos sairastaa esim. migreeniä. Nyt on vähän ennakkoluuloja...

      Haluatko sitten mielummin kärsiä päänsärystä ja märehtiä sitä kuin mennä lääkäriin hakemaan siihen apua?

      • nemo

        Anteeksi nyt vaan, mutta luuletko todella, etten ole yrittänyt hakea apua?
        Onhan minulla lain mukaan oikeus päästä lääkäriin/tutkimuksiin, mutta se on eri asia, kuin käytäntö.Varmasti monessa terveyskeskuksessa on asiat noin hyvin, mutta tuo on ihan tosiasia, että tuolta minut käskettiin pois.Ja samanlaista "palvelua" ovat saaneet monet muutkin kyseisestä paikasta...


    • migr.neurolle

      http://www.tohtori.fi/?page=6365729&id=4453843

      Tuossa on useimmat hyviä nimiä. Ota yhteyttä sairaanhoitopiirisi migreeniasiantuntijaan.

      Minulla tupakanläheisyyden aiheuttama migreeni puhkesi 6-7-vuotiaana, mutta Satakunnan neurologit eivät reagoineet asiaan (eivätkä vieläkään). Buranaa tyrkytettiin, kunnes löysin listasta puuttuvan neurologin: Sivenius Kuopiossa sekä neurokirurgi Pohjola Helsingissä. Ilman Pohjolaa en olisi tutustunut migreenilääkkeisiin!!

      Arvauskeskukset pitävät hulluna, jos tunnistaa kipua tai särkyä itsessään. Heidän mielestä se on hallusinaatiota. Siksi kannattaa varata aika yksityiselle neurologille. Käske vanhempiesi auttaa rahoituksessa, olet kuitenkin sen verran nuori (opiskelu tms.).

      • migr

        Minä olen käynyt yksityisillä neurologeilla ja myös neurologian poliklinilla ja migreeni jyllää aina vain , apua ei ole löytynyt mistään .
        Estolääkkeet kokeiltu ja ei apua . Migreeniin on kyllä hyvä lääke tuo sumatripaani mutta kun löytäisi sen mikä estäisi migreeniä tulemasta jatkuvasti .


    • Juujuuujoo

      En voi uskoa, että olet mennyt kertomaan migreenin oireista lääkärille, joka on käskenyt sinun sitten vain häipyä. Jos näin olisi muka käynyt, niin tee valitus asiasta.

      En usko, että olet käynyt kunnolla lääkärissä kertomassa päänsärystäsi. Tai sitten olet kertonut siitä niin, että se on tulkittu vain esim. jännityspäänsäryksi. Kyllä migreeniä hoidetaan ihan kunnolla ja jos potilas sanoo, että joku aspirin ei auta (haloo aspirin) niin tottakai silloin tarjotaan sellaista lääkettä joka migreeniin auttaa. Niinkuin täsmälääkkeet, ellei ole estettä niiden käytölle.

      Monestiko olet käynyt lääkärissä kertomassa päänsärystäsi, johon ei auta aspirin? Tuskinpa kukaan käskee häipymään...

      Ei kannata valitella tai jäädä märehtimään migreenillä jos ei ole edes hakenut kunnon lääkitystä. Hae ensin lääke ja sitten katso uudestaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe