olkaapas varovaisia!

etsillälailla

ku käytte apulan sivuilla ni vieremältä yks muija kauppaa kokoajan koirasuden pentuja... ei oo ihan normaalia että niitä pentuja tulee kokoajan, nyt siis valppaana! ei oo puhtaat jauhot pusseissa kyllä! meinaa olen seurannut apulaa säännöllisesti vuosien ajan!

62

9323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kikkelitonttu

      Varovaisia ollaan!

    • harmittaa kun

      kikkelitontun taso laksee..

      • jippiiipiiii

        minusta taso taas nousussa!


    • vain rekattuja

      Joo,ei kannata ostaa paperiotonta,voi samalla ajattelemattomuuttaan tukea pentutehtailua ;(

      • ei_ku_ei_ollenkaa

        Papereista viis koirasudet pitäisi muutenkin kieltää!


    • hyvähyvä!!

      Pentutehtailu on ehdottomasti sanonko mistä! Tämä aihe ei todellakaan ollu turha, kiitos aiheen kirjoittajalle!!

      • ilman jätepaperia

        ei pentutehtaille. mutta ostan vain paperittomia.


    • Jenni Korhonen

      Jos toimintani epäilyttää niin voi tehdä ilmoituksen eläinsuojeluvalvojalle tai vaikka verottajalle. Tai tulla vaikka käymään.

      Jenni Korhonen
      Vieremä Wolfdogs
      www.vieremawolfdogs.net

      Olemme myös Facebookissa.

      • Kunhan kyselen

        Koska itse tulit kasvattajana omalla nimelläsi, kysyisin itse näin kennelliiton kasvattajana, sekä toiminimen omaavana muutaman asian.

        Itse korostat että terveys, luonne ja ulkonäkö ovat kasvatuksesi periaatteita, Miten sitten varmistat asian terveyden suhteen? Miksi et teetä koirillasi terveystarkastuksia? Onko koirillesi tehty luonne- tai käyttäytymiskokeita? Sivusi mukaisesti et astuta koiria alle 1-vuotiaana, astutatko siis alle 2-vuotiaita? Miten käytännössä hoidat koirien sosiaalistamisen ihmiseen, kun itselläsi on koiria kotisivun mukaisesti 12 ja pentuja samanaikaisesti 25? Onko koirat normaalisti aitauksessa ilman ihmiskontaktia?

        Mitä näiden koirien kanssa harrastetaan? Ovatko soveltuvia agiin, tokoon, mejään.... nyt kuin näiden koirien osalta ei ole olemassa mitään tuloksia minkään lajin osalta.

        Miten olet hoitanut verotusasian, kun sivuillasi ei näy yrityksen nimeä tai toiminimeä? Kuitenkin pentumäärä tällä hetkellä 25, joista 3 on jäämässä kotiin, joten tulot näistä ovat 19 800 euroa, ennen vähennyksiä.


      • Enpä ymmärrä?

        Mistä muuten se sukutaulu tulee, onko se kasvattajan itse laatima? Silloinhan sillä ei ole varsinaisesti mitään todistusarvoa, eikä sitä mitenkään pysty todentamaan.


      • 17+11
        Kunhan kyselen kirjoitti:

        Koska itse tulit kasvattajana omalla nimelläsi, kysyisin itse näin kennelliiton kasvattajana, sekä toiminimen omaavana muutaman asian.

        Itse korostat että terveys, luonne ja ulkonäkö ovat kasvatuksesi periaatteita, Miten sitten varmistat asian terveyden suhteen? Miksi et teetä koirillasi terveystarkastuksia? Onko koirillesi tehty luonne- tai käyttäytymiskokeita? Sivusi mukaisesti et astuta koiria alle 1-vuotiaana, astutatko siis alle 2-vuotiaita? Miten käytännössä hoidat koirien sosiaalistamisen ihmiseen, kun itselläsi on koiria kotisivun mukaisesti 12 ja pentuja samanaikaisesti 25? Onko koirat normaalisti aitauksessa ilman ihmiskontaktia?

        Mitä näiden koirien kanssa harrastetaan? Ovatko soveltuvia agiin, tokoon, mejään.... nyt kuin näiden koirien osalta ei ole olemassa mitään tuloksia minkään lajin osalta.

        Miten olet hoitanut verotusasian, kun sivuillasi ei näy yrityksen nimeä tai toiminimeä? Kuitenkin pentumäärä tällä hetkellä 25, joista 3 on jäämässä kotiin, joten tulot näistä ovat 19 800 euroa, ennen vähennyksiä.

        Kunhan kyselen: sivuilla on kyllä Y-tunnus näkyvissä. Hae tiedot itse jos kiinnostaa.


      • Metsällä
        Kunhan kyselen kirjoitti:

        Koska itse tulit kasvattajana omalla nimelläsi, kysyisin itse näin kennelliiton kasvattajana, sekä toiminimen omaavana muutaman asian.

        Itse korostat että terveys, luonne ja ulkonäkö ovat kasvatuksesi periaatteita, Miten sitten varmistat asian terveyden suhteen? Miksi et teetä koirillasi terveystarkastuksia? Onko koirillesi tehty luonne- tai käyttäytymiskokeita? Sivusi mukaisesti et astuta koiria alle 1-vuotiaana, astutatko siis alle 2-vuotiaita? Miten käytännössä hoidat koirien sosiaalistamisen ihmiseen, kun itselläsi on koiria kotisivun mukaisesti 12 ja pentuja samanaikaisesti 25? Onko koirat normaalisti aitauksessa ilman ihmiskontaktia?

        Mitä näiden koirien kanssa harrastetaan? Ovatko soveltuvia agiin, tokoon, mejään.... nyt kuin näiden koirien osalta ei ole olemassa mitään tuloksia minkään lajin osalta.

        Miten olet hoitanut verotusasian, kun sivuillasi ei näy yrityksen nimeä tai toiminimeä? Kuitenkin pentumäärä tällä hetkellä 25, joista 3 on jäämässä kotiin, joten tulot näistä ovat 19 800 euroa, ennen vähennyksiä.

        Täytyyko koiran kanssa harrastaa jotain agia tokoa tmv mystistä juttua?
        Minun koira on kaverina missä kuljenkin etsii palloa ja keppiä ja tehdään pitkiä lenkkejä mettässä. Pihaa menen kolaamaan ja koirani puuhas mukana onnellisena.
        Terveen näköisiä koiria oli sen sanon.


      • ällöttävää

        Miksi teettää koiran ja suden välille pentuja? Susi ei ole lemmikki, mitä eläin hyötyy siitä, että on puoliksi villieläin, kun sitä kuitenkin yritetään kotieläimenä pitää?

        Eläinrääkkäystä alusta loppuun.

        Kukaan vastuullinen koiranomistaja ei tällaisesta pelleilystä innostu, kohdeyleisönne on välttämättä huomiohakuiset keskenkasvuiset ihmiset, jotka kuvittelevat eläimen olevan joku egonjatke.

        Suomen lain mukaanhan ei saa villieläintä vangita/pitää kotieläimenä. Mistä sudet?


      • pohdiskelija
        Metsällä kirjoitti:

        Täytyyko koiran kanssa harrastaa jotain agia tokoa tmv mystistä juttua?
        Minun koira on kaverina missä kuljenkin etsii palloa ja keppiä ja tehdään pitkiä lenkkejä mettässä. Pihaa menen kolaamaan ja koirani puuhas mukana onnellisena.
        Terveen näköisiä koiria oli sen sanon.

        Ei tietenkään ole pakko harrastaa, mutta tuohan sanoi vain kysyvänsä paria juttua. Kyllä mua aikankin uudesta rodusta/koiratyypistä kuullessani kiinnostaa tietää, mitä niitten kanssa voi tehdä jos haluaa.


      • Jenni Korhonen
        Kunhan kyselen kirjoitti:

        Koska itse tulit kasvattajana omalla nimelläsi, kysyisin itse näin kennelliiton kasvattajana, sekä toiminimen omaavana muutaman asian.

        Itse korostat että terveys, luonne ja ulkonäkö ovat kasvatuksesi periaatteita, Miten sitten varmistat asian terveyden suhteen? Miksi et teetä koirillasi terveystarkastuksia? Onko koirillesi tehty luonne- tai käyttäytymiskokeita? Sivusi mukaisesti et astuta koiria alle 1-vuotiaana, astutatko siis alle 2-vuotiaita? Miten käytännössä hoidat koirien sosiaalistamisen ihmiseen, kun itselläsi on koiria kotisivun mukaisesti 12 ja pentuja samanaikaisesti 25? Onko koirat normaalisti aitauksessa ilman ihmiskontaktia?

        Mitä näiden koirien kanssa harrastetaan? Ovatko soveltuvia agiin, tokoon, mejään.... nyt kuin näiden koirien osalta ei ole olemassa mitään tuloksia minkään lajin osalta.

        Miten olet hoitanut verotusasian, kun sivuillasi ei näy yrityksen nimeä tai toiminimeä? Kuitenkin pentumäärä tällä hetkellä 25, joista 3 on jäämässä kotiin, joten tulot näistä ovat 19 800 euroa, ennen vähennyksiä.

        Kun minä kerran vastaan omalla nimelläni, niin miksi sinä huutelet ns. puskista?

        Koirillani on terveytuloksia. Sen huomaat kun tutkit kotisivuiltani koirieni tietoja. Kaikki kuvatut koirat ovat A- tai B-lonkkaisia ja 0-kyynäräisiä. Viideltä on tutkittu polvet ja kaikilla on 0:n polvet. Kolme koiraa on testattu degeneratiivisen myelopatian varalta ja kaikki ovat negatiivisia (N/N). Tämän johdosta tiedämme, että Rana ja Tara ovat vapaita, koska niiden vanhemmatkin ovat, ja että Ukko on korkeintaan kantaja. Myös Babar on vanhempiensa perusteella korkeintaan kantaja. Luonne- tai käyttäytymiskokeisiin ei tietääkseni sekarotuisen kanssa voi edes osallistua. Olen astuttanut alle 2-vuotiaita koiria.

        Pentujen suuri lukumäärä ei ole este niiden sosiaalistamiselle. Olen 5-viikkoisesta alkaen ottanut pentuja mukaan autoon. Kaupunkireissulla mukana ollessaan pennut pääsevät usein myös vieraiden rapsutettavaksi ja sylitettäväksi. Tämän lisäksi pennut ovat tietenkin olleet autossa kun ne ovat käyneet eläinlääkärissä sirutettavana ja tarkastettavana. Varsinkin nyt kun meillä on pentuja täällä käy paljon myös vieraita, jotka luonnollisesti haluavat käydä silittelemässä ja sylittelemässä niitä. Osa on ihan kavereita tai sukulaisia, osa niitä jotka aikovat ottaa pennuista jonkun itselleen ja osa on viereita jotka haluavat vain tulla tutustumaan koiriimme. Viimeksi toissapäivänä meillä oli yhtä aikaa 10 vierasta, joista useimmat kävivät "lällyttämässä" pentuja. Eli kyllä, nämä pennut todellakin ovat nähneet muutakin kuin seiniä. Pennut asuvat ulkona ja viimeksi tänään ne näkivät tarhansa vieressä äänekkään, liikkuvan traktorin kun mieheni aurasi pihaamme. Käytän pentuja kuitenkin myös sisällä, jotta voin tutustua niihin lähemmin yksilöinä. Samalla lapset leikkivät pentujen kanssa, otetaan kuvia, jne.

        Koiratarhamme ovat etu-/sivupihallamme talomme välittömässä yhteydessä eli eivät missään pihan perukalla minne käydään viemässä ruokaa joka toinen päivä. Pennuilla on tarhassaan leluja, hyvä iso koppi ja lisäksi yksi näyttelyhäkki jonka ovi on auki ja sen päällä on pelti kattona. Häkki on tarhassa koska haluan pentujen oppivan pitämään häkkiä lepopaikkanaan ja siihen tarkoitukseen ne sitä käyttävätkin. Niin pennut kuin aikuisetkin koirat saavat viikottain, usein päivittäinkin luita ja rustoja syötäväkseen. Vaikka koirat asuvat pääsääntöisesti tarhassa se ei tarkoita että ne ovat "ilman ihmiskontaktia". Pennut syntyvät ja ovat ensimmäiset 2-5 viikkoa sisällä.

        Itse en tavoitteellisesti harrasta näiden kanssa mitään paitsi jalostusta. Kasvattieni kanssa harrastetaan mm. vetoa, tokoa ja mätsäreitä. Varmasti nämä taipuvat moneen muuhunkin touhuun, kuten vaikka agiin ja jälkeen.

        Vieremä Wolfdogs on aputoiminimi ja Y-tunnus löytyy kotisivuilta. Pennun hintaan sisältyy siis arvonlisävero 24 %.


      • Jenni Korhonen
        Jenni Korhonen kirjoitti:

        Kun minä kerran vastaan omalla nimelläni, niin miksi sinä huutelet ns. puskista?

        Koirillani on terveytuloksia. Sen huomaat kun tutkit kotisivuiltani koirieni tietoja. Kaikki kuvatut koirat ovat A- tai B-lonkkaisia ja 0-kyynäräisiä. Viideltä on tutkittu polvet ja kaikilla on 0:n polvet. Kolme koiraa on testattu degeneratiivisen myelopatian varalta ja kaikki ovat negatiivisia (N/N). Tämän johdosta tiedämme, että Rana ja Tara ovat vapaita, koska niiden vanhemmatkin ovat, ja että Ukko on korkeintaan kantaja. Myös Babar on vanhempiensa perusteella korkeintaan kantaja. Luonne- tai käyttäytymiskokeisiin ei tietääkseni sekarotuisen kanssa voi edes osallistua. Olen astuttanut alle 2-vuotiaita koiria.

        Pentujen suuri lukumäärä ei ole este niiden sosiaalistamiselle. Olen 5-viikkoisesta alkaen ottanut pentuja mukaan autoon. Kaupunkireissulla mukana ollessaan pennut pääsevät usein myös vieraiden rapsutettavaksi ja sylitettäväksi. Tämän lisäksi pennut ovat tietenkin olleet autossa kun ne ovat käyneet eläinlääkärissä sirutettavana ja tarkastettavana. Varsinkin nyt kun meillä on pentuja täällä käy paljon myös vieraita, jotka luonnollisesti haluavat käydä silittelemässä ja sylittelemässä niitä. Osa on ihan kavereita tai sukulaisia, osa niitä jotka aikovat ottaa pennuista jonkun itselleen ja osa on viereita jotka haluavat vain tulla tutustumaan koiriimme. Viimeksi toissapäivänä meillä oli yhtä aikaa 10 vierasta, joista useimmat kävivät "lällyttämässä" pentuja. Eli kyllä, nämä pennut todellakin ovat nähneet muutakin kuin seiniä. Pennut asuvat ulkona ja viimeksi tänään ne näkivät tarhansa vieressä äänekkään, liikkuvan traktorin kun mieheni aurasi pihaamme. Käytän pentuja kuitenkin myös sisällä, jotta voin tutustua niihin lähemmin yksilöinä. Samalla lapset leikkivät pentujen kanssa, otetaan kuvia, jne.

        Koiratarhamme ovat etu-/sivupihallamme talomme välittömässä yhteydessä eli eivät missään pihan perukalla minne käydään viemässä ruokaa joka toinen päivä. Pennuilla on tarhassaan leluja, hyvä iso koppi ja lisäksi yksi näyttelyhäkki jonka ovi on auki ja sen päällä on pelti kattona. Häkki on tarhassa koska haluan pentujen oppivan pitämään häkkiä lepopaikkanaan ja siihen tarkoitukseen ne sitä käyttävätkin. Niin pennut kuin aikuisetkin koirat saavat viikottain, usein päivittäinkin luita ja rustoja syötäväkseen. Vaikka koirat asuvat pääsääntöisesti tarhassa se ei tarkoita että ne ovat "ilman ihmiskontaktia". Pennut syntyvät ja ovat ensimmäiset 2-5 viikkoa sisällä.

        Itse en tavoitteellisesti harrasta näiden kanssa mitään paitsi jalostusta. Kasvattieni kanssa harrastetaan mm. vetoa, tokoa ja mätsäreitä. Varmasti nämä taipuvat moneen muuhunkin touhuun, kuten vaikka agiin ja jälkeen.

        Vieremä Wolfdogs on aputoiminimi ja Y-tunnus löytyy kotisivuilta. Pennun hintaan sisältyy siis arvonlisävero 24 %.

        Niin ja yksi koiristani ei asu täällä meillä vaan ystäväni luona :)


      • Kunhan kyselen
        Jenni Korhonen kirjoitti:

        Niin ja yksi koiristani ei asu täällä meillä vaan ystäväni luona :)

        Kiitokset, kerrankin joku vastasi esittämiini kysymyksiin. En välttämättä ymmärrä tekemääsi risteytystä, mutta kuitenkin annoit selkeät vastaukset ja perustelut omalta osaltasi, kunnioitan sitä.


      • Kunhan kyselen
        Kunhan kyselen kirjoitti:

        Kiitokset, kerrankin joku vastasi esittämiini kysymyksiin. En välttämättä ymmärrä tekemääsi risteytystä, mutta kuitenkin annoit selkeät vastaukset ja perustelut omalta osaltasi, kunnioitan sitä.

        ja vielä lisäyksenä, huutelin puskista ihan siitä syystä, ettei kukaan ole vielä missään arvostellut minun koirankasvatusperiaatteitani, jos niin käy, tulen nimellä vastaamaan ;-)


      • Kyllä silti
        Kunhan kyselen kirjoitti:

        ja vielä lisäyksenä, huutelin puskista ihan siitä syystä, ettei kukaan ole vielä missään arvostellut minun koirankasvatusperiaatteitani, jos niin käy, tulen nimellä vastaamaan ;-)

        voisit käyttää avoimesti omaa nimeäsi kun toista, joka nimellään esiintyy, tunnut vähän ikäänkuin pilkkaavan. Mikä siis on nimesi ja mikä on kennelisi nimi? Eiköhän niitä arvostelijoita löydy sinunkin toiminnallesi...

        Puskista on vaan niin helppo huudella.


      • Kunhan kyselen
        Kyllä silti kirjoitti:

        voisit käyttää avoimesti omaa nimeäsi kun toista, joka nimellään esiintyy, tunnut vähän ikäänkuin pilkkaavan. Mikä siis on nimesi ja mikä on kennelisi nimi? Eiköhän niitä arvostelijoita löydy sinunkin toiminnallesi...

        Puskista on vaan niin helppo huudella.

        Miksi lähtisin niitä arvostelijoita hakemaan? Tiedän arvoni koirapiireissä ja siitä kertoo jo pelkästään omat ja kennelistäni lähteneiden koirien saavutukset. Myytäviä pentuja ei tarvitse edes myyntilistoille laittaa, kyselyjä tulee ennenkuin olemme pentusuunnitelmista edes kirjoittaneet.

        Toivoisin että muillakin kenneleillä pystyttäisiin nille ostajille perustelemaan omat kasvatusperiaatteet, pystyttäisiin osoittamaan/todistamaan että kasvatetaan niitä terveitä ja hyväluonteisia koiria ja vielä kertomaan (sekä todistamaan) mitä koiran kanssa voi harrastaa.

        Näitä kyselin Jenniltäkin ja hän antoi mielestäni hyvän vastauksen. Jos mielestäsi olin "vähän ikäänkuin pilkkaamassa", tuskin olisin tätä tunnustusta hänen vastaukselleen antanut ;-)


      • pakastesusi
        ällöttävää kirjoitti:

        Miksi teettää koiran ja suden välille pentuja? Susi ei ole lemmikki, mitä eläin hyötyy siitä, että on puoliksi villieläin, kun sitä kuitenkin yritetään kotieläimenä pitää?

        Eläinrääkkäystä alusta loppuun.

        Kukaan vastuullinen koiranomistaja ei tällaisesta pelleilystä innostu, kohdeyleisönne on välttämättä huomiohakuiset keskenkasvuiset ihmiset, jotka kuvittelevat eläimen olevan joku egonjatke.

        Suomen lain mukaanhan ei saa villieläintä vangita/pitää kotieläimenä. Mistä sudet?

        Susigeenit saadaan tilaamalla suden pakastespermaa mm. Usasta. Susia ei Suomessa tarhata jalostuskäyttöön, eikä niitä tuoda muualtakaan. Siispä toimitaan samoin menetelmin kuin rotukoirissakin, kaikki eivät tuo koko koiraa, vaan ainoastaan pakasteet.


      • ällöttävää
        pakastesusi kirjoitti:

        Susigeenit saadaan tilaamalla suden pakastespermaa mm. Usasta. Susia ei Suomessa tarhata jalostuskäyttöön, eikä niitä tuoda muualtakaan. Siispä toimitaan samoin menetelmin kuin rotukoirissakin, kaikki eivät tuo koko koiraa, vaan ainoastaan pakasteet.

        Siellä jenkeissä joku on varmaan villiltä sudelta käyny ottamassa mehut kuppiin... Tai sitten ei. Kun tehdään pentuja villieläimen ja kotieläimen välille, on välttämätöntä, että sutta pidetään sille sopimattomissa oloissa, koska joku haluaa jonkun hevonhemmetin koirasuden jee jee.

        Kasvattaja, joka avoimesti leveilee sillä, että teettää keskenkasvuisilla koirilla pentuja, ei ilmeisimminkään ole päivääkään ollut kiinnostunut eläinten hyvinvoinnista.


      • ihmetyttää
        ällöttävää kirjoitti:

        Siellä jenkeissä joku on varmaan villiltä sudelta käyny ottamassa mehut kuppiin... Tai sitten ei. Kun tehdään pentuja villieläimen ja kotieläimen välille, on välttämätöntä, että sutta pidetään sille sopimattomissa oloissa, koska joku haluaa jonkun hevonhemmetin koirasuden jee jee.

        Kasvattaja, joka avoimesti leveilee sillä, että teettää keskenkasvuisilla koirilla pentuja, ei ilmeisimminkään ole päivääkään ollut kiinnostunut eläinten hyvinvoinnista.

        Ja miten voi puhua laajan geenipoolin vaalimisesta, jos käyttää samaa uroota melko monia kertoja. Ja teettää naaraalla useampia pentueita, vaikka pentuekootkin on suuria.


      • 17+18
        ällöttävää kirjoitti:

        Siellä jenkeissä joku on varmaan villiltä sudelta käyny ottamassa mehut kuppiin... Tai sitten ei. Kun tehdään pentuja villieläimen ja kotieläimen välille, on välttämätöntä, että sutta pidetään sille sopimattomissa oloissa, koska joku haluaa jonkun hevonhemmetin koirasuden jee jee.

        Kasvattaja, joka avoimesti leveilee sillä, että teettää keskenkasvuisilla koirilla pentuja, ei ilmeisimminkään ole päivääkään ollut kiinnostunut eläinten hyvinvoinnista.

        Voipi olla, mutta näin mutu-tuntumalla voisin myös olettaa, että Usassa on susitarhoja, siis että siellä kasvatetaan susia jossakin ihan luvallisesti, vähän kuin villieläinpuisto tai suojelualue, ja oletettavasti susilla myös ihan hyvät oltavat. Ja onhan siellä eläintarhojakin, missä on susia. Mutta koska Usa on Usa, niin voihan sieltä villiltäkin joku ottaa, mutta toivotaan, että ei.... :)
        Usassa on myös koirasusiharrastajia, tiedä sitten mistä saavat sutensa...

        Onkohan nuo yleensä aina noin, että sudelta nesteet ja koira synnyttää? Vai antaisiko susinaaras uroskoiralle luvan astua..?


      • sisäkolli
        17+18 kirjoitti:

        Voipi olla, mutta näin mutu-tuntumalla voisin myös olettaa, että Usassa on susitarhoja, siis että siellä kasvatetaan susia jossakin ihan luvallisesti, vähän kuin villieläinpuisto tai suojelualue, ja oletettavasti susilla myös ihan hyvät oltavat. Ja onhan siellä eläintarhojakin, missä on susia. Mutta koska Usa on Usa, niin voihan sieltä villiltäkin joku ottaa, mutta toivotaan, että ei.... :)
        Usassa on myös koirasusiharrastajia, tiedä sitten mistä saavat sutensa...

        Onkohan nuo yleensä aina noin, että sudelta nesteet ja koira synnyttää? Vai antaisiko susinaaras uroskoiralle luvan astua..?

        Mun käsittääkseni sudet ja koirat eivät ole kiinnostuneita parittelemaan keskenään, jos niiden annetaan valita.

        Jenkeissähän ei monessa osavaltiossa ole laitonta edes pitää vaikka tiikeriä lemmikkinä, sisäkissana. Käytännössä ne hankitaan söpöinä pentuina, ja kun ne kasvavat ne annetaan pois/lopetetaan, koska eihän mikään tiikeri oikeasti ole vaan vähän isompi kissa, vaan ihan oikeasti eläin.


      • näin on
        ällöttävää kirjoitti:

        Siellä jenkeissä joku on varmaan villiltä sudelta käyny ottamassa mehut kuppiin... Tai sitten ei. Kun tehdään pentuja villieläimen ja kotieläimen välille, on välttämätöntä, että sutta pidetään sille sopimattomissa oloissa, koska joku haluaa jonkun hevonhemmetin koirasuden jee jee.

        Kasvattaja, joka avoimesti leveilee sillä, että teettää keskenkasvuisilla koirilla pentuja, ei ilmeisimminkään ole päivääkään ollut kiinnostunut eläinten hyvinvoinnista.

        Rotukoirissakaan kukaan koiristaan välittävä ei tee pentuja keskenkasvuisilla koirilla. Suuret koirat on täysin keskeneräisiä alle kahden. Vain rahanahneet tekee.


      • ällöttävää
        näin on kirjoitti:

        Rotukoirissakaan kukaan koiristaan välittävä ei tee pentuja keskenkasvuisilla koirilla. Suuret koirat on täysin keskeneräisiä alle kahden. Vain rahanahneet tekee.

        Rahanahneet sekä ne, ketkä eivät tiedä/keitä ei kiinnosta. Valitettavasti heillä kaikilla on Suomessa oikeus teetättää pentuja. Kuten tällä ylpeällä koirasudet-on hauskoja-jee kasvattajalla.

        Suomen lakihan sanoo eläinsuojelusta sen verran, ettei koiraa tule lyödä esineellä, joka aiheuttaa haavan...


      • rillankivi681004

        Pitääkö huhu paikkansa että syötät tai ainakin olet syöttänyt eläviä kaneja niille koirillesi ?


      • Anonyymi
        Kunhan kyselen kirjoitti:

        Miksi lähtisin niitä arvostelijoita hakemaan? Tiedän arvoni koirapiireissä ja siitä kertoo jo pelkästään omat ja kennelistäni lähteneiden koirien saavutukset. Myytäviä pentuja ei tarvitse edes myyntilistoille laittaa, kyselyjä tulee ennenkuin olemme pentusuunnitelmista edes kirjoittaneet.

        Toivoisin että muillakin kenneleillä pystyttäisiin nille ostajille perustelemaan omat kasvatusperiaatteet, pystyttäisiin osoittamaan/todistamaan että kasvatetaan niitä terveitä ja hyväluonteisia koiria ja vielä kertomaan (sekä todistamaan) mitä koiran kanssa voi harrastaa.

        Näitä kyselin Jenniltäkin ja hän antoi mielestäni hyvän vastauksen. Jos mielestäsi olin "vähän ikäänkuin pilkkaamassa", tuskin olisin tätä tunnustusta hänen vastaukselleen antanut ;-)

        vättöpaska olet sinä!


    • 8+19

      Luonnetestit ovat käytännössä arvottomia muilla kuin palveluskoirilla, joille testi on laadittu. Esimerkiksi taistelutahto on eräälläkin rodulla kyllä, mutta koska nämä koirat tulee kasvattaa provosoimatta niitä taisteluun, niin kokeessa tuli huonoin tulos sillä osa-alueella, kun koira ei vastannut riepuun.

      • molossi ei rek

        "Luonnetestit ovat..."Nyt on pakko sanoa,että höpöhöpö...

        Ensinnä se on tällähetkellä ainut virallinen,jolla voi luonnetta arvioida(ja puolueeton),mh-testi oma juttunsa.Ja toiseksi,ei millään lailla arvoton muillakaan roduilla.Tiettyjä asioita siitä näkee rodulla kuin rodulla,ja hyvinkin oleellisia.
        Mitä tarkoittaa provosoimatta taisteluun?
        Ja taistelutahtoa katsotaan koko testin ajan,se ei pelkästään vielä ratkaise,miten koira leikkii testin alussa.Ja entä sitten,jos jos saa tietystä osa-alueesta huonompia pisteitä?
        Testi ei ole mikään kilpailu.Ja ylipäätään sitä pitää lukea miettien myös rotumääritelmää.Siksi joillekkin roduille on tehtykkin luonneprofiili,että nimenomaan siihen vertailaan pisteitä ja nimenomaan osa-alueitten.Elikkä ns.rodun ihannekoiraan.

        Luonnetesti on ihan hyvä rodusta riippumatta.

        Ja siis vielä kerran,niin paljon voi jokainen kertoa koirisaan vaaleanpunaisten lasien takaa,syystä tai toisesta...Viralliset faktat on ainoat,mitkä sitten onkin jo jotenkin edes todistettavia...


    • Pro koirat

      Montako ihmistä vieremäellä löytyy, jotka myyvät koirasuden pentuja "jatkuvasti", kuten termi aloituksessa kuului? Helppoa googlausta.
      -> käytännössä aloituksessa nyt yksilöitiin hyvin selvästi tuo kennel, vaikka kennelin nimeä ei suoraan mainittukaan.

      Ap. voisi hieman avata sanomaansa, mihin perustaa sen väitteen että tässä suht isokokoisen kennelin toiminnassa ei ole "puhtaat jauhot pussissa". Oliko vaan sellainen fiilis, koska kennelissä on usein pentuja? Tiesikö ap. edes että kyseessä on kennel?

      Ketjussa myös jo suoraan käytännössä leimattiin kennel pentutehtailijaksi. Millä perustein? Koska tuntuu siltä että pentuja on myynnissä usein? Tai koska joku luki ap:n kirjoituksen ja tunsi maailmaa pelastavan poltteen rinnassaan sanoa jotain, viis siitä miten hyvin ap aloituksensa perusteli?

      Jos esittää julkisia, tointa vahingoittavia syytöksiä, silloin voisi myös itse esiintyä täällä omalla nimellään, ja vastata sanomisistaan. Täytyy olla kyllä todella äärettömän hyvin perillä kennelin toiminnasta, jos "apulaa seuranneena" voi perustellusti esittoo ko. syytöksiä...

      Itse en tiedä kennelistä tuon taivaallista, paitsi sen mitä sivuilta pika pikaa luin, yllättävän "tervepäistä" tekstiä muuten monilta osin. Mutta stäkin enemmän ihmettelen ap:n avausta...

      • Mitä ne nyt muuta on kuin epämääräsiä sekoituksia ja huomiohakuisuutta: pitäis lailla kieltää edes nimeltään villlieläimiin liittyvien sekoitusten tehtailu.

        Sudet susina, ja vähän kunnioitusta villiä luontoa ja vuosituhansien lajinkehitystä kohtaan.

        Kaikkien huippu oli kun joskus kadulla tuli setä tärkeänä vastaan ja selitti että koiransa on koirasusi... Siis muistutti ulkonäöltään sekarotuista yli-isoa labradoria, joskus muutama sukupolvi sitten koiran suvussa on ollut ehkä joku koirasusi-tyyppinen koira. Eihän siinä pokka pitänyt vaan vallan repesin: eihän se ole mitään muuta kuin varsin sekarotuinen rakki, joka voi olla varsin arvaamaton käytökseltään tai terveydestään.


      • Eri mieltä
        Vitikonpaarustaja kirjoitti:

        Mitä ne nyt muuta on kuin epämääräsiä sekoituksia ja huomiohakuisuutta: pitäis lailla kieltää edes nimeltään villlieläimiin liittyvien sekoitusten tehtailu.

        Sudet susina, ja vähän kunnioitusta villiä luontoa ja vuosituhansien lajinkehitystä kohtaan.

        Kaikkien huippu oli kun joskus kadulla tuli setä tärkeänä vastaan ja selitti että koiransa on koirasusi... Siis muistutti ulkonäöltään sekarotuista yli-isoa labradoria, joskus muutama sukupolvi sitten koiran suvussa on ollut ehkä joku koirasusi-tyyppinen koira. Eihän siinä pokka pitänyt vaan vallan repesin: eihän se ole mitään muuta kuin varsin sekarotuinen rakki, joka voi olla varsin arvaamaton käytökseltään tai terveydestään.

        Mihinkä se ihmisen suarittama lajikehitys on sitten koirassa johtanut? Pikkisen tarvis miksausta yks jos toinenkin koiran irvikuva. helvetti noita edes tunnista enää koiriksi on kaiken maailman karvapalloa ja ruttunaamaa ja vaikka mitä ihmeellistä. Ei oo kunnon seropin voittanutta montaa rotua, paitti jos siinä seropissa on näitä koiran irvikuvia vanhemmissa. Koko saatanan jalostuksen saisi aloittaa alusta ja kieltää lailla nuo näyttelyt ja kaikki ihmiskermaperseet jotka haluu nenä pystyssä jonkun sekasikiötä muistuttavan mukarotukoiran.


      • Eri mieltä kirjoitti:

        Mihinkä se ihmisen suarittama lajikehitys on sitten koirassa johtanut? Pikkisen tarvis miksausta yks jos toinenkin koiran irvikuva. helvetti noita edes tunnista enää koiriksi on kaiken maailman karvapalloa ja ruttunaamaa ja vaikka mitä ihmeellistä. Ei oo kunnon seropin voittanutta montaa rotua, paitti jos siinä seropissa on näitä koiran irvikuvia vanhemmissa. Koko saatanan jalostuksen saisi aloittaa alusta ja kieltää lailla nuo näyttelyt ja kaikki ihmiskermaperseet jotka haluu nenä pystyssä jonkun sekasikiötä muistuttavan mukarotukoiran.

        Puhuin tuossa kunnioituksesta luontoa kohtaan; susien vuosisatojen luonnonkarsinta menee hetkessä piloille jos perimään sekoittuu yhtään koirien sairaita geenejä.

        Ihmisten tekemä pelleily ei ikinä ole ollut hyvästä. Euron kuvat korvien välissä tehtaillaan millon milläkin selityksellä mitä sattuu.


      • Jaska wolgenstein
        Vitikonpaarustaja kirjoitti:

        Puhuin tuossa kunnioituksesta luontoa kohtaan; susien vuosisatojen luonnonkarsinta menee hetkessä piloille jos perimään sekoittuu yhtään koirien sairaita geenejä.

        Ihmisten tekemä pelleily ei ikinä ole ollut hyvästä. Euron kuvat korvien välissä tehtaillaan millon milläkin selityksellä mitä sattuu.

        Eihän tuossa susia tekemässä ollakaan, vaan koiria (joissa on 15-30 susiprosentti).
        Ei tuo SUSIpopulaatiota muuta mitenkään.

        Eri juttu jos noita päästettäisiin luontoon susien kanssa lisääntymään. Vaan taitaisivat lounaaksi päätyä.


    • Niin metsä vastaa

      Vieremäellä ja sielläpäin muuallakin Ylä-Savossa on mahdoton tuottaa ulkona pidettävillä tai ulkona kiima-aikana käväisevillä koirilla muunlaisia pentuja kuin suden ja koiran sekoituksia. Siellä kun on vilisemällä metsät ja pihat täynnä susia. Jos ne eivät pääse lisääntymään koirien kanssa ne syövät kaikki koirat.

      Eikä Riistakeskus tai Poliisi mahda asialle mitään. Susia suojellaan niin hyvin.

    • ihmettelenn

      Miten ceskoslovenskyssä voi olla 30 % sutta nykyäpäivänä? Koira on rotukoira ja täysin koira, vaikka alkujaan on sudesta jalostettu - kuten muutkin.

    • teeeeeeeeee

      Cesar Millan on kumonnut luonnetestien luotettavuuden jo ajat sitten. Koira toimii aistissa. Koira toimii peileaten omistajaansa. Ja tulos on sen mukainen :).

      Myös itse olen todistanut koirani toimivan tilanteessa eritavalla jos itse aidosti reagoin eri tavalla. Voin koiran mielentilaan myös vaikuttaa tietyillä eleilläni, jolloin se reagoi haluamallani tavalla :). piste.

      • teeeeeeeeee

        Nimimerkillä pointsit kotiin.


      • pointsit pois
        teeeeeeeeee kirjoitti:

        Nimimerkillä pointsit kotiin.

        Cesar Millan on ammattitaidoton TV julkkis, joka rahan perässä jakelee vähintäänkin kyseenalaisia neuvoja. Suoranaista pahoinpitelemistä, ja aina sama peruste: koira haluaa dominoida, sitä pitää pelottaa/satuttaa, kunnes oppii olemaan. Ei mainintaakaan siitä, kuinka monen koiram kiukkuisuus liitty esim krooniseen kipuun, eikä siitä, kuinka suuri osa koirien käytöshäriöistä on on aiheutettu kohtelemalla niitä huonosti. Iljettävää katsottavaa.


      • molossi ei rek

        Nyt sitten kannattaa muistaa,että mitä "luonnetestejä" on jenkeissä,niin ei ole suinkaan sama asia,mitä on muissa maissa...
        Jos nyt on kumonnut esim.Suomessa tehtävät,niin mielelläni lukisin jostain perustelut sihen tarkemmin...

        Mitä tarkoittaa aistissa toimiminen?Nyt en ymmärrä mitä tarkoittaa.
        Koira peilaa omistajaansa,pitää toisaalta paikkaansa,mutta luonnetestiin liittyen en nyt yhteyttä löydä.Mutta kuulisin mielelläni,mitä tämä tarkoittaa nimenomaan luonnetestin yhteydessä.
        "Myös itse olen..."Toisaalta tuokin pitää paikkansa,mutta luonnetestissä ihminen on neutraali,ja siis tarkoitus on nähdä koiran reaktiot,ilman omistajan osuutta.
        Sitä en oikein usko,että luonnetestiin pystyy niin koiraan vaikuttamaan,että sen saa siellä reagoimaan haluamallaan tavalla.Jos näin olisi,niin tuskin olisi yhtään hylättyäkään tulosta :D

        Kun todettiin,että luonnetestiin ei pääse sekarotuisilla,niin tosiaan niin on.Toisaalta valitettavasti,hyvä se olisi niitäkin testata,varsinkin jos niillä pentuja tuotetaan.Mutta toki se on selvä,että tietyt palvelut on tiettyjä varten.
        Toisaalta taas,jos kuitenkin on käyttänyt,käyttää,myös puhdasrotuisia koiria,niin mikä estää niitä testauttamaan,vaikka ei niitä sekarotuisia tuotoksia voikkaan testauttaa...Varsinkin jos ueampia pentueita tuotetaan,niin minusta jo aika ehdotontakin...


    • no just jooo

      Itse en harrasta koirieni kanssa muuta kuin jalostusta????

      Eikö tuollainen yhdistelmä tarvitse sitten muuta kuin suvunjatkamisen harrastuksekseen? Niille riittää se ja ovat tyytyväisiä elämäänsä kun ovat olemassa vain siitosta ja synnytystä varten?

      Anteeksi nyt vaan, mutta kyllä tuo kuulostaa ihan pelkältä tehtailulta, vaikka kuinka olisi alvit hinnoissa mukana. :/

      Tuollainen määrä koiria on tehdas :(

      • junnut

        keskenkasvuisten pennuttaminen


      • jalostusharrastus

        Rotukoirakasvatustakin on outoa arvostella, kun itse tekee samaa, monta kertaa käyttää samoja koiria. Määrän lisäämiseksi tuota kutsutaan, tehdään sekarotuisia tai rotukoiria.


    • pilaavatsutemme

      Minusta, ei ole normaalia että haluaa sekoittaa sutta ja koiraa, ja pitää niitä jälkeläisiä lemmikkinä.Ihminne on jo kesyttänyt koiran, ja rotuja on mistä valita, joten ottakoot halukkaat niistä.
      Jos sudet ja villieläimet kiinnostaa, niitä voi tutkia, mutta ei niistä saisi teetellä koirasusi sekoituksia vaan omaksi iloksi.Susi on luonnoneläin, ja luontoon kuuluu.Koira riittäkööt ihmiselle lemmiksi, tai joku muu, jo lemmikiksi luokiteltu laji.

      Alkuun olisi pitänyt kieltää jo moisten tuonti ja lisääminen.
      Susistakin jo osa on koirasusia, susi lajina uhanalaistuu ja kuolee sukupuuttoon, kun sekoituksia teeetetään.Ei kohta ole puhtaita susia ollenkaan.Jää vain koirasusia, jotka häiriköivät rohkeina pihoissa.

      • huriehiofih

        Ennen kuin kitiset yhtään enempää puutaheinää, niin kerropas, kuka ja missä sekoittaa keskenään sutta ja koiraa? Aivan niin, ei kukaan. Suden pitämiseen vankeudessa tarvitaan erillinen lupa, ja villien susien kanssa taitaa olla aika kannattamatonta yrittää koiria parittaa. Koirasusi on nykyään koirasusi, ei mikään susi-koira-hybridi. Se on sitten toinen asia, mitä kukakin on koirasusista mieltä, mutta pysypä kuitenkin faktoissa.


      • sivustaseuraajan

        Koirasusi ei ole sama asia kuin koiran ja suden risteytys, joka on yleinen harhaluulo. Koirasudet ovat koiria, joiden sukutaulusta ehkä löytyy sutta kaukaisista sukupolvista. Alkuperäinen koirasusien tarkoitus, on luoda uusi "koirakanta" laajalla geenipoolilla, hyvällä terveydellä, luonnollisella rakenteella, mutta kuitenkin sen tulisi sopia mainiosti lemmikiksi. Koirasusien prosentit lasketaan suomessa monia harhaanjohtavalla tavalla, vanhempien prosentit lasketaan ensin yhteen ja sitten jaetaan kahdella. Eli jos risteytät kaksi koirasutta (40% ja 50%), pentujen prosentti on 45%.


    • kysynpävaan

      Mihis kenneliittoon nämä muka saa rekattua?Saman ilmoittajan ilmoitus http://www.findit.fi/sv/1097413.htm

      • votka-intiaani

        Hurja on. Ugh.


      • työtönkö

        On joo hurjia, mutta sitä vaan ihmettelen mihin tuollaista elikkoa kukaan tarvitsee? Valaiskaa vähän tyhmää. Metsästäjille on omat rotunsa ja vahti -, työ-, seura- ja harrastuskoiriakin on parempia olemassa.


      • johanoli

        Olipa varsinainen vitsi tuo ilmoitus, huh.


      • pohattapohdiskelija
        työtönkö kirjoitti:

        On joo hurjia, mutta sitä vaan ihmettelen mihin tuollaista elikkoa kukaan tarvitsee? Valaiskaa vähän tyhmää. Metsästäjille on omat rotunsa ja vahti -, työ-, seura- ja harrastuskoiriakin on parempia olemassa.

        Mietitäänpäs millainen ihminen ottaa "koirasuden". Ensinnäkin tuollaisen ottaminen vaatii jo aika paljon koirakokemusta. Omistajalla tulisi olla suht isot tilukset, sillä tuollainen koira tarvitsee paljon vapaata liikuntaa. Kaupunkiin ei missään nimessä, olen nähnyt ja ei hyvä. Ainoastaan maaseudulle.
        Puhutaanpa vietikkyydestä. Monet kokeneemmat koiraharrastajat haluavat haluavat vietikkään koiran. Miksikö? Helppo kouluttaa, hallita ja sitä myöten toimintavarma. Koirasusi on omapäisempi eikä ruokapalkka toimi, jos se ei sitä halua. Saalisviettiä en lähtisi vahvistamaan tuollaisella koiralla. Eli saa oikeasti miettiä miten saa motivoitua koiran ns. "hyvällä tavalla" mikäli se on edes mahdollista kaikissa tilanteissa.
        Reagointi vaihteleviin tilanteisiin. Koirasudet ovat hyvin reviiritietoisia. Joten ei ole tavatonta, että vieraan koiran nähdessään esimerkiksi rupeavat ulisemaan. Vastaan tuleva metsästys mielellä varustettu vieras koira voi laukaista aggression ja se on menoa sitten. Sama, jos tulee toinen reviiritietoinen vastaan. Ongelma piilee siinä, että tapaa voi olla hyvin vaikea kouluttaa pois juurikin koirasudelta kun kerta on luontaista käytöstä. Toimintavarmuus vaihtelee liiaksi. Paljon koirakokemusta omaavat tiedostavat tämän ja siitäkin syystä jättävät koirasudet väliin ja valitsevat mieluummin vaikka sen sakemannin, malikan, yms. esimerkiksi.
        No, tässä sitten on koirasusi joka vaatii paljon omistajalta. Kokeneemmat konkarit sanovat njet ja noviiseille ei (toivottavasti) myydä. Eli jäljelle jää ns. harmaa ostajien alue mikä ei ole hyvä, koska omistajan taso pitäisi olla sieltä korkeimmasta päästä tällaisen koiran kanssa.


      • votka-intiaani
        työtönkö kirjoitti:

        On joo hurjia, mutta sitä vaan ihmettelen mihin tuollaista elikkoa kukaan tarvitsee? Valaiskaa vähän tyhmää. Metsästäjille on omat rotunsa ja vahti -, työ-, seura- ja harrastuskoiriakin on parempia olemassa.

        Faktana uskaltaisin sanoa, että naiset ottavat yleensä tuollaisia koiria. Luulevat kuvitelmissaan olevan sitten enemmän yhtä luonnon kanssa vailla minkäänlaista ymmärrystä maailmankaikkeudesta. Tyhmäkin tietää, että kaikki elossa olevat oliot tällä pallolla ovat osa luontoa riippumatta niiden sijainnista tai ulkonäöstä. Kannattaa vierailla meidän reservaattimme poppamiehen luona ennen kuin tekee hätiköityjä ostopäätöksiä. Hän kyllä tietää. Ugh.


      • Turhamaisuudenhuipentuma

        Omituinen oli tuo Findit- linkin Vieremän ilmoitus. Tuommoisia irvisteleviä hirviöitä kauppaa "kuitenkin koiramaisina", vaikka nimenomaan on halunnut tuoda voimakkaasti perityn suden luonnon. Voi vain arvailla, miten paljon näitäkin tuotoksia on rahanahneuttaan kasvateltu ja ties kenelle myyty. Ei voi olla sattumaa, että Vieremällä salametsästetyt "sudet" olivat oikeasti juuri koirasusia.

        Koirasuttahan ei voi kouluttaa, kuten koiraa, joten en voi niin väärässä olla jos uskallankin väittää, että Suomen susikannassa on melkoinen määrä juuri näitä ahneuden, välinpitämättömyyden ja erikoisuudentavoittelun tuotoksia, joita on karannut tai tarkoituksella pitovaikeuksien takia laitallettu sutena metsiin. Merkillepantavaa on mm. nuorten naisten some raivo puollustaessa "susien" metsästystä, jolloin tulee väistämättä mieleen, että ovat puollustamassa sitä omaa "Tessuaan".


      • sivustaseuraajan

        Toivottavasti huomasit että tuo ilmoitus ei ole kasvattajan ja kuvatkin napsittu jostain netistä. Useat ulkomaalaiset huijarit kopioivat kasvattajien oikeita ilmoituksia, lätkivät eri kuvat ja yrittävät huijata rahaa kiinnostuneilta ihmisiltä.


    • Hyvää pohdintaa pohattapohdiskelijalta. Jonkun verran olen myös noihin tutustunut. Tosin, se sitten, missä menee raja, mikä on koirasusi ja mikä on ihan vaan sekarotuinen. Noh, hienompi sana on varmaan koirasusi :D

      Itse ihmettelen vaan sitä, että miten voi noinkin vaativilla tehdä useampia pentueita vuodessa? Jokainen hyvä kasvis kun tietää kokemuksesta, että ihan helppoa ei ole löytää hyviä kotia, varsinkaan nykypäivänä. Ja vielä vaativampaa on löytää hyviä koteja vaativille roduille...
      En myöskään ymmärrä, mikä kiire on käyttää alle kaksivuotiaita. Isot koirat kun harvemmin on "päästään" valmiita alle pari vuotta, kun kehittyvät hitaammin.
      Noh, ihmisillä on erilaisia käsityksiä "jalostamisesta". Mutta määrä ei koskaan korvaa laatua, vielä vähemmän koirankasvatuksessa...

    • eijärkeä

      Koirasudet pitäs kieltää, ovat vaarallisia.Eikä ole mitään järkeä sekoitella susia ja koiria, ihmisten typeryyttä.Noita on luonnossakin jo,ihmisten tekosia,ja suomen susikanta on pilalla siksi kohta kokonaa.

      Jos lemmikin haluaa, ottaa koiran, jos suden haluaa nähä menee eläintarhaan.Ihmisess jotain vikaa, kun tuommosii tekee.

    • sillä.on.seittemän.lasta

      Olkaapas varovaisia siellä Vieremän kennelissä etteivät pentunne päädy eläimenpito kiellon omaavalle Päijät-Hämeestä, pitkin maakuntaa kiertävälle punatukalle!!!!!

    • KoiraOnSusijaSusiOnKoira

      Mikäli koirasusi risteytyksiä tehdään Suomessa jatkossakin, tulee kohta meilläkin kieltoja päälle "vaarallisille roduille" ja niiden sekoituksille. Ainut turva tätä vastaan meillä on rekisteröityjen rotujen hallinnan kautta. En ole koskaan käsittänyt, miten nämä kumman prosentit lasketaan näillä ns. koirasusilla ja miten ne voivat vielä monesti olla yli lakisääteisen rajan. Jos geeniteknologiaa on lukenut, niin ihan noin yksinkertaisella laskutavalla prosentteja ei voi laskea.. Lisäksi jalostuksessa on tarkoitus tuottaa tietty "ennustettavuus" koiran käyttäytymisen, työkelpoisuuden ja terveyden suhteen. Teettämällä "koirasusipentueita" prosenteilla varustettuna varmistaa ainakin sen, ettei lopputuloksesta ole mitään tietoa.
      Järkyttävintä kenties on että HYVIEN JA TOIMIVIEN rotukoirien nimi vedetään lokaan tässä samassa yhteydessä Esim. Tsekkoslovensky - upea koira, jota monet meistä ei todellakaan ota sen sudenomaisuuden takia. Sillä on aivan erityiset piirteet, erityinen tapa kommunikoida ja oppia, joka sopii tietyille ihmisille elämäntapana. Kun lenkillä huudellaan ihastuneina tai hieman pelästyneinä koirien rodun perään, sanon heti etten suopsittele kenellekään ja tätä pitää elää. Mopsejakin otetaan ulkonäon takia - johon kyllä tuppaavat kuolemaankin lopulta.. ihminen on niin hieno dominoiva elukka. (mutta ei siitä sen enempää).

      Jos kuitenkin koirasusien kasvattajat olisi kuulolla: Olkaa ystävälliset ja siirtykää rekisteröityyn kasvattamiseen, jos oikeasti haluatte olla vastuullisia. Jos olette luomassa "uutta tervettä rotua", olisi sen luullut tapahtuvan jo, eikä se tule tapahtumaan ihan kannattamallanne keinolla. Koirasusia on jo kierrossa, yllättäen varsinkin murrosikäisiä uroksia. Monet taasen päätyvät lopetettavaksi. Vaarannatte nyt enemmän kuin ymmärrättekään. Ja hyvinkin monet rodut ovat jo riittävän terveitä, te ette pysty toiminnallanne parempaan - uskokaa pois. Mikä on siis pyhä tarkoituksenne? Mikäli tosiaan terveys ja vastuullisuus - jättäkää "koirasusi" termi pois ja kaupatkaa jälkikasvua sekarotuisina - mitä ne ovatkin - ilman harhaanjohtavia prosentteja ja mahdollisuutta "koirasusi" termillä brassailuun (tällä tarkoitan siis tulevia omistajia, en kasvattajia). Jos geeniteknologia olisi noin yksinkertaista, olisi hienoa valikoida omasta äidistäni ja isästäni molemmista puolet - eli juuri ne piirteet, jotka haluan itselleni - ja ansioluettelossa tämän myötä vakuuttaa ne omaavani. Edes tsekkiläisestä ei voida kovin kummoisesti prosentteja esittää, on aivan oma rotunsa eikä vuosikymmeniin sutta nähnytkään (niin sanotusti siis.. :)).

      Samalla haluaisin kritisoida muita koiranomistajia sen verran, että lopettakaa se rakkien pukeminen, meikkaaminen ja "laukuttaminen", ym. sonta. Olette tämän keskustelun aiheen rivokkaassa toisessa päässä. Muistakaa että koira on koira, antakaa sen nyt edes jonkin verran toteuttaa omaa luontoaan ja kertoa teille mistä pitää ja mistä ei. Oppikaa elämään niiden kanssa sen sijaan, että pakottaisitte ne elämään juuri ja tasan teidän tyylillänne. Vain tällöin koira on oikeanlainen ja silloin UPEA kumppani, omasta tahdostaan. Juu - tsekit esimerkkinä - kaikkiin ei herkkupala tai naksutuskoulutus toimi. Ainoastaan yhdessä opittu luottamus ja ymmärrys. Jos koira ei tottele, katsokaa miksi ei - ja korjatkaa asia siltä kantilta. Pieni vaiva ja suurempi saavutus.

      Summa summarum, hillitkää tekojanne ennen kuin Suomessakin aletaan kieltämään rotuja. Pidetään Suomi vapaana! :):)

    • KoiraOnSusi

      Ihan noin sivusta seuranneena ja maalaisjärjellä ajatellen: Eikös koira ja susi edelleen ole sama laji koskapa saavat keskenään lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä? Enpä juuri luottaisi ison koiran turvallisuuteen oli sillä miten hienot paperit hyvänsä. Enkä kyllä pienenkään, ihmisiä on kuollut pienienkin koirien puremiin.

      • Anonyymi

        Käsittääkseni tämän päivän koirat on joo sukua sudelle, mutta ne polveutuvat eri, nyt jo sukupuuttoon kuolleesta susilajista, kuin nää sudet, mitä nykyään on. Nämä kaksi erillistä susilajia toki polveutuneet sit samasta "alkusudesta/-eläimestä". Tää aloituksen aiheena oleva muikkelihan kasvattaa edelleen. Tosin eri nimellä ja määrät vaan lisääntyneet.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      106
      1590
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1062
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      1049
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      153
      839
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      752
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      719
    7. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      646
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      34
      644
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      640
    10. Ihan yleisesti

      Mitä kautta sun pöksyihin pääsee? Pitääkö luvata kuut taivaalta vai riittääkö jokin muu arkisempi asia?
      Ikävä
      42
      620
    Aihe