SATA lentoyhtiön lakko

EnergyCheck

SATA:n sivuilla oli viesti lakosta ja osuupa suoraan meidän paluulentopäivälle. 23-25.4 ja 2-4.5 siis lakko tiedossa, damn! Hyvästi Finskin jatkolento...

6

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päivät on ajoitettu niin, että ne mahdollisimman paljon haittaisivat Azorien elinkeinoelämää. Aikavälille 23.-25.4. ajoittuu kansainväliseen rallikilpailusarjaan Sata Rally Azoresin tulolennot, aikavälille 2-4.5. puolestaan Santo Cristo juhlien tulolennot. Autonomisella hallituksella (joka omistaa lentoyhtiö SATAn sataprosenttisesti) on kovat paineet saada lakon uhat väistymään. Viime vuonna oli Santo Cristo juhlien aikaan voimassa vastaava lakkouhka. Lakko kuitenkin peruuntui viime hetkillä. Lakkojenn peruuntumisista on tällä hetkellä vielä toivoa. Epävarma tilanne on matkailijan kannalta luonnollisesti epämukava.

    • EnergyCheck

      Eli lakko on nyt siis käynnissä ja myös TAP on perunut lennot lakkopäivinä Ponta Delgadaan, vaikka ei ns. olekaan lakossa. Aika epätietoinen olo on siitä, miten ja milloin päästään paluulennolle. Mitään tiedotusta ei SATA:lta päin ole tullut, vaan kaikki tieto on täytynyt onkia paikallislehdistä ja jotakin tietoa saatiin kun pääsin vihdoin läpi asiakaspalveluun. Sieltäkin viesti oli lähinnä, että odottakaa parisen päivää, emme voi vielä tehdä mitään. Täytyy vaan toivoa, että lakko ei jatku pidempään ja päästään kotiin. Aika iso osa lomasta on tullut vietettyä TAP asiakaspalveluun jonottaessa.

      SATA lentoyhtiönä ai oikein muutenkaan vakuuta. Tulolennolla joku miehistön jäsenistä poltti tupakkaa lähes putkella, muistivat kuulutuksella ilmoittaa matkustajille, että lento on savuton, mutta ei siltä tuntunut.

      • SATAlla on asiakaspalvelukonttori Ponta Delgadan rantakadulla.

        Lakko kestää kolme päivää ennakoilmoituksen mukaan. Lakot Portugalissa ovat yleensä määräaikaisia, mutta saattavat toki toistua, jos sopimukseen ei päästä.

        Meneillään oleva lakko on valitettava ja on aiheuttanut paljon vahinkoa Azorien taloudelle.

        SATA:n asiakaspalvelun pahimpia puutteita on informaation puute, mikä on usein tullut esiin poikkeustilanteissa.

        Olen lentänyt SATAlla seitsemän vuotta eikä minulla henkilökohtaisesti ole valittamista. Yhtiön toiminta puutteistaan huolimatta on saanut kansainvälistä tunnusta. Yhtiö lentää usean kohteeseen Euroopassa ja Amerikoissa.

        Apua saattaa saada matkatoimisto Melolta, jonka toimisto sijaitsee kaupungintalon vieressä


      • masseur kirjoitti:

        SATAlla on asiakaspalvelukonttori Ponta Delgadan rantakadulla.

        Lakko kestää kolme päivää ennakoilmoituksen mukaan. Lakot Portugalissa ovat yleensä määräaikaisia, mutta saattavat toki toistua, jos sopimukseen ei päästä.

        Meneillään oleva lakko on valitettava ja on aiheuttanut paljon vahinkoa Azorien taloudelle.

        SATA:n asiakaspalvelun pahimpia puutteita on informaation puute, mikä on usein tullut esiin poikkeustilanteissa.

        Olen lentänyt SATAlla seitsemän vuotta eikä minulla henkilökohtaisesti ole valittamista. Yhtiön toiminta puutteistaan huolimatta on saanut kansainvälistä tunnusta. Yhtiö lentää usean kohteeseen Euroopassa ja Amerikoissa.

        Apua saattaa saada matkatoimisto Melolta, jonka toimisto sijaitsee kaupungintalon vieressä

        Lakko oli varsin kattava, sillä siihen osallistui viisi ammattijärjesöä.

        TAPilla ei ole omia kenttäpalveluita Ponta Delgadassa. Niinpä se turvautuu SATAn palveluihin eikä siksi voinut lentää lakon aikana. SATAlla oli yksi lentovuoro päivittäin Lissabon - Ponta Delgada lakon aikana, mikä kuuluu ns. lain määräämään minimipalveluun. Tiistaina (23.4.) vallinneen sumuisen sään vuoksi jouduttiin kaikki lennot São Miguelilta peruuttamaan ja lentoja ohjaamaan Terceiran saarella, josta monet matkustajat jatkoivat matkaansa laivalla Express Santorini São Miguelille.

        Lakossa oli todennäköisesti kysymys paitsi työtaistelusta myös autonomisen hallituksen ja Lissabonin haliituksen välisestä poliittisesta kiistasta, jonka lopputuloksena oli suuri vahinko Azorien taloudelle.

        Informaation puute poikkeustilanteissa on yleinen valituksen aihe eri puolilla maailmaa ja eri yhtiöiden kohdalla. Viestistä ei käy ilmi, ostiko nimimerkki liput suoraan netistä vai matkatoimistolta. Palasimme eilen eilen SATAn lennolla Lissabonista Ponta Delgadaan pitkältä matkalta, jonka liput hankimme matkatoimisto Melolta. Kun lähtöpäivämme lento Ponta Delgadasta Lissaboniin peruuntui, otti matkatoimisto yhteyttä meihin välittömästi ja buukkasi lennon toiseen ajankohtaan.

        SATA kehoitti nettisivuillaan matkustajia, joilla oli lento varattu lakkopäiviksi, muuttamaan varaustaan etukäteen muuksi ajankohdaksi. Lakko toistuu 2.-4.5., ellei kiistassa saada ratkaisua aikaan siihen mennessä.

        Lentoyhtiö SATA perustettiin vuonna 1941. Lentotoiminnan se aloitti vuonna 1947. Yhtiöllä on vankka kokemus lentämisestä vaikeissa sääolosuhteissa.

        Yhden tai kahden negatiivisen kokemuksen perusteella ei voi luoda kattavaa objektiivista kuvaa SATAn tai minkään muunkaan yhtiön toiminnasta.


    • EnergyCheck

      Kiitos informatiivisesta viestistä. Halusin kertoa oman negatiivisen kokemukseni lähinnä siksi, että muut mahdollisesti SATA:lta lentojaan varaavat tietävät tilanteesta ja mahdollisesti TAP:in osallistumisesta lakkoon.

      Lennon varasin suoraan SATA:lta, mutta oletin jonkinmoista tiedotusta esim sähköpostiin lakosta. Vastaavassa tilanteessa Finnai tiedotti asiakkaitaan hyvissä ajoin, mutta sanonta "maassa maan tavalla" taitaa tässäkin tilanteessa päteä.

      Sen verran täytyy antaa positiivista palautetta SATA:lle, että kun vihdoin kovan yrittämisen jälkeen pääsin läpi asiakaspalveluun, oli kohtelu siellä erittäin ystävällistä ja pahoittelivat tilannetta kovin.

      • Muuttolinnutar

        Ottamatta kantaa eri lentoyhtiöiden toimisesta poikkeusoloissa kerron oman kokemukseni lennosta Ponta Delgada-Helsinki joulukuun alussa2010. Aikomukseni oli lentää Madeiran kautta, viettää siellä muutama päivä ja jatkaa sitten Berliinin kautta kotiin. Varasin SATA:n lennon lauanta-aamuksi, mutta perjantaina iski koti-ikävä ja päätin lentää sunnuntaina Finnairin lomalennolla sunnuntaina suoraan Helsinkiin. Tiesin lentoemäntien lakosta, minullahan oli kannettava mukana, mutta Finnair oli ilmoittanut lomalentojen toimivan. Varasin lipun, joka lähti joskus neljän maissa sunnuntaina Madeiralta.
        Olin vitsaillut ystävilleni, mitäs jos ei päästä laskeutumaan Madeiralle, niin totesimme ykskantaan etteivät ne voi meitä ilmaan jättää. En päässet edes nousemaan ilmaan lauantaina Madeiralla olevan myrskyn takia, vaan vietin yön hotellissa tietysti SATA:n laskuun. Uusi yritys sunnuntaina ja aina tunnin päästä tiedoitus lähdöstä . Aika alkoi käydä vähiin, yritin soittaa Finnairille, minne ei tietenkään päässyt. Sain SATA:n virkailijalta jonkun Finnairin numeron, joka osoittautui erittäin ystävällisen virkailin , kiitos hänelle vielä kerran, henkilökohtaiseki numeroksi ja hänen kauttaan sain tietää muutamien yhteydenottojen kautta, että kyseinen kone oli vaihdettu pienemmäksi ja siihen mahtui vain Aurinkomatkojen asiakkaat, muut matkustajat oli reititetty uudestaan ja minun kohdallani oli illalla lento Madeiralta Lissaboniin, missä yöpyminen ja seuraavana aamuna lento Hamburgin kautta Helsinkiin. Sain häneltä tämän tiedon puolenpäivän aikaan, jolloin vielä odottelin lähtöämme P-D:sta. Finnairilta sain tämän tiedon ehkä noin tuntia ennen koneen varsinaista lähtöaikaa Madeiralta. Loppumatka meni muuten suunnitelmien mukaan, mutta matkatavarani eivät tulleet Madeiralle ja ajan puutten vuoksi tein katoamisilmoituksen vasta Lissabonissa. Siis on lentoja ja on SATA. n lentoja ja on Finnairin lentoja puhumattakaan koko maailman lennoista. Aina reissussa tapahtuu, niihin on varauduttava.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      94
      4145
    2. 66
      3403
    3. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      72
      3054
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      81
      2529
    5. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

      Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      5
      2336
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      199
      2105
    7. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      30
      2051
    8. Mies älä

      Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      41
      850
    9. Mä tiedän

      Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      52
      756
    10. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      70
      755
    Aihe