Kiitos uudesta palstasta

Terttu

Pyysin osteoporoosi-palstaa, koska huomasin, että sellainen puuttuu ja kuitenkin käsittääkseni osteoporoosia on suomalaisilla jo aika paljon. Ja lisää tulee, kun suuret ikäluokat vanhenevat jne.

Itsellä asia on sikäli ajankohtainen, että minulla todettiin alhainen luuntiheys. Ei ole vielä osteoporoosi mutta ei ole kaukanakaan.

Kiinnostaisi vähän kuulla kokemuksia tästä aiheesta. Onko joku esimerkiksi saanut luuntiheyden huononemisen pysähtymään?

20

6750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esko

      Tässä on erään Aulin tarina. Hänellä on nivelreuma ja sai ainakin kyseisellä tuotteella tuloksia luuntiheyden suhteen..
      http://aulimaa.com/auli.php

      En mitenkään voi auttaa kertomatta tuotteen nimeä näin, joten pyydän anteeksi, jos viesti tuntuu mainostavalta. Auttaa minä vain koitan.

      • Minna

        Kiitos vinkistä. Kertoisitko vielä mistä tuota tuotetta saa, onko sitä kaikissa luontaistuotekaupoissa, vai pitääkö tilata jostain?


      • tyttö88

        myös miun luuntiheys on alentunut huomattavasti, ja kaikki puhuvat(lääkärit,sairaanhoitajat,ravitsemusterapeutti) että pitää käyttää niitä maitotalaoustuotteita, maitoa, viiliä, jogurtti, jäätelöä, piimä yms. paljon, siis että saa väh. päivittäisen tarpeen ja mieluiten viellä ENEMÄN! jos vaikka tarve on joku 800mg, niin minullakin on viellä lisäksi käytössä kalsium tabletit(500mg) ettei ainankan pääse enempää laskemaan/vähenemään. joku 7-8 dl maitotuotteita olisi minimi siis näin miulle kerrottiin.

        se etu miul viel kun oon näin nuori niin se voi jopa korjantua viel...ehkä, en vain juo matioa, joten popsin väh puoli litraa jogurttia per päivä pari purkkia viiliä sekä jäätelöä.

        ainiin, onhan juustossakin sitä kalsiumia!! mutta kun en itse sitäkään syö...:/


      • Esko
        Minna kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Kertoisitko vielä mistä tuota tuotetta saa, onko sitä kaikissa luontaistuotekaupoissa, vai pitääkö tilata jostain?

        Herbalifen tuotteita ei myydä kaupoissa, sitä saa vain jälleenmyyjiltä.

        Lisätietoja annan mielummin sähköpostin kautta, kuin täällä yleisellä palstalla.
        [email protected]


      • tohtori
        Minna kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Kertoisitko vielä mistä tuota tuotetta saa, onko sitä kaikissa luontaistuotekaupoissa, vai pitääkö tilata jostain?

        Aivan turhaa haaskata raahaa noihin herbahöpötyksiin. Kopioin netistä tähän sinulle yksinkertaiset ohjeet siitä mitä voi ja kannattaa kohtuuden rajoissa tehdä; siinä on kaikki oleellinen:


        Kaikkeen osteoporoosin hoitoon kuuluu huolehtiminen riittävästä D-vitamiinin ja kalsiumin saannista. Kalsiumin tarve on noin 800 mg päivässä, jonka saa helpoimmin kolmesta lasillisesta maitoa tai piimää. Juusto ja kalan ruodot ovat myös hyviä kalsiumin lähteitä.

        D-vitamiinia saadaan auringonvalosta sekä ravinnosta. Kala ja ulkona kasvaneet sienet ovat parhaita D-vitamiinin lähteitä. Vanhuksilla on suositeltuja D-vitamiinin annoksia viime aikoina suurennettu niin, että 70 vuotta täyttäneille suositellaan 600 yksikköä päivässä. Tätä annosta ei käytännössä ole mahdollista saada ravinnosta, joten vanhuksille voidaan suositella päivittäin teelusikallista kalanmaksaöljyä tai muuta D-vitamiinia sisältävää valmistetta.

        Osteoporoosin hoitoon on kehitetty lääkkeitä, joita pitää kuitenkin nauttia pitkiä aikoja. Ne ovat turvallisia, mutta suhteellisen kalliita.

        Ehkäisy

        Osteoporoosin syntymistä voidaan ehkäistä ennakolta. Tärkeää on, että nuoret tytöt kasvattavat itselleen riittävän suuren luumassan, josta iän karttuessa on varaa menettää osa ilman murtuman vaaraa. Kotikonsteja osteoporoosin ehkäisyyn ovat:

        * Liiku säännöllisesti. Tehokkainta on iskevä, luustoa kuormittava liikunta.
        * Älä laihduta liikaa. Lihavilla on vahvat luut.
        * Oleskele ulkona auringossa, niin saat D-vitamiinia.
        * Syö metsäsieniä ja kalaa.
        * Syö maitoa ja juustoa.
        * Älä tupakoi, käytä niukasti ruokasuolaa.
        * Juo haudutettua teetä kahvin sijaan, saat luuta vahvistavaa fluoridia


    • ANKI

      Itselläni on todettu ihan osteoporoosi lannerangassa vahän yli vuosi sitten luutiheysmittauksella ja sain lääkityksen tabletti kerran viikossa.Minun ikäisellä ei yllensä ole todettu osteoporoosia(30v)minulle tehtiin monet verikokeet ja katsottiin voisiko se johtua jostakin muusta sairaudesta(ei löytynyt muita sairauksia josta se voisi johtua.todettiin että osteoporoosi on äidiltäni peruja koska hänellä on ollut heikko luusto ja itse olin penskana ruipelo.sais olla ne lääkkeet halvempia kun 4 tablettia maksaa yli 20 euroa paketti ja siihen päälle vielä pitää syödä kalkkitabletteja 2 päivässä.ens vuonna mulla on uudelleen luutiheysmittaus jolloin saan kuulla onko osteoporoosi pahentunut tai vähän pysähtynyt.onko muita 30 vuotiaita joilla todettu kyseinen sairaus?

    • osteopeniasta osteoporoosiin

      Söin useita vuosia edidronaatti kalsium lääkettä ja mittauksissa tiheyden todettiin heikentyneen.

      Nyt olen saanut uuden alendronaatti-lääkityksen ja odotan toiveikkaana edes samalla tasolla pysymistä. Lääkäri nimittäin kertoi sukulaisensa syövän samaa lääkettä hyvin tuloksin.

      Haurastunutta luustoa ei voida parantaa ennalleen, mutta luun haurastuminen voidaan pysäyttää ja luumassaa hieman lisätä lääkehoidolla.

      Kiinnostaisi tietää miten muilla estrogeeni-hoito on vaikuttanut?

    • jhfah

      Osteoporoosi kannattaa pysäyttää muuttamalla ruokavaliota vähemmän proteiinipitoiseksi ja liikkumalla enemmän.

      Ruokavalion muutoksessa kannattaa vähentää huomattavasti eläinperäisen proteiinin (Esim. liha ja maitotuotteet)saantia ja korvata niitä kasvisperäisellä proteiinilla (Esim. soijasta).

      Mutta eikös maito ole tarpeellista lujan luuston turvaamiseksi? Siinähän on paljon kalsiumia. No, kalsiumia on suht. paljon, mutta se ei imeydy kovin hyvin sillä maidossa ei ole paljoakaan imeytymiseen tarvittavaa magnesiumia (Samasta syystä kalkkitabletitkin ovat melko tehottomia). Maidossa oleva eläinperäinen proteiini on kuitenkin huuhdottava ulos elimistöstä, joten (ironista kyllä) luista irtoaa kalsiumia proteiinin poistamiseksi, mikä pahentaa luiden reikiintymistä (Osteoporoosi suomennettuna tarkoittaa juuri tätä) ja tekee niistä hauraampia. Tiedätkö missä maissa osteoporoosia on eniten? Yhdysvallat, Suomi, Ruotsi...jne. so. maita, joissa maitotuotteiden kulutus on huippuluokkaa.

      Vihreissä lehtikasviksissa kuten kaaleissa on paljon hyvin imeytyvää kalsiumia, sillä magnesiumin määrä on niissä korkea. Osteoporoosi ei ole mikään väistämättömyys.

      • nainen

        kerrankin joku puhuu asiaa!!! (=


    • Tutkija

      hei Terttu!Kai jo tiedät että yksi asia mitä et ennen ole tiennyt (välttämättä koska luusi ovat huonossa kunnossa) on se että maitotuotteet aiheuttava osteoporoosia.En todellakaan ole keksinyt tätä itse vaan ainoastaan lukenut ravitsemustieteilijöiden omaa lehteä ja sen tutkimuksia.Toinen syy osteoporoosiin on liika proteiinin saanti, koska on todistettu, että mitä enemmän saat proteiinia sitä enemmän kalsiumia itroaa luistasi.

      tässä sinulle vielä lista asioita joita sinun tulisi välttää..

      kofeiini
      virvoitusjuomat
      tupakka
      maitotuotteet
      liika proteiini
      liikunnan puute

      pyri syömään kalsiumia mutta muista että liika kalsium aiheuttaa enemmän pahaa kuin hyvää.

      Hyvää jatkoa sinulle Terttu ja hyvää syksyä!!

      • Terttu

        "Kai jo tiedät että yksi asia mitä et ennen ole tiennyt (välttämättä koska luusi ovat huonossa kunnossa) on se että maitotuotteet aiheuttava osteoporoosia."

        Maito ei ole ainakaan minun luitani haurastuttanut, koska en ole sitä juonut noin 20 vuoteen. Se nimittäin aiheuttaa nivelvaivoja. Minulla on siis ollut nivelreuma lapsesta asti ja tällä on jotain tekemistä luiden haurastumisen kanssa. Samoin muinaisella pitkäaikaisella kortisonilääkityksellä ja hennolla ruumiinrakenteella.

        "tässä sinulle vielä lista asioita joita sinun tulisi välttää..

        kofeiini
        virvoitusjuomat
        tupakka
        maitotuotteet
        liika proteiini
        liikunnan puute "

        Aamukahvista en luovu. En sitä toki kuppitolkulla läträä. Muita kofeiinipitoisia sen enempää kuin virvoitusjuomiakaan en harrasta, tupakkaa en ole koskaan polttanut.

        "pyri syömään kalsiumia mutta muista että liika kalsium aiheuttaa enemmän pahaa kuin hyvää."

        Kiitos vai vinkeistä mutta minne unohdit D-vitamiinin? Minä toimin nyt lääkärin antamien ohjeiden mukaan niin kalsiumin, D-vitamiinin kuin liikunnankin suhteen.


      • susan
        Terttu kirjoitti:

        "Kai jo tiedät että yksi asia mitä et ennen ole tiennyt (välttämättä koska luusi ovat huonossa kunnossa) on se että maitotuotteet aiheuttava osteoporoosia."

        Maito ei ole ainakaan minun luitani haurastuttanut, koska en ole sitä juonut noin 20 vuoteen. Se nimittäin aiheuttaa nivelvaivoja. Minulla on siis ollut nivelreuma lapsesta asti ja tällä on jotain tekemistä luiden haurastumisen kanssa. Samoin muinaisella pitkäaikaisella kortisonilääkityksellä ja hennolla ruumiinrakenteella.

        "tässä sinulle vielä lista asioita joita sinun tulisi välttää..

        kofeiini
        virvoitusjuomat
        tupakka
        maitotuotteet
        liika proteiini
        liikunnan puute "

        Aamukahvista en luovu. En sitä toki kuppitolkulla läträä. Muita kofeiinipitoisia sen enempää kuin virvoitusjuomiakaan en harrasta, tupakkaa en ole koskaan polttanut.

        "pyri syömään kalsiumia mutta muista että liika kalsium aiheuttaa enemmän pahaa kuin hyvää."

        Kiitos vai vinkeistä mutta minne unohdit D-vitamiinin? Minä toimin nyt lääkärin antamien ohjeiden mukaan niin kalsiumin, D-vitamiinin kuin liikunnankin suhteen.

        Liittyykö osteoporosiin jonkilaisia oireita ja minkälaisia!


      • nainen -59
        susan kirjoitti:

        Liittyykö osteoporosiin jonkilaisia oireita ja minkälaisia!

        Moi!
        Kun minä sain osteoporoosidiagnoosin sen kertainen keuhkolääkäri (käyn keuhkopoliklinikalla toisen sairauden takia) valiteltuani selkäkipua totesi ettei osteoporoosi aiheuta mitään oireita. Olen nyt myöhemmin kuullut, että alaselkäkivut voivat aiheutua kyseisestä sairaudesta. Kärsin ajoittain myös ns. pitkien luiden "vihlonnasta" ja luin jostain, että sekin voi aiheutua osteoporoosista?!
        By the way, saatuani diagnoosin kysyin sekä lääkäriltä että sairaanhoitajalta mitä itse voisin tehdä luustoni eteen. Reseptiksi sain liikuntaa (hyvä), maitotuotteita (hyvä, mutta olen niille allerginen) ja KEHOTUKSEN LUKEA NAISTEN LEHDISTÄ! "Niissähän on paljon artikkeleita". Niin minut evästettiin ja lähetettiin kotiin syömään Fosamaxia ja kalkkia! Hah!
        Onneksi on netti. Kaikkea ei aina voi uskoa, mutta on siellä paljon asiaakin!


      • Terttu

    • Nainen -59

      Osteoporoosini diagnosoitiin noin neljä vuotta sitten. Sain lääkityksen (Fosamax ja kalkkitabl.) Syötyäni niitä pari vuotta mittaus uusittiin ja lukemat olivat pysyneet ennallaan. Haurastuminen oli siis saatu kuriin, huolimatta siitä, että syön jo viidettä vuotta toiseen sairauteen kortisonia (sehän tunnetusti aiheuttaa luukatoa). Tehokas mutta turkasen kallis lääke.

      • Terttu

        "Haurastuminen oli siis saatu kuriin,..."

        Mukava kuulla.

        Itselläni on alentunut luuntiheys eikä vielä osteoporoosi mutta ei kaukanakaan. Lääkäri oli sitä mieltä, että osteoporoosilääkitystä ei kannata vielä aloittaa mutta antoi kalkki D-vitamiinireseptin ja kehotuksen liikkua enemmän. 1,5-2 vuoden kuluttua sitten tarkistetaan taas tilanne.

        Itsestä tuntui jotenkin vaikealta uskoa, että haurastuminen pysähtyisi mutta lohdullista tosiaan kuulla, että niin voi käydä.


      • nainen -59
        Terttu kirjoitti:

        "Haurastuminen oli siis saatu kuriin,..."

        Mukava kuulla.

        Itselläni on alentunut luuntiheys eikä vielä osteoporoosi mutta ei kaukanakaan. Lääkäri oli sitä mieltä, että osteoporoosilääkitystä ei kannata vielä aloittaa mutta antoi kalkki D-vitamiinireseptin ja kehotuksen liikkua enemmän. 1,5-2 vuoden kuluttua sitten tarkistetaan taas tilanne.

        Itsestä tuntui jotenkin vaikealta uskoa, että haurastuminen pysähtyisi mutta lohdullista tosiaan kuulla, että niin voi käydä.

        Pelkkä liikunta ei paranna kuin yleiskuntoa! Uusimman tutkimuksen mukaan liikkumisen täytyy aiheuttaa tärähdyksiä. Esim. earobic on sopivaa liikuntaa, jo satakunta tärähdystä päivässä on kuulema hyvä. Itselleni tuli mieleen hyppynaru, ei tarvitse lähteä minnekään harrastamaan....
        Jonkun verran tietoa saa Suomen Osteoporoosiyhdistykseltä www.osteoporoosiyhdistys.fi


      • Terttu
        nainen -59 kirjoitti:

        Pelkkä liikunta ei paranna kuin yleiskuntoa! Uusimman tutkimuksen mukaan liikkumisen täytyy aiheuttaa tärähdyksiä. Esim. earobic on sopivaa liikuntaa, jo satakunta tärähdystä päivässä on kuulema hyvä. Itselleni tuli mieleen hyppynaru, ei tarvitse lähteä minnekään harrastamaan....
        Jonkun verran tietoa saa Suomen Osteoporoosiyhdistykseltä www.osteoporoosiyhdistys.fi

        Juu, niin sanoi lääkärikin ja aiheesta tuli tv:stäkin jokin aika sitten juttua.

        Omalla kohdallani on vain se hankaluus, että nimenomaan "tärähtelevä" liikunta on kutakuinkin kiellettyä lonkan keinonivelen vuoksi. Sitten loppuu kaikki liikunta, jos keinonivel hajoaa.


    • osteoporoosia

      Hyvä, kun tälläinen palsta on, mutta ei ole vuosiin kommentteja. En löytänyt muitakaan.
      Kokemuksia pyydän, jos olette käyttäneet Alendronaattia ( 70 mg) x/viikossa osteoporoosiin. Lisäksi kalsichew X2.
      Luin haitoista lääkepakkauksen selosteessa ja mainittiin turvotus ja vatsavaivat. Kun otin ensimmäisen tabletin paino oli seuraavana päivänä kaksi kiloa enemmän. Tunsin ja näin myös turvotuksen ja mistään muusta ei painonnousu voinut johtua, se ei ole täysin poistunutkaan. Kauhistuttaa , jos samanlainen turvotus uusii ja mietin lääkkeen jatkoa.
      Pitää vielä tutkia , löytyykö aiheesta muita palstoja.

    • Anonyymi

      Täällä käydään harvoin. Vinkkinä löysin täältä luustoliitto.fi sivut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      1986
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      52
      1720
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1626
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe