EKG:sta kopio potilaalle?

hartte

Minulla on yhtäkkiä makuulle käydessä ja noustessa alkanut esiintyä rytmihäiriöitä ja omituisia tykytyksiä. Ajattelin käydä terveyskeskuslääkärillä selvittämässä asiaa. Olen perusterve ihminen, eikä minun ole kertaakaan tarvinnut aikuisiällä asioida lääkärillä tai hoitajalla muuten kuin vuosittaisissa gynekologisissa tutkimuksissa. Sairaushistorian puute saikin minut huolestumaan näistä uusista sydänoireista.

Jotenkin olen saanut sellaisen kuvan, että terveyskeskuslääkärit paikkakunnallani suhtautuvat vähän ylimalkaisesti kaltaisteni nuorten ihmisten sydänvaivoihin ja "vaivoihin". Minulla on perhetuttuna kardiologian erikoislääkäri eteläisemmässä Suomessa, mutta välimatkan vuoksi en pääse hänelle konsultoitavaksi.

Voinko pyytää mahdollisesti minusta kuvattavasta sydänfilmikäyrästä kopiota, jotta tämä tuttu lääkärini voisi sitä vilkaista vapaa-ajallaan? Mitä terveydentilaani koskevia papereita minulla ylipäätään on oikeus pyytää nähtäväksi? Mahdollisten verikokeiden tuloksia? Röntgenkuvia?

9

414

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • busybee1

Valtaosa rytmihäiriöistä on ns normaaleja ja vaarattomia,samoin tykyttelyä voi esiintyä useassa eri yhteydessä olematta vaarallista tai merkki sairaudesta.Pyydä ihmeessä kopio sydänfilmistä itsellesi,samoin kuin on oikeutesi saada kopio kaikista sinua koskevista papereista ja tutkimustuloksista.

• Potilaalla on oikeus saada haltuunsa esim printti labrakokeista - itse pyydän ne aina. Käsittääkseni sydänfilmi kuuluu samaan kategoriaan. Olen ainakin itse saanut jostus mukaani ko EKG- tulosteen ihan pyytämättä.

Kysy vain rohkeasti ja päättäväisesti - perustele, että menet mahdollisesti erikoislääkärille ja tarvitsen dokumentin sitä varten.

Yleensäkin potilaalla on oikeus saada vaikkapa kaikki epikriisit haltuunsa - tosin silloin tarvitaan ko lausuman antaneen lääkärin lupa.

Potilasasiamies auttaa kaikissa epäselvissä asioissa.

Toivottavasti saat selkoa Sinua askarruttavista asioista!

• busybee1

Miksi tarvitaan lääkärin lupa,että saa oman epikriisinsä?
      Normaalistihan se lähetetään polilta ja sairaalasta ainakin kotiin kotiutumisen jälkeen,ainakin Hyks alueella toimitaan näin.

• Terveyskeskuksessa ei "luukulta saa kuin labrat". Omalääkäriltä hänen itsensä lausumat. Jos olet esim paikallisen yliopistosairaalan potilas (itse olen) - silloin epikriisi tulee sekä minulle, että omalääkärilleni.

Näin Tampereella.

• plmb

Nykyään on sellaisia EKG- laitteita, joista voi samalla saada filmin lisäksi datorisen diagnoosin. Kun pyydätte EKG- pätkää ( mitä säilyttää siten lompakossa varmuuden vuoksi , pyytäkää sellainen, missä on se datadiagnoosi myös, vaikka kardiologin diagnoosi onkin se ihan oikea, niin datorinen voi olla viiteellinen ja antaa jonkin hyvän vihjeen lääkärille.
      Jos on normaali EKG, niin siihen kannattaa myös kirjoittaa päivämäärä ja vuosi, sillä on arvokas tieto sekin, minä vuonna EKG on ollut normaali. Samantapainen arvokas tieto lompakossa on veriryhmä ja mitä lääkkeitä käyttää ja miksi.

• busybee1

Minea44,tuossa käytännössä on ilmeisesti sitten kuntakohtaisia eroja koskapa omassa tk:ssani saa kyllä haluamansa kopiot joko itse hakemalla ns luukulta tai soittamalla omahoitajalle joka ne sitten lähettää kirjeitse.
      Eroihin keskussairaalan ja yliopistosairaalan välillä en osaa sanoa mitään kun en ole ollut keskussairaalassa (onko niitä enää vai onko jokin uudistus jo muuttanut nimen?) hoidettavana.
      Hei samalla uteliaana kysyn tiedätkö onko Tayks:ssa erikseen vajaatoiminta hoitajan vastaanottoa tms ja miten sielläpäin on käytäntö kuka sinne pääsee hoidettavaksi?Hyks:n alueella vajaatoiminta hoitajan vastaanotto on Meilahden sairaalassa,mutta ottaa vastaan Helsinkiläiset vaan ei esim Vantaalta tai muista Hus alueen kunnista,mikä tuntuu kyllä tosi epäreilulta.

• Valitettavasti en osaa vastata kysymykseesi.
        Minulla "on" pari kardiologia, jotka tilannettani muutaman kuukauden "vuorovedolla" seuraavat. Näin jo useita vuosia. Samat henkilöt siis.

TAYSin sydänkeskus on sitten paikka, jossa voisi olla ko palvelua.
        Itselläni muutama kuukausi sitten siellä kolmas tahdistin vaihdettiin.
        Hienoa ja huolehtivaa oli palvelu - kiitos heille!

Jos pääset "sisään" potilaaksi - pääset kyllä asioissa eteenpäin.
        Toivottavasti kaikki sujuu hyvin!

• Lisäys edelliseen:
        Vaivani kaikkineen on niin hankala, ettäkardiologini mukaan H-hetkellä minut operoidaan Helsingissä, koska Tampereella ei ole tarpeeksi osaavaa henkilökuntaa...

Meilahteen ainakin luotan täpöillä, koska mieheni on ollut siellä kahdessa elinsiirrossa ja voi nyt vuosiakin myöhemmin olosuhteisiin nähden oikein hyvin.

• .................

Enpä ole kopiota saanut, mutta itse olen saanut nähdä joka kerta tulosteen sydänfilmistä ja se on riittänyt. Pelottanut ihan, miten tasaista ja silti näitä oireita...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe