Aiemmassa viestissä kyllä puhuttiin gluteenista, mutta laitan tämän viestin kuitenkin. Oletteko kuulleet asiaa keliakian tai muiden mahaongelmien ja ms-taudin mahdollisesta yhteydestä? Olen koko ikäni tai no sen minkä muistan, kärsinyt erinäisistä mahaoireita. Välillä enemmän välillä vähemmän. Tutkittu on vähän, 8 v sitten todettu ettei keliakiaa ole. Syytä mahan oireilulle ei ole selvinnyt, eivät kyllä ole kovin hyvin tutkineetkaan. Noh kuitenkin, olen alkanut pohtimaan, kun D-vitamiinin tärkeyttä niin korostetaan. Voiko olla, että joku ihminen sairastuu ms-tautiin koska D-vitamiiniä ei ole imeytynyt tarpeeksi ongelmaisen mahan vuoksi? Olin melko varma nyt ettö minulla olisi keliakia, juuri oireilevan mahan vuoksi, lisäksi on selittämättömät kiillevauriot hampaissa. Mutta pari kk sitten otettujen verikokeiden mukaan keliakiaa ei ole. Ja tosiaan luin jostakin ms-taudin ja keliakian yhteydestä..
Keliakia tmv mahaongelma ja ms-tauti?
1
388
Vastaukset
- gluteeni ja D-vit?
Keliakiassa ohutsuolen nukka tuhoutuu gluteenin vaikutuksesta. Keliakia on kuitenkin koko elimistön sairaus. Gluteeni aiheuttaa keliaakikolle myös muutoksia keskushermostoon vaikka gluteeni itsessään ei läpäise veri-aivoestettä.
Gluteeniyliherkkyys on eri sairaus. Noin 30 % ihmisistä saa gluteenista vatsavaivoja ja autoimmuunisairauksia kuten MS-tautia. 70 % ihmisistä voi käyttää vehnää, ruista ja ohraa vapaasti. Gluteeniyliherkillä suolisto päästää gluteenia verenkiertoon ja elimistön immuunipuolustusjärjestelmä alkaa taistella gluteenimolekyylejä vastaan. Tässä yhteydessä immuunipuolustusjärjestelmä voi alkaa toimia liian vilkkaasti ja alkaa tuhota omia kudoksia = ihminen sairastuu autoimmuunisairauksiin kuten MS-tautiin tai nivelreumaan.
Itselläni todettiin ärtyvän suolen oireyhtymä, joka parantui parissa viikossa gluteenittomaan ruokavalioon siirryttyäni vaikka keliakiavasta-aineita minulla ei ollut.
Gluteenille on vaihtoehtoja: tattari, hirssi, riisi, maissi, kvinoa, teff, hampunsiemen, amarantti...
Mistä sen tietää, jos vaikka D-vitamiinin puute ja gluteeni yhdessä puhkaisevat MS-taudin henkilöillä, joilla on siihen geneettinen alttius????
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882