Valkosipulien esikasvatus

Esikasvattaja

Olen huomenna laittamassa n. 3 viikkoa kylmäkäsittelyssä olevat valkosipulin kynnet (eroteltuina) kasvamaan turpeeseen, isoon styroksi laatikkoon. Sitten kun maa on lämmennyt n. kesäkuun alussa olisi tarkoitus istuttaa ne maahan. Aikaisemmin en ole niitä esikasvattanut vaan suoraan laittanut maahan ja ne ovat jääneet aika pieniksi. Onkohan kenelläkään kokemuksia? Ilmeisesti niitä olisi hyvä välillä pitää ulkona tuulettumassa että varret vahvistuvat. Mitähän lannoitetta olisi hyvä käyttää ? Laita viestiä, olisi kiva kuulla kommentteja ko. viljelmistä...;)

6

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 27garlic

      Miksi nähdä noin kauhea vaiva ?
      Laitoin joku viikko sitten (max3) kaupasta ostamani valkosipulinkynsiä ikkunalaudalle jogurttipurkkeihin, vähän multaa pohjalle, ne kasvavat niin että korvissa suhisee. Olen jo varsia leikannut keittoon ja salaatin sekaan ja kasvu senkun yltyy.
      Purjo on sitten taas eri juttu.

    • purkkierkki

      Mikä ihmeen valkosipulien esikasvatus?
      Sen kun tökkäät multaan vaikka eilen kaupasta ostamasi valkosipulien kynnet maahan tai purkkiin sisälle.

    • garlic is fine

      Valkosipulien kynsien esikasvatus styrolaatikossa ?!
      Joko olet tyhmä styroxlaatikkoinesi tai sinua on huijattu muuten vaan=olet lukenut ohjeita ihan väärin.
      Kohta tulet saamaan ohjeita ohjeita oikeilta valkosipulin kasvattajilta !!
      Odota pari päivää !

    • Hymyä huuleen

      Terve nimim. "esikasvattaja".
      Vain siemeniä kylmäkäsitellään, yleensä luonto hoitaa sen itse ja useimmat siemenet myydään valmiiksi kylmäkäsiteltyinä.
      Valkosipulia voi tietenkin alusta loppuun maassa.
      Onnea siihen !

    • omaa satoa

      No ei kai valkosipulia ole mitään järkeä esikasvattaa. Tökkäät suomalaista kantaa olevan sipulin kynnet kylmään maahan heti kun lapio uppoaa. Kylmäkäsittely (yli kk) jääkaapissa on toki tarpeen, jotta tulee monikyntisiä sipuleita.

      Pienikokoisuus johtuu todennäköisemmin lannoitteen ja veden puuttesta kasvukaudella. Valkosipulia pitää lannoittaa huomattavasti muita kasvimaakasveja voimakkaammin.

    • lueppa ohjeita

      http://www.yrttitarha.fi/kanta/valkosipuli/viljelytekniikka.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1145
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      53
      840
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      741
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe