Valkosipulien esikasvatus

Esikasvattaja

Olen huomenna laittamassa n. 3 viikkoa kylmäkäsittelyssä olevat valkosipulin kynnet (eroteltuina) kasvamaan turpeeseen, isoon styroksi laatikkoon. Sitten kun maa on lämmennyt n. kesäkuun alussa olisi tarkoitus istuttaa ne maahan. Aikaisemmin en ole niitä esikasvattanut vaan suoraan laittanut maahan ja ne ovat jääneet aika pieniksi. Onkohan kenelläkään kokemuksia? Ilmeisesti niitä olisi hyvä välillä pitää ulkona tuulettumassa että varret vahvistuvat. Mitähän lannoitetta olisi hyvä käyttää ? Laita viestiä, olisi kiva kuulla kommentteja ko. viljelmistä...;)

6

378

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 27garlic

Miksi nähdä noin kauhea vaiva ?
      Laitoin joku viikko sitten (max3) kaupasta ostamani valkosipulinkynsiä ikkunalaudalle jogurttipurkkeihin, vähän multaa pohjalle, ne kasvavat niin että korvissa suhisee. Olen jo varsia leikannut keittoon ja salaatin sekaan ja kasvu senkun yltyy.
      Purjo on sitten taas eri juttu.

• purkkierkki

Mikä ihmeen valkosipulien esikasvatus?
      Sen kun tökkäät multaan vaikka eilen kaupasta ostamasi valkosipulien kynnet maahan tai purkkiin sisälle.

• garlic is fine

Valkosipulien kynsien esikasvatus styrolaatikossa ?!
      Joko olet tyhmä styroxlaatikkoinesi tai sinua on huijattu muuten vaan=olet lukenut ohjeita ihan väärin.
      Kohta tulet saamaan ohjeita ohjeita oikeilta valkosipulin kasvattajilta !!
      Odota pari päivää !

• Hymyä huuleen

Terve nimim. "esikasvattaja".
      Vain siemeniä kylmäkäsitellään, yleensä luonto hoitaa sen itse ja useimmat siemenet myydään valmiiksi kylmäkäsiteltyinä.
      Valkosipulia voi tietenkin alusta loppuun maassa.
      Onnea siihen !

• omaa satoa

No ei kai valkosipulia ole mitään järkeä esikasvattaa. Tökkäät suomalaista kantaa olevan sipulin kynnet kylmään maahan heti kun lapio uppoaa. Kylmäkäsittely (yli kk) jääkaapissa on toki tarpeen, jotta tulee monikyntisiä sipuleita.

Pienikokoisuus johtuu todennäköisemmin lannoitteen ja veden puuttesta kasvukaudella. Valkosipulia pitää lannoittaa huomattavasti muita kasvimaakasveja voimakkaammin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      109
      2250
    2. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      896
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      67
      861
    4. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      48
      825
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      22
      822
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      535
      756
    7. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      80
      677
    8. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      650
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      23
      600
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      57
      561
    Aihe