Trollö veneet?

utelias venenikkari

Mistä saisi tietoja Trollö veneistä? Olisin kiitollinen koska olen sellaisesta kiinnostunut ja hankkimassa. Tietääkö joku? Niitä on rakennettu ainakin puusta , lasikuidusta, teräksestä, alumiinista ja betonista.

8

3824

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terhivene

Valitettavasti tietoa niistä ei saa enään mistään.
      Tröllö veneitä tehtiin aikaan mikämikämaassa mutta tuotanto lopetettiin
      vähentyneen kysynnän takia. Muotit niistä on tällähetkellä mexicossa.
      Niitä tehdään edelleen siis mutta nimi on vaihtunut Terhi:ksi.
      Terhi veneitä ei taas saa enään tuoda maahan koska niihin ei saa CE hyväksyntää.

• R K-S

Trollö on betonivene. Miksi sellaisen haluat?

• HM-B

Kyllä niitä on teräksestäkin tehty.

• timango

Trollö veneet lienee Jouko Heikolan suunnittelemia, ymmärtääkseni Norjalaisen pohjanmeren Sköyte venetyypin mukaelmia.
      Niitä tehtiin aikoinaan paljon piirustusten pohjalta omavalmisteina, niin puusta, teräksestä kuin ferrobetonistakin.
      Itse vene on merikelpoinen rakenteeltaan, mutta koska suuri osa on itse tehtyjä, ei työn laadusta voine lausua mitään.
      Saat varmasti piirustukset käsiisi vieläkin, valmiin veneen löytäminen voi olla vaikeampaa.
      Hieno venetyyppi, sääli ettei ole tuotannossa enää;)

• Tuossa on Tröllö

Ne joilla on betoni- Tröllö, niin sen pitävät käytössään. Siksi ne 2-3 jotka olleet myynnissä tällä vuosituhannella, ovat menneet heti korkeaan hintaan ostaja-asiantuntijoille.
      Eestissä tekevät runkovalmista Mustamäen telakoilla aineesta riippuen 25- 40 tonnia. Mukana ohjauslaitteet, säiliöt, akseli vannasputkineen, ja ankkurit. Laatu heittää paljon, kuten kaikessa ihmisen tekemässä.

Betonisen tiedän naapurinani laiturissa. On muistaakseni rakennettu 1988 Tarvasjoella/Marttilassa. Moottori vaihdettu kerran Volvosta Mitsuun. Ohjaus on hydralisoitu 2005. Sisäpuoli peruskunnostettu 2009 huippukuntoon ja on käytössä huhtikuusta jouluun. Taisivat muuten viettää kerran joulunsakin sillä merellä. Ajoivat jo viime viikolla Airistolla.
      Omistaja ei sitä vaihda, kuin uudempaan betoni-Tröllöön, jossa pitää olla moottorilla lämmitettävät kyljet ja lattiakansi.

• Arppaa

Onhan niitä myynnissä nytkin Trollö 27 aina 48 saakka ja hintahaarukka 40 - 300 tonnia! Suurin onkin sitten melkein jo risteilijä viidellä vierashytillä, saunalla, ja ilmastoinnilla. viihdekeskuksella, saunalla ja yms turhalla.

• googlaa jos onnaa

Tänne kirjoitti muutama vuosi sitten Trollön teetäyttäjä raporttia Virossa hitsattavasta Trollöstä. Se oli yksityiskohtainen ja nasevasti kirjoitettu etenemistarina, jonka Välittäjä_LKV ja E.d.K "ystävineen" sotkivat. Lopulta kävi, kuten täällä käy, että asia häipyy terroristien sotkun jälkeen.

• Valkamassa

Trulli on vene, jolla pärjää kaikissa keleissä Itämerellä. Sillä pärjää Pohjanmerellä ja Atlantillakin. Vaikka se on "vanhanaikainen" muodoltaan, niin siinä on vuosituhansien muisti, tieto ja muoto laitettu tähän päivään. Muotisuunnittelijoiden veneitä tulee ja menee ja osa laitetaan heti käyttökieltoon.
      Se on vene, jossa on todellinen seisomakorkeus, mahdollisuus vieraspetehin ja kunnon pentryyn. Sillä voi kalastaa, kuljettaa tavaraa ja olla kauniilla ilmalla "auringossa". Matkaveneeksi se on vallan hyvä 150-200 hv moottorialueella ja vielä polttoainekulut ovat siedettävät.
      Olen lainannut käyttööni Trollia kahtena kesänä ja ostaisin heti sen, jos ei asuntolainoihin uppoaisi 34 000 vuodessa!

Huonoa sanon suoraan siinä olevan yksin laituripaikkaan saapumisen. Tuulipintaa on paljon ja "potkuripusuilla" on vaikea saada ahteria oikeaan asentoon. Se on ehdottomasti "kylki kiinni laituriin tyyppiä", ei peruuttamalla 4m rakoon vene!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      223
      1397
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      62
      985
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe