Oikeat puutarhat ja junttisuomalaisten krääsäpuutarhat

Krääsä on mautonta

Sydäntä lämmittää aina, kun näkee puutarhan, joka on toteutettu kasvupaikkaolosuhteet huomioonottaen lharmonisen luonnonmukaisenomaisesti.
Hirvittävintä mitä puutarhassa voi olla on kaivon- ja autonrenkaat, kärrynpyörät, kaikenmaailman romut ja rojut, jotka omistajansa mielestä kaunistavat puutarhaa. Puhumattakaan maahisista ja tontuista tai keijuista ja muusta aivan keinotekoisesta krääsästä. Ettekö te krääsän harrastajat pysty näkemään puutarhassanne kumpuja, luonnonkiviä, maisemanvaihtelua, valoisia paikkoja, varjoisia paikkoja jne. joilla saatte oikeaa kiinnostavuutta ja vaihtelua tasapainoisesti puutarhanne eri sopukkoihin ?

14

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • krääsä etoo

      Se kaikki krääsä on todentotta mautonta ja sitä pitää vielä ihastella ja kehuakin - myötähäpeää tuntien- jos kesällä joutuu kylässä käymään tonttulassa tai keijulassa, hellanlettas sentään.

    • Sama mielipide

      Hyvä aihe ja aiheellinen. Arvaan että, että moni kiukustuu ja sanoo että jokaisella on oikeus makuunsa, mutta voisko sitä makua vä-hän ke-hit-tää ?!?

      • O-mukulakiurunkannus

        Osittain samaa mieltä. Toisaalta asia on kyllä ehdottomasti niin, että kauneus on katsojan silmissä. Minä yritän aina suhtautua ihmisten huonolla maulla toteuttamiin puutarhoihin ja sisustuksiin huumorilla. Luultavasti monet näkevät myös minun toteutuksissani paljon huonon maun merkkejä. Jos he tykkäävät puutarhatontuista, suon mielelläni heille niiden tuoman ilon.


    • Minullakin on

      tuttu perhe, jonka puutarha on sananmukaisesti täynnä tavaraa.
      En kuitenkaan ymmärrä, että mitenkä se minuun liittyisi? Se on heidän pihansa ja jos he siitä nauttivat niin hieno juttu. Täytyy kyllä todeta, että on heidän pihassaan jotain tosi hienojakin juttuja joita keksii vain taiteilijasielut.
      Jos he joskus ihastelevat jotain puutarhassaan niin itse sanon suoraan, mutta ystävällisesti, mitä mieltä siitä olen. Ei minun tarvitse heille valehdella eikä ystävyytemme ole vuosien saatossa mihinkään muuttunut. Hekään eivät pidä minun puutarhaani oikein minään... ;o) Silti hekin käyvät meillä kylässä, joten hommahan toimii kuin rasvattu!

      Oma palkittu pihani on erilainen, mutta sehän vain kertoo palkintoraadin ja minun yhteneväisestä mausta. Ei siis siitä, että JUURI ME olemme osanneet rakentaa OIKEANLAISEN puutarhan.
      Toivotaan, että kaikilla on sen verran omaakin tekemistä, ettei tarvitse kurkkia naapurin puutarhaan. Varsinkin jos se ei miellytä omaa silmää.

      Itsellänikin on yksi käytävän seinä täynnä ulkomailta ostettuja kelloja. Tuskin miellyttää kaikkien silmää, muttei se minua haittaa.

    • orvokintaimi

      jokaisella on oikeus sellaiseen pihaan ja sellaisiin koristeisiin kun haluaa, ei ole kenenkään asia mennä sanomaan että hei, tuo on tosi ruma.
      varmasti jokaisessa pihassa näkee sellaista mistä itse ei pidä, ja samalla lailla on omassa pihassa varmasti jonkun mielestä liikaa, tai liian vähän jotain. Joku tykkää patsaista, toinen keijuista, joku vaikka niistä kärrynpyöristä, mitä sitten?
      olisi tavattoman tylsää jos kaikilla olisi samanlaiset pihat, samanlaiset kasvit, samanlaiset koristeet.
      Itse tykkään vierailla erilaisissa pihoissa/puutarhoissa, ja saada ideoita, ehkä myös oivalluksia siitä mitä EI kannattaisi pihaansa laittaa. Siinä olen samoilla linjoilla, että ei pihan tarvitse antiikkiliikettä tai puutarhakaupan outlet-varastoa muistuttaa, liika on liikaa koristeissakin, mutta makuasioitahan nämä ovat. jos naapuri on onnellinen ostaessaan pihaansa sen sadannenviidennenkymmenennen tonttunsa, niin olkoon onnellinen, itse saan onnentunteen muualta. eikä se omasta rahapussista ole pois, jos toiset ostaa ja hamstraa.
      Minä pidän kehäkukista, äitini ei siedä niitä, mutta en minä siksi ole tänäkään vuonna niitä kylvämättä, eipä hänen tarvitse niitä tulla katsomaan ja ihastelemaan. eikä kenenkään muunkaan.
      Ja miksi onkaan pakko ihastella toisen kammotuksia? voihan olla ihan hiljaakin, suunnata puheenaiheen muualle... varmasti jokaisessa pihassa on myös jotain myönteistä, josta saa jutun aikaiseksi ja niitä kyläpaikan emännän/isännän kaipaamia kehuja. Itselläni on kesäistutus suunnitelmissa vanhat emalivadit ja vanhat emalikattilat ja ruusukuvioiset salaattikulhot, oivallisia ruukkuja orvokeille ja vaikka krassille. jos ei miellytä toisten silmää niin minkäs sille sitten voi.

    • junttimaku peestä !

      Kasvattakaa korkeat pensasaidat ettei rumistuksianne tarvitse nähdä !!!
      Kehäkukat on kivoja ! Kukat ja kasvit on kivoja, mutta onko ihan pakko kerätä kaikki romu kaatopaikoilta sinne sekaan !?!

    • tyylitaju puuttuu

      On tuhansittain variaatioita tehdä persoonallinen piha.
      Siihen ei tarvita mauttomuuksia=yhtäkään rumaa rojua.
      Ihmisillä ei vain ole tyylitajua.

    • oli kesä oli ranta

      Paras anti juntin puutarhassa vieraillessa onkin se, mitä e i missään nimessä kannata toteuttaa.
      Ei tulis kyllä mieleenkään, mutta näkemys vahvistuu, kun halpissammakkoja ja tonttuja tulee esiin joka mutkasta.
      Vain juntti voi nähdä siinä jotain ihanaa.
      Tekolammikot on ihan peestä.
      Kuttaperkaa, muovia, jopa järvenrantamökillä !!!
      Juntin päähän voi ilmeisesti iskeä mikä vain ?!

    • ympäristöterrorismia

      Aitaasi et saa maalata sen väriseksi kuin haluat, mutta kauheaa kamaa saa laittaa pihaansa niin paljon kuin haluaa ja sitä on pakko on katsella, kun muuriakaan ei saa rakentaa eikä riitävän korkeaa aitaakaan.

    • junttilan juntti

      Tyylitajuinen ja sivistynyt ihminen osaa pilkata toisten erilaista makua. Ja niitä, jotka pitävät häntä tyylittömänä.

    • Yöktontut

      Hyvä kun joillain olis edes taju !!
      Tyylitajusta ei voi puhuakaan kaikenlaisen kauhean krääsän yhteydessä.
      Niitä tyylitajuttomia maisemanpilaajia on Suomen maaseutu täynnä.
      Herra varjelkoon meitä heistä !

      • O-mukulakiurunkannus

        Nyt kyllä puhut pahasti BS:tiä. Eivät ne minusta mitenkään maaseudulle tyypillisiä ole. Tyylitajuttomuus jakautunee jokseenkin demokraattisesti, tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti kaupunkien ja maaseudun asujaimiston kesken.


    • eeiih

      Onkohan metallikurki pihallani "tyylikäs" Sain sen huutokaupasta halvalla. Ei kiinnosta oikeasti mitä muut siitä ajattelevat. Suomessa on kyllä törkeän näköisiä pihoja, on hyvä ettei tarvitse talon sisätiloja katsella, neehän ne vasta krääsää olisivatkin täynnä, jos piha on.

    • Hullu Puutarhuri

      Veikkaan että ne samat suomalaiset jotka kuuntelevat listahittejä, soittolistaradioita, katselevat formaatti- ja tosi-tv ohjelmia ovat juuri sitä porukkaa joka ostaa halpakaupoista sen kaiken krääsän pihalleen.

      Mutta meitä on moneen junaan. Ei pidä sortua elitismiinkään... jos junteilla ei olisi huono maku niin mistä me voisimme tuntea paremmuuden tunnetta?

      Juntteja on kumminkin suurin osa kansasta. Se on vähän kuin se kuuluisa gaussin käyrä; keskellä on suurin edustus ja se on sitä harmaata massaa.
      Pahimmalta näiden edesottamukset tuntuvat silloin kun ne urpot menestyvätkin kaikessa paremmin kuin itse...

      Jos porukassa on yksi tyylitajuinen intellektuelli ja sen seitsemän turistirysissä matkustelevaa putousfania, niin ne juntit kokevat toistensa seuran (ja puutarhat) todennäköisimmin viihdyttävimmiksi ja sen yhden fiksun jostain ihmeen syystä "jotenkin kärttyisäksi"... ;)

      Ei se silti ole itseltä pois vaikka toiset olisivat kuinka mauttomia. Ei pidä mennä mukaan siihen tunteeseen mikä helposti syntyy kun näkee /kokee jotain mihin ei itse alentuisi ei sitten niin mitenkään päin.
      Silti, vaikka tiedän ettei pitäisi reagoida tunteella ja suuttua muiden virheistä ja urpoiluista niin teen sitä itsekin.

      Ehkä sitä on sittenkin vain hieman valistuneempi ja älykkäämpi kuin keskimääräinen kansalainen. Veikkaan että moni Amelien innoittamana puutarhatonttuja pihoilleen ostanut näkisi minun puutarhani rumana.

      Kyse on paljolti myös siitä miten paljon panemme arvoa sille että "mitähän muut ajattelevat".
      Itse yritän pitää sen minimissä ja toteuttaa niin puutarhassa kuin sisustuksessakin omaa persoonaani ja tyyliäni.
      Ne jotka eivät ole kanssani samalla aaltopituudella pyörittelisivät todennäköisesti vain päätään ja olisivat kohteliaasti hiljaa. :D

      Pyydänkin kylään vain kavereitani ja muita pidän lähinnä tunkeilijoina. Kavereillenikin sanon että ilmoittavat etukäteen jos ovat tulossa. Omassa pihassa parasta onkin rauha ja yksityisyys!
      Vaikka asunkin 15km lähimmästä kaupungista niin välillä tuntuu että haluaisin asua 15km lähimmästä naapurista...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe