narsistin ystävänä

narsistinystävä

Mun parasystävä on luultavasti narsisti. Hän puhuu/kehuu itseään aamusta iltaan. Jos hän tekee virheitä, hän kääntää ne vitsiksi tai ottaa itteensä. Mutta mun virheitä kyllä muistellaan. Mun pitäs olla koko ajan hänen kanssaan eli on samalla myös aika omistushaluinen. Jos en suostu hänen ideaansa tai mitä hän pyytää, hän suuttuu. Hän ei juurikaan kuuntele minun ajatuksiani vaan laittaa ne toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Itse hän puhuu samoista asioista kokoajan..oon alkanu ingooraa hänen juttujaan, mutta hän puhuu nii kauan asioistaan että muistan ne ulkoa. Aina jos mulle tapahtuu jotain hyvää tai juttelen ystävieni kanssa, hän ns. yrittää varastaa kaiken huomion ja alkaa puhua heidän yhteisitä kokemuksista. Tunnen oloni hänen seurassaan epävarmaksi. Olen alkanut palautella häntä takaisin maanpinnalle .. mut eihän siitä mitään ole tullut. Onko teillä minkälaisia kokemuksia ? Voisitteko antaa jotain vinkkejä miten sais hänet takas maan pinnalle?

197

19501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hetken vain

      Narsisti ei ole kenenkään ystävä, eikä paras etenkään. Oletko nyt erehtynyt ystäväsi suhteen? Jos hän on täynnä itseään ja itsekäs, mutta ei sentään narsisti.

      Narsistin kanssa ei voi olla ystävä. No, ehkä hetken.

      • dffdfddfdfdfdf

        Narsistin kanssa voi olla ystävä. Se vain vaatii vähän vaivaa ja hermoja. Sinun kaltaisen naivin idiootin kanssakin on vaikeampi olla ystävä...


      • 19 + 14
        dffdfddfdfdfdf kirjoitti:

        Narsistin kanssa voi olla ystävä. Se vain vaatii vähän vaivaa ja hermoja. Sinun kaltaisen naivin idiootin kanssakin on vaikeampi olla ystävä...

        Oike narsisti ei kaipaa ystäviä vaan henkilöitä joita hän voi ohjailla, manipuloida ja juoksuttaa. Ihminen voi luulla narsistin olevan hänen ystävänsä. Nykyään kylläkin käytetään narsisti sanaa liikaa. Varsinkin vastaeronneet naiset väittävät aivan perusteetta exiensä olleen narsisteja.


      • kokenut76r78
        dffdfddfdfdfdf kirjoitti:

        Narsistin kanssa voi olla ystävä. Se vain vaatii vähän vaivaa ja hermoja. Sinun kaltaisen naivin idiootin kanssakin on vaikeampi olla ystävä...

        narsistin kanssa voi parhaimmillaankin vaan panna. muu kommunikointi ei toimi


      • 19 + 14 kirjoitti:

        Oike narsisti ei kaipaa ystäviä vaan henkilöitä joita hän voi ohjailla, manipuloida ja juoksuttaa. Ihminen voi luulla narsistin olevan hänen ystävänsä. Nykyään kylläkin käytetään narsisti sanaa liikaa. Varsinkin vastaeronneet naiset väittävät aivan perusteetta exiensä olleen narsisteja.

        onko narsismia vaatia omaa elämää omaa aikaa ilman toisten jatkuvaa tarttumista olen niin väsynyt etten jaksa kuunnella ketään tai olla kenenkään ystävä. Ihmiset vaativat jatkuvasti huomiotani ja palveluksia, juoksuttamista. Vähemmästäkin väsyy. Onko ystävyyttä vaatia koko ajan kuskaamisia yms. Eipä ole ennen ystävyydessä tällaista vastaan tullut.


      • ...
        19 + 14 kirjoitti:

        Oike narsisti ei kaipaa ystäviä vaan henkilöitä joita hän voi ohjailla, manipuloida ja juoksuttaa. Ihminen voi luulla narsistin olevan hänen ystävänsä. Nykyään kylläkin käytetään narsisti sanaa liikaa. Varsinkin vastaeronneet naiset väittävät aivan perusteetta exiensä olleen narsisteja.

        Varsinkin vastaeronneet naiset väittävät aivan perusteetta exiensä olleen narsisteja peittääkseen oman narsistisuutensa. Narsisti syyttä muita epäonnistumisista eikä myönnä hevin omia virheitään. Tätä samaa näkee seurakunnan ihmisissä myös jos niitä voi edes ihmisiksi kutsua.


      • Kokenutkaiken
        kokenut76r78 kirjoitti:

        narsistin kanssa voi parhaimmillaankin vaan panna. muu kommunikointi ei toimi

        Totta.


      • Mustahattunen
        ... kirjoitti:

        Varsinkin vastaeronneet naiset väittävät aivan perusteetta exiensä olleen narsisteja peittääkseen oman narsistisuutensa. Narsisti syyttä muita epäonnistumisista eikä myönnä hevin omia virheitään. Tätä samaa näkee seurakunnan ihmisissä myös jos niitä voi edes ihmisiksi kutsua.

        Just, nyt löyty taas yks, joka ei ymmärrä ihmisten/ihmisen elämästä yhtään mitään...


      • Fakta
        19 + 14 kirjoitti:

        Oike narsisti ei kaipaa ystäviä vaan henkilöitä joita hän voi ohjailla, manipuloida ja juoksuttaa. Ihminen voi luulla narsistin olevan hänen ystävänsä. Nykyään kylläkin käytetään narsisti sanaa liikaa. Varsinkin vastaeronneet naiset väittävät aivan perusteetta exiensä olleen narsisteja.

        Juuri näin ja parhaassa tapauksessa narsisti harhauttaa myös it-
        seään. Auttaessaan muita hän tekee sen jonkun toisen kustannuk-
        sella.


      • Onnellinen yksin
        maniskitso kirjoitti:

        onko narsismia vaatia omaa elämää omaa aikaa ilman toisten jatkuvaa tarttumista olen niin väsynyt etten jaksa kuunnella ketään tai olla kenenkään ystävä. Ihmiset vaativat jatkuvasti huomiotani ja palveluksia, juoksuttamista. Vähemmästäkin väsyy. Onko ystävyyttä vaatia koko ajan kuskaamisia yms. Eipä ole ennen ystävyydessä tällaista vastaan tullut.

        Hei maniskitso, olet oikeassa. Nykyiset ihmissuhteet tuntuu perustuvan aina toisesta ihmisestä hyötymiseen ja hyväksikäyttöön. Olen katkaissut kaikki sellaiset ihmissuhteet, joissa olen ollut ikuinen passaaja ja tarjoaja. Nyt olenkin sitten yksin ja toivon,että joskus joku auttaisi tai tarjoaisi mulle jotain? Olen työstäni väsynyt ja joudun kuuntalemaan työkseni ihmisten murheita, etten jaksa sitä enää vapaalla. Sillä perusteella minuakin on nimitetty narsistiksi. Muilla on oikeus kiukutella ja ruikuttaa, ottaa minusta irti kaiken minkä saa ja heittää pois, kun ei en enää jaksa antaa ja minä olen narisiti siinä vaiheessa?? Tähän porukkaan kuuluvat myös omat, aikuiset lapseni, joteka olen yksin kasvattanut ja kouluttanut ja heillä menee nyt tosi hyvin. Minua ei enää tarvita, ennekuin tulee mun perinnönjako!


      • Lottelisa
        kokenut76r78 kirjoitti:

        narsistin kanssa voi parhaimmillaankin vaan panna. muu kommunikointi ei toimi

        Juur näin, normaaliin parisuhteeseen heistä ei ole.


      • minä olen
        Onnellinen yksin kirjoitti:

        Hei maniskitso, olet oikeassa. Nykyiset ihmissuhteet tuntuu perustuvan aina toisesta ihmisestä hyötymiseen ja hyväksikäyttöön. Olen katkaissut kaikki sellaiset ihmissuhteet, joissa olen ollut ikuinen passaaja ja tarjoaja. Nyt olenkin sitten yksin ja toivon,että joskus joku auttaisi tai tarjoaisi mulle jotain? Olen työstäni väsynyt ja joudun kuuntalemaan työkseni ihmisten murheita, etten jaksa sitä enää vapaalla. Sillä perusteella minuakin on nimitetty narsistiksi. Muilla on oikeus kiukutella ja ruikuttaa, ottaa minusta irti kaiken minkä saa ja heittää pois, kun ei en enää jaksa antaa ja minä olen narisiti siinä vaiheessa?? Tähän porukkaan kuuluvat myös omat, aikuiset lapseni, joteka olen yksin kasvattanut ja kouluttanut ja heillä menee nyt tosi hyvin. Minua ei enää tarvita, ennekuin tulee mun perinnönjako!

        Tuhlaa perintösi elinaikanasi, muuta kaikki käteiseksi. Matkaa aurinkoon, asu itse vuokralla - parhaassa tapauksessa jätä perinnöksi vain velkaa... Siinähän sitten surevat niin sinua kuin perittyä velkaa. Mutta helvetti soikoon, nauti elämästä niin kauan kuin voit ja ole kerrakin itsekäs!


      • Narsisti(?)
        maniskitso kirjoitti:

        onko narsismia vaatia omaa elämää omaa aikaa ilman toisten jatkuvaa tarttumista olen niin väsynyt etten jaksa kuunnella ketään tai olla kenenkään ystävä. Ihmiset vaativat jatkuvasti huomiotani ja palveluksia, juoksuttamista. Vähemmästäkin väsyy. Onko ystävyyttä vaatia koko ajan kuskaamisia yms. Eipä ole ennen ystävyydessä tällaista vastaan tullut.

        Minulla on joskus samanlainen olo, että en jaksaisi muita ihmisiä. Työn puolesta saan jatkuvasti vuorovaikuttaa ympäriinsä ja työn jälkeen haluaisin vaan maata sängyssä jalat kohti kattoa. Koska olen hoitoalalla, niin ihmiset tuntuvat kuvittelevan, että minua kiinnostaa myös vapaa-ajalla hoitaa jokaisen kissoja, koiria, vauvoja, mummoja ja pappoja ja kuunnella huolia terveydestä, toimia koti-hoitajana ja mitä lie. Onneksi on myös vasta-vuoroisia ystäviä, olen heistä kiitollinen, mutta myös pari riippakiveä löytyy. Koko ajan ovat äänessä, puhuvat itsestään, ottavat jatkuvasti yhteyttä, koko ajan pitäisi olla heitä näkemässä, kiinnostua jokaisesta sanasta ym. Minuakin on sanottu narsistiksi.


      • karhunpalvelus
        Fakta kirjoitti:

        Juuri näin ja parhaassa tapauksessa narsisti harhauttaa myös it-
        seään. Auttaessaan muita hän tekee sen jonkun toisen kustannuk-
        sella.

        Narsistin "apu" on sitä samaa kuin kaikki muukin, itsensä nostattamista ja pönkittämistä vaikka sitten "autettavan" kustannuksella, manipulointia, määräilemistä... Ei enää narsistinpalveluksia, kiitos.


      • 465
        dffdfddfdfdfdf kirjoitti:

        Narsistin kanssa voi olla ystävä. Se vain vaatii vähän vaivaa ja hermoja. Sinun kaltaisen naivin idiootin kanssakin on vaikeampi olla ystävä...

        Todellakin narsu tarvitsee "ystäviä". Näiden tehtävä on pitää narsu hyvällä tuulella eli käyttäytyä narsua miellyttäen ja täyttää tämän tarpeita. Kun narsu tarvitsee peiliä, näyttäytymisseuraa tai henkistä, taloudellista .. mitä tahansa apia, juuri sitä pitää olla tarjolla.


    • elämän kevät

      tai sulla ei ole muita kivempia kavereita ja yksnäisyytesi pelossa uhraat vointisi kustannuksella tollasen lapsellisen typerän kaverina.huhu ja sääli sua.eti parempaa seuraa....

      • eroakatainen

        Itse olisin paljon mielummin yksin kun omakehuisen kaverina, saatanan rasittavaa kuunnella kokoajan hölöttäviä paskoja jotka puhuu ja puhuu mutta asiaa ei oikein ole.


    • teinit364

      Teini-ikään kuuluu aika usein tuollaista oman itsensä hakemista. Ei se välttämättä ole aina ja pysyvästi tuollainen... ehkä seurassasi on kiva olla tuollainen

      • kokemustakin on

        Narsismi on nykyisin joku muotitermi, ennen oli vain luonnevikaisia tai persoonallisuushäiriöisiä, jotka ovat oikeita sairauksia.
        Nämä nykyajan narsistit ovat vain "minäminäminä-mulle kaikki heti" -tyyliin kasvatusta vaille jääneitä lapsia.


      • Joopajoooo
        kokemustakin on kirjoitti:

        Narsismi on nykyisin joku muotitermi, ennen oli vain luonnevikaisia tai persoonallisuushäiriöisiä, jotka ovat oikeita sairauksia.
        Nämä nykyajan narsistit ovat vain "minäminäminä-mulle kaikki heti" -tyyliin kasvatusta vaille jääneitä lapsia.

        Sehän siinä on, kun narsismi-termiä käytetään väärin. Narsismi ON persoonallisuushäiriö. Narsistilla ei ole muita tunteita kuin kateus, pettymys, ärsyyntyminen ja turhautuminen. Iloakin varmaan joskus.

        EI narsisti:
        Syö enemmän lihapullia kuin sinä,
        unohti kerran jonkun merkkipäivän,
        oli kotona vaan pieruverkkareissa,
        haukkui koko ajan ja puhui ärsyttävästi,
        kävi liian usein baarissa kavereiden kanssa.

        KYLLÄ narsisti:
        antaa sulle enemmän tai mitä tansa lihapullia, jos vain haluat,
        ei välitä mistään merkkipäivistä Ikinä, ei ymmärrä niiden merkitystä,
        Pukeutuu oudosti ja huomiota herättävästi,
        kehuu toista paljon, sättii myös mennen tullen, mut "sehän oli vaan huumoria"
        Joku tarve olla kavereiden kanssa Ihan koko ajan. Siis jos hänellä on kavereita.


      • tansa lihapullia??
        Joopajoooo kirjoitti:

        Sehän siinä on, kun narsismi-termiä käytetään väärin. Narsismi ON persoonallisuushäiriö. Narsistilla ei ole muita tunteita kuin kateus, pettymys, ärsyyntyminen ja turhautuminen. Iloakin varmaan joskus.

        EI narsisti:
        Syö enemmän lihapullia kuin sinä,
        unohti kerran jonkun merkkipäivän,
        oli kotona vaan pieruverkkareissa,
        haukkui koko ajan ja puhui ärsyttävästi,
        kävi liian usein baarissa kavereiden kanssa.

        KYLLÄ narsisti:
        antaa sulle enemmän tai mitä tansa lihapullia, jos vain haluat,
        ei välitä mistään merkkipäivistä Ikinä, ei ymmärrä niiden merkitystä,
        Pukeutuu oudosti ja huomiota herättävästi,
        kehuu toista paljon, sättii myös mennen tullen, mut "sehän oli vaan huumoria"
        Joku tarve olla kavereiden kanssa Ihan koko ajan. Siis jos hänellä on kavereita.

        Kumi sinä olet noista?? " EI vai KYLLÄ" Kumpi ja kampi tappelivat,kumpi voitti? ? En käytä nuin,rumaa sanaa kenestäkään, Olet vain tyhjä kuori. Ja kyseenalaistan sinun nimimerkin? ?


    • Alkoi valjeta

      Tama ei ole yleispateva vaite vaan huomio ysittaistapauksesta jonka tein hiljattain.

      Narsisti ihailee toista viela isompaa narsistia.

      • gxgxfgfx

        Olen huomannut ihan saman. Eli vain narsisti voi ihailla toista vielä näkyvämpää narsistia.

        Lisäksi narsisti voi olla älykäs, mutta käytännössä hän on erittäin tyhmä.

        Älykkyydellä tarkoitan juuri sitä kouluälyä, nopeaa oppimista jne. mutta tyhmyyttä sillä että hän ei ymmärrä asioiden suhteita ja lopputuloksia.

        Esimerkiksi aika monta kertaa narsistin kanssa väitellessä ja käyttäessäni jotakin argumenttia häntä vastaan joka osuu ja uppoaa (mutta jota hän ei tietenkään tunnusta), hän parin vasta-argumenttinsa jälkeen käyttää täsmälleen sitä samaa argumenttia minua vastaan jota käytin vain hieman aiemmin häntä vastaan. Narsisti, koska on kyvytön empatiaan, ilmeisesti kuvittelee että kukaan ei huomaa sitä.

        Juuri tuo kyvyttömyys empatiaan tekee narsistista käytännössä tyhmän. Koska ihmiset ovat hänelle käyttötavaraa, hän ei ymmärrä loukkaustensa arvoa. Aika monta kertaa narsisti loukattuaan jotakuta, tulee vähän ajan päästä takaisin kuvioon mukaan ja on niinkuin mitään ei olisi koskaan tapahtunut ja että loukattu ei muistaisi mitään. Sen sijaan narsisti muistaa aivan kaiken itseään kohdanneen.

        Noista väittelyistä ja argumenteista vielä. Siksi narsisti onkin niin tehokas ystävystyjä ja luotettavan oloinen aluksi, koska hän empatiakyvyttömyytensä vuoksi käyttää tiettyjä muilta oppimiaan ja hyväksihavaitsemiaan maneereja ja sanontoja kuin työkaluina. Hän siis esittää tunteellista, vaikka on täysin käytännössä tunteeton ja hän esittää arvostavansa ihmistä, vaikka ihminen on hänelle täysin arvoton.

        Kun me muut ihmiset elämme elämäämme käyttäen jossakin lapsuudessamme jo opittuja käyttäytymismalleja, olivat ne sitten hyviä tai huonoja, narsisti on kuin sieni joka jatkuvasti imee itseensä entistä parempia käyttäymismalleja ja käyttää niitä tietoisesti työkaluinaan, ei sisäsyntyisinä malleina joissa on jonkinlaista tunnesisältöä taustalla.

        Siitä syystä narsisti on erittäin vaarallinen suuttuessaan tai vihatessaan jotakuta, koska hän ei huomioi lopputulosta ja sen vaikutuksia, ennenkuin kuin vihattu kohde on tuhottu, ja silloinkin vain siitä näkökulmasta että miten narsistille itselleen nyt käy.


      • gxgxfgfx kirjoitti:

        Olen huomannut ihan saman. Eli vain narsisti voi ihailla toista vielä näkyvämpää narsistia.

        Lisäksi narsisti voi olla älykäs, mutta käytännössä hän on erittäin tyhmä.

        Älykkyydellä tarkoitan juuri sitä kouluälyä, nopeaa oppimista jne. mutta tyhmyyttä sillä että hän ei ymmärrä asioiden suhteita ja lopputuloksia.

        Esimerkiksi aika monta kertaa narsistin kanssa väitellessä ja käyttäessäni jotakin argumenttia häntä vastaan joka osuu ja uppoaa (mutta jota hän ei tietenkään tunnusta), hän parin vasta-argumenttinsa jälkeen käyttää täsmälleen sitä samaa argumenttia minua vastaan jota käytin vain hieman aiemmin häntä vastaan. Narsisti, koska on kyvytön empatiaan, ilmeisesti kuvittelee että kukaan ei huomaa sitä.

        Juuri tuo kyvyttömyys empatiaan tekee narsistista käytännössä tyhmän. Koska ihmiset ovat hänelle käyttötavaraa, hän ei ymmärrä loukkaustensa arvoa. Aika monta kertaa narsisti loukattuaan jotakuta, tulee vähän ajan päästä takaisin kuvioon mukaan ja on niinkuin mitään ei olisi koskaan tapahtunut ja että loukattu ei muistaisi mitään. Sen sijaan narsisti muistaa aivan kaiken itseään kohdanneen.

        Noista väittelyistä ja argumenteista vielä. Siksi narsisti onkin niin tehokas ystävystyjä ja luotettavan oloinen aluksi, koska hän empatiakyvyttömyytensä vuoksi käyttää tiettyjä muilta oppimiaan ja hyväksihavaitsemiaan maneereja ja sanontoja kuin työkaluina. Hän siis esittää tunteellista, vaikka on täysin käytännössä tunteeton ja hän esittää arvostavansa ihmistä, vaikka ihminen on hänelle täysin arvoton.

        Kun me muut ihmiset elämme elämäämme käyttäen jossakin lapsuudessamme jo opittuja käyttäytymismalleja, olivat ne sitten hyviä tai huonoja, narsisti on kuin sieni joka jatkuvasti imee itseensä entistä parempia käyttäymismalleja ja käyttää niitä tietoisesti työkaluinaan, ei sisäsyntyisinä malleina joissa on jonkinlaista tunnesisältöä taustalla.

        Siitä syystä narsisti on erittäin vaarallinen suuttuessaan tai vihatessaan jotakuta, koska hän ei huomioi lopputulosta ja sen vaikutuksia, ennenkuin kuin vihattu kohde on tuhottu, ja silloinkin vain siitä näkökulmasta että miten narsistille itselleen nyt käy.

        ALLEKIRJOITAN joka sanan tästä tekstistä...kokemusta siis on!


      • ikäviä kokemuksia
        gxgxfgfx kirjoitti:

        Olen huomannut ihan saman. Eli vain narsisti voi ihailla toista vielä näkyvämpää narsistia.

        Lisäksi narsisti voi olla älykäs, mutta käytännössä hän on erittäin tyhmä.

        Älykkyydellä tarkoitan juuri sitä kouluälyä, nopeaa oppimista jne. mutta tyhmyyttä sillä että hän ei ymmärrä asioiden suhteita ja lopputuloksia.

        Esimerkiksi aika monta kertaa narsistin kanssa väitellessä ja käyttäessäni jotakin argumenttia häntä vastaan joka osuu ja uppoaa (mutta jota hän ei tietenkään tunnusta), hän parin vasta-argumenttinsa jälkeen käyttää täsmälleen sitä samaa argumenttia minua vastaan jota käytin vain hieman aiemmin häntä vastaan. Narsisti, koska on kyvytön empatiaan, ilmeisesti kuvittelee että kukaan ei huomaa sitä.

        Juuri tuo kyvyttömyys empatiaan tekee narsistista käytännössä tyhmän. Koska ihmiset ovat hänelle käyttötavaraa, hän ei ymmärrä loukkaustensa arvoa. Aika monta kertaa narsisti loukattuaan jotakuta, tulee vähän ajan päästä takaisin kuvioon mukaan ja on niinkuin mitään ei olisi koskaan tapahtunut ja että loukattu ei muistaisi mitään. Sen sijaan narsisti muistaa aivan kaiken itseään kohdanneen.

        Noista väittelyistä ja argumenteista vielä. Siksi narsisti onkin niin tehokas ystävystyjä ja luotettavan oloinen aluksi, koska hän empatiakyvyttömyytensä vuoksi käyttää tiettyjä muilta oppimiaan ja hyväksihavaitsemiaan maneereja ja sanontoja kuin työkaluina. Hän siis esittää tunteellista, vaikka on täysin käytännössä tunteeton ja hän esittää arvostavansa ihmistä, vaikka ihminen on hänelle täysin arvoton.

        Kun me muut ihmiset elämme elämäämme käyttäen jossakin lapsuudessamme jo opittuja käyttäytymismalleja, olivat ne sitten hyviä tai huonoja, narsisti on kuin sieni joka jatkuvasti imee itseensä entistä parempia käyttäymismalleja ja käyttää niitä tietoisesti työkaluinaan, ei sisäsyntyisinä malleina joissa on jonkinlaista tunnesisältöä taustalla.

        Siitä syystä narsisti on erittäin vaarallinen suuttuessaan tai vihatessaan jotakuta, koska hän ei huomioi lopputulosta ja sen vaikutuksia, ennenkuin kuin vihattu kohde on tuhottu, ja silloinkin vain siitä näkökulmasta että miten narsistille itselleen nyt käy.

        Todella hyvä kuvaus narsistista. Lisään vielä, että jatkuva puolison ja lasten syyttely kuuluu olennaisesti narsistin käyttäytymiseen. Milloin liikaa melua tai sotkua, huonoa ruokaa, joka tekee äkäiseksi tai rahaa tuhlattu turhaan mm. lasten vaatteisiin. Teet niin tai näin niin aina väärinpäin. Kiitosta ei narsistin suusta kuulu koskaan.


      • huijarien hautomo
        gxgxfgfx kirjoitti:

        Olen huomannut ihan saman. Eli vain narsisti voi ihailla toista vielä näkyvämpää narsistia.

        Lisäksi narsisti voi olla älykäs, mutta käytännössä hän on erittäin tyhmä.

        Älykkyydellä tarkoitan juuri sitä kouluälyä, nopeaa oppimista jne. mutta tyhmyyttä sillä että hän ei ymmärrä asioiden suhteita ja lopputuloksia.

        Esimerkiksi aika monta kertaa narsistin kanssa väitellessä ja käyttäessäni jotakin argumenttia häntä vastaan joka osuu ja uppoaa (mutta jota hän ei tietenkään tunnusta), hän parin vasta-argumenttinsa jälkeen käyttää täsmälleen sitä samaa argumenttia minua vastaan jota käytin vain hieman aiemmin häntä vastaan. Narsisti, koska on kyvytön empatiaan, ilmeisesti kuvittelee että kukaan ei huomaa sitä.

        Juuri tuo kyvyttömyys empatiaan tekee narsistista käytännössä tyhmän. Koska ihmiset ovat hänelle käyttötavaraa, hän ei ymmärrä loukkaustensa arvoa. Aika monta kertaa narsisti loukattuaan jotakuta, tulee vähän ajan päästä takaisin kuvioon mukaan ja on niinkuin mitään ei olisi koskaan tapahtunut ja että loukattu ei muistaisi mitään. Sen sijaan narsisti muistaa aivan kaiken itseään kohdanneen.

        Noista väittelyistä ja argumenteista vielä. Siksi narsisti onkin niin tehokas ystävystyjä ja luotettavan oloinen aluksi, koska hän empatiakyvyttömyytensä vuoksi käyttää tiettyjä muilta oppimiaan ja hyväksihavaitsemiaan maneereja ja sanontoja kuin työkaluina. Hän siis esittää tunteellista, vaikka on täysin käytännössä tunteeton ja hän esittää arvostavansa ihmistä, vaikka ihminen on hänelle täysin arvoton.

        Kun me muut ihmiset elämme elämäämme käyttäen jossakin lapsuudessamme jo opittuja käyttäytymismalleja, olivat ne sitten hyviä tai huonoja, narsisti on kuin sieni joka jatkuvasti imee itseensä entistä parempia käyttäymismalleja ja käyttää niitä tietoisesti työkaluinaan, ei sisäsyntyisinä malleina joissa on jonkinlaista tunnesisältöä taustalla.

        Siitä syystä narsisti on erittäin vaarallinen suuttuessaan tai vihatessaan jotakuta, koska hän ei huomioi lopputulosta ja sen vaikutuksia, ennenkuin kuin vihattu kohde on tuhottu, ja silloinkin vain siitä näkökulmasta että miten narsistille itselleen nyt käy.

        Ihan kuin kirjoittaisit esimiehestäni. Uskon hänen olevan jollain tapaa persoonallisuushäiriöinen. Erityiseksi asetelman tekee se porukka (hovi), jonka hän on koonnut ympärilleen. Missä tätä joukkoa sikiää ja miksi he tuntuvat vetävän toisiaan puoleensa? Yksittäinen kusipää ei olisi muuta kuin vihattu sekoilija, mutta kun hän löytää ympärilleen uskollisia avustajia, alkaa tapahtua kummallisia asioita, joista tällä palstalla kerrotaan.


      • Kokenut tuon
        gxgxfgfx kirjoitti:

        Olen huomannut ihan saman. Eli vain narsisti voi ihailla toista vielä näkyvämpää narsistia.

        Lisäksi narsisti voi olla älykäs, mutta käytännössä hän on erittäin tyhmä.

        Älykkyydellä tarkoitan juuri sitä kouluälyä, nopeaa oppimista jne. mutta tyhmyyttä sillä että hän ei ymmärrä asioiden suhteita ja lopputuloksia.

        Esimerkiksi aika monta kertaa narsistin kanssa väitellessä ja käyttäessäni jotakin argumenttia häntä vastaan joka osuu ja uppoaa (mutta jota hän ei tietenkään tunnusta), hän parin vasta-argumenttinsa jälkeen käyttää täsmälleen sitä samaa argumenttia minua vastaan jota käytin vain hieman aiemmin häntä vastaan. Narsisti, koska on kyvytön empatiaan, ilmeisesti kuvittelee että kukaan ei huomaa sitä.

        Juuri tuo kyvyttömyys empatiaan tekee narsistista käytännössä tyhmän. Koska ihmiset ovat hänelle käyttötavaraa, hän ei ymmärrä loukkaustensa arvoa. Aika monta kertaa narsisti loukattuaan jotakuta, tulee vähän ajan päästä takaisin kuvioon mukaan ja on niinkuin mitään ei olisi koskaan tapahtunut ja että loukattu ei muistaisi mitään. Sen sijaan narsisti muistaa aivan kaiken itseään kohdanneen.

        Noista väittelyistä ja argumenteista vielä. Siksi narsisti onkin niin tehokas ystävystyjä ja luotettavan oloinen aluksi, koska hän empatiakyvyttömyytensä vuoksi käyttää tiettyjä muilta oppimiaan ja hyväksihavaitsemiaan maneereja ja sanontoja kuin työkaluina. Hän siis esittää tunteellista, vaikka on täysin käytännössä tunteeton ja hän esittää arvostavansa ihmistä, vaikka ihminen on hänelle täysin arvoton.

        Kun me muut ihmiset elämme elämäämme käyttäen jossakin lapsuudessamme jo opittuja käyttäytymismalleja, olivat ne sitten hyviä tai huonoja, narsisti on kuin sieni joka jatkuvasti imee itseensä entistä parempia käyttäymismalleja ja käyttää niitä tietoisesti työkaluinaan, ei sisäsyntyisinä malleina joissa on jonkinlaista tunnesisältöä taustalla.

        Siitä syystä narsisti on erittäin vaarallinen suuttuessaan tai vihatessaan jotakuta, koska hän ei huomioi lopputulosta ja sen vaikutuksia, ennenkuin kuin vihattu kohde on tuhottu, ja silloinkin vain siitä näkökulmasta että miten narsistille itselleen nyt käy.

        Totta joka ainoa kappale. Kirjoittaja osaa tuoreesti "suomentaa" tai havainnollistaa narsistin ajattelua ja toimintaa.


    • uhrin nykyinen ukko

      Narsisiti tuhoaa sinun ja kaikkien hänen lähellä olevien elämän se on varmaa,kuuluu sairaudenkuvaan pakene niin kauas kun pääset ja katkaise kaikki yhteydet.
      Kokemusta on ja elämä voi muuttua helvetiksi.narsisti osaa olla mielyttävä ja mukavan oloinen,mutta pian julma,kylmä ja täysin tunteeton valehtelija,jolla omatunto ei paljon paina.

      • kolmas eksä

        Voi miten tuttua! Nyt vasta jälkeenpäin olen tajunnut,mikä suhteessamme oli vinossa,sitä kun on sokea siinä ollessaan.

        Allekirjoitan ja todistan tuon kaiken mitä sanoit.


        Asia on juuri näin,eroon vaan ja äkkiä.


      • Tuossa on jokainen sana täysin totta...Jos ei narsisti saa hiljaa toista hengiltä on
        autuaallista päästä omasta hengestään...Irti ei pääse julmuudesta kuin kuolema
        erottaa...Minun painajaiseni on loppu...Kiitän elämää...


      • totta1

        Tuo täysin totta. Oikean narsistin seurassa oleminen on kuin olisi kännisen tai harhaisen ihmisen seurassa, ihmisen jonka käyttäytyminen on ennalta arvaamatonta ja vaihtelee laidasta laitaan vähän väliä. Ihan karmeeta.


      • totuus tarua i
        totta1 kirjoitti:

        Tuo täysin totta. Oikean narsistin seurassa oleminen on kuin olisi kännisen tai harhaisen ihmisen seurassa, ihmisen jonka käyttäytyminen on ennalta arvaamatonta ja vaihtelee laidasta laitaan vähän väliä. Ihan karmeeta.

        Miksei näistä kerrota koulussa? Monen elämä pelastuisi.

        Voitte nauraa, mutta tämä ei ollut vitsi.


      • fgxgfxgf
        totuus tarua i kirjoitti:

        Miksei näistä kerrota koulussa? Monen elämä pelastuisi.

        Voitte nauraa, mutta tämä ei ollut vitsi.

        Narsisteja on myös jo ihan alakouluissa. Se ei siis yhtäkkiä puhkea tuosta vaan, vaan kehittyy elämän kuluessa. Enkä tarkoita tällä kehittymisellä sitä että narsistiksi oppisi, vaan sitä että narsistin kehitysvamma on jo aivoissa syntymästä lähtien.

        Kouluissa ei myöskään ole otettu siihen kantaa että jotakin sairasta pitäisi karttaa, tai että jokin sairaus olisi väärin ja toinen taas oikein ja hyväksyttyä. Narsisti on siis sairas ihminen joka pitäisi saada hoitoon, eikä puhua narsistia vastaan, niin kummalliselta kuin se narsistin uhrista voi kuuluakin.

        Eikä kaikki koulukiusaajatkaan ole narsisteja vaan ihan tavallisia lapsellisia ääliöitä.

        Lapset eivät ymmärrä vielä sellaisia hienoja vivahteita toisten käytöksessä joista me tunnistamme narsistin. Varsinkin yläastelaisten maailmankatsomus on todella narsistien maailmankuvan kaltainen, eli täysin mustavalkoinen, hyvän ja pahan välinen taistelu, jossa itse ollaan hyviä. Siksi juuri nuoret voivat haksahtaa narsistin pauloihin helposti, kun me muut aikuiset vain nostamme kulmiamme.

        Vasta aikuinen ihminen alkaa näkemään käytöksessä ja syissä niitä harmaan sävyjä jotka ovat tärkeämpiä. Voit verrata esimerkiksi terrorismia. Vain tietämättömät, ja nuoret, pitävät sitä hyvän ja pahan välisenä taisteluna, vaikka syitä siihen on paljon enemmän ja paljon syvemmällä kuin jokin islam tai halu tuhota länsimainen kapitalismi.

        Lapsille pitää ensin opettaa perusteet, ennenkuin voidaan lähteä arvioimaan tai opettamaan narsistin käyttäytymistä. Eiväthän edes kaikki psykologitkaan ymmärrä kuin vasta kokekmuksen kautta miten narsisti toimii. (meinasin vahingossa kirjoittaa artisti... Hassua, koska naristihan on käytännössä käyttäytymisen artisti!)


      • ??????????????????
        fgxgfxgf kirjoitti:

        Narsisteja on myös jo ihan alakouluissa. Se ei siis yhtäkkiä puhkea tuosta vaan, vaan kehittyy elämän kuluessa. Enkä tarkoita tällä kehittymisellä sitä että narsistiksi oppisi, vaan sitä että narsistin kehitysvamma on jo aivoissa syntymästä lähtien.

        Kouluissa ei myöskään ole otettu siihen kantaa että jotakin sairasta pitäisi karttaa, tai että jokin sairaus olisi väärin ja toinen taas oikein ja hyväksyttyä. Narsisti on siis sairas ihminen joka pitäisi saada hoitoon, eikä puhua narsistia vastaan, niin kummalliselta kuin se narsistin uhrista voi kuuluakin.

        Eikä kaikki koulukiusaajatkaan ole narsisteja vaan ihan tavallisia lapsellisia ääliöitä.

        Lapset eivät ymmärrä vielä sellaisia hienoja vivahteita toisten käytöksessä joista me tunnistamme narsistin. Varsinkin yläastelaisten maailmankatsomus on todella narsistien maailmankuvan kaltainen, eli täysin mustavalkoinen, hyvän ja pahan välinen taistelu, jossa itse ollaan hyviä. Siksi juuri nuoret voivat haksahtaa narsistin pauloihin helposti, kun me muut aikuiset vain nostamme kulmiamme.

        Vasta aikuinen ihminen alkaa näkemään käytöksessä ja syissä niitä harmaan sävyjä jotka ovat tärkeämpiä. Voit verrata esimerkiksi terrorismia. Vain tietämättömät, ja nuoret, pitävät sitä hyvän ja pahan välisenä taisteluna, vaikka syitä siihen on paljon enemmän ja paljon syvemmällä kuin jokin islam tai halu tuhota länsimainen kapitalismi.

        Lapsille pitää ensin opettaa perusteet, ennenkuin voidaan lähteä arvioimaan tai opettamaan narsistin käyttäytymistä. Eiväthän edes kaikki psykologitkaan ymmärrä kuin vasta kokekmuksen kautta miten narsisti toimii. (meinasin vahingossa kirjoittaa artisti... Hassua, koska naristihan on käytännössä käyttäytymisen artisti!)

        Entä tapaus joka vedättää esim. psykologeja ja virkamiehiä ja myöntää sen? Seurassa vaientaa toisen ja tekee itsestään hyvän kuvan ja jälkeenpäin myöntää sen, eikä pidä sitä minään? Ei salli puhuttavan muista kuin itsestään, toisen ilon estää ja estää jos toinen meinaa iloita. Ei pidä lupauksia, isoja eikä pieniä, eikä pidä sitä minään. Julistaa omaa älykkyyttään, utopistisellakin tasolla, vakaasti väittäen että on parempi kuin joku alansa huippu. Silti ei usein näytä tajuavan mitä on juuri sanottu tai mitä on juuri tapahtunut. Eläimille kiltti.

        Mikä tällainen on? Eikö narsisti ole niin älykäs, ettei kertoisi vedättelevänsä ihmisiä?


      • monien vuosien piina
        fgxgfxgf kirjoitti:

        Narsisteja on myös jo ihan alakouluissa. Se ei siis yhtäkkiä puhkea tuosta vaan, vaan kehittyy elämän kuluessa. Enkä tarkoita tällä kehittymisellä sitä että narsistiksi oppisi, vaan sitä että narsistin kehitysvamma on jo aivoissa syntymästä lähtien.

        Kouluissa ei myöskään ole otettu siihen kantaa että jotakin sairasta pitäisi karttaa, tai että jokin sairaus olisi väärin ja toinen taas oikein ja hyväksyttyä. Narsisti on siis sairas ihminen joka pitäisi saada hoitoon, eikä puhua narsistia vastaan, niin kummalliselta kuin se narsistin uhrista voi kuuluakin.

        Eikä kaikki koulukiusaajatkaan ole narsisteja vaan ihan tavallisia lapsellisia ääliöitä.

        Lapset eivät ymmärrä vielä sellaisia hienoja vivahteita toisten käytöksessä joista me tunnistamme narsistin. Varsinkin yläastelaisten maailmankatsomus on todella narsistien maailmankuvan kaltainen, eli täysin mustavalkoinen, hyvän ja pahan välinen taistelu, jossa itse ollaan hyviä. Siksi juuri nuoret voivat haksahtaa narsistin pauloihin helposti, kun me muut aikuiset vain nostamme kulmiamme.

        Vasta aikuinen ihminen alkaa näkemään käytöksessä ja syissä niitä harmaan sävyjä jotka ovat tärkeämpiä. Voit verrata esimerkiksi terrorismia. Vain tietämättömät, ja nuoret, pitävät sitä hyvän ja pahan välisenä taisteluna, vaikka syitä siihen on paljon enemmän ja paljon syvemmällä kuin jokin islam tai halu tuhota länsimainen kapitalismi.

        Lapsille pitää ensin opettaa perusteet, ennenkuin voidaan lähteä arvioimaan tai opettamaan narsistin käyttäytymistä. Eiväthän edes kaikki psykologitkaan ymmärrä kuin vasta kokekmuksen kautta miten narsisti toimii. (meinasin vahingossa kirjoittaa artisti... Hassua, koska naristihan on käytännössä käyttäytymisen artisti!)

        Ei '' narsistin vamma ole pääsä jo syntyessä'', vaan narsistisuus alkaa kehkeytyä lapseen jo aivan pienenä ensimmäisten elinvuosien aikana. Lapsesta ei myöskään käytetä sanaa narsisti, vaan kiintymyssuhdehäiriöinen. Näistä lapsista tulee aikuisena melkein kaikista poikkeuksitta narsisteja, sillä häiriötä on lähes mahdoton korjata ala-aste ikäiseltä.
        En aivan tarkalleen nyt muista kuinka narsismi kehittyy ihmiseen, mutta muistaakseni niin että lapsi ei saa vanhemmiltaan pienenä välittämisen merkkejä, empatiaa tai huolehtimisen tunnetta. Hänen tarpeisiinsa ei siis vastata ja hänen kuvansa maailmasta ja ihmisistä häiriintyy. Kiintymyssuhdehäiriö voi myös alkaa, jos vanhemmat vaativat lasta jatkuvasti suorittamaan ja vain onnistumisesta saa kehuja osakseen eikä epäonnistua saa. Silloin lapsen maailmasta tulee jatkuvaa suoritusta ja hän alkaa käyttää toisia välineninään saavuttaaksen mitä tahansa.

        Ja tiedän mistä puhun, sillä elämääni on kuulunut kaksi narsistia vuosien varrella ja kummastakin olen saanut kärsiä verisesti. Ilman näitä narsisteja en olisi tällainen kuin nyt olen.Olen oppinut ja tullut vahvemmaksi, enää en voi olla huomaamatta uudesta tuttavuudesta jos hän on narsisti tai jos hänellä on narsistin piirteitä. Silloin en jatka tutustumista vaan astun hissunkissun takavasemmalle.


      • xgxfg
        monien vuosien piina kirjoitti:

        Ei '' narsistin vamma ole pääsä jo syntyessä'', vaan narsistisuus alkaa kehkeytyä lapseen jo aivan pienenä ensimmäisten elinvuosien aikana. Lapsesta ei myöskään käytetä sanaa narsisti, vaan kiintymyssuhdehäiriöinen. Näistä lapsista tulee aikuisena melkein kaikista poikkeuksitta narsisteja, sillä häiriötä on lähes mahdoton korjata ala-aste ikäiseltä.
        En aivan tarkalleen nyt muista kuinka narsismi kehittyy ihmiseen, mutta muistaakseni niin että lapsi ei saa vanhemmiltaan pienenä välittämisen merkkejä, empatiaa tai huolehtimisen tunnetta. Hänen tarpeisiinsa ei siis vastata ja hänen kuvansa maailmasta ja ihmisistä häiriintyy. Kiintymyssuhdehäiriö voi myös alkaa, jos vanhemmat vaativat lasta jatkuvasti suorittamaan ja vain onnistumisesta saa kehuja osakseen eikä epäonnistua saa. Silloin lapsen maailmasta tulee jatkuvaa suoritusta ja hän alkaa käyttää toisia välineninään saavuttaaksen mitä tahansa.

        Ja tiedän mistä puhun, sillä elämääni on kuulunut kaksi narsistia vuosien varrella ja kummastakin olen saanut kärsiä verisesti. Ilman näitä narsisteja en olisi tällainen kuin nyt olen.Olen oppinut ja tullut vahvemmaksi, enää en voi olla huomaamatta uudesta tuttavuudesta jos hän on narsisti tai jos hänellä on narsistin piirteitä. Silloin en jatka tutustumista vaan astun hissunkissun takavasemmalle.

        _Narsismi_ ei ole koskaan kasvatuksen aiheuttamaa, vaan vika on jo aivoissa. Pahimmillaan he ovat täysin antisosiaalisia ja heistä lähes jokainen löytää itsensä aikuisena vankilasta kun ei ole ymmärtänyt tekojensa seurauksia. Siksi heitä ei voi parantaa, koska heiltä puuttuu täysin kokemus empatiasta ja siitä mitä se on.

        Se että lasta on kohdeltu välinpitämättömästi aiheuttaa varmasti ongelmia myös muille kuin lapselle itselleen, mutta se asia ei liity tähän koska myös hyvistä lähtökohdista lähteneissä on narsisteja ja he ovat olleet sitä jo lapsina.

        Lisäksi sinun täytyy ymmärtää _riski_, joka on jo syntymästä lähtien ihmisellä.

        Huono kasvatus ei tee kaikista masentunteita, narsisteja tai mitään muutakaan, vaan riski täytyy olla ennenkuin sairastuu. Kasvatuksen piikkiin ei voida kaikkia näitä mielen sairauksia laittaa.

        Voit verrata esimerkiksi sellaista masennusta joka iskee täysin terveeseen henkilöön, ja sellaista masennusta joka iskee sellaiseen henkilöön joka on kokenut pitkän ajan kuluessa valtavia vastoinkäymisiä. Kummankin oireet ovat täysin samanlaisia, mutta toisella henkilöllä on vika aivoperäisenä ja sitä ei voida parantaa käytännössä koskaan, mutta toisen masennus yleensä paranee vaikka parantuminen voikin viedä muutamia vuosia. Kumpikin heistä saa kuitenkin lääkäriltä masennusdiagnoosin. Vasta hiljattain on tähän herätty ja alettu tunnustamaan se että masennukseen sairastunutta ei voida parantaa vaikka oireita voidaan opettaa hallitsemaan. Siitä syystä tuohon on vasta nyt herätty koska aikaisemmin joukossa oli niitä jotka paranivat. Tuo on tärkeä eroavaisuus.

        Narsismi on täysin sama asia kuin jos yrittäisi selittää täysin värisokealle sitä mitä on esimerkiksi punainen väri ja millaiselta se tuntuu. Hän oppii kyllä toistamaan sanasi ja selityksesi, aivan kuten narsisti tulee oppimaan käyttämään sanoja jotka merkitsevät meille jotakin, mutta hän ei tule koskaan kokemaan punaista väriä ja ymmärtämään sen merkitystä.

        Kiintymyssuhdehäiriöisellä ei tuollaista empatiakyvyttömyyttä ole, vaikka oireet voivat olla samanlaisia kuin narstisteilla, kun lapsi on opetellut tulemaan toimeen ilman ympäristön ohjausta ja tukea. Samalla tavoinhan myös narsisti joutuu opettelemaan käyttäytymään ihmisten parissa kun häneltä puuttuu täysin kyky tuntea empatiaa.


      • ...
        xgxfg kirjoitti:

        _Narsismi_ ei ole koskaan kasvatuksen aiheuttamaa, vaan vika on jo aivoissa. Pahimmillaan he ovat täysin antisosiaalisia ja heistä lähes jokainen löytää itsensä aikuisena vankilasta kun ei ole ymmärtänyt tekojensa seurauksia. Siksi heitä ei voi parantaa, koska heiltä puuttuu täysin kokemus empatiasta ja siitä mitä se on.

        Se että lasta on kohdeltu välinpitämättömästi aiheuttaa varmasti ongelmia myös muille kuin lapselle itselleen, mutta se asia ei liity tähän koska myös hyvistä lähtökohdista lähteneissä on narsisteja ja he ovat olleet sitä jo lapsina.

        Lisäksi sinun täytyy ymmärtää _riski_, joka on jo syntymästä lähtien ihmisellä.

        Huono kasvatus ei tee kaikista masentunteita, narsisteja tai mitään muutakaan, vaan riski täytyy olla ennenkuin sairastuu. Kasvatuksen piikkiin ei voida kaikkia näitä mielen sairauksia laittaa.

        Voit verrata esimerkiksi sellaista masennusta joka iskee täysin terveeseen henkilöön, ja sellaista masennusta joka iskee sellaiseen henkilöön joka on kokenut pitkän ajan kuluessa valtavia vastoinkäymisiä. Kummankin oireet ovat täysin samanlaisia, mutta toisella henkilöllä on vika aivoperäisenä ja sitä ei voida parantaa käytännössä koskaan, mutta toisen masennus yleensä paranee vaikka parantuminen voikin viedä muutamia vuosia. Kumpikin heistä saa kuitenkin lääkäriltä masennusdiagnoosin. Vasta hiljattain on tähän herätty ja alettu tunnustamaan se että masennukseen sairastunutta ei voida parantaa vaikka oireita voidaan opettaa hallitsemaan. Siitä syystä tuohon on vasta nyt herätty koska aikaisemmin joukossa oli niitä jotka paranivat. Tuo on tärkeä eroavaisuus.

        Narsismi on täysin sama asia kuin jos yrittäisi selittää täysin värisokealle sitä mitä on esimerkiksi punainen väri ja millaiselta se tuntuu. Hän oppii kyllä toistamaan sanasi ja selityksesi, aivan kuten narsisti tulee oppimaan käyttämään sanoja jotka merkitsevät meille jotakin, mutta hän ei tule koskaan kokemaan punaista väriä ja ymmärtämään sen merkitystä.

        Kiintymyssuhdehäiriöisellä ei tuollaista empatiakyvyttömyyttä ole, vaikka oireet voivat olla samanlaisia kuin narstisteilla, kun lapsi on opetellut tulemaan toimeen ilman ympäristön ohjausta ja tukea. Samalla tavoinhan myös narsisti joutuu opettelemaan käyttäytymään ihmisten parissa kun häneltä puuttuu täysin kyky tuntea empatiaa.

        Narsismi on nimenomaan kasvatuksesta johtuvaa. Narsisteilla on usein narsistinen vanhempi. Jos lapsi ei saa tarpeeksi huomiota, kehuja ja rakkautta tai vaihtoehtoisesti liikaa kehuja muttei lainkaan kritiikkiä, hänen oma- ja itsetuntonsa eivät voi kehittyä normaalisti. Tämä ei tarkoita sitä että kaikista narsistien lapsista tulisi narsisteja, vaikka jälkiä narsistinen vanhempi varmasti jättää lapseensa. Empatia on opittua, jos emme sitä ole itse kokeneet emme myöskään osaa sitä jakaa muille. Toki on olemassa psykopaatteja, jotka syntyvät vailla potentiaalia oppia empatiaa, mutta heitä on hyvin vähän.


      • fxfxff
        ... kirjoitti:

        Narsismi on nimenomaan kasvatuksesta johtuvaa. Narsisteilla on usein narsistinen vanhempi. Jos lapsi ei saa tarpeeksi huomiota, kehuja ja rakkautta tai vaihtoehtoisesti liikaa kehuja muttei lainkaan kritiikkiä, hänen oma- ja itsetuntonsa eivät voi kehittyä normaalisti. Tämä ei tarkoita sitä että kaikista narsistien lapsista tulisi narsisteja, vaikka jälkiä narsistinen vanhempi varmasti jättää lapseensa. Empatia on opittua, jos emme sitä ole itse kokeneet emme myöskään osaa sitä jakaa muille. Toki on olemassa psykopaatteja, jotka syntyvät vailla potentiaalia oppia empatiaa, mutta heitä on hyvin vähän.

        Ota selvää. Tarkoitan että ota oikeasti selvää, äläkä vaan kerro niiden kahden narsistin perusteella jotka sinä olet kohdannut (ja joka on äärimmäisen harvinainen tapaus, ja panee väkisin epäilyttämään että käytät narsismia muotisanana kahdesta kusipäästä jotka ovat käyttäytyneet sinua kohtaan huonosti.)


      • tunnen useita
        ?????????????????? kirjoitti:

        Entä tapaus joka vedättää esim. psykologeja ja virkamiehiä ja myöntää sen? Seurassa vaientaa toisen ja tekee itsestään hyvän kuvan ja jälkeenpäin myöntää sen, eikä pidä sitä minään? Ei salli puhuttavan muista kuin itsestään, toisen ilon estää ja estää jos toinen meinaa iloita. Ei pidä lupauksia, isoja eikä pieniä, eikä pidä sitä minään. Julistaa omaa älykkyyttään, utopistisellakin tasolla, vakaasti väittäen että on parempi kuin joku alansa huippu. Silti ei usein näytä tajuavan mitä on juuri sanottu tai mitä on juuri tapahtunut. Eläimille kiltti.

        Mikä tällainen on? Eikö narsisti ole niin älykäs, ettei kertoisi vedättelevänsä ihmisiä?

        Sellainen ihminen on rehellisesti hävytön. Sosiaalisesti narsistia älykkäämpi eikä kuvittele että valheet menisivät läpi. Niinpä hän myöntää pelaavansa joskus kieroa peliä. Hänen itsetuntoaan ei hetkauta se mitä mieltä muut ovat. Hän on itsekäs mutta ei narsistin tavalla eikä samasta syystä kuin narsisti eli itsetunnon puutteesta. Hän ei koe riittämättömyyttä narsistin tavoin vaan saattaa ihan tosissaan uskoa omaan paremmuuteensa. Hän ei kaipaa kenenkään hyväksyntää. Hän tekee mitä tahtoo ja siinä voi toki ympärillä olevat ihmiset kärsiä. Hänelle ei ole vielä tautiluokitusta. Se johtuu siitä että hänet sekoitetaan narsistiin ja siitä hän viis veisaa. Hän on keskuudessamme mutta narsistiakin paremmin piilossa. Se sopii hänelle oikein hyvin. Hän on yli-ihminen eikä hän usko että häntä voitaisiin koskaan ymmärtää eikä hän ole ymmärryksen tarpeessa.


      • fersdfgsdgfgsd
        totta1 kirjoitti:

        Tuo täysin totta. Oikean narsistin seurassa oleminen on kuin olisi kännisen tai harhaisen ihmisen seurassa, ihmisen jonka käyttäytyminen on ennalta arvaamatonta ja vaihtelee laidasta laitaan vähän väliä. Ihan karmeeta.

        "totta1" puhut vähän mutta asiaa, elän juuri tuollaisen ihmisen kanssa. Siinä tulee itse hulluksi vähitellen eikä luota enää mihinkään....


      • ikäviä kokemuksia
        fxfxff kirjoitti:

        Ota selvää. Tarkoitan että ota oikeasti selvää, äläkä vaan kerro niiden kahden narsistin perusteella jotka sinä olet kohdannut (ja joka on äärimmäisen harvinainen tapaus, ja panee väkisin epäilyttämään että käytät narsismia muotisanana kahdesta kusipäästä jotka ovat käyttäytyneet sinua kohtaan huonosti.)

        Narsismi on kasvatuksen tulos. Empatiakyky ei ole synnynnäinen vaan kehittyy vuorovaikutuksessa kasvattajan kanssa. Empatiakyvyn puute on narsistin suurin ongelma niin miten narsismi voisi olla ihmisellä jo syntyessään?


      • kolmipäinen kotka
        tunnen useita kirjoitti:

        Sellainen ihminen on rehellisesti hävytön. Sosiaalisesti narsistia älykkäämpi eikä kuvittele että valheet menisivät läpi. Niinpä hän myöntää pelaavansa joskus kieroa peliä. Hänen itsetuntoaan ei hetkauta se mitä mieltä muut ovat. Hän on itsekäs mutta ei narsistin tavalla eikä samasta syystä kuin narsisti eli itsetunnon puutteesta. Hän ei koe riittämättömyyttä narsistin tavoin vaan saattaa ihan tosissaan uskoa omaan paremmuuteensa. Hän ei kaipaa kenenkään hyväksyntää. Hän tekee mitä tahtoo ja siinä voi toki ympärillä olevat ihmiset kärsiä. Hänelle ei ole vielä tautiluokitusta. Se johtuu siitä että hänet sekoitetaan narsistiin ja siitä hän viis veisaa. Hän on keskuudessamme mutta narsistiakin paremmin piilossa. Se sopii hänelle oikein hyvin. Hän on yli-ihminen eikä hän usko että häntä voitaisiin koskaan ymmärtää eikä hän ole ymmärryksen tarpeessa.

        Mitä yli-ihmismäisyyttä siinä on, jos kuvittelee olevansa parempi kuin joku alansa huippu, mutta ei edes ymmärrä, miten kaukana heistä on, koska ei kykene objektiiviseen arviointiin? Kovin tutulta vaan kuulostaa, nostattaa itseään kritiikittä, ei osaa arvostaa edes alansa huippuja, pyrkii vähättelemään ja mitätöimään... onneksi olkoon, jos viitsit tuntea edelleen monia tuollaisia.


      • röyhhh
        ?????????????????? kirjoitti:

        Entä tapaus joka vedättää esim. psykologeja ja virkamiehiä ja myöntää sen? Seurassa vaientaa toisen ja tekee itsestään hyvän kuvan ja jälkeenpäin myöntää sen, eikä pidä sitä minään? Ei salli puhuttavan muista kuin itsestään, toisen ilon estää ja estää jos toinen meinaa iloita. Ei pidä lupauksia, isoja eikä pieniä, eikä pidä sitä minään. Julistaa omaa älykkyyttään, utopistisellakin tasolla, vakaasti väittäen että on parempi kuin joku alansa huippu. Silti ei usein näytä tajuavan mitä on juuri sanottu tai mitä on juuri tapahtunut. Eläimille kiltti.

        Mikä tällainen on? Eikö narsisti ole niin älykäs, ettei kertoisi vedättelevänsä ihmisiä?

        Minusta tällainen rehentely kuuluu narsistin toimintaan. Jollain hetkellä, jossain tilanteessa ja seurassa narsu vain kokee tarvetta retostella hävyttömyydellään, epärehellisyydellä, tekemillään laittomuuksilla ja saa siitä pikatyydytyksen. On idioottimaisia narsuja, jotka näin ampuvat itseään jalkaan. On myös älykkäitä narsisteja, jotka katsovat tarkkaan, missä tilanteessa antavat periksi tälle tarpeelleen. Molemmat ovat kuitenkin ihmiskunnan pohjasakkaa.


    • marsu11

      Kierrä kaikki narsut kaukaa.

      • ....................

        Narsku on aina narsku, vaikka voissa paistais.

        Upeita valehtelijoita. Johtavat harhaan viranomaisiakin.

        Lähde pois, vielä, kun pystyt.


    • Liisa-Katariina

      Älä sano hänelle yhtään sanaa narsismista edes vahingossa. Silloin hän ottaa siitä selvää ja alkaa vedättää ihmisiä vielä enemmän ja vielä tietoisemmin. Tai suuttuu sinulle verisesti ja kostaa joskus tavalla tai toisella. Lähde vähin äänin - alat vain vältellä kontaktia, olet jatkuvasti "varattu". Älä vastaa puheluihin, pane vastaaja päälle. Yksinkertaisesti "katoat" kuvioista ja loppuiäksesi! Narsistille eivät mitkään puheet auta mitään. Älä selittele lähtöäsi mitenkään, koska sekään ei auta mitään, pahentaa vain tilannetta. Pakene minkä jaloistasi ehdit!!!!
      Ystäväni oli myös narsisti ja tiedän mistä puhun. Muutaman ajan johdonmukaisen erossa pysymisen jälkeen hän etsii uuden uhrin. Älä lähde eron jälkeen mihinkään ehdotukseen enää mukaan, se voi johtaa vain siihen, että hän kostaa.

    • Narsisti saattaa ensin oikeasti ihailla, mutta alkaa halveksia päästyään selville inhimillisistä piirteistäsi, jotka tulkitsee heikkouksiksi.Tai kadehtii. Narsisisti ei ole koskaan kenenkään ystävä. Käyttää hyväksi, manipuloi, vehkeilee. Sotkee asiasi ja ihmissuhteitasi. Soittelee työpaikallesi tai käyttää vaikutusvaltaisia ystäviään välikätenä. Kiusaa ja simputtaa omia lapsiaankin. Kokee jopa isänä/äitinä, että toisen aito ilo on häneltä itseltä pois. Purkaa kroonista huonoa oloaan kieltämällä normaalin elämänilon muilta.
      Haihdu vähitellen huomaamatta, ettet saa hänen vihojaan ja kostonhimoaan niskoihisi. Moikkaa iloisesti, jos tulee sattumalta vastaan ja valittele kiireitäsi.

      • 4 + x = ?

        Se on parasta maan pinnalle palauttamista, kun lähtee lätkimään. Samaa mieltä.
        Ehkä hän joskus hiffaa yksin miettiessään mikä mättää. Vaikka se onkin epätodennäköistä.


      • hajalla

        Mai28... joka sana niin totta!! Soittelee kaikkiin mahdollisiin instansseihin. Simputtaa omia lapsiaankin häikäilemättä. Kroonisen pahanolonsa vuoksi kiletää normaalin elämänilon toisilta. Kokemusta on..


      • Niin totta!!!
        hajalla kirjoitti:

        Mai28... joka sana niin totta!! Soittelee kaikkiin mahdollisiin instansseihin. Simputtaa omia lapsiaankin häikäilemättä. Kroonisen pahanolonsa vuoksi kiletää normaalin elämänilon toisilta. Kokemusta on..

        Hyppäsi omiin silmiinkin erityisesti tuo "kroonisen pahoinvointinsa vuoksi kieltää normaalin elämänilon muilta". Juuri siksi heistä tulee vaikutelma kaikille kateellinen & ikikatkera - vaikka eiväthän he toki sitä ole, koska muut ovat niin paskoja :) Mutta muuten vaan hampaat ja pinna kireällä koko ajan kaikille, kaikesta.


    • ollako vai eikö olla

      mielialahäiriöitä on niin monenkirjavaa...kuka noista ottaa selväää..

      liian rauhallinen voi olla jo flegmaatikko, liian vilkas voi olla ADHD...loput sitten narsisteja. Mikä on normaalia?

      • Ähhh...

        Narsismi ei ole mielialahäiriö. Tässä hyvä esimerkki siitä, miksi maallikkojen ei pitäisi ruveta jakelemaan diagnooseja.


      • lapin tyttö
        Ähhh... kirjoitti:

        Narsismi ei ole mielialahäiriö. Tässä hyvä esimerkki siitä, miksi maallikkojen ei pitäisi ruveta jakelemaan diagnooseja.

        narsistinen ihminen on "kylillä"kuin hangon keksi mutta kotona kuin ilmipiru läheiselleen,onneksi voin viitata kintaalla mokomalle mielialahäiriön omaavalle omaiselleni kun tiedän mistä on kyse hänen kohdallaan (kotikasvatuksen puute empatiakykyvyn oppimiseen)jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia,näin se on.hyvää kesän odotusta


    • oois ny ollu.
    • Ei vinkkejä

      Mun mielestä kannattaa siirtyä rehellisyyteen. Puhumiseen siis, älä "palauttele maan pinnalle" kun se on kieroa ja vihjailua. Ei siitä kukaan mitään ymmärrä. Vaan ala itse käyttäytymään paremmin. Tarkoittaen että voithan aina KYSYÄ. Et tosiaankaan tied onko hän vain epävarma, teini vai narsisti, sinä et ole mikään ammattilainen joten kysy enemmän ja tiedä vähemmän, omaksi parhaaksesi. Siten saat tietää.
      Kerro hänelle ystävällisesti, että sinusta tuntuu hieman pahalta se että koet hänet niin omistushaluiseksi, kerro että olisi mukavaa jos ystävyydessä olisi hieman enemmän tilaa. Kerro hänelle, että koet loukkaavaksi hänen tapansa muistella sinun virheitäsi, että sinusta tuntuu (puhu VAIN omista tunteistasi ja mielipiteistä. älä aiheuta riitaa alkamalla kertomaan mitä hän tuntee tai tarvitsee, sitä ET tiedä) sitä kuin hän tahallaan yrittäisi sinua väheksyä.
      Kysy oletko oikeassa tuntemuksinesi vai miksi hän niin tekee. Kysy voisitteko parantaa ystävyyttänne keskusteluilla. Kysy miten hän kokee asiat.

      Lopeta ylimielinen maanpinnalle palauttelu, nythän itse luulet tietäväsi, analysoit toista ja luulet olevasi joku toisen ihmisen kasvattaja, eikö niiin? Sinun ei tarvitse kasvattaa ketään muuta kuin itseäsi, olla vain rehellinen. Kysymällä selviää myös se, onko hän halukas sinua kuulemaan ja mihin ystävyytenne kehittyy, vai meneekö se poikki.

      Tunnet itsesi epävarmaksi, se on sinun ongelmasi jokatapauksessa. Sinun pitää pystyä olemaan itsevarma lopulta vaikka sinut kyseenalaistettaisiinkin: maailma tulee olemaan täynnä ihmisiä, jotka kysyvät, kyseenalaistavat, eivät kuuntele ja ihan oikeitakin narsisteja.
      Tässä tulee siis toinen asia mitä minun mielestäni kannattaisi tehdä:
      Tutkia itseään.

      Miksi sinulla on sitten tuommoinen ystävä, jos hän niin paha on? Miksi sinä luulet häntä kasvattavasi? Miksi sinä et voi olla itsevarma jos joku toinen on jotain? Oletko läheisriippuvainen?
      Miksi sinä et osaa kysyä häneltä, kertoa omista tunteistasi etkä osaa olla rehellinen. "Palauttelet" eli vi**uilet, mutta ei se ole mitään rehellisyyttä, ystävyyttä eikä puhumista, miksi et analysoi itseäsi? Kyselet täällä vinkkejä sen sijaan että osaisit kuitenkaan ratkaista asiaa itse.
      Joten kuka sinä olet?

      Narsistinkaan kanssa et pärjää häntä analysoimalla, vaan seisomalla vahvasti omilla jaloillasi. Jos ja kun tulet elämässäsi idiootteihin törmäämään, ei itsetuntosi selviä kolhuitta ehkä täysin mitenkään, mutta et myöskään korjaa sitä keskittymällä muiden tuntemiseen itsesi sijasta. Vasta kun tunnet itsesi voit tuntea muut. Itsetuntemus ei tarkoita sairasta itseensä keskittymistä, pelkkä oman navan ympärillä pyöriminen ei tosiaan ole tervettä. Se tarkoittaa semmoista keskittymistä, että osaa katsoa peiliin, miettiä MYÖS (ei pelkästään) omia vikojaan ja kasvattaa itseään. Toisaalta, rajojensa tietämistä, sitä mitä sietää, mitä ei ja koska on paha olo niin että vaikka ystävää pitää vaihtaa.
      Narsisitin uhriksi jää läheisriippuvaiset. Muut saattaa hetkeksi ihastua, mutta terveet ihmiset eivät siihen jää.

      Tätä on monen vaikea myöntää, mutta vakka kantensa valitsee. Se on hyvä asia, kipeä asia mutta hyvä. Koska se tarkoittaa, että me itse tosiaan voimme valita, kasvaa ja valita tietämättä toisen diagnoosia. Valita ihan itse, eikä meidän tarvitse perustella, vaan valita miltä tuntuu. Ajattele, mikä vapaus! Ensin tuntuu kipeältä myöntää että tosiaan, itse kuuntelen, kestän, olen, jään, mutta sitten vastuun myötä tulee vapaus: tosiaan. Itsehän valitsen!
      Muista se.

      • entinen ystävä

        Oisi tosi jännä tietää, mitä tapahtuisi, jos toimisi noitten "Ei vinkkejä" -nimimerkin ohjeitten mukaan: menisi kertomaan tunteistaan sellaiselle ns. ystävälle.
        No, en usko, että toimisi. Mulla oli kanssa tuollainen "ystävä". Jos itse olisin sanonut, että mun ei ole hyvä tämän, tämän ja tämän asian vuoksi, olisi vaan suuttunut ja saanut kaiken käännettyä niin päin että vika olikin minussa ittessäni.
        Ei, kannattaa suosiolla pistää kaveri vaihtoon. On tajuttoman raskasta olla riipuksissa sellaisen ystävän kanssa! Huomaahan sen, että siitä ns. ystävästä on viime kädessä lähinnä haittaa... Mut en tiedä onko varsinaisesti kyse narsismista (tai ehkä vaan lievästä sellaisesta?) - sanosin että suuri osa naispuolisista, ainakin nuoremmista naisista/tytöistä on nimenomaan tuollaisia...


      • Erossa1
        entinen ystävä kirjoitti:

        Oisi tosi jännä tietää, mitä tapahtuisi, jos toimisi noitten "Ei vinkkejä" -nimimerkin ohjeitten mukaan: menisi kertomaan tunteistaan sellaiselle ns. ystävälle.
        No, en usko, että toimisi. Mulla oli kanssa tuollainen "ystävä". Jos itse olisin sanonut, että mun ei ole hyvä tämän, tämän ja tämän asian vuoksi, olisi vaan suuttunut ja saanut kaiken käännettyä niin päin että vika olikin minussa ittessäni.
        Ei, kannattaa suosiolla pistää kaveri vaihtoon. On tajuttoman raskasta olla riipuksissa sellaisen ystävän kanssa! Huomaahan sen, että siitä ns. ystävästä on viime kädessä lähinnä haittaa... Mut en tiedä onko varsinaisesti kyse narsismista (tai ehkä vaan lievästä sellaisesta?) - sanosin että suuri osa naispuolisista, ainakin nuoremmista naisista/tytöistä on nimenomaan tuollaisia...

        Kyllä miehissäkin löytyy niitä jotka mielestäni ovat "läheisriippuvaisia". Heidän kanssaan pitäisi olla kokoajan. Mitään omaa elämää ei saa olla ja kuten "ystäväni"
        Ilmaisi itse: p:kaa minä sinun perheestäsi välitän. Ainoat puheenaiheet ovat hänen
        omat tekemisensä ja kaikki pitää mennä hänen mielen mukaan. Tosi rasittavaa ja
        en suosittele jatkamaan ainakaan parisuhdetta sellaisen henkilön kanssa. Parisuhde
        pitäisi nimenomaan perustua tasa-arvoon ja toisen huomioonottamiseen.


    • manilipoi

      yleensä narskut ovat yli äykäitä niitä ei voi viedä ne vie toista haluttuun suuntaan hivutamalla hiljaa toinen osapuoli on pauloissa huomaamatta mitään. kannataan vältää jos herää epäily että toinen narsku.

      • 231487678

        Eivät ne kaikki älykkäitä ole, mutta koska ihmiset eivät ole tottuneet jatkuvaan valehteluun, manipulointiin jne. eivät he välttämättä voi uskoa toisesta ihmisestä kaikkea sitä pahaa ja menevät mukana. Etenkään jos ei oikeasti tiedä mitä narsismi on vaan luulee sitä muotisanaksi.

        Olen samaa mieltä suhteiden katkaisemisesta tässä ketjussa. Miksi?

        1) Narsisti käyttää KAIKKEA tietoa hyväksi, myös sitä, joka kulkee muiden ystäviesti/sukulaistesi kautta hänelle. Sitten hän keksii ko. tiedoista valheita ja levittää niitä muille. Jos yhtäkkiä alat saada muilta paskaa niskaan, voi syynä olla juuri narsistin valheet.

        2) Narsisti ei parane. Älä mieti, mitä tekosi ja juttusi vaikuttavat, vaan totea, että hän on paha ja se pahuus ohjaa hänen kaikkea toimintaansa. Älä mieti loukkaatko häntä (loukkaat jo olemalla olemassa) tai miltä hänestä tuntuu, vaan pyyhi ihminen ja hänen reaktionsa elämästäsi pois.


      • aqwdwqeeeeee

        ei sen älykäämpiä kuin tavalliset ihmiset, he ovat vain sairautensa tähden harjoitelleet koko elämänsä manipuloimaan narsistista lähdettä muista ihmisistä, koko koknitiivinen toiminto erilainen kuin tavalisilla ihmisillä, vähän kuin
        et ei huippu nyrkkeilijällä ole super voimia vaan on harjoitellut vuosia, toisaalta nyrkeilyssä tarvitaan räjähtävyyttä ja pitkiä raajoja ehkä keilaus olis parenpi esimerkki


      • Wegsfgh

        Eivät he kaikki tosiaankaan ole mitenkään älykkäitä. Sitten on sitä "terroristinälykkyyttä" monissa, tai "rikollisenälykkyyttä", joka perustuu toisten luottamukseen ja tavanomaisiin ennakko-odotuksiin, ei ikuiseen kaksinaamaisuuteen ja käärmeisyyteen. Eli mitä älykästä onkaan siinä, että pettää tai toimii alentavasti aina kun vain saa vähäisimmänkin tilaisuuden :))


    • rami.

      meidän suhteesa tuntuu että seurustelu kumpanini on narsisti koska meillä ruoka ostsokset ei suju meillä tapahtuu näin kumpanini menee kaupaan ja ostaa itseleen pizan ja se on siinä päivänruoka mutta sitten hän ei ajatele sitä että meitä on kaksi ihmistä elämässä ja minä usein miten teen ruokaa ihan niin että sitä riitää useemaksi päiväksi ja meile molemille mutta kumpanini aijatelu on että ei ole hänen ongelmansa jos ei jääkaapisa ole ruokaa ei kai sielä ole jos yksi joutuu kokoajan ajatelemaan 2 ihmistä ja kun ostan pakastimeen ruokaa niin hänen mielestään niin kauan ei tarvi ruokaa ostaa kaapiin kunes vanhat on pois ja itse olen yritänyt takoa hänen päähänsä että ei tarvi kokoajan syödä kaikea kerrala että pakastimesakin on hyvä olla ruokaa ja sielä kaupasta voi ostaa muutakin kuin vain hänen tarvitsemansa tuoteet jotka on KAHVI TUPAKKA muuten minä saaan mietiä kokoajan ruuan ja sitten kun meidän piti tehdä lämpimiä voi leipiä niin k'ävin viemässä roskat ja tulin takasin ni kysyin ruvetaanko tekemään niitä ämpimiä voi leipiä niin HÄN TOTEAA LEIVÄT LAUTASELLA joo minä tein joh mikrossa 2 leipää ja minä nyt itse oletin että tehdään USEAMPI KAPPALE JA VALMISTETAAN UUNISSA EIKÖ TÄSSÄ OLE NARSISTIN PIIRTEITÄ ja aika usein vielä hänen kanssaan tulee riita millon mistäkin niin koskaan ei ole hänen vikansa vaan hän syylistää aina muita ja mikään ei ole hänen vikansa eikä ole mikään hänen syytänsä hän ei ole mielestään vastuusa yhtään mistään ja aina haukumasa muita ja kuvitelee että häntä haukutaan kaikialla ja että hän on puheen aiheena joka paikassa

      • DUH

        Teet tästä lähin omat ruokasi ja hoidat asiasi ihan itseksesi! Jos hän niin sinua rassaa niin lähde lätkimään.


      • cocgo

        Ramin suurempi ongelma on kirjoitustaito. Opettelisit edes pisteet niin joku voisi ymmärtää, tai jaksaa edes yrittää ymmärtää sua.


      • lapin tyttö

        no voi voi,älä ota tuommosta riippakiveä kaulaasti,ei muuta kun kalossin kuva takapuoleen ja soromnoo.


      • Anonyymi
        DUH kirjoitti:

        Teet tästä lähin omat ruokasi ja hoidat asiasi ihan itseksesi! Jos hän niin sinua rassaa niin lähde lätkimään.

        Tero ei palkkaa töihin. Onko se yhteiskunnan vika?


    • jkkl

      en voisi antaa vinkejä

    • k.o 42

      Narsisti ei parane koskaan!! Itse elin narsisti miehen kanssa yli 10 vuotta ja hän ajoi minut "hulluuden" partaalle eli minulle tuli vaikea masennus ja vahva lääkitys. Nyt reilu kolme vuotta eron jälkeen olen taas oma itseni ja ilman lääkitystä, elämä hymyilee jälleen! Palauttelu maanpinnalle ei auta narsismiin yhtään se voi vaan pahentaa sitä. Jos ystävä ei tunnu oikealta, älä kaveeraa sellaisen kanssa vaan etsi oikeita ja ystävällisiä ystäviä.

    • narsistin uhri

      Mä elin narsisti miehen kanssa 6 vuotta. Alku aika oli ihanaa mutta lapsen syntymän jälkeen alkoi alamäki, en saanut harrastaa mitää, eikä ollut paljo kavereitakaan, elämä pyöri kotona neljän seinän sisällä.. Elämä oli jatkuvaa haukkumista, alistamista ym.. olin jo lopuksi niin hajalla että yritin jopa itsemurhaa..
      Onneksi viime elokuussa ymmärsin muuttaa lasten kanssa pois hänen luotaan ja elämä on nyt paljon helpompaa. Mutta väliin tulee vielä ääliömäisiä viestejä.
      Narsistia et saa millään takaisin maan pinnalle, parempi kun jätät hänet omaan arvoonsa, häntä et pysty muuttamaan millään tavalla koska maailma pyörii hänen napansa ympärillä ja kukaan ei ole parempi kuin hän.. Hän kaveeraa sellaisten ihmisten kanssa josta uskoo hyötyvänsä ja puhetaidot on aivan loistavat, osaa puhua todella uskottavasti.. Ei ole muuta keinoa kuin nostaa kytkintä sellaisen ihmisen seurasta..

    • minä tiedän

      Et mitenkään. Narsismi on sairaus jot ei voi parantaa..se vain pahenee.
      Itse narsistin kanssa eläneenä tiedän.
      Se repii kanssaihmisen hajalle

    • kiukkuiita1

      Minusta Ei vinkkejä-nikki kirjoitti ihan täyttä asiaa.

    • Fkmekwkmewfmkefwefw

      Tuo onkin hyvä kysymys... ja hankala. Oma luonteeni on yleensä ratkaisuhaluinen mutta narsun kohdalla tuntuu että jään kyvyttömäksi auttaa toista. Ongelma kun on se että narsu tekee ihmissuhteistaan yksisuuntaisia katuja joilla mennään hänen sääntöjensä mukaan. Tällöin siis "keskustelu" narsistin kanssa on vain huulten heiluttelua - tai vaihtoehtoisesti sinut aletaan kategorisoida kateelliseksi / selkäänpuukottajaksi kun et dialogissa enää edustakaan narsun erinomaisuutta vaan alat osoittaa hänessä olevaa ongelmaa.

      Minä olen mieltänyt että narsut tarvitsevat yhtä sosiaalisen kanssakäymisen kaikkein ankarimmista rohdoista - yksin jättämistä. Tämä on myös narsun ympäristölle tervehdyttävää ja voimauttavaa kun tuo yksi "musta aukko" ei ole enää lähistöllä imemässä energiaansa muista. Kun narsun seura hylätään tarpeeksi monta kertaa tarpeeksi monen toimesta syntyy hänelle väistämättä tarve selittää ilmiö; inhimillinen ahdistus hylättynä olemisesta on liian suuri että sitä voi loputtomiin korvata narsistisilla piirteillä. Vasta tuossa vaiheessa narsu on pehmennyt siihen että hän saattaisi tajuta että hänessäkin on vikaa - kun hänestä on OIKEASTI tullut uhri. Ongelmahan on tässä se että narsisti on hylättynä ongelmajätettä joka hakeutuu helposti alentuvien ihmisten seuraan - eli hankkii oman kaartinsa - joka tarkoittaa sitä että ns. "johdonmukainen hylkäämisprosessi" ei välttämättä johda hyvään lopputulokseen - vain mahdollistaa sen jos riittävän moni ihminen jäävää narsun niin että hän joutuu kohtaamana itse itsensä.

      Toinen kai olisi narsulle jonkinlainen äärijoustava "omavalvoja" joka taitavasti ohjaa ja neuvoo narsua hienovaraisesti 24/7 - jonkinlainen taitava Samu Sirkka omanatuntona olkapäällä... Mutta kuka tuollaista jaksaisi? Äiti Teresa ehkä.

      Se mitä tässä ajan takaa on että apua voi antaa vain jos avun tarvitsija ottaa sitä vastaan. Narsu ei koskaan tarvi apua - vaan näyttelijöitä näytelmäänsä...

      • - -

        Ehkä sinun tyylisi keskustella narskun kanssa on hieman liikaakin ratkaisukeskeinen :D

        Kovin moni normaalikaan ihminen ei jaksa keskustella ihmisen kanssa, joka tietää kaikki oikeat vastaukset ja jopa toisen asiat toisen puolesta.


    • Narsissit kukkii

      Eroon ja äkkiä! Narsisti pilaa tosiaan ystävyys, työkaveruus, sukulaisuus suhteesi, tosin loppupeleissä nolaa typerällä kaakatuksellaan vain itsensä. Veljeni vaimo on narsisti, ja kukaan ei enää halua olla tekemisissä hänen / heidän kanssaan.
      Sääliksi käy veljeä, joka on niin tossun alla, että laittaa kaikki aikansa työntekoon ja harrastuksiin ja bubiin. mutta mihimpä yli 60 mies enää osaisi lähteäkään. Parempi tossun alla, kuin taivasalla! Omapa on valintansa!

    • hmmm.

      Narsisti halveksii heikkoja. Ei arvosta heikkoja, epäonnistuneita ihmisiä.

      Uhkailut, painostukset, alistaminen... Kaikki pitää mennä hänen pillin mukaan.

      • I_dont_care

        Paska juttu! Vaihda vaimoa.


    • Ähhhh...

      Minkä ikäisestä ihmisestä on kyse? Jos olette teini-ikäisiä (jostain syystä minulla on vähän sellainen kutina), ei vielä tässä vaiheessa voi puhua narsismista. Jätä moiset diagnoosit ammattilaisille.

      Vaikka olisikin aikuinen ja ihan varmasti narsisti, niin todellakaan en menisi sitä sanomaan toiselle. Ei ole maallikon asia antaa diagnooseja. Se sijaan voisi kyllä sanoa ihan suoraan mitä mieltä on itse käytöksestä: puhut itsestäsi, minun virheeni ovat isompia kuin sinun - ei tähän keskusteluun tarvitsee narsismi-sanaa.

      Ja jos ei auta niin etsi parempaa seuraa.

      • hhxgh

        Tosiaan. Masentuneellekaan, ei kannata sanoa että hän on masentunut, ettei hän vain itse keksisi hakea apua.

        Narsismi on sairaus siinä missä esimerkiksi masennuskin. Tietenkään ei kannata toiselle mennä sanomaan mitään haukkumismielessä, tai korottaa itseään sairaan yläpuolelle holhoamalla tms, mutta narsistille voi sanoa missä hän tekee väärin toista kohtaan ja ellei tyyli vaihdu, niin narskun voi ja saa hylätä.

        Tosin, masentuneelle tuollaisen sanominen on helpompaa, sillä narskulla on se vikana että hänessä ei ole koskaan mitään vikaa, vaan muissa on.


    • Zaba6

      Et voi tehdä mitään, juokse ja lujaa.

      • Anonyymi

        Oikea narsisti seuraa perässä.


    • Mentaalivalmentaja

      Ensinnäkin narsismi-diagnoosia ei saa koskaan tehdä maallikko, se on vain lääkärin tehtävä.

      Toiseksi; jos epäilet ystävässäsi narsistisia tai itsekeskeisiä piirteitä, mieti, mikä vetää sinua hänen parhaaksi ystäväkseen. Usein ihminen valitsee ystäväkseen/kumppanikseen sellaisen henkilön, joka täyttää jotain sellaista puutetta tai puutosta, joka itsellä on.

      Suosittelen lukemaan kirjallisuutta. Esim. Mäkelän Naamiona terve mieli on helppolukuinen ja kansantajuisesti kirjoitettu kirja narsismista. Lue kuitenkin sitä suodattimen kera. Ihmisellä täytyykin olla ns. terve narsismi eli terve itsetunto ja itsetuntemus.

      Se, voitko tehdä ystäväsi suhteen mitään riippuu paljolti ystäväsi itsekeskeisyyden syvyydestä ja sisällöstä ja tietysti myös iästä. Nuoruusiässä ihminen on usein hyvin itsekeskeinen hakiessaan paikkaansa ja irrottautuessaan vanhemmistaan. Jos tämä ei aikuistumisen myötä muutu mitenkään, voidaan jo pohtia narsistisista piirteistä. Toista ihmistä et voi muuttaa, mutta voit muuttaa omaa käyttäytymistäsi ja suhtautumistasi häneen. Mieti esimerkiksi, miten reagoit hänen suuttumukseensa? Annatko heti periksi vai pidätkö oman mielipiteesi, kun olet pohtinut asiaa myös hänen näkökulmastaan. Voitko sanoa hänelle, että teillä oli nyt juttu kesken hänen keskeyttäessään tilanteita ja kertoa, että kuuntelette hänen asiansa hetken päästä.
      Jos mikään näistä ei toimi - tietty harjoittelun jälkeen, yksi kerta kun ei kerro vielä mitään - mieti, onko hän todella paras ystäväsi vai oletko hänen hyväksikäytön kohde?

    • hohhoijjaaa

      Mullakin on yks kaveri, joka puhuu aina vain itsestään. Ihan sama mikä on keskustelunaihe, tyyppi onnistuu aina kääntämään keskustelun itseensä, omiin saavutuksiinsa ja omaan täydellisyyteensä. Hermot menee. Toisinaan ihan vain testatakseni alan puhua jostain itseeni liittyvästä ja tarkkailen mielenkiinnolla, miten kaveri yrittää tuoda itsensä mukaan kuvioon, jolloin itsepintaisesti jätän ne yritykset huomiotta ja katson miten keskustelu etenee... Yleensä se olen minä, joka luovutan ja kuuntelen lopulta kaverini stooria. Mukava ja kaikille ystävällinen tyyppi, mutta ei vain taida huomata huomionhakuisuuttaan... :)

      • samanlaisiamonia

        Jätä tämä henkilö pois lähipiiristäsi. Hän ei muutu ja tuollainen kuvio jatkuessaan alkaa pikkuhiljaa kuluttamaan sinua.


    • 80t5u0tjh4e8w0

      Heh heh, vai että ystävä, ja kaiken lisäksi paras? :)
      Jos noin huonosti asiat ovat niin itse jättäytyisin pikkuhiljaa semmoisten narsisti"ystävien" seurasta pois ja puh. numero salaiseksi.
      Se narsisti kouluttaa sinua omaksi ja muiden kynnysmatoksi.

      • Pääsin lähtemään

        Just niin kynnysmatoksi.Sekantuu kaikkiin asioihisi, esittää omat mielipiteet ja lannistaa sinun.Haukkuu sinut ja tekemisesi, mistään ei muuta kuin negatiivista palautetta.Aina olet tehnyt tai toiminut väärin.Hänen kiva ideansa tai matka on seuraavana päivänä ollut turha tai rasittava.Osaa ohjailla ja käskyttää ja hän vain osaa.Tunnista itsesi, jos hauskuus häviää elämastäsi ja tarkoituksenmukaisuus, pakkaa laukkusi ja puh.numero salaiseksi.


    • tytsyli229

      Moi, lähde pois HETI, kun pystyt!!! Olen itse seurustellut narsistimiehen kanssa, mikä oli elämäni yksi hirveimmistä kokemuksista.
      Lisäksi minulla on ollut kaksi narsisti"ystävää" eli todella itserakasta tyttöä, jotka ns. pakottivat minut näkemään heitä, ja välillä kuvittelin että ihan oikeasti halusin tavata heitä. Olimme heidän ehdoillaan ystäviä, kunnes molemmat laittoivat välit poikki. Toinen niin raivokkaasti, että alkoi uhkailla minua. Jouduin vaihtamaan puhelinnumeroani. Joten älä hyvä ihminen pidä tuollaisia kavereita!! Minun elämäni on nyt erittäin onnellista, kun olen päässyt eroon kaikista noista narsisteista, miehistä ja naisista. Maailmassa on myös todellisia ystäviä. Tuo sinun "paras ystäväsi" on sinun paras ystäväsi vain niin kauan, kuin sinä tanssit hänen pillinsä mukaan.

      • näääänääää

        Heitä ei kutsuta narsisteiksi, vaan hysteerisiksi omaa napaa ajatteleviksi ihmisiksi (ja sellaisia on useita tässä maailmassa ja kaikkia ei pidä luokitella narsisteiksi). Se ei ole vielä sama asia kuin narsismi.


    • kokemusta viisaampi

      olen seurustellu narsistin kanssa , ja narsisti ei kunnioita kuin itseään,,,, se voi olla tosi ilkeä. itse piru,,,, kun sille päälle tulee,,, tekee mitä tykkää, toisista piittaamatta,,,,itse olen nainen, miesystävälläni , siis entisellä , on naisia siellä sun täällä , se saa puheellaan naiset kiikkiin ja käyttää niitä hyväkseen , onneksi ei minua, oon jalat maassa olija,,,,narsisti on aina oikeassa , omasta mielestään,,, siihen ei ole muuta keinoa , kuin jättää,,,,näin on,,,

    • Kiitos kevät

      Kannattaako nimitellä ihmisiä joita ei varsinaisesti,tunne? Et sinäkään tunne ystävääsi koska et tiedä onko han narsisti tai ei?Ellei sinua kiinnosta ystäväsi ja hänen historiaansa toimineen,et tule koskaan häntä tuntemaankaan.Meitä ei ole tänne synnytetty samalla liukuhihna samanlaisiksi kuten ehkä luulet.Kaikki nimittelyt ovat yleensä kateellisuutta herjaa tasapaksuilta massaihmisiltä sekä alemmanluokan pyrograateiksi itsensä kokevilta jotka näkevät olevansa kuin alkon monopoli.Erillaisuus ja havaintokyky arvosteluillaan on eteenpäin kantavaa.Silloin yritetään kansaa herättää valistuneisuudessaan ja oikeaan suuntaan etenemisessään.Pelkästään kateus pyrkiessä hakemaan vain lusteita jyvien joukosta ole ainoa tie eteenpäin,voi myös hakea kumppaneita joilla on hyvä into kehittää maailmaamme parempaan suuntaan pääasiana ja heittää samalla lusteet tieltä pois jarruttamasta.Lusteita voi olla muuallakin kuin viljapelloilla tai ryynisäkeissä.Vinoutuneet antikristityt vääristelevät totuutta näilläkin palstoilla.Mutta kun saamme heidänkin vääristyneet kasvonsa iloisemmiksi niin maailmakin iloistuu auringon tavoin.

    • Tuuli

      et mitään tee niin kun lääkäri sano mulle jos olet narsistin uhri eroa välittömästi muuten jäät narsistin uhriksi loppu elämäksi Tuuli

    • Peruskoulusta päivää

      Jos politiikko tai muu ihminen haluaa yhteistä hyvää yhteiskunnalle,ei hän ymmärrettäväti voi ajaa vain yhden ihmisen asiaa?Jos mielestäsi hän on silloin narsisti,ei sillä mitään väliä ole kunhan hoitaa kenttänsä.Kyllä sinulle silti ystäviä jää vetämään sinut ilmansuuntaan mihin hyvänsä.Ei ole silti kielletty käyttämästä järkeä vaikka tuntuisi kuinka hunajaiselta.

    • narri2

      poliitikoista varmaan enimmiistö narisisteja tai vastaavia. yks esimerkki on kun ei ne usein vastaa toimittajan kysymykseen.alkaa puhuun jotain ihan muuta

    • narsismin uhri

      Olen itse ollut narsistisen miehen puoliso ex- mieheni vähätteli kaikkea tekemisiäni aliarvosti kaikkea mitä tein, mutta hän itse kehuskeli mitä taas oli saanut aikaiseksi ja kuinka hyvä hän on kaikessa. Narsisti tuhoaa kaikki ihmissuhteet narsistius ei parane ikinä se on yksi kitsofrenian muodoista eli hengisenpuolen sairaus.

      • ??????????????????

        on yksi kitsofrenian muodoista


        Ihan uutta minulle, onko pötyä, kommentteja tähän?


      • ?????????????????? kirjoitti:

        on yksi kitsofrenian muodoista


        Ihan uutta minulle, onko pötyä, kommentteja tähän?

        Täyttä potaskaa!


    • paljon kokenut

      Minulla oli vuosikausia työkaverina narsisti. Kärsin vuosia ja jäin jopa vuorotteluvapaalle että jaksan. Esimies ei välittänyt mitään. Jos on pakko tulla toimeen narsistin kanssa,sinun pitää olla ns. hyvää pataa hänen kanssaan,olla ovela ja osata käsitellä häntä. Narsisti on kuin vihamies johon et voi luottaa ja jonka kanssa sinun on oltava varppeilla aina. Tärkeissä keskusteluissa ja palavereissa narsistia kannattaa karttaa; siis ei olla samassa palaverissa,jos mahdollista. Narsisti on oleva ja kääntää kaikki hyvät itseensä ja on keskipiste.
      Oksettaa sellainen ihminen.Narsisti on sairas,säälittävä ihminen ,on jäänyt paitsi lapsuudessa paljosta henkisellä kantilla.
      Kirjoitin kirjoitelman työnarsistista. Onneksi ei tartte olla enää ,toivottavasti,tekemisissä tämän narsistin kanssa. Tsemppiä ja älä anna painaa itseäsi lyttyyn!

      • pohjalainen5

        Aloittajalle on jo annettu paljon ohjeita, luin koko ketjun. Mutta paljon kokenut sai minut huomaamaan, että työkaverini on narsisti ja kyllä nuo muutkin kirjoitukset avasivat. Minulla on etuna se että johto on puolellani, minut mm. siirrettiin kauaksi hänestä. En tiedä, miksi johto on hänet luokitellut, narsistiksi vai muuten ilkeäksi ihmiseksi, pääasia, että minua suojellaan. Hän hankaloittaa työtäni, jos olen iloinen jostakin tai jonkun puolesta, hän yrittää väheksyä sitä. Hän jarruttaa kun teen nopeasti minulle annetut tehtävät ja noudatan talon ohjeita, koska miellän ne järkeviksi ja oikeiksi. JOs pahastun hänen ilkeydestään, ja yritän kauniisti keskustella, hänen kasvoilleen tulee voitonvarma ilme, se oikein pelottaa. Anteeksipyyntöä en edes ole ikinä odottanut, ihan työrauhaa vain.

        Tosi kurjaa on ollut sinulla paljon kokenut. En edes ymmärrä miten kestit. Itse en kestäisi kuukautta pidempään sairastumatta. Olen todella onnellinen viisaasta ja vahvasta esimiehestäni! Olen vielä tämän viheliäisen ihmisen kanssa 2,5 vuotta.


    • hersy

      Ei kai siinä muu auta kun sanot sille narssistille,että sinusta vaikuttaa siltä ,että olet pyöreä nolla,etkä mitään muuta ,niin katsoppa miten ääni muuttuu vai muuttuuko ystävyys parempaan suuntaan vai huonompaan suuntaa,vaan eihän sillä väliä olekkaan jos narsissista on kysymys

    • Qwertyzxcvb

      Jokaisessa ihmisessä on ajoittain narsistisiksi miellettäviä piirteitä, mutta vain harvat täyttävät aidon narsistin kriteerit. Nykyään vaan joka hemmetin naistenlehdessä toitotetaan, kuinka kaikkien pomot ja poikaystävät on niin narsistia ettei pahempia löydy!

      Ei kannata liikaa miettiä onko oma kumppani narsisti vai ei, ja yrittää sitä kautta löytää jotain oikeutusta esim. päättää suhde. Mieti mielummin, kuinka paljon suhde antaa ja kuinka paljon se ottaa, olisiko sun parempi olla sinkkuna tai mukavamman miehen kanssa? Jos olisi ja et halua enää panostaa nykyiseen suhteenseen, eroa. Ei tarvitse selitellä asiaa sen enempää.

      • moi-22

        OIKEIN!

        Narsisti on muotisana. Ihmiset ovat suurilta osin hävittänyt sanan oikean merkityksen.


      • ClinkClank

        Mitäs haittaa siitä olisi jos joku sattuisi paljastumaan?
        ...sinä saattaisit paljastua!


      • Qwertyzxcvb
        ClinkClank kirjoitti:

        Mitäs haittaa siitä olisi jos joku sattuisi paljastumaan?
        ...sinä saattaisit paljastua!

        Mitä vitt*a se muuttaa, jos joku nyt sitten olisi aito narsisti? "Haaa, sinä olet NARSISTI" Sit se narsisti varmaan parantuis, tai kaikkien ympärillä olevien "silmät aukeis"... lol.

        Jos joku on vitt*mainen tyyppi, niin se on vitt*mainen tyyppi. Sitä kannattaa kohdella sen tekojen perusteella, ei minkään diagnoosin. Tääl on kyl palsta täynnä jengiä, jotka leimaa kaikki muut, jotka nyt sattuu käymään omille hermoille, narsisteiks. "Toi puhuu vaan itestään ja ei kuuntele yhtään mua. Sen on pakko olla narsisti!" Maallikothan ei kuitenkaan diagnooseja aseta, thank god


    • Hide!!!

      Narsismille ja narsistille ei voi tehdä mitään. Itse sain aikoinaan ohjeen "pysy mahdollisimman kaukana" kun työtoverinani oli narsisti. Näin tein ja selvisin vammoitta. Paljon hän kerkisis saada pahaa aikaiseksi ennen kuin sai potkut.

    • Hohhoijaa

      Jos jäät narsisti puolisosi armoille, hän kavennuttaa elinpiirisi niin pieneksi, että alat oikeesti itsekin lopulta luulla, että olet huono, osaamaton, haiseva, luuseri, juoppo, tyhmä, ruma ym ym. ja tämän kaiken hän sanoo vielä muiden kuullen, haukkuen tietenkin puolisonsa sukulaisetkin samaan läjään.
      Meilläkin veljen vaimo tällaisen naisen uhri!
      Mikä ihme saa miehen alistumaan tuollaiseen jatkuvaan nalkutukseen? Akka on jo eläkkeellä ja natkuttaa koko ajan. Olen huolissani veljestäni ja olen sen sanonutkin. Pelkään hänen mielenterveytensä puolesta.

    • poista

      Aloittaja tekstistä huomaa jo,Sulla on sielä narsisti kaveri..Potkaise pihalle.Inhoan just tuon tapaisia ihmisiä!!!

    • viivi18

      Minä "jätin" jopa oman isoäitini, kun hän ei osaa puhua muusta kuin omista vanhus- tai nuorimman tyttärensä sairaus-kivuista! Olemme koko suku potkineet häntä vanhojen hoitotaloon, mutta hän ei suostu, vaikka on todella huonokuntoinen! Minulla on myös oma sairauteni (vaikea epilepsia) joten en juurikaan voi auttaa häntä. Ja lähes koko suku asuu 200km päässä! Juttelen toki vielä hänen kanssaan puhelimitse, mutta jos minä en saa puhevuoroa hänen kysymyksiinsä: "mitä kuuluu ja mikä on vointi?" niin silloin sanon kovemmalla äänellä että hän varmasti kuulee: "jutellaan joku toinen kerta, kun nyt pitää mennä."

    • mirkkuliisu

      jos tapaat narsistin.......................
      JUOKSE karkuun!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • kjbcaojsdjksadbkj

      Nettipalstakeskustelujen perusteella vähintään joka toinen suomalainen on narsisti.....

    • Ehdottomasti näin!

      Kerro "ystävällesi" suoraan, kaunistelematta, oikea mielipiteesi hänestä. Kerro että hän on mielestäsi ärsyttävä ja itsekeskeinen eikä kuuntele muita. Jos hän suuttuu, hyvä niin, ansaitset parempaa. Jos hän tällä kertaa kuunteleekin sinua, hänen kuuluisi pyytää anteeksi ja korjata tapansa. Älä kerro tätä hänelle mitenkään ohimennen, vaan kerro jo etukäteen että haluat puhua hänen kanssaan. Jos hän sivuuttaa koko asian tai keskeyttää puheesi omilla jutuillaan, mielestäni sinulla on oikeus suuttua hänelle.

      Tee ehdottomasti näin. Mikä on pahin mitä voisi tapahtua? Hän ei enää haluaisi olla kaverisi, mutta eihän se olisi välttämättä edes paha asia. :)

    • *******

      Minä olin pitkään sellaisen ihmisen ystävä joka puhui kokoajan itsestään ja siitä mitä hän tekee. Jos sanoin vaikka että en nyt lähde hänen kanssaan kävelylle koska pesen pyykkiä,niin hänellä oli parempi vaihtoehto pyykin pesulle. Kaikki mitä hän teki oli koko ajan mainitsemisen arvoista. Kun menin naimisiin, katkaisin välit vähäksi ajaksi kokonaan, koska olin henkisesti niin poikki. Kyllä tuntui helpottavalta.

      • energiasyöppöjä

        Tämä on oikeastaan ainoa tapa tehdä jotain asialle, huolehtia itsestään ja voimistaan sillä nämä ihmiset ovat todellisia energiasyöppöjä joita nykyinen yksilökeskeisyys ruokkii. Omat rajat on laitetta. Hyvä sinulle! Itse olen tehnyt samoin ja jättänyt pois läheisyydestäni ihmisiä joiden seurassa ei voi hyvin.


    • isot luulot itsestäs

      tuo oletus että joku on ehkä narsisti on kyllä aika sairas ajattelutapa.. ..kuka nyt ystävälleen keksii diagnoosia.. ..olette vaan erillaisia ja minun mielipidw on että ystäväsi ei tarvitse sellaista ystäväkseen mimmonen sinä olet.. ..ois jo hänen aika katsella ympärilleen ja etsiä ymmärtäväistä uutta ystävää sillä siksi sinusta ei tule eikä ole.

      • itsekeskeinen

        Olet mitä todennäköisemmin juurikin tässä ongelmallisesti käyttäytyvän ja kuvatun ihmisen kaltainen, joille ystävät ovat vain egon pönkittäjiä mykkiä kuuntelijoita.


      • isot luulot.onko?
        itsekeskeinen kirjoitti:

        Olet mitä todennäköisemmin juurikin tässä ongelmallisesti käyttäytyvän ja kuvatun ihmisen kaltainen, joille ystävät ovat vain egon pönkittäjiä mykkiä kuuntelijoita.

        Minä kyllä kysyn aina mitä sinulle kuuluu ja kuuntelen ystäväni ajatuksia.Sinä tosiaan luulottelet asioilla.


      • Lässylässy
        isot luulot.onko? kirjoitti:

        Minä kyllä kysyn aina mitä sinulle kuuluu ja kuuntelen ystäväni ajatuksia.Sinä tosiaan luulottelet asioilla.

        Pelkkää sanahelinää.
        Onko todisteita?


    • niinsevaanon....

      ettei toista voi muuttaa.
      Ehkei ihan narsisti mutta hyvin itsekäs ja itsekeskeinen ihminen joka pönkittää todellisuudessa varsin huonoa itsetuntoaan käyttämällä muita hyväkseen. Tämän kaltaisesti käyttäytyvät ihmiset ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti, liekö syynä jo kauan vallalla ollut yksilön ja yksilön tarpeiden korostaminen yhteisöllisyyden ja ihmissuhteiden kustannuksella? Minä, minulle, minä muiden edelle...jne.
      Älä kuluta itseäsi hänen seurassaan, et voi muuttaa häntä voit vaikuttaa vain itseesi ja omiin valintoihisi.
      Hanki oikea ystävä ja jätä tämä omaan erinomaisuuteensa.

      Puhun kokemuksesta. Minulla oli "hyvänä ystävänä" 10v. tämän kaltaisesti käyttäytyvä ihminen, joka asui onneksi toisella paikkakunnalla, jota luulin ja pidin hyvänä ystävänäni, mutta se oli vain yksipuolista. Lopulta minulle selvisi ettei minulla ollut muuta arvoa kuin se, että sain kuunnella ja kuuntelin hänen loputtomia, katkeamattomia vuodatuksiaan, itsekehujaan ja jorinoitaan aina niistä samoista asioista ja ihmisistä joita en tuntenut. Jos yritin itse kertoa jotain tai jutustella niin hän keskeytti puolessa lauseessa jonkun sanan laukaistessa muiston hänen omasta "paljon erikoisemmasta erinomaisemmasta" kokemuksesta. Kuvaavaa oli, että tuon 10v. jälkeenkään hän ei ollut perillä siitä loppujen lopuksi kuinka monta lasta minulla on.....ja se että hän vieraili luonani useita päiviä mutta minua ei kutsuttu koskaan hänen luokseen muuta kuin ohikulkumatkallani käväisemään, ei puhettakaan että oltaisiin välillä vietetty aikaa hänen kotonaan.

      Noiden hänen kolmen päivän vierailuidensa aikana en paljoa suutani avannut, päässyt avaamaan, minulla kesti toipua turhautuneisuudesta kiukusta kolme viikkoa. Kun lopulta tajusin tilanteen laitoin rajat itseni ja hänen väliin ja tein päätöksen, suljin hienovaraisesti "terapia/lepokoti/lomakotini" oven häneltä lopettamatta kuitenkaan ystävyyttä, sen jälkeen minua hän ei ole enää kaivannut. Enkä minä häntä, koska olen vihdoin tajunnut, ettei meillä ollut oikeaa ystävyyttä, oikea ystävyys on vastavuoroisuutta ja siitä tulee oikeasti hyvä mieli. Siinä molemmat tulevat kuulluksi ja molemmat voivat jakaa asioitaan.

      • -------

        Narsisti ei kestä kun toinen on eri mieltä, oikeasti hän puhuukin vain yksinään.
        Narsistin mielilause: "Minulla on varaa antaa periksi" kun joku väittää muuta.
        Silti voittaminen on hänelle äärettömän tärkeää, kun hän luulee olevansa yläpuolella, "No niin!"
        Me annoimme narsistin kävellä ensin ruokapöytään kun hän aina halusi olla ensimmäinen sitten menimme toisaalle syömään eikä hän enää kehdannut vaihtaa paikkaa.


    • Nykyisen kaltainen

      kilpailuyhteiskunta ruokkii narsismia.

    • blööpp

      Ei narsistia voi parantaa.

    • ex myös

      Voiko narsisti muuttaa käytöstään, vaikka on vaihtanut puolison, muka parempaan?

      • Ei voi..

        Narsisti on narsisti,mutta uhri muuttuu pahimmassa tapauksessa narsistin kaltaiseksi.


    • erikoista1

      Erikoista tämä narsisti-diagnostiikka. Ja etenkin sen yleisyys chatti-palstoilla ja sen vähäisyys mm. lääkärien tekemänä.

      Oma tulkintani: ihminen haluaa etsiä usein syyllistä, jotakuta johon purkaa raivonsa ja pettymyksensä elämän tapahtumista, syytä siihen että negatiiviset tapahtumat johtuivat edes jostain selitettävissä olevalla.

      Tottakai monet ihmiset ärsyttävät, joku on liian hiljainen, joku puhuu liikaa, joku nauraa liikaa, joku itkee liikaa, jonkun mielestä.

      Entäpä jos: narsisti-diagnostiikka onkin syntipukki johon on helppo ammentaa kaikki maailmansodista pettymyksiin autokaupoissa -- se on sen narsistin syytä! Voi olla että erehdyn.. mutta mutta... Entäs jos vaan otettais itseämme niskasta kiinni ja yritettäisi rohkeasti tarttua elämään ja kohdata negatiiviset asiat ja ihmiset ilman liikaa yleistämistä?

      • Maailmansodista

        Voi ainakin syyttää nimenomaan narsisteja,vai meinaatko ettei esim Hitler ja Stalin ollu narsisteja tai psykopaatteja.
        Ennenvanhaan niistä narsisteista vaan sanottiin että joku on mahdoton ihminen.


      • N.U.T
        Maailmansodista kirjoitti:

        Voi ainakin syyttää nimenomaan narsisteja,vai meinaatko ettei esim Hitler ja Stalin ollu narsisteja tai psykopaatteja.
        Ennenvanhaan niistä narsisteista vaan sanottiin että joku on mahdoton ihminen.

        Mitäs luulette meneekö narsisti hoitoon vapaaehtoisesti lääkäriin jossa hänellä voitaisiin todeta jonkin sortin heikkouksia kuten diagnooseja?
        Ei narsistin kanssa kannata jakaa 5minuuttia kauempaa kun epäilykset alkavat vahvistua.
        Täydet sympatiat uhreille.
        NUT


    • Uhri nro 32

      Tunnista narsisti

      Häpeilemättömyys, ylimielisyys, vaativuus ja kateus. Hyväksikäyttö, rajattomuus ja maaginen ajattelu. Näistä piirteistä tunnistat narsistin.
      Narsisti on hyväksikäyttäjä. Hänelle kaikki ihmissuhteet ovat olemassa vain omien tarpeiden tyydytystä varten. Narsisti on jäänyt 2-vuotiaan kehitystasolle: hän ei ole kyennyt erillistymään äidistään ja näkee siksi toiset ihmiset itsensä jatkumona. Narsisti rikkoo toisten ihmisten rajoja, manipuloi heidät toteuttamaan omia päämääriään ja samalla mitätöi heitä. Narsisti siirtää heikkoutensa kanssaihmisiinsä ja paistattelee omassa erinomaisuudessaan.
      Narsistia ei voi muuttaa rakkaudella
      Narsisti ei kykene vastavuoroiseen ihmissuhteeseen eikä hän tunne empatiaa. Narsisti sivuuttaa kanssaihmistensä mielipiteet ja tarpeet. Alistumaan taipuvaiset ihmiset valjastetaan oman itsetunnon pönkittäjiksi, ei-alistuvat ihmiset synnyttävät narsistissa puolestaan häpeän tunnetta ja raivoa.
      Narsisti ei itse ymmärrä omaa tilaansa. Siksi narsistia ei pysty muuttamaan. Mikäli ihminen tunnistaa itsessään narsistisia piirteitä, on tämä merkki siitä, että hän ei ole täysin narsistinen ihminen. Hänellä on mahdollisuus muutokseen, mutta se vaatii pitkällistä ja kärsivällistä pyrkimystä ja halua, sekä terapiaa.
      Narsistista voi tulla riippuvaiseksi
      Narsisti osaa tekeytyä viekkaudessaan myös haavoittuvaksi. Siten hän houkuttelee hyödynnettäviä luokseen. Älykäs manipulointi johtaa ihmisen helposti riippuvuussuhteeseen narsistin kanssa, erityisesti jos taustalla on aiempia kokemuksia narsistin kanssa elämisestä. Narsisti tekee kanssaihmisistä riippuvaisia itsestään vetoamalla heidän heikkouksiinsa ja häpeäpisteisiinsä. Narsistin erikoislaatuisuus voi tehdä vaikutuksen – maailma hänen silmillään näyttää hienolta ja jännittävältä. Saatamme haluta päästä osallisiksi siitä. Narsistin suureellisuus voi tarjota meille jotain, mitä omasta elämästämme puuttuu. Ylimielinen ja itsevarma käytös voivat tehdä meihin vaikutuksen etenkin, jos oma itsetuntomme on hatara.
      Voimakkaan, karismaattisen ja ylimielisen ulkokuoren taa kätkeytyy hauras itsetunto ja arvottomuuden tunne. Narsisti ei kykene itse käsittelemään pohjimmaisia tunteitaan, sillä hänen persoonansa on niin vinoutunut. Narsistia ei voi muuttaa omalla ymmärryksellä, hyvyydellä ja rakkaudella. Sen sijaan narsisti muuttaa läheisensä – tuhoaa kanssaihmisensä minuuden jatkuvalla mitätöinnillä, tyytymättömyydellä ja toiseen projisoidulla vihalla. Paras suojautuminen narsistia vastaan on hakeutua irti tällaisesta ihmissuhteesta. Usein joudumme kuitenkin tekemisiin narsistin kanssa esimerkiksi työelämässä ja tuttavapiirissämme.

    • elv5

      Hakeudu pois hänen vallastaan. Narsismi ei parane. Olin narsistin kanssa avoliitossa 3v ja siihen kun yhdistetään päihteet, narsisti on todella vaarallinen. Tänäkin päivänä salainen osoite ja puh.num.

    • Ohjeeni111

      En voi antaa muuta ohjetta kuin sen, että kaikki suhteet ja ystävyysuhteet perustuvat siihen, että molemmat osapuolet saavat suhteesta jotain. Enkä tarkoita rahaa vaan sitä, että tulee kuulluksi, viihtyy toisen seurassa ja usemman lähtee toisen seurasta positiivisin mielin kuin negatiivisin.

      Toki kaikissa suhteissa tulee joskus riitaa, väärinymmärryksiä tms.

      Itse päätät sen miten pitkällle suostut siihen, että toinen käyttää sinua kuunteluttamaan omia juttujaan, mutta ei kuuntele sinua. Sama päätee syytöksiin tai ihmisiin, jotka eivät ymmärrä sinua.

      Suhteet, jotka pelkästään kuluttavat sinua voivat pahimmillaan sairastuttaa sinut, joten loputtomasti ei kannata ottaa keneltäkään paskaa niskaan. Tilanne voi olla ikävä jos olet jotenkin (vaikka taloudellisesti) riippuvainen narsistista. Ei se, että toinen on taloudellisesti riippuvainen toisesta oikeuta päivästä toiseen kaatamaan paskaa niskaan, niin kauan kunnes toinen sairastuu henkisesti.

    • vakkojds

      "Voisitteko antaa jotain vinkkejä miten sais hänet takas maan pinnalle? "

      Oletko ihan kokeillut normaalia puhumista
      Silleen kun normaali ihminen puhuu normaalille ihmiselle
      Jotenkin vaikeaa kenties.


      Joillan on tapa olla olevinaan - yleensä se loppuu kun asiasta sanoo silleen rehellisesti.

      Jos et itse kuvittelle että muidne pitää osata lukea ajatuksesi

    • pussineiti

      Asiahan on näin et hän ei ikinä muutu sinun takiasia. Olettepa kuin kauan tahansa olleet parhaita stäviä. Ja uskoisin et hän vaan käyttää sinua omaksi hyväkseen, pystyäkseen näyttämään miten hyvä on itse.
      Itsellä oli paras ystävä samanlainen. Käytti kaikkia ihmisiä hyväkseen. Kun hänellä ei ollu niistä mitään hyötyä enää niin hän ei puhunu niitten kans enää. Niin jätkistä kuin tytöistä. Ja kun huomasin ettei mun seura enää kelvannu, kun minusta ei ollu hyötyä enää, niin jätin koko ihmisen yksikseen. Olipa 10v ystävyys takana tai ei, mut mun päälle ei tallata noin. Ja jos kerran ei mihinkään muuhun enää kelpaa, niin kannattaa lähteä pois semmosten ihmisten luota.

    • Vältä ansa

      Narsismia esiintyy molemmissa sukupuolissa joista tyypillisimpiä esimerkkejä muiden manipulointi jotakuta vastaan tunteisiin vetoamalla johon ulkopuolinen helposti kompastuu toimimaan manipuloijan mielen mukaan näin manipuloija säilyttää omat kasvonsa muiden kantaessa syy seuraukset!

    • 16+3

      Mulla oli aikoinaan kaverina samanlainen tyyppi. Jos teki virheen ja siitä vain mainittiinkin, hän lähti ovet paukkuen pois tai sekosi totaallisesti ja alkoi huutamaan.
      Kerran hän puhui minusta paskaa niin paljon että en enää puhunut hänelle mitään. Jouduimme sen jälkeen tilanteeseen jossa olimme kaksin ja hän alkoi huutamaan minulle kuinka lapsellinen muka olin jne. ja näytti siltä että hän lyö minua turpaan. Taas sen jälkeen hän lähti ovet paukkuen tiehensä.
      Lisäksi hän yritti aina lyöttäytyä seuraani ja hyötyä minusta. Rahallisesti kuin muutenkin.
      Kahden vuoden kaveruuden jälkeen en enää jaksanut ja pistin välit poikki.

    • Narsisteilla on

      Aina seuraajansa,eli hovinsa,jotka niitä kannattaa ja palvoo.
      Suurimpia narskuja lienee ollut Hitler,Stalin,jeesus,Muhammed ja muut tuommoset karismaattiset johtohenkilöt.

      • valitus lähti

        Hitler ja Stalin isolla alkukirjaimella, mutta Jumala pienellä. Eikö palstan hihhuliylläpito voi tehdä mitään tälle jumalanpilkalle?


    • Taas tätä samaa

      Suomi24 on huomannut että narsismialoitukset myy...

    • 57v mies

      Juokse karkuun kun (jos) vielä kerkiät!!!

      Kaverisi on vähintään erittäin itsekeskeinen. Mitä ilmeisimmin hän haluaa hallita ja pomottaa muita, jotka eivät ole mitään häneen verrattuna. Muistetaanpa vanhaa sanontaa: Sydämen kyllyydestä suu puhuu. Siis mitä on hänen sydämessään?

      Kyse on niin voimakkaasta luonteen perusominaisuudesta, ettei siitä voi edes "parantua".

    • Narsisti

      No, olen narsisti ja hyvin menestynyt liikemies, nyt jo eläkkeellä. Tiedän olevani juuri sellainen kun kirjoituksissa sanotaan. Taitaa olla niin että tämä on sairaus sairauksien joukossa. Ei se haukkumalla parane. Kosto vaan jää jäljelle

    • Tiedän ja tunnen

      Narsistinen henkilö haluaa kaiken huomion ja hänellä on oma hännystelyjoukko takanaan. Kaikki kiitävät häntä ja hän käyttää muita härskisti hyväkseen. Avioliitossa hän on itse uskoton, mutta toisen pitää olla hänelle uskollinen

    • Perus prinsessa-akalta toi kuulostaa. Jos toi olisi narsistin määritelmä niin puolet alle 25v naisista olisi narsisteja ja 25% siitä ylöstpäin.

      • narsistinen kusipää/nph

        Miksei yhtä hyvin kaikki "haluaisin huijata seksiä jokaiselta naiselta sekä lisäksi kauniin siveellisen uskollisen tyttöystävän, jota itse kyllä tulen salaa pettämään kiäh kiäh tilaisuuden tullen".

        Suuri suosio vastakkaisen sukupuolen taholta ei tee ihmisestä nph:ta, mutta urea voi kyllä etsiytyä uusiin korkeuksiin, kun valta jälleen turmelee.


    • Kokemusta on :/

      Kyllä se vaan tosiaan niin on, että Narsisti pilaa olemassa olollaan aivan kaiken ja kaikki lähellä olevat. Paras neuvo on todellakin, että pakene niin pian ja kauas kuin vaan voit. Jos edes kuvittelet että tän kaltainen ihminen kykenee minkäänlaiseen rakkauteen ja tai toisen arvostamiseen niin olet täysin hakoteillä.

    • ....................

      Ystäväsi voi olla myös huomionkipeä persoona. He ovat usein lievästi narsistisia.

    • Ei ole

      Et voi tunnistaa ihmistä narsistiksi. Jopa ammattilaisen voi olla vaikeaa tehdä diagnoosi. Älä rupea keittiöpsykologisoimaan.

      Jokaisessa on narsistisia piirteitä mutta se ei tarkoita narsistista persoonallisuushäiriötä.

      Se, että kaveri kääntää asian vitsiksi on jo merkki siitä, ettei hän ole narsisti. Hän vain on itsekäs. Kaveri taitaa itse olla epävarma.

      Ei kaverisi ole narsisti vaan yksinkertaisesti sosiaalisesti vajakki tai muuten vain mulkku. Sellaiset ystävät laitetaan tien päälle. He etsivät uuden epävarman korvan kuulemaan juttujaan,

    • Vinkkejä

      Miksi olet sellaisen ihmisen seurassa jonka kanssa et tunne oloasi hyväksi?
      Oli ystäväsi narsisti tai ei, niin suosittelisin että jos et millään saa oloasi helpommaksi, kannattaa suhde yksinkertaisesti lopettaa.

      Ja jos kyseessä olisi narsismi(kuvauksen perusteella voisi olla) niin siitä voi parantua, mutta vain jos narsisti itse sen tajuaa.

      Terapeuttini sanoi että yleisimmissä tapauksissa sanotaan, että "Pakene."

    • ----------,.--------

      Mustasukkainen narsisti ja naisena vielä feministi. Ei voi pahemempaa kaveria.

    • jessika4

      Meidän työpaikalla oli narsisti. on jo eläkkeellä. mutta hänellä oli juoksupoika joka vielä on töissä , aikaanaan hän pelkäsi tätä narsistia. täytti narsistin toiveet yli muiden tehtävien. Eli sitä pahan puhumista selän takana, toisten epäonnistumisists suunnattomasti nauttiminen. Vallan käyttöä voimakkaasti oman edun ylläpitämistä, ja erittäin ystävällinen edessäpäin ainakin alkututustumisen aikaan. Todella terävä oli tämä narsisti, mutta ei hänen vihamieheneenkään kannattanut olla. Kaksi henkilöä erosi töistä kun eivät tulleet toimeen tämän narsistin kanssa. Onneksi itse olin vähemmän tekemisissä hänen kanssaan. Hänellähän oli tavallaan esikunta jota hän ohjaili haluaamaansa suuntaan. Nykyisin tämä esikunta juoksupoika hänellä on ainakin seläntakanapuhumisen taito ja mustamaalaminen tapana , tarkoitan valehteleen toisen vahingoksi oman egonsa pönkittämiseksi. Eli samoja piirteitä ,käyttää kaiken kertomasi sinua vastaan muuttamalla totuutta selän takana.

    • m.i.n.ä

      NARSISTI on aika kova sana. Eihän esim. täällä ole mitään muuta kuin NARSISTEJA jos tuolla kriteerillä ihmiset luokitellaan.

    • eroonpäässyt

      Narsisti elää toisen kautta niin kauvan kuin toisesta on hyötyä kaikki menee ok.. .. Käyttää toista hyväkseen ei ajattele toisen tunteita yhtää.. Narsisti tuntee että hän on aina oikeassa ja ei tee koskaan mitää väärin... Parisuhteessa kyykytää alistaa kumppaniaan ..

    • tautiin ei lääkettä

      ajaako hän isolla autolla ja tietylla merkillä kutne Auri, BMW? Jos vastaus on myönteinen, et voi odottaa hyvää tulevaisuudelta- Olet parantumattoman, itsekeskeisen öykkärin pauloissa. Miten jouduitkaan tällaiseen ongelmaan. Vai oletko itse samanlainen? Siinä tapauksessa kilpailette keskenänne. kaksi öykkäriä. Ottakaa yhteen ja katsokaa kumpi on kumpi. Se on palvelus molemmille, tai ainakin sille joka häviää. voi parantua ongelmastaan.

    • Suominainen-10

      Onko se RIKAS? Jos, niin nai se!!
      Raha on tärkeintä miehessä, sitten kuuluisuus ja valta. Millän muulla ei ole väliä :)
      Rikkaat miehe ovat IHQja!!!

      • Elli-Noor

        Jo on mieletön ehdotus, naida narsisti rahan takia! Olin rikkaan narsistin tyttöystävä pari vuotta ja se riitti. Luuletko, että narsisti antaa toisten nauttia rikkauksistaan? Älä nyt vain moista luule. Ei anna nauttia. Ja jos matkustat narsistin kanssa niin et saa katsoa edes niitä nähtävyyksiä mitä itse haluat, vaan on katsottava vain ne paikat, jotka narsisti määrää. Narsisti ei lahjoita kenellekään yhtään mitään ilman vastinetta ja vielä sittenkin niin, että saa aina omansa pois. Narsisti ei anna rahojaan kenellekään - sama miten paljon sitä olisi. Olet rikkaan narsistin kanssa köyhempi kuin savimajan asukas. Ei ole enää edes omaa vapauttakaan. Olen kaiken nähnyt ja kaiken kokenut - ei kun pois vain! Kukaan ei ymmärtänyt mitenkä minä niin rikkaan miehen saatoin "jättää"... Minä vain jätin - ja kesti toiset kaksi vuotta ennenkuin aloin taas olla tasapainossa kaiken petkuttamisen jälkeen.


      • kaukoö
        Elli-Noor kirjoitti:

        Jo on mieletön ehdotus, naida narsisti rahan takia! Olin rikkaan narsistin tyttöystävä pari vuotta ja se riitti. Luuletko, että narsisti antaa toisten nauttia rikkauksistaan? Älä nyt vain moista luule. Ei anna nauttia. Ja jos matkustat narsistin kanssa niin et saa katsoa edes niitä nähtävyyksiä mitä itse haluat, vaan on katsottava vain ne paikat, jotka narsisti määrää. Narsisti ei lahjoita kenellekään yhtään mitään ilman vastinetta ja vielä sittenkin niin, että saa aina omansa pois. Narsisti ei anna rahojaan kenellekään - sama miten paljon sitä olisi. Olet rikkaan narsistin kanssa köyhempi kuin savimajan asukas. Ei ole enää edes omaa vapauttakaan. Olen kaiken nähnyt ja kaiken kokenut - ei kun pois vain! Kukaan ei ymmärtänyt mitenkä minä niin rikkaan miehen saatoin "jättää"... Minä vain jätin - ja kesti toiset kaksi vuotta ennenkuin aloin taas olla tasapainossa kaiken petkuttamisen jälkeen.

        Vai ei rahaa kärkkyvä onnenonkija päässykään raha-apajille, kun rikkaan miehen valitsi? He he, siitäs sait. Ja mies on heti narsisti, kun ei jaa rahojaan onnenonkijan kanssa? Kakkoseks jäit, ruikuttaja!


    • lauratam

      Juokse pois ja lujaa. Häntä et saa ikinä takaisin maanpinnalle.

      Kukaan ei voi muuttaa narsistin personallisuutta. Ei hän itsekään.

      Pidä huoli itsestäsi, olet elämisen arvoinen ihminen. Ole vahva, kenelläkään ei ole oikeutta nujertaa sinua.

    • Nar sissi

      Kannattaa juosta ja lujaa, niin että nuppi tutisee. Ei sellaisia nartissejä kannata jäähä kuuntemaan.

    • Yks ISO?

      Mitä kaikkea hyvää taikka pahaa luonto voikaan tehdä ihmisille ? Aivan "yllättäen"?

      Luonto ei ole mikään börs taikka velkapankki mikä rahalla taikka keksityillä oletusarvoilla toimii.

    • koettu on

      narsisti ei anna edes alistettavan kertoa omia mielipiteitä, vaan korjaa koko ajan ja puhuu päälle..

      • kuiskutteleva käärme

        narsisti on ihmissuhdemestari, joka ei ymmärrä muista ihmisistä tuon taivaallista. mestaroi heidänkin mielipiteensä aina uuteen remasteroituun (=tekotyperään) valoon juorutakseen niistä muille ihmisille.


    • krimps krämps

      Ihmiset on mitä on. Ksipäät ksipäitä jne. Puhe eikä murehtiminen auta. Kannattaa irrottaa ittensä tuollaisista suhteista ja viettää aikansa vain sellaisten kanssa, jossa antaminen ja ottaminen on tasapuolista. Olen tehnyt ihmisten suhteen nollatolerannssilla rajuja ratkaisuja enkä ole katunut yhtään. Elämä on muuttunut paljon paremmaksi. Kaikkia pskiaisia ei kannata pitää ystävinään kun he eivät oikeasti sellaiseen pysty. Ainoa murhe, mikä minulla tuosta on tullut on se, että miksi tuhlasin aikaani ja energiaani moiseen. Se ei todellakaan kannata. Tässä puhuu jo jonkin mittainen elämänkokemus.

    • SakuSammakko. . .

      Kerskuja , kyräilijä. Semmosia on. Riidellään, ja kuittaillaan muille. Muut on huonoja , itsessä ei mitään vikaa. Vuoroin kerskutaan vuoroin haukutaan.
      Mulla lähisukulainen on tommonen. Vierailut päättyy rähinään, kun ei kestä kritiikkiä. Mut aina voi tuttunsa valita, suosittelen, jätä kerskuja kerskumaan ja suuntaa kohti terveempiä tuttuja.

    • hyvä että ei

      käänteisnarsistinen LR. Nämä henkiset masokistit ne vasta ärsyttäviä osaavat olla.

    • wannabe marilyn

      narsismi on sairaus, siitä lienee kaikki yhtä mieltä täällä. nykyään kuitenkin sanaa käytetään liikaa ja liian hepposin perustein. jatkuva itsestä jauhaminen on raskasta, eräs ex ystäväni oli juuri sillainen. eihän sitä todella jaksa kuunnella, etenkään kun toinen pitää keskeyttää tökerösti, jos oman asiasi haluat perille.

      joku sanoo että sääli on sairautta. ei vaan sääli on sääliä ja piste. nyt lähdet kohti uusia seikkailuja, ei tommosta tartte kestää ellet välttämättä halua ovimatoksi.

    • juna4

      sun kannattaa lukea tämän nimimerkin gxgxfgfx teksi,koska se on totuus enemmän varmaan ystäväsi on vaan itsekäs ja huomion hakuinen ja mustasukkainen.( onko mahdollista että ystävälläsi ei ole sisaruksia?? ) koska itselläni oli parisuhde mieheen joka on narsisti, jaksoin n. puolivuotta en edes itse tajunnu heti, kunnes minut oli henkisesti lyöty alas ja sitten viiminen pisara olikin että sain mustan silmän ja kepit alle. ja oletti minun palaavan takasin kun mitään olisi tapahtunu, mutta siin samassa oli patologinen valehtelija.

    • krimps krämps

      Ihmisten yleinen ongelma on, ettei kestetä olla yksin ja itsenäisiä. Kuvitellaan, että elämä on aivan kauheaa, jos ei koko ajan ole jotain parisuhdeviritystä menossa. Sinkuistakin puhutaan siihen sävyyn, että he nyt vain väliaikaisesti ovat ilman ja koko ajan haku päällä.

      Helposti siinä joutuu sitten roikkumaan huonossakin suhteessa kun ei uskalla ajatella, että mitähän ne muutkin ajattelee, jos joudun olemaan ilman kumppania. Se kumppani on jonkinlainen statussymboli, joka jokaisella menestyvällä ja kunnon ihmisellä on pakko olla. Ei ole.

      Minä olen mieluummin ilman suhdetta kuin että väen väkisin joistain epämääräisistä paineista johtuen roikkuisin jonkun kanssa. Ihmisen pitää kasvaa tuollaisten pakkojen yläpuolelle. Olla sitten sellaisen kanssa, joka on juuri se oikea eikä vain "hoito".

    • rfstgjsfgj

      Vähintään puolet ihmisistä on narsisteja jos oireet ova edelläkuvatun kaltaisia.

    • Jaanopeppeli

      Älä inise, mikkihiiri! Taidat olla itse vielä pahempi narsisti, kun puhut esität ystävää ja puhutkin hänestä seläntakana! Aaahahahaa! Mee sanoo sille päi naamaa jos uskallat!!!

    • Yue

      Narsistinen persoonallisuushäiriö on vakava sairaus. Termiä käytetään puhekielessä usein väärin, eikä sinunkaan ystäväsi välttämättä (toivottavasti) ole narsisti, vaikka onkin itsekeskeinen. Sairaalloista narsismia on hyvin vaikea hoitaa, koska siitä kärsivä ei usein tiedosta tai myönnä omaa vajavuuttaan. Eihän hänessä voi olla mitään vikaa. Narsisti käyttää muita ihmisiä hyväkseen ja pönkittämään omaa egoaan. Hän tarvitsee jatkuvaa ihailua, mutta voi mielistellä myös toisia, mikäli heidän suosionsa saa hänet itsensä parempaa asemaan. Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivän on hyvin vaikea, ellei jopa mahdoton, muodostaa aitoja, pyyteettömiä ystävyyssuhteita. Sairaalloisesta narsismista kärsivän henkilön seurassa on varmasti vaikea olla. Koeta kuitenkin muistaa, että kyseessä on sairaus, joka voi juontaa juurensa esim. huonosta lapsuudesta, eikä narsisti voi sille mitään.

      • Minäkin yksi uhri

        Olen elänyt ihmisen kanssa 13 vuotta, mutta en ole sairautta tunnistanut. Nyt olen saanut hänen sukulaisiltaan vahvistuksen , että ex-puolisossani olisi näitä narskun piirteitä. Minua on hävettänyt hänen ylimielisyytensä ja omahyväisyytensä kun olemme olleet esim vierailulla ja hän on kerskunut hyvyydellään. Mies oli tavatessamme yhtä hunajaa, kukkia kannettiin oven ripaan ja rakkauden tunnustuksia postilaatikkooni. Minut manipuloitiin heti ensitapaamisesta alkaen. Minä en sanonut mistään asiasta hänelle vastaan vaan menin hänen talutusnuorassaan ja tein kuin hän tahtoi. Kasvoin hänen ajatusmaailmaansa. Minun läheisiäni hän muisti nolata, käytti rahallisesti minua hyväkseen, olin liian kiltti ihminen hänelle, mutta sellaisia narskut yleensä hakevat uhrikseen. En lähtenyt sille linjalle, että olisin hänen omahyväisyyttään ihaillut, mutta ihmettelin ja läheiseni ihmettelivät kuinka makea hän oli heillekin ja seläntakana toista mieltä. Olen saanut vihjeitä, että hänellekin olisi lapsuudesta jäänyt traumoja, jotka mahdollisesti ovat saaneet hänessä tällaisen käyttäytymismallin.


    • spainyou

      Muista, ettet mene hetkeäkään hänen mielensä mukaan, ellet SINÄ halua. Tee rajasi selväksi hänelle.

      Narsisti ei pysty kunnioittamaan toista eikä toisen rajoja, sillä hän ei tiedosta omaa röyhkeää käytöstään. Saatikka niitä toisen rajoja. Narsisti ei välttämättä tiedosta aina sitäkään, millainen hänen tarpeensa käyttää muita ja saada huomiota on. Hänelle se on enemmänkin elinehto ja persoonallisuuden piirteisiin piintynyt ehto, kuin mikään järin pitkälle harkittu juttu.

      Hanki muita ystäviä. Se on ehkä sinulle helpompaa.

    • anonyymituntematon

      En usko että ystävälläni on todettu narsistinen persoonallisuushäiriö, mutta tuo teksti kuulosti niin paljon häneltä... täytyisikö epäillä?

    • Kevättä ilmassa

      Hankkiudu hyvä ihminen ja äkkiä ystävästäsi eroon. Narsisti ei itse tajua omaa tilaansa ja harvoin narsisti muuttuu.
      Kestin 4 vuotta narsistipomoa. Otin viimein lopputilin, olis pitänyt ymmärtää lähteä jo ajat sitten.
      Ehdin tavata tässä pari kuukautta sitten ihanan ystävän, voi pahus, taas narsisti. Ei millään meinnannut uskoa, etten halua jatkaa seurustelua, jouduin olemaan tosi ilkeä, että pääsin eroon.
      Narsismista on olemassa kirjoja, LUE, että tiedät.

    • machomani

      narsistiset machomiehet on niitä tosimiehiä, jotka kaikki naisetki kaataa :)

    • kesä456

      Narsisti ei luota kehenkään, ei elä elämää. Pilaa elämättömyydellä toisten elämän.

      Narsistin huomaa, kun uupuu viimeistään. Terve tekee kaiken, mutta saa kuulla ettei riitä, tee tarpeeksi, on huono ja tekee lisää, narsistille, kun narsisti itse ei laita tikkuakaan ristiin vaan pelailee muualla.

      Huomionhakuisuus on narsismia, pelleily on narsismia.

      Terveet, tasapainoiset ihmiset ottaa ihmissuhteet vakavasti ja aidosti 100%:sesti.

      • tunnollinen kalamies

        Joskus tulee turhia leimaamisia, se narsisti itse leimaa toista narsistiksi.

        Oma tarinani on se, että taistelin vuosia sellaista ihmistä vastaan, jota vihasin hänen toimintansa vuoksi. Jatkuvan selän takaisen pahan puhumisen ja lietsomisen vuoksi. Hän oli itseasiassa pahempi mitä tiesinkään, hän koko ajan kyttäili elämääni toisten ihmisten kautta.
        Hän yritti eristää minut muista, ryhdyin antamaan hänelle takaisin - vihasta. Näin hänen narsistiset piirteensä, en pitänyt häntä tasapainoisena ja terveenä ihmisenä lainkaan, koska huomasin hänen pelinsä ja vaikutuksensa ihmisiin ympärillä - eniten kuitenkin itseeni, tietenkin.
        Nimitin häntä narsistiksi. Hän rupesi nimittämään minua narsistiksi.
        Onki lisää tietoa ja ryhtyi rakentamaan minusta narsistia, selän takana kuulemiensa ja lukemiensa asioiden perusteella.
        No ei mitään, läheiset tietävät etten ole narsisti, enkä myöskään hullu, kuten hän on väittänyt ja levittänyt sanomaa.

        Nyt on suurempi joukko jo huomannut mikä hän on laatuaan... Kovasti sekaantumassa ihmisten elämään, rikkomassa välejä, oman mustasukkaisuutensa ja kateutensa vuoksi.
        En ole hänen laistaan ihmistä vielä tavannut tämän elämän aikana, enkä olisi halunnut tavata häntä laisinkaan.

        Hän on kieroilija, vääristelijä, valehtelija, kateellinen, mustasukkainen peluri. Hän itse ei ole elämässään saanut niitä asioita, joita olisi halunnut, ja siksi on kateellinen toisille ihmisille heidän elämästään missä asiat ovat toisin.

        Hän yrittää neuloja pistelemällä tökkiä uhriaan kaikesta siitä mitä hän on, tuntee tai tekee... Koko toisen ihmisen elämä on hänen mielestään väärin elettyä ja väärin.

        Olen kuitenkin ihan tyytyväinen omaan elämääni, ja onnellinen siitä, että olen päässyt hänestä eroon - ja hänen kierosta hovistaan.

        Jos olen tuntenut tarvetta purkaa fiiliksiäni täällä, se johtuu siitä, että hän kirjoitteli ja puhui vuosikaudet paskaa selkäni takana. Joskus tulee tarve maksaa takaisin, potut pottuina.

        Silti en ole hänen yksityiselämästään missään netissä kirjoitellut, vaikka olisi ehkä sen ansainnut, sen vuoksi mitä on minulle tehnyt. Hän omalla toiminnallaan loukkaa monia ihmisiä, ei ainoastaan minua, ja tunnen myös siitä syystä vihaa häntä kohtaan. Nimensä, kasvonsa ja tapansa muistan - ikuisesti.


    • narsissi tarttuu

      Jos olet narsistin uhri, niin varo vaan. Uhrit saattavat muuttua itsekin narsistin kaltaisiksi oppiessaan huonoja käytösmalleja. Menet pilalle, etkä saa enää ystäviä tai et uskalla ystävystyä, kun pelkäät, että sama tapahtuu taas.

      Minulla on samanlaisia kokemuksia, mutta en usko, että ystäväni on varsinainen narsisti. Olemme edelleen ystäviä, mutta olen ottanut etäisyyttä ahdistavasta ja tosi väsyttävästä symbioosista, jotta saisin itse parantua ja kehittää itsetuntoani. Olen pohtinut nämä asiat halki jo monta kertaa, antanut anteeksi ja yrittänyt unohtaa, koska katkeruus ei auta ketään. Tällaisia asioita liittyi ystävyyteemme:
      - Hän vihasi kaikkia muita ystäviäni, myös perhettäni. Hänen lisäkseen en saisi pitää muita jumalia.
      - Hän saa esimerikiksi haukkua minun äitiäni vaikka kuinka, mutta jos uskallan vastata samalla mitalla, hän kertoo kaikille, kuinka haukuin hänen äitiään.
      - Hän vääristelee totuutta ja yhteisiä muistojamme sen mukaan, mikä parhaiten sopii. Jos väittelemme jostakin asiasta ja minä puolustan oikeaa kantaa, niin arvatkaa, kumpi oli hänen mielestään puolustanut oikeaa kantaa, kun totuus selviää? Tällaista tapahtui usein ja siinä kyllä ihmettelee, olenko sekoamassa, kun muistan väärin, mutta kaipa hän sitten tietää...
      - Sain kuulla vioistani koko ajan: pureskelen liian äänekkäästi, pukeudun liian köyhästi kirpparivaatteisiin (olin köyhä, hän vihasi kaikkia köyhiä ja piti heitä pahoina ihmisinä), kävelen rumasti, hiukseni olivat väärällä tavalla, en kelpaa ennen kuin olen sen ja sen näköinen... Onneksi olen melkein unohtanut suurimman osan näistä jutuista.
      - Jos kaikkien haukkujen jälkeen uskalsin sanoa takaisin, hän muisti minun "säälimättömän julmat sanani" vielä vuosien päästä ja piikitteli niillä.
      - Hän määräsi mitä tehdään ja milloin. Jos minulla olisi ollut muuta tekemistä kuin lähteä hänen luokseen viihdykkeeksi, jouduin selittämään syytä kauan ja hyvittelemään ja tuntea tottelemattomuuteni nahoissani.
      - En saanut puhua omasta puolestani tai puhutella uusia ihmisiä. Hän puhutteli muita ensin, jopa opettajia koulussa ja minun osani oli olla kiitollinen, kun sain edes seurata vierestä. Hän saattoi kieltää minua puhumasta jollekulle, ilman selitystä.
      - Arvatkaa, kummalla ei ollut oikeutta alkaa seurustella ennen toista?
      - Hän oli mielestään maailman napa ja siistein tyyppi ikinä, kaikki muut nollia, minä niistä nollista alimmainen. Ehkä olinkin.
      - Olin aivan varma, etten kelpaa kenenkään muun ystäväksi, turha edes yrittää, koska silloin jäisin aivan yksin. Paras siis jatkaa samaan malliin.
      - Kun aloin ottaa etäisyyttä, pelkäsin oikeasti, että hän kostaa jotenkin.
      - Minulle tulee todella huono omatunto tällaisen kirjoittamisesta ja mietin, että olinko minä sittenkin se pahis ja narsisti ja vain käännän asiat päälaelleen? Ehkä minun olisikin pitänyt olla kiitollinen, kun kelpasin hänelle?

    • Minä

      Olen yksinäinen, masentunut äiti jonka elämää hallitsee täysin tällainen "narsistiksi" määritelty ihminen. Voin kertoa että eroon pääseminen/karkuun juokseminen on enemmän kuin vaikeaa... tämän suhteen vuoksi on mennyt välit ystäviin ja osaan sukulaisistakin. Käyn psykologilla ja olen muuttanut paikasta toiseen, juossut vauva kainalossa raskaana turvakotiin! Ihminen joka on oikeasti NARSISTI siis manipuloi toisen sairaaksi ja loppujen lopuksi saa minun kaltaiseni heikon ihmisen uskomaan että minä olen se syypää! Hän on väittänyt jopa omalle isälleni minun olevan narsisti ja kaikille muille viranomaisista sukulaisiin että minä hallitsen häntä! Nyt olen niin turhautunut, että mies alkaa tulla "hullummaksi" koska konstit alkaa käydä vähiin! Viimeksi perjantaina kun kerroin haluavani hänestä eroon, hän lähti ja kertoi hakevansa lapset poliisien kanssa (on valehdellut ystävilleni että pahoinpitelen lapsia)! APUA!!

    • Narsisti isse

      Olen narsisti ja maan pinnalle en tule.

    • vapaus valita

      Jokaisen narsistisesti persoonallisuushäiriöisen ihmisen kanssa elävä kumppani on myös tietyllä tavoin "vammautunut" ihminen .
      Onko siis kyse läheisriippuvuudesta?
      Jos on , niin miksi syytellä toista tai toista - eihän kumpikaan ole ns " terve" .
      Yhdessä oltaessa luodaan suhde yhdessä.
      Ei nimitellä toista "pahaksi " ja toista "hyväksi" , vaan puhutaan läheisriippuvaisista.
      Aloittaja : mene itseesi ja mieti mikä sinut pitää suhteessa kiinni.
      Toista ei voi muuttaa, jollei hän halua , kuten nim. "Narsisti isse" myös toteaa.

      • mätä omena

        Narsistin ympärillä kaikki voivat huonosti, terveet ihmiset alkavat oireilla.


    • feidaa se!!!

      paska paraskaveri sul =(

    • noniin

      onko nyt luotto mennyt kaikkiin ihmisiin? kenestäkään kun ei voi tietää mitä on pidemmän päälle.

    • Vapaa oma elämä 2006

      Tunnistan kaikki merkit, näin se alkaa hallitsemaan Sinua. Nuorena uskoin myös voivani auttaa narsistia. Seurasi vuosikausia epätodellinen olotila ja kauheita asioita tapahtui. Sairastuin vakavasti ja kesti aikansa päästä sietä ulos. Ystävien ja psykiatrin sekä kirjan Naamiona terve mieli (Raimo Mäkelä) avulla ymmärsin mitä minulle oli tapahtunut. Narsisti ei koskaan muutu. PAKENE !

    • Narsistin ex

      Narsismia ei voi parantaa! Hankkiudu kaverista eroon ja pian! Pahimmassa tapauksessa kaverista tulee myöhemmin mustasukkainen ja suhde päättyisi väkivaltaisesti...

      • Vanhaa vuosimallia

        Mustasukkaisuus kuuluu narsistin ajattelutapaan. Ex-siippani kuvitteli, että kun töissä menee myöhenpään , niin silloin oltiin pomon kanssa pitkällään. Ex myös veteli hatusta täysin tekaistuja kuvitelmia minun seksikumppaneista. Itsellään hänellä tuntuu olleen näitä syrjähyppyjä ja on edelleen. Uusi rouva kärsiköön nyt tästä ihanne miehestä, nauran kuin hangon keksi, kun hänelle selviää totuus, nyt on vielä täysin ihana aika meneillään.


      • 5+4=9
        Vanhaa vuosimallia kirjoitti:

        Mustasukkaisuus kuuluu narsistin ajattelutapaan. Ex-siippani kuvitteli, että kun töissä menee myöhenpään , niin silloin oltiin pomon kanssa pitkällään. Ex myös veteli hatusta täysin tekaistuja kuvitelmia minun seksikumppaneista. Itsellään hänellä tuntuu olleen näitä syrjähyppyjä ja on edelleen. Uusi rouva kärsiköön nyt tästä ihanne miehestä, nauran kuin hangon keksi, kun hänelle selviää totuus, nyt on vielä täysin ihana aika meneillään.

        "Uusi rouva kärsiköön nyt tästä ihanne miehestä, nauran kuin hangon keksi, kun hänelle selviää totuus, nyt on vielä täysin ihana aika meneillään."

        Niin sinustako on hauskaa ajatella, että joku muukin nainen joutuu kärsimään...naurat hänelle vahingoniloisena...kuullostaa siltä ikäänkuin toivoisit uudelle rouvalle kostoa...

        Että melkein ny tulee tuosta sinun...mieleen, että olet itse tällä hetkellä mustasukkainen...siitä ihmisestä jota nimität narsistiksi...

        Joo aina ei tiedä...kuka onkaan tarinan "konna"..hänkö joka sai/vei narsistin...ja joutuu myöhemmin mahdollisesti myös uhriksi...hänenkö syytään "kaikki" on...hänenkö me toivomme kärsivän...hänellekkö me nauramme...

        Uhrit nauraa vahingoniloisina uusille uhreille...ja narsistit senkun porskuttaa...jättäen jälkeensä aina uusia ja uusia vahingoniloisia uhreja...

        Niinkö se todellisuudessa menee...toivottavasti ei kuitenkaan...ehkä pitäisi hetken miettiä...millaisia ajatuksia/tunteita tuo sanapari "naristin uhri " itsessä herättää...kykeneekö asettumaan toisen asemaan...tuntemaan narsistin uhria kohtaan myötätuntoa vai pelkästään vahingoniloa...


    • Lehdokki

      Narsistin seurassa muut ihmiset muuttuvat näkymättömiksi. Kaikki keskustelu ja toiminta pyörii narsistin ympärillä ja hänen ehdoillaan. Jos häntä yrittää palauttaa maan pinnalle, on tuloksena suuttuminen ja viha. Narsisti on huippu itsekäs, ei rakasta ketään, mutta osaa kyllä hurmata ihmisiä ällöttävän makealla tavalla. Kun on saanut valtaansa, alkaa toinen komento. Narsisti ryhtyy ilkeäksi ja asettaa omat nöyryyttävät ehtonsa ja hyljeksii uhriaan.

      • Honeymoney

        Narsisti osaa olla ällöttävän makea,oikein oksettaa kun menneitä muistelee. Hän kietoo uhrinsa pikkusormensa ympärille vähitellen. ja siitä ei olekaan helppoa päästä eroon, samaistuu täysin häneen, muuttuu itsekin narsistiksi.Koskaan hän ei ole väärässä ja syitä katselee toisesta, itse hän on maailman napa, jollaista ei ole toista maailmassa,tai hän ei ole vielä tavannut niin hyvää ihmistä kuin itse on.


      • Yue
        Honeymoney kirjoitti:

        Narsisti osaa olla ällöttävän makea,oikein oksettaa kun menneitä muistelee. Hän kietoo uhrinsa pikkusormensa ympärille vähitellen. ja siitä ei olekaan helppoa päästä eroon, samaistuu täysin häneen, muuttuu itsekin narsistiksi.Koskaan hän ei ole väärässä ja syitä katselee toisesta, itse hän on maailman napa, jollaista ei ole toista maailmassa,tai hän ei ole vielä tavannut niin hyvää ihmistä kuin itse on.

        Narsismi ei tartu.


      • brrrr
        Yue kirjoitti:

        Narsismi ei tartu.

        Ei se tartu, mutta sellainen hovi... alkaa näyttää narsistiselta narsistin kohteen silmissä, koska ovat henkisessä talutusnuorassa ja N saa heistä irti mitä tarvitsee.


      • omat teot ja viat
        Honeymoney kirjoitti:

        Narsisti osaa olla ällöttävän makea,oikein oksettaa kun menneitä muistelee. Hän kietoo uhrinsa pikkusormensa ympärille vähitellen. ja siitä ei olekaan helppoa päästä eroon, samaistuu täysin häneen, muuttuu itsekin narsistiksi.Koskaan hän ei ole väärässä ja syitä katselee toisesta, itse hän on maailman napa, jollaista ei ole toista maailmassa,tai hän ei ole vielä tavannut niin hyvää ihmistä kuin itse on.

        Ja se projisointi. Se on ihan kokoaikaista. Omat viat, tunteet ja teot toisiin...


    • jouni102

      Ansiokas yhteenveto ja uutta, perusteltua näkökulmaa narsismiin :

      Paula Salomaa : Narsismin tiedostaminen - toipumisopas narsistille ja uhrille (Basam Books, 2011)
      Kirjoittaja järjestää myös kursseja ja yksityisneuvontaa.

      T. tyytyväinen asiakas & uhri

    • juokse.

      Mulla on ollut narsisstinen ystävä. Todella hurmaava, älykäs ja charmantti. Todella hyvä saamaan ihmisiä puolelleen. Patologinen valehtelija, valehtelee saavutuksensa, rahavarallisuutensa, tuntevansa merkittäviä ihmisiä jne. Todella pinnallinen ja ontto ihminen. Narsisti todella hyvä koukuttamaan yltiöpäisellä imartelulla. Sitten alkaa manipulointi ja henkinen väkivalta, jolla murskataan läheiset. Narsistille ei voi sanoa mitään kritiikkiä tai moittia moraalittomasta käytöksestä, sellainen saa narsistin hillittömän raivon valtaan. Narsisti ei tunne huono omaatuntoa ja hän on häikäilemätön opportunisti. Narsisti on sairaalloisen kateellinen ihminen ja kuvittelee myös, että muut ovat kateellisia hänelle.

      Narsisti ei tarjoa aitoa ystävyyttä eikä koskaan oikeasti kuuntele, koska ei ole kiinnostunut toisten asioista (muuta kuin hyötymistarkoituksessa, ole siis varoovainen, hän käyttää henkilökohtaisia asioita tarvittaessa sinua vastaan ja levittelee muille). Narsisti kaipaa ääretöntä ihailua ja kritiikittömyyttä, kerää ympärilleen myötäilijöitä ja hankkiutuu eroon jokaisesta, joka uhkaa hänen suureellisia kuvitelmia itsestään.
      Jossain vaiheessa huomaat, että pelkäät narsistiystävääsi henkesi edestä.

    • Selvinnyt

      Luulen, että tämä aloitus on omani vuosien takaa. Jos ei ole sama, jonka tein niin samassa tilanteessa olin samoihin aikoihin. Tämän hetken jälkeen tilanne paheni n. 1 vuoden verran, jolloin sain kokea valtavan määrän pakonomaista kontrollia, manipulointia ja suoranaista kiusaamista. Pelko sai jäämään kaverin kanssa. Mahdotonta toki on sanoa onko narsisti vai ei. Silloin se tuntui sopivalta. Diagnosointi jääköön muille, mutta "normaali" tämä ystäväni ei ollut.

      Koulun loputtua tein niinkuin useimmat neuvoivat. Juoksin karkuun. Helppoa ei ollut ja hän on tavoitellut minua vielä vuosien jälkeen vaikka mihinkään yhteydenottoihin en ole vastannut. Tähän astisen elämäni rankimpia hetkiä vietin hänen kanssaan, mutta kuten joku sanoi "vakka kantensa valitsee". Ystäväni sattui elämääni kun olin epävarma ja hän sai minut valtaansa.

      Tästä ajasta on paljon opittu, mutta onneksi tämä jo takanapäin. Kaikille niille, jotka miettivät ratkaisuja omassa elämässään sanon: juokse.

    • KuolemaEiMerkitseHänelle

      Monesti ne jotka puhuu narsisteista tai haukkuu jotain narsistiksi, ovat itse korkealla psykopatian ja narsismin skaalalla. Eräs tuttava on ei kehu itseään (kuten aloittaja mainitsi), mutta haukkuu jatkuvasti muita jotka eivät ole paikalla. Työkavereitaan ja läheisimpiä kavereitaan haukkuu ja puhuu kuinka pitäisi hakata tuo ja tämä. Tai muuten vain pilkaa niitä jotka eivät ole siellä. Lisäksi muistelee jatkuvasti muiden vanhoja lapsellisia juttuja, jopa yli 20 vuoden takaisia juttuja, joilla saa heille lokaa heitettyä niskaan, naurattaakseen niillä muita. Vääristelee kaikkia tarinoitaan ja kertoilee mm. kavereistaan asioita siten kuten haluaa että saa haluamansa reaktion aikaan joka on joko ivallinen nauru tai voimakas viha - molemmat yhdistäviä ja omaa oikeassa olemisen tuntemista kohottavia. Yhtenään sattuvia raivokohtauksia ja karjumista ja vihan purkamista pikkuasioista ei jaksa olla katsomassa. Eräs hänen toisen kaveripiirin henkilö sanoi kerran ettei osaisi kuvitellakaan että tämä henkilö koskaan suuttuisi tai olisi vihainen. Siinä oli ihmettelemistä. Jotenkin tulee vain olo että hän kyllä esittää kaveria ja toimiikin usein siten, mutta jos hän voisi potkaista selkään vuoren jyrkänteellä niin hän tekisi niin.

    • Anonyymi

      Minulla oli tuollainen ystävä ja lopulta totesin että "ystävyys" oli vain liian kuluttavaa. Toinen yritti hyppyyttää ja painostaa, oli omistushaluinen ja tunkeileva, laittoi aina omat etunsa muiden edellä, sai raivokohtauksia ja käyttäytyi huonosti minua ja muita ystäviään kohtaan. Ei hänen kanssaan ollut koskaan kivaa viettää aikaa, kun aina oli jostain naama mutrussa ja suhtautui kavereihin kuin alamaisiin.

    • Anonyymi

      Uskon vakaasti ja järkkymättä, että narsismista alvariinsa kirjoittava ihminen on itse sellainen tai että hänellä juuri itsellään on ratkaisematon mt-ongelma.

      Ellei hän ole rehellinen itselleen tai hänellä on "vino" maailmankatsomus, paha ongelmistaan on ikänä päästä.

      • Anonyymi

        Kaikki tai ei mitään -ajattelu on kognitiivinen ajatusvääristymä. Ajatusmaailmasi on mustavalkoinen etkä näe harmaan eri sävyjä. Surullista....


    • Anonyymi

      Mulla on ollu läheinen ystävä. Alettiin hengaamaan ja tutustumaan n. kolme vuotta sitten joukkueharrastuksen kautta. Hänestä tuli tosi läheinen ja vietin aikaa hänen kanssa tosi paljon. Nyt puolen vuoden sisään oon alkanu ymmärtämään hänen toimintaa. Olen lukenut vanhoja viestejä joista huomasin, että olin aina syypää kaikkeen. Tämä ystäväni siis osasi kääntää asian aina niin että hän ei ole tehnyt mitään. Pyysin aina anteeksi. Ystävyys suhteen aikana on paljon ajanjaksoja jolloin nähtiin tosi useasti ja yhtäkkiä hän lopetti yhteydenpidon, alkoi ingnooraamaan jokaisen viestin. Nämä viestit saattoi olla jotain tänneppäin että: " Moi, hei miten menee? Ei olla nähty pitkään aikaan... Voitaisiinko sopia joku päivä jolloin nähtäisiin?" Ingnooratessaan laitoin uuden viestin jossa oli joku kysymysmerkki tai vastaava että on nähnyt viestin ja ollut paikalla mutta ei vastannut. Hetken päästä hän laittaa minulle, että et sä voi kieltää mua olemasta mun muitten kavereiden kaa. Ja näitä on niin monta eri tilanteista tullut. Hän on myös teoillaan ja käyttäytymisellä saanut toisen ystäväni "hänen puolelleen" ja ovat kohdelleet minua aleksuvasti muiden ihmisten nähden. Olen hänen kanssaan samalla luokalla ja on hyvin vaikeaa olla erossa. Jään yksin jos en ole hänen kanssaan. Hän myös kohtelee muita ystäviäni samalla tavalla ja hänellä on perus paskanjauhanta jokaisesta kenen kanssa hän hengailee. Aina löytyy negatiivista sanottavaa. Olen huomannut myös että hän saa toiset kertomaan ja käyttäytymään hänen tahtonsa mukaan. Hän suuttuu ja pitää mykkäkoulua ja osoittaa mieltään jos hänen haluamalla tavalla ei toimita. Olen saanut vertaistukea ja apua toiselta ystävältäni joka on myös hengaillut tämän vanhan ystäväni kanssa. En osaa edes kirjoittaa niin, miten asiat ovat oikeasti menneet ja mitä turhaa draamaa hän on saanut aikaan omalla käyttäytymisellään. Nuo kuulostaa nyt hyvin miedoilta, mutta varmaan terapiaan pitäisi mennä molempien.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      89
      3770
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      592
      3549
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3472
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2199
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2171
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      321
      1947
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1927
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      170
      1694
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1381
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1342
    Aihe