Tietääkö kukaan kuinka kauan on voimassa puolustusvoimista saatu C- ja C1E- korttien tutkintotdistukset ?
Olen siis saanut 140h kestoisen ammattipätevyyskoulutuksen, ja täytän 21 vasta ensi vuoden puolella, eli näinollen en saa C-korttia ennen ku oon 21v.
Ennen kuulemma se tutkintotodistus on ollut intin jälkeen voimassa puoli vuotta, ja kuulin juttua et nykyään ois kuulemma peräti 3 vuotta voimassa. Varmaksi siis en tiedä, kun missään päin nettiä ei oo sen tarkemmin sanottu.
Kyllä meinaan ottaa pattiin jos en saa ku sen C1E-kortin siviiliin, jos se todistus ei oo puolta vuotta pidempään voimassa. Ku CE-korttikin jäi saamatta ja v1tuttaa jo valmiiks....
Puolustusvoimien ajokortti & tutkintotodistus siviiliin
15
19431
Vastaukset
- gonabecepasi2/11
Kortin voit käydä kyttikseltä hakemassa heti kun oot intistä päässyt. Ammattipätevyyden sitten voit hakea 21v täytettyäsi a-katsastuksen toimipisteestä. Maksaa jotain 50e kun käy jälkikäteen hakeen sen pätevyyden.
Puolivuotta on voimassa tuo lappu millä pystyt hakemaan sen kortin ja ammattipätevyyslipareet ei vaikuta tuohon mitenkään.
Epäselvää tekstiä, väännän rautalangasta.
Saat siis 3 lappua intistä.
*Todistus C1e-kortista
*Todistus C-kortista (tai oikeastaan koulutuksista :p)
*Todistus nopeutetusta ammattipätevyydestä (tämä tieto menee myös trafille suoraan)
Todistukset korteista on voimassa sen puoli vuotta ja ne voi käydä kiikuttamassa kytikselle heti kotiuduttuasi eikä niitä siellä laitoksella kiinnosta sun ammattipätevyys tai pätemättömyys.
Toivottavasti oli apua ja hajoa aamuihis. Jahah, siis tuohon C-korttiin olit merkannut todistus koulutuksesta ? Jotai olennaista eroa ? Ja joo, jos kerta tutkinnon vastaanottaja (tässä tapauksessa se oli kapteeni) on kerta ilmottanu ne tiedot asemalle, nii sithän saan sen kortin enne ku oon 21v.
Ja ku sä olit ilmeisesti CE-kuski nii sulla on vaan vähän pikkusen eri asia, ku sait kuitenki täysmittaisen ammattipätevyyden.
Ja joo, hajottavaa vielä 59 aamua jäljellä : P- alkup.vastaaja
Eli kun kotidut, niin täytät vaan heti ajokorttilupahakemuksen ja kiikutat sen ja saamasi tutkintotodistukset (annetaan kotiutuessa) poliisiasemalle. Ammattipätevyydestä tieto pistetään trafille, ja a katsastuksen toimipisteestä saat sen "ostettua" ulos kun täyttää sen 21. Ja joo, olin bece, mutta kavereiden kanssa mietittiin ja hajoiltiin näiden asioiden kanssa yli korttirajojen.
Ja kannattaa hakea sinne bece kurssille kun kyllä se kärry osaa perässä tulla. Monet inttikaverini on käyneet c:nsä korottomassa noilla kursseilla.
Siis kunhan saa ees sen C-kortin kaiken varoilta ennen 21v, koska täälläpäin pyörii syksyllä työkkärin koulutus, jossa saa sen CE-kortin neljässä kuukaudessa. Jos siis ei satu töitä löytymään ja kiinnostaa käyä se kortti. Pääsyvaatimuksena kun on vähintään C-kortti pohjalla.
Tohonkin voi lisätä, et ei välttämättä työkkärin kurssi tuu onnistumaan, koska eräs kouluni alkaisi tammikuussa. Jos siis satun pääsemään sinne. Vuoden kestäisi ja heti sen jälkeen töihin. Jos pääsen sinne kouluun ja haluun käy sen loppuun, niin melkeen ainut vaihtoehto korottamiselle on autokoulu.
Ja jos siis se korottaminen enää siinä vaiheessa ees kannattaa, koska oon suuntautumassa ihan eri alalle. Tosin kortithan ois aina hyvä olla, mut jos haluut ammattiliikenteessä jatkaa, niin siellä säädökset vaan tiukentuu koko ajan.
Ja ammatipätevyys on uusittava joka viides vuosi. Ja maksaa yhteensä varmaan jonkun 500€.
Ja CE-kortti maksas heti intin jälkeen noin 2500€, kun taas kahden vuoden päästä se maksaisi vähän alle 2000€. Ammattipätevyys on siis ollut silloin jo kaksi vuotta olemassa --> tietyt ajokortit vähemmillä tunneilla = säästää rahaa. Eikä oo päivääkää tarvinnu istuu kuorma-auton kopissa siviilissä, koska siinä vaiheessa ei puhuta enää ajokokemus peräisestä kortin korotuksesta.- Sotilaskuljettajahhh
Vuoden on kai nykyään voimassa jos oikein muistan
Joo, kävin ne paperit, ja kolmena kappaleenahan ne olikin. (C1E, C ja ämpät 140h)
Mut seuraava ropleema onkin se, että se C-kortti on kirjattu suoritetuks 5/2013. Eli juuri sen tuoreen lakimuutoksen jälkeen, milloin C:n ikärajaksi nousi 21v.
Eli näinollen en ilmeisesti saa C-korttia ennen ku oon 21v, vaikka ite inssi on suoritettu ennen sitä lakimuutosta. Sitä vaan ei oo kirjattu mihkää...
Kiitos 140h ampät.. Tullu hevon herttasta v1ttuukaan koko hommasta taaskaan...- c-gona
Pistä valitusta menemään hallinto-oikeuteen!
Ite oon samassa tilanteessa ja valitus on valmistelussa, lakimuutos on ihan järjetön..
Kävin tos pari päivää sitte viemässä paprut poliisilaitokselle jemmaan oottamaan ens vuotta, mut siellä se täti sano, et olevinaan saan C-kortin heti tänä vuonna siitä huolimatta, vaikka ei ole ikää 21v.
Eli siis pelkkä ampät jää saamatta nyt, mutta sen saan siis sitten kun oon 21v. --> pitää hommata uusi ajokortti silloin.
Eli tässä tapauksessa tuo on poikkeuslupa, vähän niinkun jos meet jonnekkin palolaitoksen kursseille, ja siellä kouluttaavat sulle C-kortin, vaikka oisit alle 21v. Ja vaikka et ole yhden ainuttakaan tuntia käynyt ammattipätevyyttä, niin silti saat sen kortin.
Näin siis yhdellä tutulla, joka kuuluu vpk:hon..
Mutta siitä huolimatta, omasta mielestä toi lakimuutos on joka tapauksessa aivan helvetin naurettava. Varmaan CE-miehistäkään kukaan ees muista mitä opetettiin niillä kaikilla 280:llä ammattipätevyys tunneilla.
Ja sit sitä ollaanki jo ammattilaisii, ku löytyy 280 tuntia ammattipätevyyttä, josta ei käytännössä muista yhtään mitään.
Ja kaikenlisäksi ku 140h koulutettavilla ja 280h koulutettavilla oli täysin sama koe ! Et niinku joku roti jossaki...Niin, ja kun saan sen C:n nytte, nii mahdollisuus päästä työkkärin CE-kurssille avattu. : ) Jos siis en saa töitä pidemmäks aikaa...
Paistaa se päivä risukaasaankin.- poliitikko
rt93 kirjoitti:
Niin, ja kun saan sen C:n nytte, nii mahdollisuus päästä työkkärin CE-kurssille avattu. : ) Jos siis en saa töitä pidemmäks aikaa...
Paistaa se päivä risukaasaankin.EU on paras ja byrokratia.
Mut p4skankos sille enää tässä vaiheessa mahtaa. Vi7uttaa vaan tietty jälkeenpäin...
Sielunsa myyny valtiolle ylimääräiseksi puoleksi vuodeksi....
Onneks ohi, vaikka ei sinällään JÄLKEENPÄIN aateltuna paha ollukkaan. Vi7utti vaan ku CE-kuskit samassa pöyässä sodessa kahvilla....
Vaan varsinkaan se jälkimmäinen 0,5 v ei ollu ees huono... : DPitää tähän vielä kommentoida, et C-kortti tuli iästäni huolimatta nykyiseen ajokorttiini, mut ammattipätevyys tulee vasta ku oon 21.
Mut joo tuli varmaan tehtyy nyt tyhmästi, koska menin töihin eritysfirmalle. Palkka on 10,03€/tunti ja töitä riittää. Mut silti se rekkakortti maksaa joku 2500€ kulut, jos nyt lähtisin käymään, koska C1E pohjalla.
Mut sit taas jos 1,5 vuotta jaksais oottaa, niin hinta romahtas 1880€ kulut, koska 140h ampät. (edellyttäen että hinnat ei muutu hirveesti, eikä lakikaan)
Niin mietin, et paremmin tuolta työkkärin kurssilta mulle jäis käteen, ku töistä. Töistä en saa ku joku vähän reilu 1300€/kk verot poistettuna. Verojen kanssa joku 1600€, ja iso osa siitä menee Kreikalle tai Espanjaan.
Eli se työkkärin kurssi kestää 6kk ja kurssi päivälle maksaavat joku 31€ ku omassa kämpässä asuu.
Eli, 31€ x 5 = 155€, 155€ x 4 = 620€, 620€ x 6 = 3720€/ 6kk Ja siihen päälle vielä ilmainen rekkakortti ( 2500€), ja ADR-luvat. (lupa maksaa itselle 200€, mut silti jään voitolle jokun 800€.)
3720 2500 800 = 7020€ työttömänä olemisesta voittoa.
Kun töissä taas....
1300€ x 6 =7800€ Eli ei paljoo paskaakaa voittoo tohon nähden... Ja työkokemukseksi ei ees eristämistä voi sanoa. Ketään ei kiinnosta, eli ei siitäkää tuu yhtään plussaa.
Ja jos taas autokoulussa korotat sen rekkakortin, niin sit vaan jäät tappiolle...
Pitäskö melkeen mennä takas työttömäks ?Ei jumal4uta sentää mitä pelleilyä... Ensin antaavat C-oikeuden ajokorttiin ja sitten vielä vievät v1ttuun sen kortistani, muutamaksi kuukaudeksi koska en oo muutamaa hassua "ammattipätevyys" tuntia käynyt... Kuiteski vasta 21v tulloo se C-kortti pätevyyksineen..
Ei siinä sitte. joku järki sais niilläki päässä välillä liikkuu. Todellisuuden tajua taija olla pahemmin.
Noh, hyvinvointivaltiota Helsingissä luodaan, julkisivu duunarit ne Tallinnasta tuodaan jne....- myöhässä
Morjensta! mulla kävi nyt niin että unohtu palauttaa nää kyseiset paperit poliisille aikamääreisiin mennessä jossa vika päivä oli siis 27.12.2014, syystä että oli muuton yhteydessä paperit hävinnyt, ja koitin soittaa asiasta, mutta kukaan ei ikinä vastannut.
Tänään löysin vihdoin paperit ja muutamat vitut siinä pääs suusta kun oli mennyt umpeen toi aikaraja.
Mutta, luuletteko, että olisi vielä mahdollista että saan nämä kortit ja pätevyydet kun se on nyt noin viikon myöhässä?
Kiitos
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693