Moi!
Aiheuttaako ärtynyt suoli hiusten lähtöä? Olen kärsinyt nyt vuoden jatkuvasta ripulista sekä ummetuksesta, ja närästyksestä. Nyt on muutaman viimekuukauden aikana päälaki tullut näkyviin, tukka kuivunut ja ohentunut "siimaksi".
Myös väsynyt olo kokoajan enkä oikein jaksa mennä minnekkään, opiskelu vie toki myös suuren osan ajasta ja istun lähes kaikki päivät sisällä, huonolla huoneilmalla varmasti osuus asiaan myös....
Tuttava piirissä on pari lääkäriä jotka pitävät aina pitkän saarnan siitä, kuinka "parikymppisen nuoren elämään kuuluu jatkuva stressi ja väsymys,mikäli avaan suolistovaikeuksistani suuni, puhumattakaan siitä, kuinka " stressi varmasti on aiheuttanut jokapäiväisen ripulin ja vatsakivut", eikä minun kuulemma kannata vaivata päätäni tällaisilla asioilla kun ..."olen vielä niin nuorikin"....
Päätin nyt aikani asiasta peistä väännettyäni kirjoittaa tänne. Onko muilla kokemuksia/tietoa asiasta?
Ärtynyt suoli ja hiusten lähtö?
8
6277
Vastaukset
- sjflsgsg
Kyllä suoliston epätasapaino voi aiheuttaa myös hiusten ohenemista ja jopa hiustenlähtöä. Itsellä on ärtynyt suoli ollut jo monia vuosia, mutta itse en ole huomannut hiuksissa ohenemista, vaikka esim. homeopaattini kyseli kovasti kohdallani, että ovatko hiukset minusta ohentuneet. On kuulemma mahdollista sekin jos on suolistossa häikkää. Itsellä tuo suoliston toiminta on ollut aika pahastikin vialla jo pitkään.
Omatkin vaivani alkoivat jo ennen 20 ikävuotta, nyt olen 28. Monilla maha alkaa vaivaamaan juuri noihin aikoihin. Toki stressillä on tuossa suuri vaikutus, mutta myös erinäiset lääkekuurit ja vääränlainen ruokavalio rasittavat kehoa. Itsellä oli nuorena paljon antibioottikuureja, jotka ovat aiheuttaneet suoliston epätasapainon. Siihen kun lisättiin kova stressi opiskeluista ja töistä ja muutama erittäin huono parisuhde niin soppa oli valmis. Nyt sitten korjaillaan vuosien tuottamaa ongelmaa pikkuhiljaa pois. Olo on parantunut kyllä, mutta kadonneet nämä vaivat eivät ole. Tsemppiä sinne!
Kannattaa tulla ärtyneen suolen foorumille keskustelemaan lisää muiden kanssa kokemuksistasi. http://ibs-foorumi.forumotion.com/ :) - Mikimi
hei itsekin olen mahavaivanen mutta hiukset ovat kunnossa. Mieleeni tuli heti että onkohan sinulta mitattu kilpirauhasarvoja meinaan hiusten ohentuminen, väsymys ja vatsavaivat voivat selittyä silläkin, verikokeella selviää ja ole edes mikään iso juttu sitä käydä testauttamassa. Jos vika ei ole siinä eikä esim keliakissa (verikokeella varmaan samalla voi senkin testauttaa) niin kai sitten ne mahavaivat voi saada tuotakin aikaan
- lklkjjjjl
Tässähän näitä syitä jo tuli, mutta onko hemoglobiini mitattu? Jos on pidempään ripulia, niin suolistosta ei imeydy ravintoaineet esim. rauta, ja sitä kautta voi veri mennä huonoksi. Eli varmaan jotain verikokeita kannattaisi ottaa.
- .......
Minä myös, hiukseni ovat useasti harventuneet mutta aina palautuneet.
Miten voit se näkyy hiuksista.
Hiero päänahkaa aina pesun jälkeen.
Kampaamoshampoot ovat parhaita, tosin sain joskus sellaistakin joka lisäsi hiustenlähtöä, avainsana mahdollisimman vähän hoitavia aineita ja hajusteita.
Hiuksia tulisi kammata eteenpäin. - Hermot menee11111111
Kiitos paljon vsatauksista ja vinkeistä!
Olin jonkin aikaa sitten jo tutkimuksissa tuon jatkuvan vessassakäynnin ja ummetuksen sekä veren vuodon takia, mutta mitään ei silloin näkynyt/ arvot ja muut olivat kohdillaan( veriarvot otettiin vain ulosteesta).
Kannattaa vissiin käydä joka tapauksessa erikseen testaamassa noi veriarvot ja hemoklobiini?
Nyt olen ottanut aika ahkerasti visibliiniä/agiokuuria sekä somakkia ja vatsa rauhoittunut jo sen verran ettei vessassa tarvitse rampata joka aterian jälkeen eikä enää tunnu siltä että kaikki mitä syö, tulee heti ulos... - leivätön pöytä
Synnyin vuonna 1968.
Olen lapsesta asti saanut banaanista allergisia oireita eli kovaa vatsakipua ja turvotusta.
Lopetin maidon juonnin n. 12 vuotiaana, koska Pekka Puska sanoi maidon rasvan lihottavan ja tappavan minut. Uskoin. Söin rasvatonta jogurttia ja tavallisia juustoja.
n. 15 vuotiaana alkoi päänahkani hilseilemään ja kutiamaan. Kokeilin kaikkea mahdollista shampoota ja 10 vuoden etsinnän jälkeen Bio sarja oli sopiva, kun käytti 4 erilaista shampoota vuorotellen eli joka pesukerralla oli eri shampoo.
23 vuotiaana diagnosoitiin laktoosi-intoleranssi ja sen jälkeen olen syönyt laktoosittomia jogurtteja.
n. 30 vuotiaana aloin saamaan allergisia oireita koivun ja lepän siitepölystä, johon söin antihistamiinia vuosia. Sain oireita myös punaisesta paprikasta ja currysta, joten niiden syöminen piti lopettaa. Lisäksi sain allergisia oireita jostain ulkopuolisesta, joka hävisi kun tuli pakkanen ja lumi. Alkoi taas heti lumien sulattua. Söin vuosia antihistamiinia lähes läpi vuoden.
Lisäksi kärsin aina jonkinasteisesta ummetuksesta tai kovasta vatsasta, vaikka söin aina täysjyvää (aamupuuro) ja 100% ruisleipää. Viimeiset vuodet söin ainoastaan luomua ja juureen tehtyä hapanruisleipää.
Vuonna 2009 luin Tiede-lehden keskustelupalstan D-vitamiiniketjua ja sen innoittamana aloin syömään D-vitamiinia 100µg/vrk syyskuun alusta toukokuun loppuun, koska kesällä olen päivällä auringossa nahka paljaan. Tämä helpotti siitepölyallergiaa jonkun verran, mutta jouduin silti syömään antihistamiinia lähes vuoden ympäri. Monta muuta positiivista asiaa D-vitamiinista huomasin myös.
Syksyllä 2011 jätin viljat ruokavaliosta ja korvasin ne kasviksilla, hedelmillä, marjoilla, hyvillä rasvoilla ja proteiinilla.
Keväällä 2012 ei tullut mitään oireita siitepölystä.
Myös päänahan kutina ja hilseily loppui ja voin pestä hiukseni millä tahansa shampoolla. Myös hiuksia kasvoi runsaasti lisää (parturi kertoi hiuksieni uuskasvusta) ja huomasin sen lopulta itsekkin, kun hiukset olivat paksummat kuin koskaan ennen.
Myös kaikki ruoka-aineallergiat, masennus, suolistovaivat, ummetus, verensokerin rajut heittelyt, jatkuva nälkä ja heikotus poistuivat viljojen myötä. Näihin lääkäri kyllä määräsi kaikenlaisia lääkkeitä.
Keliakiaa ei ole, eikä edes geeniä siihen.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm - Anonyymi
Kaikki vitamiinit kannattaa ottaa ja välttää stressiä vitamiinien puute aiheuttaa hiusten lähtöä
- Anonyymi
Suolisto-ongelmat voivat aiheuttaa erilaisia imeytymishäiriöitä, ja voi tulla esim. hivenaine-puutoksia.
Imeytymishäiriöt saattavat vaikuttaa juurikin hiusten harvenemiseen, raudan ja vitamiinien puutteeseen, jne.
Joskus suolisto-ongelmaisia ohjataan ravitsemusterapeutin juttusille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3177424Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662146- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161362- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91231Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691210RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541146Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019