Puksipuu hoito hakusessa....

Peukoa keskellä kämm

Osaisko ketään neuvoa, miten puksipuuta pitäisi hoitaa. Ostin kuukausi sitten kaksi puksipuuta. Olen pitänyt puita omissa ruukuissa sisällä, tarkoituksena siirtää puut ulos säiden salliessa. Lehdet näyttävät jo nyt kuivilta ennenkuin olen saanut puita edes ulos. Olen kastellut puita kahdesti viikossa.

8

2090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ai säiden salliessa?

      ei niiten aika ole vielä. eikä ne ole meidän ilmaston kasveja. kokeile muuta mikä sopii Suomeen paremmin.

    • hompelhölmöil nauru

      Mulla on puksipuita - Kaspianmeren rantamilla mökilläni (on sukua siellä). Ne ovat kymmeniä ehkä satojakin vuosia vanhoja ja kuuluvat siihen ilmastoon ja kasvuvyöhykkeeseen. Niitä ei tarvitse siirtää koskaan mihinkään eikä miettiä mitä niille pitäisi tehdä.
      Keskittykää niihin lajeihin, jotka ovat ominaisia Suomessa eikä keinotekoisiin trendeihin, joita pitää väkisin pitää elossa Suomessa ja joita ette osaa hoitaa kuitenkaan !
      Ei kukaan etelämässäkään yritä kasvattaa valkovuokkoja. Mikä kasvaa se kasvaa.
      Älytöntä touhua tää homppeleitten alkuunpanema puutarhatrenditouhu, johon hölmöt menee mukaan.

    • Huksipöksi

      Puksipuu ei kastelua tarvitse luonnonvararaisena. Se kestää kuivuudessa vaikka koko kesän. Kaksi kertaa viikossa kastelu lie varma keino tappaa puksipuu.

    • Jotain sen suuntaist

      Vähennä kastelua, ruukku melko kuiva ja voit alkaa totuttaa suojilla niitä ulkoilmaan. Yöksi nosta vaikka varastoon. Sisällä ollut liian lämmintä ja valoakin ehkä vähän. Kastelu liuottaa lannoitteita ja lämmön kanssa lähtee kasvamaan ja silmut aukeavat.
      Voi käyttää vanhempia lehtiä kasvuun. Lehdet voivat karista.
      Voi alkaa totuttaa ulkoilmaan pitämällä ulkona suojasäällä ja kylminä öinä sisään varastoon plus asteisiin,mieluiten valoon. Jos unohtuu nostamatta ulos tai ei voi pakkasiin.
      Vasta toukokuun lopulla loppuu yöpakkaset. Kesän ulkona astiassa.
      Jos pieni kasvi, menee talven lumen alla istutettuna tai kaadettuna ruukussa tai kuistilla, kuten meillä 0-5-(10) astetta. Kaadettuna suojattava kuivalla matolla tai moninkertaisella pressulla ja lumi päälle.
      Haudalla Treen alapuolella menee joten kuten, mutta tekee kevätauringon paisteessa joitakin valkoisia lehtiä ja jotkut oksahaarat kuivuvat, pitää keväällä nyppiä ja kevyesti leikata. Voi kesällä muotoleikata, latvoja lyhentäen.
      Voi kesäksi istuttaa hoidon helpottamiseksi maahan . Alkukesästä rodolannoitetta elokuulle.
      Tukholmassa 1,5 m aita kestää.

    • tuuli51

      löytyi vahingossa paljon hyvää tietoa eli tietoa vähän joka lähtöön

    • Anonyymi

      Vaatii talvehtimiseen ruukussa noin 5-15 lämpötilan esim . ikkunallisessa varastossa tai vastaavassa, välillä vähän kastellen.

    • Anonyymi

      Asun Pirkanmaalla. Minulla on pihallani jo vuosia ollut puksipuita. Olen laittanut niitä myös nimissäni oleville haudoille. Ainoakaan pihan puista ei vaikeampinakaan talvina ole kärsinyt. Haudoilla taas kevätaurinko sekä kevään ja kesän kuivuus voi kuivattaa puksit, kuten on muutaman kohdalla käynytkin.

      Pihalla olen aurinkoisemman paikan pukseja suojannut varjostamalla niitä kevään auringolta. Kastelua olen niille joinakin keväinä vähän tehnyt. Puksit ovat siis maahanistutettuja. Ruukuissa ulkona ne varmaan jäätyvät talvella. Sisällä ruukuissa puksien kastelusta on hyvin huolehdittava, mutta ei kuitenkaan liikaa märkyyttä. Istuttaisin puksin ulos mieluiten elokuun lopulla. Kasvi ehtii siten juurtua ennen pakkasia, mikä on oleellista sen talvenkestävyydelle. Leikkaan puksit yleensä loppukesästä, ne siis, joiden en anna kasvaa omia aikojaan sellaiseksi, kun sitten kasvavat. Puksit aina vihreinä ovat ihania. Itse pidän erityisesti pallomaiseksi leikatuista pukseista. Ne pehmentävät hautakivien kantikkaita muotojakin hyvin, ja haudoilla ne voi pitää sopivan muotoisina ja korkuisina. Suosittelen.

    • Anonyymi

      Jatkan vielä: En ole kertaakaan laittanut pukseille mitään lannoitetta. Nurmikolla kasvavat, ja putsailen vain rikkaruohot niiden juurelta. Vanhimmat puksi ovat n. 14-vuotiaita, alkuaan ihan tavallisten puutarhamyymälöiden taimia.

      Haudat, mistä kirjoitin ovat Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä. Hautausmaan hiekkaperäinen maa ei pidättä kosteutta, mikä vaikuttaa puksien kestävyyteen. Olenkin upottanut multaan lasipurkkeja, mihin laitan kiveen sidottuja villalankoja, ja johdan langat purkista kasvien juurelle. Sitten purkkiin vettä, kansi kiinni ja multaa kannen peitoksi. Kasvin vesi on turvattu moneksi viikoksi. Olen havainnut. 0,5 l. lasipurkin veden riittää monia viikkoja auttamaan kasvien pärjäämistä, kun villalangatkin ovat maahan upotetut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1255
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1195
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe