Onko dissosiaatio välttämätöntä?
Minuus hukassa
23
165
Vastaukset
- lottamari<3
Heität tuollaisen kysymyksen, mutta se mitä sillä haet ei selvinnyt minulle?
välttämätöntä?
Onko se valittavissa oleva tila? Ainakin dissosiaatiohäiriöt ovat tuttuja jokaiselle joka on kallistellut olvi- tai wisky-lekkereitä. Ajan taju katoaa, havainnointikyky hämärtyy, ja joskus ei tiedä missä ollaan, mikä maa ja valuutta. Sanoisin - on välttämätöntä. Onhan ihmisen sopeuduttava.
- 18+10=28
"Ainakin dissosiaatiohäiriöt ovat tuttuja jokaiselle joka on kallistellut olvi- tai wisky-lekkereitä. Ajan taju katoaa, havainnointikyky hämärtyy, ja joskus ei tiedä missä ollaan, mikä maa ja valuutta"
No tähänkin kohtaan tekee mieli laittaa ote siitä isosta kirjasta, jossa on mainio kuvaus myös ko. asiasta...
"29. Kenellä on voivotus, kenellä vaikerrus? Kenellä torat, kenellä valitus? Kenellä haavat ilman syytä? Kenellä sameat silmät?
30. Niillä, jotka viinin ääressä viipyvät, jotka tulevat makujuomaa maistelemaan.
31. Älä katsele viiniä, kuinka se punoittaa, kuinka se maljassa hohtaa ja helposti valahtaa alas.
32. Lopulta se puree kuin käärme ja pistää kuin myrkkylisko.
33. Silmäsi outoja näkevät, ja sydämesi haastelee sekavia.
34. Sinusta on kuin makaisit keskellä merta, on kuin maston huipussa makaisit.
35. "Löivät minua, mutta ei koskenut minuun; pieksivät minua, mutta en tiennyt mitään. Milloinkahan herännen? Tahdonpa taas hakea tätä samaa."
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Sananl.23.html
Ettei ole uusi asia alkoholin auheuttama "dissosiaatio", vaikka jäi pikkusen epäselväksi mitä aloittaja avauksellaan haki...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Dissosiaatio_(psykologia)
- lottamari<3
Entä me, jotka emme ole kallistellut kahvia vahvempaa ja joudumme selvin päin teitä sietämään :) Sanoisin - ei valittavissa oleva tila.
Sekoilu on selväjärkisyyden vasta-arvo. Molemmat on tiedettävä. :)
- 2+7=9
"Sekoilu on selväjärkisyyden vasta-arvo. Molemmat on tiedettävä. :)"
Niin se kolikon toinen puoli...
Tässä kohtaa tuli mieleen tämä laulu...
"Niin lähti kaunis päivänsäde, mutta vieläkin,
kun menninkäinen yössä tallustaa,
hän miettii miksi toinen täällä valon lapsi on
ja toinen yötä rakastaa"
Nuorempana tämäkin oli vain laulu päivänsäteestä ja menninkäisestä, mutta vanhemmiten tätäkin kuuntelee eri korvalla... tarina tämäkin kahdesta erilaisesta valinnasta/tavasta elää...
"Kas menninkäinen ennen päivänlaskua ei voi
milloinkaan elää päällä maan"
"Pois mun täytyy heti mennä,
ellen kohta valoon lennä
niin en hetkeäkään elää saa!"
Noita kahta kohtaa tekstissä jää pakostakin miettimään...että ilmeisesti kuitenkin pitää valita joiltain osin puolensa, pimeys vs. valo...mikäli ei halua "kuolla"...
http://www.youtube.com/watch?v=MzheWNd65x4
- lottamari<3
Dissosiaation ja sekoilun välillä taitaa olla kuitenkin jonkinlainen arvo ero.
Niin jos asiat ovat jo tolla tolalla. http://fi.wikipedia.org/wiki/Dissosiatiivinen_identiteettihäiriö
Eräs ns. syvyyspsygologi, jonka nini tul nyt mieleen, marssitti ihmisistä esiin jos muutamanoloisiakin sivupersoonia. Näihin utkimuksiin taidettiin asennoitua kiusaantuneesti alan piireissä. Ei noista ole enää julkisuudessa kirjoitettu.
Tutkijan nimi pälähti tuossa mieleen. Hän oli maist. Jarl Fahler.- 2+19=21
capt.cöpenick kirjoitti:
Niin jos asiat ovat jo tolla tolalla. http://fi.wikipedia.org/wiki/Dissosiatiivinen_identiteettihäiriö
Eräs ns. syvyyspsygologi, jonka nini tul nyt mieleen, marssitti ihmisistä esiin jos muutamanoloisiakin sivupersoonia. Näihin utkimuksiin taidettiin asennoitua kiusaantuneesti alan piireissä. Ei noista ole enää julkisuudessa kirjoitettu.
Tutkijan nimi pälähti tuossa mieleen. Hän oli maist. Jarl Fahler."Tutkijan nimi pälähti tuossa mieleen. Hän oli maist. Jarl Fahler."
noh...aikas hurjalta kuullostaa hänen kirjansa otsikko...
http://www.scribd.com/doc/96416382/Saatanaa-haastattelemassa - - -
2+19=21 kirjoitti:
"Tutkijan nimi pälähti tuossa mieleen. Hän oli maist. Jarl Fahler."
noh...aikas hurjalta kuullostaa hänen kirjansa otsikko...
http://www.scribd.com/doc/96416382/Saatanaa-haastattelemassaEiollenkaan p*skempaa tekstiä.. Tuotahan jäi ihan lukemaan
- 11+3=14
- - kirjoitti:
Eiollenkaan p*skempaa tekstiä.. Tuotahan jäi ihan lukemaan
"Eiollenkaan p*skempaa tekstiä.. Tuotahan jäi ihan lukemaan"
Noh...kun utelias kiinnostunut ja tiedonhaluinen olen...niin tosiaan googletin ensin tuon mainitun Jarl Fahlerin että mikä tyyppi hän on ja sitä kautta tuli sitten tuo kirja linkkikin...
itsekin vilkaisin sitä pintapuolisesti, mutta päätin sitten...
ettei se ehkä ole minua varten...
ihan kaikesta ehkei minun tarvitse tietää...voisko sanoa että mielummin pitäydyn siinä iso kirjan annissa saatanaan liittyen... - - -
11+3=14 kirjoitti:
Noh...kun utelias kiinnostunut ja tiedonhaluinen olen...niin tosiaan googletin ensin tuon mainitun Jarl Fahlerin että mikä tyyppi hän on ja sitä kautta tuli sitten tuo kirja linkkikin...
ihan kaikesta ehkei minun tarvitse tietää...voisko sanoa että mielummin pitäydyn siinä iso kirjan annissa saatanaan liittyen...Saatanaan liittyen?
Mitä Raamattu sanana tarkoittaa, muuten? - 11+18=29
- - kirjoitti:
Saatanaan liittyen?
Mitä Raamattu sanana tarkoittaa, muuten?"Saatanaan liittyen?"
Niin, miten sen ny sanoisi...saatana levittää väärää tietoa, voi saada ihmiset uskomaan valheisiin, siihenkin että kaikki mikä itsestä tuntuu hyvältä ei ole pahuutta...uskottelee, että ihmisellä on kaikki valta, ihminen itse on Jumala/maailman valtias/korkein voima...miten kukakin ny asiaa haluaa nimittää...
Mutta noh...pian joku sanoo ettei uskonto ole palstan aihe...enkä itsekään ny koe tarvetta siitä nimenomaan keskustella täällä...kuhan tarkoitin etten tunne tarvetta kaikkeen pahuuden monimuotoisuuteen liikaa tutustua...
että koen paremmaksi tuohon pahuuteen/saatanaan liittyen...sen etten kuitenkaan ihan kaikkeen syvällisesti tutustu, syystä etten ymmärtämättömyyttäni ala uskomaan johonkin "väärään"...
Mitä raamattuun sanana tulee...niin eiköhän se tarkoita kirjoituksia, jotka on koottu yhteen ja teos nimitetty raamatuksi... - lottamari<3
11+3=14 kirjoitti:
ihan kaikesta ehkei minun tarvitse tietää...voisko sanoa että mielummin pitäydyn siinä iso kirjan annissa saatanaan liittyen...Noh, minä myöskään en avaa noita linkkejä, sillä minulla ei ole kiinnostusta tietää tästä kaverista sen enempää kuin mitä se jo täällä maan päällä mellastavana saa aikaan :)
Ehkä pimeyden ruhtinas on narsisti, joka todella haluaakin että olisimme kiinnostuneet hänestä ja siksi kai tekeekin itsensä niin houkuttelevaksi ja mielenkiintoiseksi..."katso mitä minulla täällä on, et voi tietää ellet tutki ja katso" Aivan niin kävi Eevalle paratiisissa, hän tutki ja katsoi alkoi uskomaan valheita ja otti vastaan väärää tietoa ja kaikki ne varoitukset, joita hänen Luojansa oli häntä varten suojaksi antanut menivät kuuroille korville, koska "se puu oli niin ihana ja suloinen antamaan tietoa ja teki itsensä houkuttelevaksi"
Luomiskertomus on mielenkiintoinen ja olen lukenut sen useampaan kertaan ja on hieno huomata miten siihen on kätketty ihmisen kehityksen ja evoluutiokaari sanoma hienosti. Kun ihminen oli enemmän eläimen tasolla älykkyydessään ei hän tiennyt myöskään hyvästä ja pahasta vaan toimi lähinnä vaistojensa varassa. Mutta kun ihmisen aivot alkoivat kehittyä hän alkoi myöskin itse ajatella mikä on oikein mikä väärin, mikä on hyvä ja paha...
Hyvin mielenkiintoista :D - - -
11+18=29 kirjoitti:
"Saatanaan liittyen?"
Niin, miten sen ny sanoisi...saatana levittää väärää tietoa, voi saada ihmiset uskomaan valheisiin, siihenkin että kaikki mikä itsestä tuntuu hyvältä ei ole pahuutta...uskottelee, että ihmisellä on kaikki valta, ihminen itse on Jumala/maailman valtias/korkein voima...miten kukakin ny asiaa haluaa nimittää...
Mutta noh...pian joku sanoo ettei uskonto ole palstan aihe...enkä itsekään ny koe tarvetta siitä nimenomaan keskustella täällä...kuhan tarkoitin etten tunne tarvetta kaikkeen pahuuden monimuotoisuuteen liikaa tutustua...
että koen paremmaksi tuohon pahuuteen/saatanaan liittyen...sen etten kuitenkaan ihan kaikkeen syvällisesti tutustu, syystä etten ymmärtämättömyyttäni ala uskomaan johonkin "väärään"...
Mitä raamattuun sanana tulee...niin eiköhän se tarkoita kirjoituksia, jotka on koottu yhteen ja teos nimitetty raamatuksi...Juu, raamattu tulee kreikan sanasta grammata eli kirjoitukset.
Saatanallakin on oma etymologinen alkuperänsä, kuten perkeleelläkin.
Raamatun historiassa on se mielenkiintoinen näkökohta, että sen maantieteellinen sijainti on mielenkiintoinen raamatun tarinoihin suhteutettuna, koska asutus oli jo niillä seuduin kauan ollut vakiintunutta.
Se, ottaako raamatun ainoana oikeana ja suurimpana kokoelmana jumalallisesta totuudesta vai näkeekö siinä viitteitä mahdolliseen aikaisempaan kulttuurihistoriaan ja edeltävien aikausien uskomuksiin, niin sehän on henkilökohtainen valinta.
Välillä vaan tuntuu, että nyjyajan kristillisyys on keskiaikaisempaa kuin mitä henkinen elämä oli paikoittain ennen ajan laskun alkua.
Saatana ei ollut alkujaan Jumalan vihollinen, eivätkä kumpainenkaan olleet "persoonallisia".
Kirjailija lienee leikitellyt, ainakin kirjan alussa, samalla tavalla vastavoimien ajatuksella kuin millaisia ne olivat ennen persoonallistumista.
"-Eikö sitten ollut mitään tarvetta joka sai aikaan tämän kehityksen?
-Luullakseni vastasin jo tuohon kysymykseen. Mutta voinhan selventää vähän. Luonnollisesti voi tässäkin yhteydessä puhua tarpeesta. On kovin helppo luoda tarpeita. Ei ole lainkaan vaikea saada seitsemää miestä tekemään yhden miehen työn. On vain oltava niin kuin se mitä on keksinyt tai mitä tekee olisi jotakin tärkeää. Jokainen uskonto samoin kuin myös jokainen instituutio, korporaatio, valtio tai kunta, jolla on palveluksessaan tietty määrä henkilöitä, on eräänlainen itsetarkoitus ja luo itse omat tarpeensa. Sillä on täysi työ selvitellessään palkkakysymyksiä, virkaylennyksiä,eläkkeitä ja lomia. Kiinteistöt on hoidettava ja uusia kiinteistöjä on rakennettava ja nykyään tulevat lisäksi vielä paikoitusongelmat. Ja sitten ovat kutsut ja kahvitukset. Ja kun kaikki ovat kutsuneet toisensa kahville ja pullalle tai cocktailille ovat he tavallaan riippuvaisempia toisistaan. Sanotaan että he »tuntevat toisensa». Tässä kehityksen ja edistyksen vaiheessa kiertää yrityksen piirissä jo niin lukuisa määrä savitauluja, pergamenttirullia tai papereita, puheluja, kongressien ja konferenssien nauhoituksia jne. että ulkopuolinen maailma menettää merkityksensä, paitsi tietenkin lypsylehmänä ... Juuri tämä takaa pääasiallisesti sen, ettei kehitykseksi kutsuttu ikiliikkuja pysähdy.
-Mutta kuinka sellainen on mahdollista uskonnon piirissä?"
Kirjan Saatana on myös sitä mieltä, että aito uskonnollisuus on aitoa kauneuden ja yhteenkuuluvaisuuden tunnetta ja että ihmisten tulisi yhdessä hoitaa maapalloa, joka kuuluu sen ihmisille ja eläimille. Ihmisille. Ei yrityksille, ismeille, rotumuureille ja dogmeille taitelukenttänä, vaan ihmisille.
Onhan tuo, aika pelottavaa, mikäli pelkää uskovansa väärin, mihin kirjan Saatana myös ohimennen viittaa sanoessaan, että aina on niitä, jotka tahtovat sanoa toisille, että mitä pitää, täytyy ja miten. Ja kun ohimennen liittää vielä uskonnot tuohon toisten puolesta tahtojien joukkoon.
Ei paha, mii laik. Ja onhan tuollaisilla ajatuksilla aika antinarsistinen pohja, jos niitä narsismiyhteyksiä pitää vedellä mukaan ;)
Mutta en ole vasta kuin sivulla 22 menossa, saattaahan olla, että kirjan haastatellusta kuoriutuu se hyvyyden viittaan kietoutunut demoni, joka kieroilee ihmiskunnan omaan tuhoonsa oman ahneutensa ja lyhytnäköisyytensä avulla. Kerron sitten jos pääsen loppuun asti. - 6+2=8
lottamari<3 kirjoitti:
Noh, minä myöskään en avaa noita linkkejä, sillä minulla ei ole kiinnostusta tietää tästä kaverista sen enempää kuin mitä se jo täällä maan päällä mellastavana saa aikaan :)
Ehkä pimeyden ruhtinas on narsisti, joka todella haluaakin että olisimme kiinnostuneet hänestä ja siksi kai tekeekin itsensä niin houkuttelevaksi ja mielenkiintoiseksi..."katso mitä minulla täällä on, et voi tietää ellet tutki ja katso" Aivan niin kävi Eevalle paratiisissa, hän tutki ja katsoi alkoi uskomaan valheita ja otti vastaan väärää tietoa ja kaikki ne varoitukset, joita hänen Luojansa oli häntä varten suojaksi antanut menivät kuuroille korville, koska "se puu oli niin ihana ja suloinen antamaan tietoa ja teki itsensä houkuttelevaksi"
Luomiskertomus on mielenkiintoinen ja olen lukenut sen useampaan kertaan ja on hieno huomata miten siihen on kätketty ihmisen kehityksen ja evoluutiokaari sanoma hienosti. Kun ihminen oli enemmän eläimen tasolla älykkyydessään ei hän tiennyt myöskään hyvästä ja pahasta vaan toimi lähinnä vaistojensa varassa. Mutta kun ihmisen aivot alkoivat kehittyä hän alkoi myöskin itse ajatella mikä on oikein mikä väärin, mikä on hyvä ja paha...
Hyvin mielenkiintoista :D"hän alkoi myöskin itse ajatella mikä on oikein mikä väärin, mikä on hyvä ja paha..."
Niin ajattelisin, että ihmisenä olemisen ongelmat liittyvätkin juurkin tuohon ikuisuus asiaan...
"Huijaamista ja manipuloimista tutkineen Psykiatrisen Vankisairaalan vastaavan ylilääkärin Hannu Lauerman mukaan valheeseen sisältyy ihmismieliä ikuisesti vaivannut hyvän ja pahan ristiriita. "
http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Valheen-monet-kasvot/1307/ - 10+17=27
6+2=8 kirjoitti:
"hän alkoi myöskin itse ajatella mikä on oikein mikä väärin, mikä on hyvä ja paha..."
Niin ajattelisin, että ihmisenä olemisen ongelmat liittyvätkin juurkin tuohon ikuisuus asiaan...
"Huijaamista ja manipuloimista tutkineen Psykiatrisen Vankisairaalan vastaavan ylilääkärin Hannu Lauerman mukaan valheeseen sisältyy ihmismieliä ikuisesti vaivannut hyvän ja pahan ristiriita. "
http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Valheen-monet-kasvot/1307/Että viisain lienee pitäytyä ajatuksessa...
että meissä kaikissa on olemassa nuo molemmat puolet...
päästään siihen, että kummmanko puolen "annamme" ohjata valintojamme/käyttäytymistämme...
siihen kaiketi voimme itse jonkin verran itse vaikuttaa... - - -
6+2=8 kirjoitti:
"hän alkoi myöskin itse ajatella mikä on oikein mikä väärin, mikä on hyvä ja paha..."
http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Valheen-monet-kasvot/1307/En mä tiedä, musta vaan tuntuu, että te kaksi menetätte nyt jotakin :D
"Sen moraalin mukaan [. . .] on varmaankin myös vaarallisempaa esittää esim. kirjoissa tai elokuvissa miten ihminen syntyy kuin miten hänet tapetaan."
Lainaus liittyy vuoteen -65, mutta kyllä tämä nykyaika tosiaankin tuntuu olevan sitä mieltä, että syntyminen on se traumaattinen tapahtuma ja kuolema se, jota ihmisille hyvän viihteen nimissä pitää näyttää.
On siis kyse ihmisen valinnasta ja ihminen valitsee mitä..? Aivan loistava opus.
No niin, se on moro ;) Pitää uppoutua, nyt jo haluan tietää minkälainen demoni sieltä kuorutuu, eli tikahdun omaan uteliaisuuteeni.. - 19+11=30
- - kirjoitti:
Juu, raamattu tulee kreikan sanasta grammata eli kirjoitukset.
Saatanallakin on oma etymologinen alkuperänsä, kuten perkeleelläkin.
Raamatun historiassa on se mielenkiintoinen näkökohta, että sen maantieteellinen sijainti on mielenkiintoinen raamatun tarinoihin suhteutettuna, koska asutus oli jo niillä seuduin kauan ollut vakiintunutta.
Se, ottaako raamatun ainoana oikeana ja suurimpana kokoelmana jumalallisesta totuudesta vai näkeekö siinä viitteitä mahdolliseen aikaisempaan kulttuurihistoriaan ja edeltävien aikausien uskomuksiin, niin sehän on henkilökohtainen valinta.
Välillä vaan tuntuu, että nyjyajan kristillisyys on keskiaikaisempaa kuin mitä henkinen elämä oli paikoittain ennen ajan laskun alkua.
Saatana ei ollut alkujaan Jumalan vihollinen, eivätkä kumpainenkaan olleet "persoonallisia".
Kirjailija lienee leikitellyt, ainakin kirjan alussa, samalla tavalla vastavoimien ajatuksella kuin millaisia ne olivat ennen persoonallistumista.
"-Eikö sitten ollut mitään tarvetta joka sai aikaan tämän kehityksen?
-Luullakseni vastasin jo tuohon kysymykseen. Mutta voinhan selventää vähän. Luonnollisesti voi tässäkin yhteydessä puhua tarpeesta. On kovin helppo luoda tarpeita. Ei ole lainkaan vaikea saada seitsemää miestä tekemään yhden miehen työn. On vain oltava niin kuin se mitä on keksinyt tai mitä tekee olisi jotakin tärkeää. Jokainen uskonto samoin kuin myös jokainen instituutio, korporaatio, valtio tai kunta, jolla on palveluksessaan tietty määrä henkilöitä, on eräänlainen itsetarkoitus ja luo itse omat tarpeensa. Sillä on täysi työ selvitellessään palkkakysymyksiä, virkaylennyksiä,eläkkeitä ja lomia. Kiinteistöt on hoidettava ja uusia kiinteistöjä on rakennettava ja nykyään tulevat lisäksi vielä paikoitusongelmat. Ja sitten ovat kutsut ja kahvitukset. Ja kun kaikki ovat kutsuneet toisensa kahville ja pullalle tai cocktailille ovat he tavallaan riippuvaisempia toisistaan. Sanotaan että he »tuntevat toisensa». Tässä kehityksen ja edistyksen vaiheessa kiertää yrityksen piirissä jo niin lukuisa määrä savitauluja, pergamenttirullia tai papereita, puheluja, kongressien ja konferenssien nauhoituksia jne. että ulkopuolinen maailma menettää merkityksensä, paitsi tietenkin lypsylehmänä ... Juuri tämä takaa pääasiallisesti sen, ettei kehitykseksi kutsuttu ikiliikkuja pysähdy.
-Mutta kuinka sellainen on mahdollista uskonnon piirissä?"
Kirjan Saatana on myös sitä mieltä, että aito uskonnollisuus on aitoa kauneuden ja yhteenkuuluvaisuuden tunnetta ja että ihmisten tulisi yhdessä hoitaa maapalloa, joka kuuluu sen ihmisille ja eläimille. Ihmisille. Ei yrityksille, ismeille, rotumuureille ja dogmeille taitelukenttänä, vaan ihmisille.
Onhan tuo, aika pelottavaa, mikäli pelkää uskovansa väärin, mihin kirjan Saatana myös ohimennen viittaa sanoessaan, että aina on niitä, jotka tahtovat sanoa toisille, että mitä pitää, täytyy ja miten. Ja kun ohimennen liittää vielä uskonnot tuohon toisten puolesta tahtojien joukkoon.
Ei paha, mii laik. Ja onhan tuollaisilla ajatuksilla aika antinarsistinen pohja, jos niitä narsismiyhteyksiä pitää vedellä mukaan ;)
Mutta en ole vasta kuin sivulla 22 menossa, saattaahan olla, että kirjan haastatellusta kuoriutuu se hyvyyden viittaan kietoutunut demoni, joka kieroilee ihmiskunnan omaan tuhoonsa oman ahneutensa ja lyhytnäköisyytensä avulla. Kerron sitten jos pääsen loppuun asti."myös ohimennen viittaa sanoessaan, että aina on niitä, jotka tahtovat sanoa toisille, että mitä pitää, täytyy ja miten. Ja kun ohimennen liittää vielä uskonnot tuohon toisten puolesta tahtojien joukkoon."
Noh...tuohon haluan vastata...
että mielestäni uskontoa on turha syyttää tuosta mitä pitää/täytyy/miten...
Minun ajattelunitapani/käsityskykyni mukaan...ihmiselle on annettu vapaa tahto..ja valinnan vapaus....kukaan ei pakota uskomaan...johonkin tiettyyn asiaan...kukin valitsee itse... - 4+18=22
- - kirjoitti:
En mä tiedä, musta vaan tuntuu, että te kaksi menetätte nyt jotakin :D
"Sen moraalin mukaan [. . .] on varmaankin myös vaarallisempaa esittää esim. kirjoissa tai elokuvissa miten ihminen syntyy kuin miten hänet tapetaan."
Lainaus liittyy vuoteen -65, mutta kyllä tämä nykyaika tosiaankin tuntuu olevan sitä mieltä, että syntyminen on se traumaattinen tapahtuma ja kuolema se, jota ihmisille hyvän viihteen nimissä pitää näyttää.
On siis kyse ihmisen valinnasta ja ihminen valitsee mitä..? Aivan loistava opus.
No niin, se on moro ;) Pitää uppoutua, nyt jo haluan tietää minkälainen demoni sieltä kuorutuu, eli tikahdun omaan uteliaisuuteeni.."On siis kyse ihmisen valinnasta ja ihminen valitsee mitä..?"
niin...kyse samasta asiasta jonka otin esille vastineeksi siihen...että uskonto pakottaa...
"Minun ajattelunitapani/käsityskykyni mukaan...ihmiselle on annettu vapaa tahto..ja valinnan vapaus....kukaan ei pakota uskomaan...johonkin tiettyyn asiaan...kukin valitsee itse... "
"ja ihminen valitsee mitä..?"
Niin se on itse kunkin mietittävä itse...valitettavasti siihen sitten liittyy se vastuu omista valinnoista...
Joka on usein vaikeaa...hyvin usein mieluusti vierittäisimme sen vastuun toiselle...en minä, mutta kun se toinen...käski/pakotti/sai minut uskomaan... - - -
19+11=30 kirjoitti:
"myös ohimennen viittaa sanoessaan, että aina on niitä, jotka tahtovat sanoa toisille, että mitä pitää, täytyy ja miten. Ja kun ohimennen liittää vielä uskonnot tuohon toisten puolesta tahtojien joukkoon."
Noh...tuohon haluan vastata...
että mielestäni uskontoa on turha syyttää tuosta mitä pitää/täytyy/miten...
Minun ajattelunitapani/käsityskykyni mukaan...ihmiselle on annettu vapaa tahto..ja valinnan vapaus....kukaan ei pakota uskomaan...johonkin tiettyyn asiaan...kukin valitsee itse...Mmm.. ja mitkäs seuraukset sillä onkaan ollut.
Sitä kirjan Saatanakin herättelee ajattelemaan. Että mitä se on se vapaa tahto..
Mietin vain tuota kommenttiasi: "että koen paremmaksi tuohon pahuuteen/saatanaan liittyen...sen etten kuitenkaan ihan kaikkeen syvällisesti tutustu, syystä etten ymmärtämättömyyttäni ala uskomaan johonkin "väärään"..."
Että jos kirjan nimen perusteella tekee kovin pitkälle vietyjä johtopäätöksiä, jotka ovat luonteeltaan kapea-alaisia, yhden "nimen" perusteella, uskonnollisessa viitekehityksessä, saattaahan olla, että katsoo koirasta niin sanotusti vaan ne karvat.
Tosin en tiedä vielä. Ehkä siellä on oppia siitä miten ihminen johdetaan harhateille uskomaan väärin. Olen vasta sivulla 45, joten en tiedä vielä. Sokeudesta siinä kyllä oli muutama sananen ja muistojen tärkeydestä ihmiselle.
Tällä hetkellä ajatus siitä, että viisaat ajatukset suurinpiirtein selkokielellä-jäävät huonosti valitun nimen jalkoihin. Mutta ehkä silläkin on tarkoituksensa, sillä kirjalle valitulla nimellä. - - -
4+18=22 kirjoitti:
"On siis kyse ihmisen valinnasta ja ihminen valitsee mitä..?"
niin...kyse samasta asiasta jonka otin esille vastineeksi siihen...että uskonto pakottaa...
"Minun ajattelunitapani/käsityskykyni mukaan...ihmiselle on annettu vapaa tahto..ja valinnan vapaus....kukaan ei pakota uskomaan...johonkin tiettyyn asiaan...kukin valitsee itse... "
"ja ihminen valitsee mitä..?"
Niin se on itse kunkin mietittävä itse...valitettavasti siihen sitten liittyy se vastuu omista valinnoista...
Joka on usein vaikeaa...hyvin usein mieluusti vierittäisimme sen vastuun toiselle...en minä, mutta kun se toinen...käski/pakotti/sai minut uskomaan...No siinäkin on se kirjassa oleva: Siihen liittyy myös ne seuraukset..
Tosin itse kyllä pidän tuosta valta-ajatuksesta kun se valta paljastuu niissäkin rakenteissa missä yksilötasolla tuudittaudutaan hyvän tahdon läpäisemään rakennelmaan siksi, kun yksilötasolla ne vaikutukset ja teot eivät ole samoja kuin kokonaisen opin aikojen saatossa harjoittama ja jossakin määrin edelleen harjoittama "sivistystyö".
Kyllähän siinä on vallasta ihan samalla tavalla kysymys kuin yritysmaailmassakin. Se, että missä se muuttuu narsistiseksi ja narsismin kokonaisuudessaan kostuttamaksi..
Mitä ihmiskunta tekee, sen tekee jokainen ihminen. - meikäläisen käsitys karkeesti.
- 12+20=32
"Mitä ihmiskunta tekee, sen tekee jokainen ihminen. - meikäläisen käsitys karkeesti. "
Niin tietyllä tavalla kyllä, mutta yksittäinen ihminen ei voi pelastaa/parantaa koko maailmaa/yhteskuntaa...
että siltä osin se "parannus" pitäisi aloittaa itsestään ja omasta elinpiiristään...johon sitten taas vaikuttaa ne omat valinnat...
jonkun mielestä on ehkä helmpompaa mennä ns. joukon mukana niin sillä tavalla ehkä voi välttää tai kokea voivansa jakaa jos ei peräti siirtää sen oman vastuunsa valinnoistaan...toisten/niiden/muiden hartioille...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2276686- 1711745
Vihjeitä kaivatusta
Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)661537- 701104
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its571050- 1051010
Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?6977Lieksa missä syy?
Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte127903Martina Jeopardyssa
Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy203873- 100836